Diskussion om Bitcoin

Startat av Azure, lördag 19, Januari 2013, 14:54:28

Föregående ämne - Nästa ämne

kristensson

Bitcoin nu över $200, någon som känner igen en begynnande bubbla om han/hon ser den?

Guldfisken

Jag skall villigt erkänna att det känns bittert att jag inte gick all-in i Bitcoin för en månad sedan, då hade jag kunnat lösa huslånet och åkt jorden runt med hela familjen. Varifrån hade då denna gigantiska värdestegring kommit ifrån? Hur definierar man ett pyramidspel?
Vad händer när alla andra också växlar tillbaka till Fiat för att lösa huslån eller kanske rent av köper PM för att säkra vinsten?

Jag tycker för övrigt mithril_hunter formulerar det mycket bra ovan.

Utan att lägga in någon värdering om vem som har rätt/fel så skrev även Cornucopia om det här nyligen.
http://cornucopia.cornubot.se/2013/03/max-keisers-pump-and-dump-och-bitcoin.html

Moraliskt skulle jag inte ha några betänkligheter att tjäna en slant på BC men då jag har en medfödd dålig
tajming, skulle BC garanterat rasa, senast en timme efter mitt eventuella köp...

mithril_hunter

Det är väll igentligen inte så mycket "vem har rätt och vem har fel" Som sagt så kan det nog fortfarande finnas mycket pengar att tjäna på BC trots den senaste extrema uppgången. All In idag med 500k och sälja om en vecka och få 1 mille+... vem vet..

Skulle inte förvåna mig om detta vansinne kan fortsätta ett bra tag innan det krashar. Men om man tycker FIAT är osäkert så är dock mitt råd att hålla sig borta från BC. Spela absolut inte med mer pengar än vad man är beredd att förlora. För här finns verkligen risken att forlora allt som man har satsat.

Ett annat orosmoment är även statsmakterna. OM BC mot allt sunt förnuft fortsätter att växa hur kommer då politikerna och bankkartellerna ställa sig till detta? Kommer de i huvud taget att tillåta det? Aldrig att centralbankerna/statsmakterna kommer sitta passiva och låta BC ta en för stor maktposition som gångbar valuta. De kommer garanterat att sänka den. Kanske det blir illegalt att acceptera BC som betalningsmedel inom handel? vem vet...

Moraliskt sett så är jag ambivalent till BC. Den bygger på att bakom varje vinnare i spelet kommer det att finnas många ledsna förlorare. Om du tar motsvarigheten vårt kära klädesföretag HM. Bara för att HMs aktiekurs har ökat tudsenfalts så är inte det på bekostnad av de sista idioterna som hoppar på tåget precis innan det kör ut för stupet. Det som gör BC spekulerare till vinnare är förhoppningen att någon är beredd att köpa tulpanlöken för en ännu högre summan. Det som gör HM aktieägare till vinnare är att de gör bra kläder som folk vill köpa. Alltså ej baserat på att "ther is a bigger fool out there"

lordsinner

Väl man kan köpa en hel del tjänster samt det finns butiker som använder sig av Btc. Angående att det är pyramidspel, om det finns bara 21 miljoner samt bara 11 miljoner i bruk av vilka en viss procent har bara försvunnit pga felaktigt hantering av plånböcker,  så tycker jag att det återstår och se. 2013 är spännande år för BTC  och personligen ser jag det som intressant projekt på sidan av mitt PM. Har köpt lite och investerat i en ASIC, allt under 10000 kr.  Får se om det lönar sig men jag går inte minus just nu ;)

mega_n

Citat från: PrivE skrivet tisdag 09, April 2013, 15:19:30
---EDIT --- Blockchain kom igång igen! Dock kvarstår de sistnämnda frågorna --   =)

Försökte gå in på Blockchain.info nu och får meddelandet att sidan är Offline!

Får ni andra också det? och i så fall vet ni varför?

Beror det på högt tryck av medlemmar eller på någon sorts attack?

samt, hur känner ni att den sidans stabilitet/säkerhet är? Jag börja känna att om blockchain där jag kommer åt mina bitcoins ska hålla på att krascha då och då så börjar jag bli jag lite orolig.

p.s räcker det med att ladda hem en såkallad wallet.aes.json och förvara den filen på ett lämpligt ställe för att vara någorlunda säker? Jag känner till att det bästa är så kallat cold store/paper wallet. Men lyckades inte riktigt skapa en sådan därav bara backup på denna filen.

Lite frågor i desperation. Men tänkte nämligen växla till mig lite mer bitcoins och blev nu lite orolig.

Jag brukar skapa bitcoinadresser med : bitadress.org
Den skapar adress och privat nyckel som kan skrivas ut. körs i klienten.
Mha den utskriften kan man alltid skapa en ny wallet och på så sätt komma åt innehållet. Utgående ifrån utskrift kan du importera den till din blockchain ifall du vill använda medlen. Innan du importerar den finns adressen bara på pappret och tillfälligt på skärmen då du skapar den.

/H (begränsad tillhång till internet)

Frederyck

Citat från: mithril_hunter skrivet tisdag 09, April 2013, 20:01:21

Rent krasst kan jag starta ett företag med 1 miljon aktier. Dessa aktier kan du sedan sälja och byta mot varor och tjänster via nätet hos vissa enstaka handlare. Aktiekursen stiger till himlen och bolagsvärdet ligger efter ett par år på 2 miljarder. En värderare tittar på företaget och frågar sig. Vad gör företaget? Har de någon omsättning. Vad producerar och säljer företaget? finns det några reella tillgångar i företaget? Svaret är att ingenting finns. Nada!

Framfab...

Citat från: mithril_hunter skrivet tisdag 09, April 2013, 20:01:21
En gång i tiden var det många som tjänade enorma pengar på tulpanlökar. Men det var många fler som förlorade allt på dem i slutändan.

Nyligen var det snow chrysanthemums:

https://sinocism.com/?p=6782

Xrim

Jag växlar in allt mitt snart, detta går för fort för min smak. Jag börjar mer och mer få känslan av att priserna jagas på av några och att dessa individer snart cashar in allt och lämnar skeppet sjunkandes.
Hade man sett ett sansat växande värde som reflekterades av att fler och fler tjänster och varor kunde köpas för valutan hade jag kännt annorlunda.
Jag började med detta 2011 för att det var en kul och innovativ sak, nu när man läser trådarna på bitcointalk så handlar merparten om UPP UPP UPP!!!

mega_n

Citat från: Xrim skrivet onsdag 10, April 2013, 13:51:54
Jag växlar in allt mitt snart, detta går för fort för min smak. Jag börjar mer och mer få känslan av att priserna jagas på av några och att dessa individer snart cashar in allt och lämnar skeppet sjunkandes.
Hade man sett ett sansat växande värde som reflekterades av att fler och fler tjänster och varor kunde köpas för valutan hade jag kännt annorlunda.
Jag började med detta 2011 för att det var en kul och innovativ sak, nu när man läser trådarna på bitcointalk så handlar merparten om UPP UPP UPP!!!

Bra tänkt. Köp billigt sälj högt!!! Lycka till med ditt beslut.
Frågan är dock bara vad som är högt?
Jag skulle aldrig våga sälja hela min investering på ett bräde oavsett om det gäller Bitcoin eller guld eller silver. Det är lika svårt att träffa en topp som en botten.
Jag tror på en stor korrektion snart men kommer inte sälja allt nu ändå...
Om man läst Trace Mayers senaste som jag länkade till för några dagar sedan så kan man se att det finns en möjlighet att detta kan bli något större än många tror när de bara kollar på prisutvecklingen.

/H

mega_n

Mithril_hunter : Jag håller med dig att prisutvecklingen verkar vansinning just nu.
Som trace mayer skriver är de spekulation som driver prisutvecklingen just nu. Värdet i Bitcoin är dock inte luft utan just det som det möjliggör. Nämnligen möjlighet att (pseudo)anonymt utföra globala transaktioner på ett sätt som är mycket svårt att stoppa och till mycket lägre kostnader än andra alternativ.
För de som använder Bitcoin som en transaktionsvaluta spelar inte priset någon roll eftersom köpare/säljare växlar då det behövs. Som global transaktionsvaluta är t o m Bitcoin mer användbart än guld.

Skulle dock aldrig sälja mitt guld och köpa Bitcoin... ;-)

Tiden får utvisa ifall Bitcoin får ett nytt genombrott på liknande sätt som email-protokollet fått eller skype, facebook m fl...

/H

PrivE

CitatJag brukar skapa bitcoinadresser med : bitadress.org
Den skapar adress och privat nyckel som kan skrivas ut. körs i klienten.
Mha den utskriften kan man alltid skapa en ny wallet och på så sätt komma åt innehållet. Utgående ifrån utskrift kan du importera den till din blockchain ifall du vill använda medlen. Innan du importerar den finns adressen bara på pappret och tillfälligt på skärmen då du skapar den.

Tack för tipset Mega_n !

Vill dela med mig av en intressant artikel som Forbes publicerade idag om BitCoin! Mycket intressant!

http://www.forbes.com/sites/timothylee/2013/04/07/four-reasons-bitcoin-is-worth-studying/?utm_campaign=forbesfbsf&utm_source=facebook&utm_medium=social

Xrim

Håll i hatten, nu dyker det!

PrivE

Den psykiska-domino-effekten visar sin rätta kraft (priset bryter trend i en sekund = mass hysteri "sälj-signal") då BitCoins grund är byggt av spekulation och vi nu fått den "första" resistance nivån!

Det var bara en tidsfråga dock. Det intressanta är nu var vi kommer möta "support" denna gången och "investerare" går in med ny kraft och får priset att lyfta! Samt hur snabba dessa vändingar kommer vara! =)

Dock så tror jag att BitCoin kommer få stabilare grund och vinna i längden om dess handelsfunktion ökar och fler uppmärksammar BitCoin och inser dess "true porpuse" (substitut mot FIAT-pengar) ! Tillsdess kommer priset antagligen flukturera som ett stormigt hav.

Mycket intressanta tider!

Xrim

Citat från: PrivE skrivet onsdag 10, April 2013, 21:43:12
Den psykiska-domino-effekten visar sin rätta kraft (priset bryter trend i en sekund = mass hysteri "sälj-signal") då BitCoins grund är byggt av spekulation och vi nu fått den "första" resistance nivån!

Det var bara en tidsfråga dock. Det intressanta är nu var vi kommer möta "support" denna gången och "investerare" går in med ny kraft och får priset att lyfta! Samt hur snabba dessa vändingar kommer vara! =)

Dock så tror jag att BitCoin kommer få stabilare grund och vinna i längden om dess handelsfunktion ökar och fler uppmärksammar BitCoin och inser dess "true porpuse" (substitut mot FIAT-pengar) ! Tillsdess kommer priset antagligen flukturera som ett stormigt hav.

Mycket intressanta tider!

Jag håller med, bra sammanfattat! Hann inte sälja av mina coins idag, hade planerat det men crashen hann före och jag beslutade att sitta mer i båten.
I sådana lägen är det skönt att ta fram sina mynt och tackor, klappa lite på dem och veta vad man har :)

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane