Diskussion om Bitcoin

Startat av Azure, lördag 19, Januari 2013, 14:54:28

Föregående ämne - Nästa ämne

PrivE

Ja, alltså problemet med BitCoin är idag väl kännt. Det är ostabilt pga att det drivs mestadels av spekulation än funktion. Då syftet är att bli en stabil medium-of-exchange/"valuta" så undrar jag om det faktiskt kommer att klara detta.

Som nämnts tidigare så går det inte ha en valuta som flukturerar i värde så snabbt och högt som BitCoin gör för att användas inom handel. Frågan blir därför om BitCoin kommer lyckas stabilisera sig och inte påverkas av "high rollers"/ panik sälj/köp scenarion. Det är en lång resa där mycket tillit i valutan måste byggas. Tillit som inte verkar byggas just nu när Mtgox stänger ner lite hipp som happ och p.g.a DDoS attacker och maintenance etc. Tillit som företag som vill använda BitCoin idag inte kan få då priserna är så oregelbundna.

Frågan är helt enkelt hur BitCoin ska lyckas övervinna barriären från att vara en spekulations valuta till att hitta sin grund i funktionalitet (och volym). Det kommer bli tufft och försvinner tilliten hos folk om att BitCoin kan övervinna denna barriären så kommer nog BitCoin att dö då många kommer se BitCoin som nåt man använder enbart för att tjäna pengar så mycket det går genom spekulation och tilliten som finns kvar hos folk till Valutan som vill satsa sina pengar i den.

Personligen hoppas jag verkligen att BitCoin klarar knäcka denna barriären och stabilisera sig innan tilliten helt försvunnit. Gör den det så tror jag att BitCoin kan ha en mycket viktig framtid.

p.s Fick igenom mina bitcoin orders idag efter 56 timmar hos Btcx.se (dock får man skylla på mtgox denna gången) Så slutet gott alting gott =) (Undvek därmed att ha fått bitcoins till 240 usd priset! och fick istället för 74 usd/bitcoin)

Känns helt okej =)

Azure

Priset verkar ha stigit stadigt senaste timmarna i alla fall, blir spännande att se hur det går, sitter själv endast på ~12 BTC sen gamla dagar+lite nya minade senaste tiden, men många bäckar små... ;)

lordsinner

Har gett mig in på Litecoin,  det ryktas om Mtgox skall börja med LTC.  För tillfället kan man växla in mot BTC eller  USD på BTC–e.com. Så fort jag får min ASIC under sommaren så kommer jag bara köra på BTC. Man samtidigt hoppas på ännu större rea på silver tills skatteåterbäringen.

PrivE

CitatJag brukar skapa bitcoinadresser med : bitadress.org
Den skapar adress och privat nyckel som kan skrivas ut. körs i klienten.
Mha den utskriften kan man alltid skapa en ny wallet och på så sätt komma åt innehållet. Utgående ifrån utskrift kan du importera den till din blockchain ifall du vill använda medlen. Innan du importerar den finns adressen bara på pappret och tillfälligt på skärmen då du skapar den.

/H (begränsad tillhång till internet)

Jag håller på att testa detta Mega_n och verkar fungera bra! =) Dock undrar jag över säkerheten. Bitaddress.org genererar ju nyckel och adress men om jag då bara tar en där vad är det som gör att den adressen jag tar inte kan bli genererad igen och någon annan använder samma? Och helt plötsligt slår en jackpot och får access till mina bitcoins då? Eller att hemsidan själv loggar allt som genererats och kan se om folk använder det som genererats för att stjäla bitcoins. Om du förstår vad jag menar.

Kanske låter lite paranoid men det är ju dock pengar det handlar om. =)

Har testat att ta bort och ta tillbaka en address med den privata nyckeln nu inne på blockchain och det fungerar bra. Men skulle vilja prova det på andra ställen än blockchain också bara för att veta hur man gör.
Kan man importera addresser inne på sitt Mtgox konto? Eller man kanske bara kan överföra till det kontot från andra? Kollade lite inne på Multibit också men det verkar som att man inte kan importera bara med en privat nyckel (som en paper wallet) utan man måste ha en fil (typ json eller wallet.dat fil) ?

alphadude

Citat från: PrivE skrivet lördag 13, April 2013, 12:30:36
CitatJag brukar skapa bitcoinadresser med : bitadress.org
Den skapar adress och privat nyckel som kan skrivas ut. körs i klienten.
Mha den utskriften kan man alltid skapa en ny wallet och på så sätt komma åt innehållet. Utgående ifrån utskrift kan du importera den till din blockchain ifall du vill använda medlen. Innan du importerar den finns adressen bara på pappret och tillfälligt på skärmen då du skapar den.

/H (begränsad tillhång till internet)

Jag håller på att testa detta Mega_n och verkar fungera bra! =) Dock undrar jag över säkerheten. Bitaddress.org genererar ju nyckel och adress men om jag då bara tar en där vad är det som gör att den adressen jag tar inte kan bli genererad igen och någon annan använder samma? Och helt plötsligt slår en jackpot och får access till mina bitcoins då? Eller att hemsidan själv loggar allt som genererats och kan se om folk använder det som genererats för att stjäla bitcoins. Om du förstår vad jag menar.

Kanske låter lite paranoid men det är ju dock pengar det handlar om. =)

Har testat att ta bort och ta tillbaka en address med den privata nyckeln nu inne på blockchain och det fungerar bra. Men skulle vilja prova det på andra ställen än blockchain också bara för att veta hur man gör.
Kan man importera addresser inne på sitt Mtgox konto? Eller man kanske bara kan överföra till det kontot från andra? Kollade lite inne på Multibit också men det verkar som att man inte kan importera bara med en privat nyckel (som en paper wallet) utan man måste ha en fil (typ json eller wallet.dat fil) ?

Tänk på att ALLTID föra över(tömma) allt från en adress till en ny säker adress efter att du haft den online för att föra över pengar.

alphadude

Citat från: PrivE skrivet fredag 12, April 2013, 21:00:53
p.s Fick igenom mina bitcoin orders idag efter 56 timmar hos Btcx.se (dock får man skylla på mtgox denna gången) Så slutet gott alting gott =) (Undvek därmed att ha fått bitcoins till 240 usd priset! och fick istället för 74 usd/bitcoin)

Känns helt okej =)

Får jag fråga vad poängen är med att använda btcx.se istället för att handla direkt på gox?

Själv är jag sådäääär nöjd med mig själv efter att ha fört över ett gäng bitcoins från gox till bitcoin-24 igår och i förrgår. Preciiiis innan sidan gick ner...  >:(

Fiat de Lux

Xrim

Yepp, speciellt om 6 timmar då alla mtgox återinrättar sina trading fees.

PrivE

CitatFår jag fråga vad poängen är med att använda btcx.se istället för att handla direkt på gox?

Själv är jag sådäääär nöjd med mig själv efter att ha fört över ett gäng bitcoins från gox till bitcoin-24 igår och i förrgår. Preciiiis innan sidan gick ner... 

Det var på grund av att jag håller på att bli verifierad hos Mtgox. är nu nr 19100 i kön =P och därmed var Btcx.se snabbt och enkelt för en nybörjare att komma igång lite och testa också =)

Delar med mig av en färsk publicerad artikel från Business Insider om Bitcoin, LiteCoin och det lite mer nya OpenCoin (och deras Ripples).

http://www.businessinsider.com/even-if-it-crashes-bitcoin-may-make-a-dent-in-the-financial-world-2013-4

Någon som satt sig in i OpenCoin och Ripples ännu? Med tanke på artikeln så kanske man borde vara med lite i maj för att i alla fall få lite gratis ripples när de släpps. Känns som att den bästa taktiken med alla dessa digital currencies är att inte satsa allt i en korg utan i olika och sedan utefter det öka och sänka sin volym mellan de olika digitala valutorna och vara flexibel på vilken som tillsut ser ut att få mest potential till att överleva.

Lägger till med en Keiser Report där BitCoin diskuteras. TIPS: (Jag började kolla på klippet på 11.30. Bitcoin tas upp vid 18.00)

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Z3cQhPBPl6w#!

Nu, i detta klippet, fick jag lära mig vad det heter när en valuta inte är uppbackat av något av "verkligt" värde. The Regression Thorem. =)

*Bara lite rolig kuriosa - In the Pursuit of Understanding*

PrivE

Tänkte kolla bland er som håller på med Bitcoins (framförallt) men även t.ex LiteCoins hur ni gör när ni cashar ut era crypto-currencies till SEK?

Vilka sidor går ni igenom eller metoder har ni?

alphadude

Citat från: PrivE skrivet fredag 19, April 2013, 16:36:51
Tänkte kolla bland er som håller på med Bitcoins (framförallt) men även t.ex LiteCoins hur ni gör när ni cashar ut era crypto-currencies till SEK?

Har bara använd mig av mtgox och det har alltid funkar utmärkt. Kan ta någon vecka innan man har pengarna på sitt bankkonto.

Xrim

Citat från: alphadude skrivet fredag 19, April 2013, 17:16:42

Har bara använd mig av mtgox och det har alltid funkar utmärkt. Kan ta någon vecka innan man har pengarna på sitt bankkonto.

Mt.Gox har fått sitt polska konto låst, det är detta de använder sig av för att betala ut till folk i EU.
De är anklagade för förskingring, pengatvätt och medhjälp till terrorism :) BTC-E är i samma situation med sitt konto.

MrLibertad

Citat från: Xrim skrivet fredag 19, April 2013, 18:45:30
Citat från: alphadude skrivet fredag 19, April 2013, 17:16:42

Mt.Gox har fått sitt polska konto låst, det är detta de använder sig av för att betala ut till folk i EU.
De är anklagade för förskingring, pengatvätt och medhjälp till terrorism :) BTC-E är i samma situation med sitt konto.

Källa?

Nog för att tanken med Bitcoin är god som någon men fryser regeringar runt om i världen konton för in och utbetalningar av fiat så kommer det förmodligen att falla ganska snabbt.

Xrim

https://bitcointalk.org/index.php?topic=179827.0

+ Några trådar till men denna är nog den mest kompletta med länkar till dokumenten om anklagelserna.

lordsinner

Väl har tjänat en del samt har samma antal BTC i behåll som innan kraschen och håller på och för ut pengar från MtGox just nu, är inte ett dugg orolig.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane