Diskussion om Bitcoin

Startat av Azure, lördag 19, Januari 2013, 14:54:28

Föregående ämne - Nästa ämne

august

Såg just en artikel på Affärsvärlden om att "Kinesiskt Google tar betalt i bitcoin": Baidu, ett bolag som brukar beskrivas som ett kinesiskt Google, börjar använda sig av den digitala valutan bitcoin.

Baidu är inget litet källarföretag direkt. Väldigt intressant.

august

PrivE

Ja, August, vi får hoppas jag har rätt ;)

Nu har jag inte varit lika uppdaterad med Bitcoins som jag varit tidigare. Har dock en del investerat i det fortfarande men kan ha positionerat mig dåligt då jag i juni där någon gång drog över 80 % av mina cryptocurrency investeringar till LiteCoin och lämnade kvar 20 % i BTC i hopp om att LTC skulle in på MT Gox.. Dock verkar det som att Gox fullständigt ballat ur.. när de inte ens har gett något slags publikt meddelande på över 2 månader om vad som händer i företaget och om LTC kommer introduceras eller inte...

I stäv med det så känns det också som att Gox nu då tappar extremt mycket tillit då de även/fortfarande har en extremt stor backlog på transaktioner... vilket verkar göra att möjligen coinbase ökar sin marknadsandel även om de inte är en "riktig" exchange som gox.. Vilket betyder att även om gox skulle introducera LTC så kommer antagligen inte värdet öka så mycket som jag hoppats då de tappar kraft på marknaden..

Det ser man lite på BTC/USD priset nu som legat nära 200 idag på gox men ca 150 hos de andra aktörerna.. en drift i spotpriser där alla tidigare haft ögonen på gox's BTC/USD som riktmått men inte längre..

Men vad beror BTC/USD uppåtsvinget på tror ni? är det pga av det August nyss nämnde kanske?
Och vad tror ni andra om LTC's framtid? Tror ni den kommer gå upp över i alla fall 5 usd närmaste året? Jag hoppas lite på det i alla fall så ligger lågt och med kalla nerver i min nuvarande position. :) 

arfo

Kan se två huvudanledningar till uppgången i BTC senaste veckorna.

1. Publicitet efter att FBI grep Silk Roads ägare.
http://stats.grok.se/en/latest30/bitcoin visar att 8ggr fler läste wikipedias Bitcoin-artikel dagen efter gripandet än dagen före gripandet.

2. Kineserna.
btcchina ar redan överskridit tidigare rekord denna veckan med tre gånger stööre volym än vad de hade förra.

mega_n

Citat från: PrivE skrivet lördag 19, Oktober 2013, 15:44:02

Ja, August, vi får hoppas jag har rätt ;)

Nu har jag inte varit lika uppdaterad med Bitcoins som jag varit tidigare. Har dock en del investerat i det fortfarande men kan ha positionerat mig dåligt då jag i juni där någon gång drog över 80 % av mina cryptocurrency investeringar till LiteCoin och lämnade kvar 20 % i BTC i hopp om att LTC skulle in på MT Gox.. Dock verkar det som att Gox fullständigt ballat ur.. när de inte ens har gett något slags publikt meddelande på över 2 månader om vad som händer i företaget och om LTC kommer introduceras eller inte...

I stäv med det så känns det också som att Gox nu då tappar extremt mycket tillit då de även/fortfarande har en extremt stor backlog på transaktioner... vilket verkar göra att möjligen coinbase ökar sin marknadsandel även om de inte är en "riktig" exchange som gox.. Vilket betyder att även om gox skulle introducera LTC så kommer antagligen inte värdet öka så mycket som jag hoppats då de tappar kraft på marknaden..

Det ser man lite på BTC/USD priset nu som legat nära 200 idag på gox men ca 150 hos de andra aktörerna.. en drift i spotpriser där alla tidigare haft ögonen på gox's BTC/USD som riktmått men inte längre..

Men vad beror BTC/USD uppåtsvinget på tror ni? är det pga av det August nyss nämnde kanske?
Och vad tror ni andra om LTC's framtid? Tror ni den kommer gå upp över i alla fall 5 usd närmaste året? Jag hoppas lite på det i alla fall så ligger lågt och med kalla nerver i min nuvarande position. :)

Jo.MtGox går ju inte att använda längre. Har gått över till bitStamp. Säljpriset har legat på 10-18 USD lägre än MtGox på sistone. Men vad gör man?...

Jag har tradat lite i LiteCoin men tror inte på dem i det långa loppet. (Se tidigare inlägg från mig...)

Det verkar som det är publicitet som gör att intresset/príset stiger. Ju fler som blir exponerade desto fler som provar och desto högre priser. Tror priset kommer stiga just på grund av det... Finns naturligtvis en risk att allt kollapsar av någon anledning...

august

Såg just följande:
---
Världens första bitcoin-bankomat har installerats i Waves Coffe House i kanadensiska Vancouver. På tisdagen den 29 oktober invigs den.

Där ska kunder kunna växla in sina kontanter till bitcoin. Några bitcoin i fysisk form får dock inte den som växlar in sina kontanter. I stället sätts den internetbaserade valutan in på kundens Bitcoin online-plånbok via kanadensiska VirtEx.

Det ska också gå att växla in bitcoin till kontanter via bankomaten. Den högsta transaktionssumman som tillåts är knappt 2 900 dollar per dag, cirka 19 000 kronor.
---
Av en ren händelse håller jag just på och packar för att åka till Vancouver... om jag får en stund över så skall jag absolut försöka gå och krama bitcoinbankomaten och rapporterar i såfall tillbaka om den kramas tillbaka eller ej.

august

phat-cu-ru

Stockholm Satoshi Square här
http://www.meetup.com/stockholm-satoshi-square/#

Om någon vill växla från silver eller guld så går det bra för mig

phat-cu-ru

Man buys $27 of bitcoin, forgets about them, finds they're now worth $886k

http://www.theguardian.com/technology/2013/oct/29/bitcoin-forgotten-currency-norway-oslo-home

.. lurer på hva skattemyndighetene sier

arfo

Låt er inte missledas av den kaotiska startbilden. Bra genomgång av hur bitcoin står sig mot guld.

Bitcoin 101 Blackboard - Bitcoin Vs. Gold - How Bitcoin Could Take Over a Trillion $ Market

maggan

ska jag bli en bitcoinbug efter detta? jag får en tankeställare hur effektivt YouTube är för att övertyga någon. vissa sakfel om guld, men i det stora hela riktigt vettigt. tror dock inte att bitcoin kommer att slå ut guldet. så jag stannar kvar på den ljusa sidan.
;)

mega_n

Bitcoins pris beter sig som silver borde göra ifall det inte vore så hårt manipulerat/kontrollerat.

/H

mega_n

Citat från: maggan skrivet Måndag 04, November 2013, 20:48:03
ska jag bli en bitcoinbug efter detta? jag får en tankeställare hur effektivt YouTube är för att övertyga någon. vissa sakfel om guld, men i det stora hela riktigt vettigt. tror dock inte att bitcoin kommer att slå ut guldet. så jag stannar kvar på den ljusa sidan.
;)

Varför inte skaffa ett par bitcoins (växla några oz PM. Kanske några du vunnit på någon dragning;-) och lägg undan dem några år och se hur det gick.
Du kanske blir glad över utfallet...

/H

arfo

Citat från: maggan skrivet Måndag 04, November 2013, 20:48:03
;)

Frågan är väl egentligen inte om Bitcoin kommer att slå ut guldet, utan om Bitcoin kommer att slå ut alla fiatvalutor.

Vill man diversifiera med en investering som är högrisk, men som har en helt enorm uppsida, tycker jag Bircoin är extremt intressant.

Vilka är sakfelen om guld?

maggan

Minns inte exakt men jag hajade till ett par gånger. Bl.a att guld kanske kommer att kunna skapas i framtiden av andra grundämnen. Det görs redan idag i kärnreaktorer samt partikelacceleratorer. Att E=mc2 räddar oss här om inte energi blir i det närmaste gratis. 1 kg guld kostar ca 20 TWh vid 100% verkningsgrad, detta kostar med dagens elpris ca 6 Miljarder, moms och skattefritt. Känns som att detta hotet är ganska litet...

mithril_hunter

Jag ser inga direkta sakfel men däremot är det viktiga saker som inte tas upp.

När man pratar om intrinsic value så är arvet en väldigt stor del. Guldet har fungerat som valuta i 5.000år. Guldet har en fantastisk historia och folk känner till den. Bitcoin saknar detta.

Guld finns i smycken. Denna tradition, ärvda klenoder, sätt att visa status och rikedom, ett sätt att visa din käraste hur mycket du tycker om denna osv.. Detta kommer att bestå. Du kan inte skaffa dig ett Bitcoinhalsband.

Guld består över tiden. Du kan gräva ner guld och dina barnbarnsbarn kan få glädje utav denna skatt. detta går inte med Bitcoin.

Ofta säger Goldbugs att folk inte förstår guld. Men det gör de. De förstår att det är värdefullt, vackert, något fysiskt att ta på osv.. Bitcoin har folk svårt att förstå. Är det värdefullt?, Är det vackert? Kann man ta på det? Hur funkar igentligen dessa Bitcoins????? Du har svårare att acceptera något du inte förstår.

Vidare så är du electronikberoende i användning utav Bitcoins. Vad händer vid elavbrott? Vad händer vid virus, hemsidor som kraschar, handelsplatser som attackeras och stängs ner.. etc..

Nu finns Bitcoin, Litecoin och några fler. Nya virtuella valutor kan lätt skapas. Så visst du kan inte skapa fler Bitcoins än 21 mill. Men du kan skapa oändligt många nya virtuella valutor som fungerar likadant.

Guld utvinns med en ökning utav total guldmängd med ca: 1,5-2% per/år. Ganska exakt som den globala tillväxten. 0 inflation. Bitcoin är deflation. Om detta är bra eller inte låter jag vara osagt. Här går meningar isär och vissa anser att deflation är toppen!

Detta är lite saker jag kom på just nu men finns såklart flera. Med det sagt så har jag faktiskt köpt 1 Bitcoin för ett tag sedan mest för kul  :D Får se om jag skaffar mer i framtiden..

maggan

Hur ser ni på motpartsrisk? Guld har ju som bekant ingen, har bitcoin det?
Ja - nätverket måste funka, slutar folk mine:a så slutar bitcoin fungera?
Nej - motparten är hela communityn, så risken är försumbar?

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane