Diskussion om Bitcoin

Startat av Azure, lördag 19, Januari 2013, 14:54:28

Föregående ämne - Nästa ämne

PrivE

Förlåt, det är sant att BitCoins inte är Fiat. Tar tillbaka det. :) Poängen var dock att BitCoins besitter många karaktärsdrag som Fiat valutor (som också diskuterats tidigare i tråden) och jag lite slarvigt ville understryka att BitCoins är skapat ur tomma intet, därav min felaktiga "likamed tecken" som fiat, dock har BitCoins skillnader såsom "fixed quantity" etc och som du säger är fiat "by decree" lagreglerat och utfört av en "organisation/regering" (om jag förstått det rätt)

Kände till att BitCoin var open source men inte att kopior redan existerade och kan bara hålla med dig Mega_n att marknaden kan mycket möjligt ha plats för fler digital currencies (eller vad man kategoriserar bitcoins som) utan att det skadar BitCoins pris. 

Dock tror jag fortfarande det finns lite substans i de problemen ovan nämnda (1. Bitcoins är lite för hype:at just nu och kan få ett starkt fall när hypen avtar 2. tillgång och efterfråge-effekten) Men som du nämner också så har BitCoin ett övertag just nu då över andra liknande men ledande positioner varar ju aldrig för evigt. ;)

Vad har ni för tankar som skulle kunna rubba BitCoins up-trend rejält? Hade varit kul att spekulera kring =)

p.s Jag försökte skapa en paper wallet idag genom BLock Chains guide men steg 4 i guiden nedan funkar inte i offline mode då det kräver lösenord att gå in på (export/import). Någon som stött på det problemet eller lyckats göra en paper wallet på annat sätt?

https://blockchain.info/sv/wallet/paper-tutorial

Shiv

Bitcoin uppe i 1000:- nu.

Vill tipsa om att det finns en mängd olika s.k Alt-coins som ligger i kölvattnet av BTC och stiger i värde.

Litecoin, Namecoin, Terracoin och Novacoin är några av de hetaste just nu.

Det går att följa kursen - och handla - på https://btc-e.com/

Samtidigt sjunker värdet på guld och silver för varje dag som går...

lordsinner

Jag använder Blockchain wallet... Man kan exportera  den till datorn också  om man vill.. Föredrar dock o ha den online med backup någon annanstans..

mega_n

Citat från: Shiv skrivet Söndag 07, April 2013, 16:49:35
Bitcoin uppe i 1000:- nu.

Vill tipsa om att det finns en mängd olika s.k Alt-coins som ligger i kölvattnet av BTC och stiger i värde.

Litecoin, Namecoin, Terracoin och Novacoin är några av de hetaste just nu.

Det går att följa kursen - och handla - på https://btc-e.com/

Samtidigt sjunker värdet på guld och silver för varje dag som går...

Jag testade att spekulera lite i litecoins men växlade nu tillbaka till Bitcoin.
3-dubblade dessa bitcoin på några veckor. Skulle dock inte våga ligga i dessa andra valutor långsiktigt jämfört med Bitcoin för det är där som utvecklarsupporten, stora riskkapitalister och handlarna finns.

/H

larssad

Hej,

Jag skulle vilja (På kul) lägga några kronor på Bitcoin (Och gärna samtidig några av de andra valutor som finns. Hur går det enklast till, kan jag handla flera olika "valutor" på samma plats och sen också lagra dem på samma plats?

Tänkte helst alltså slippa ha flera olika plånböcker och handelsplatser.

...Förstår att man kanske gör bäst i att ha bra koll på läget innan man ger sig in, men ser det mer som lite rolig spekulation vida sidan av annat... Sen kanske man lär sig något längs vägen.

lordsinner

Citat från: larssad skrivet Måndag 08, April 2013, 09:50:21
Hej,

Jag skulle vilja (På kul) lägga några kronor på Bitcoin (Och gärna samtidig några av de andra valutor som finns. Hur går det enklast till, kan jag handla flera olika "valutor" på samma plats och sen också lagra dem på samma plats?

Tänkte helst alltså slippa ha flera olika plånböcker och handelsplatser.

http://btcx.se/    <--enklast, de ta ca 9 % avgift(mindre om du är registrerad)

Xrim

Mtgox tar 0.6% och är störst.

lordsinner

Citat från: Xrim skrivet Måndag 08, April 2013, 12:19:01
Mtgox tar 0.6% och är störst.
Absolut,  dock tar det längre  tid,  pga krångliga insättningar etc.

mega_n

PrivE

---EDIT --- Blockchain kom igång igen! Dock kvarstår de sistnämnda frågorna --   =)

Försökte gå in på Blockchain.info nu och får meddelandet att sidan är Offline!

Får ni andra också det? och i så fall vet ni varför?

Beror det på högt tryck av medlemmar eller på någon sorts attack?

samt, hur känner ni att den sidans stabilitet/säkerhet är? Jag börja känna att om blockchain där jag kommer åt mina bitcoins ska hålla på att krascha då och då så börjar jag bli jag lite orolig.

p.s räcker det med att ladda hem en såkallad wallet.aes.json och förvara den filen på ett lämpligt ställe för att vara någorlunda säker? Jag känner till att det bästa är så kallat cold store/paper wallet. Men lyckades inte riktigt skapa en sådan därav bara backup på denna filen.

Lite frågor i desperation. Men tänkte nämligen växla till mig lite mer bitcoins och blev nu lite orolig.

lordsinner

Funkar bra för mig. Som sagt glöm inte göra backup på din plånbok + spara all nödvändig information.

Lofeal

Provar den här tråden..,

Rallyt i BC borde vara en varningsklocka för politiker och påskynda slutet för manipulationen av guld och silver.

Jag tänker som så att:
Politiker gör vad som krävs för att de ska kunna behålla makten över kapitalet och marknaderna för att kunna skatta. De har ingen makt över BC före de tar makten vilket torde vara en enkel fråga om lagstiftning så länge marknaden är så pass liten som idag (~$2Mdr).

Flykten till BC tror jag har att göra med folk inte litar på fiat medan BC inte kan produceras oändligt till skillnad från just fiat.

Om staterna hade tillgång till stora mängder BC så finns ingen anledning att göra något men det har de inte. De har tillgång till guld och för att återställa förtroendet för valutorna så måste de backas upp av något.., förslagsvis guld.

BC har till skillnad från guld fördelen med att lätt kunna transfereras. För att även guld ska kunna transfereras lika enkelt tror jag guldmyntfoten kan komma att återinföras på ett eller annat sätt.

BC kan som jag ser det jämföras med internetålderns guldmyntfot med tanke på produktionen av nya pengar.

Vad tror forumet?

Xrim

Tyvärr tror jag inte att det är en flykt utan bara en massa människor som försöker tjäna snabba pengar.

mithril_hunter

Jag tror att om det låter för bra för att vara sant så är det oftast så.

Jag ser att flera tror att BC går upp för att folk flyr till valutan för att det skulle vara en "säker hamn". Knappast säger jag. BC är extremt volatil och har under sin mycket korta levnadstid flukturerat oerhört mycket i värde. BC var nere från flera dollar i värde och handlades för sju åtta cent under en kort tid. Valutan har tiodubblats i värde den senaste tiden och den skulle mycket väl kunna tappa denna ökning på en vecka.

Att folk lägger pengar på BC är rent spekulativt. Det är en spekulationsvaluta vilket du kan se om du följer dess kursutveckling. Det är spekulation och efterfrågan som driver kursen. Jämför detta med exempelvis kronan. Där är det den Svenska statens statsfinanser, vårt budgetöverskott(underskott) BNP, styrräntan osv som styr värdet. Kort och gott förtroendet för valutan.

Visst Cypern krashade och folk som hade pengar på banken förlorade typ 10%. Detta är småpengar vad du skulle kunna förlora på BC.

Folk drömmer helt enkelt om att tjäna pengar på ingenting(en påhittad cybervaluta).

Rent krasst kan jag starta ett företag med 1 miljon aktier. Dessa aktier kan du sedan sälja och byta mot varor och tjänster via nätet hos vissa enstaka handlare. Aktiekursen stiger till himlen och bolagsvärdet ligger efter ett par år på 2 miljarder. En värderare tittar på företaget och frågar sig. Vad gör företaget? Har de någon omsättning. Vad producerar och säljer företaget? finns det några reella tillgångar i företaget? Svaret är att ingenting finns. Nada! Men folk är som tokiga och betalar multum för aktierna eftersom du kan handla med dem hos vissa få butiker på nätet och eftersom ingen stat kan få vetskap eller få tag i just dessa aktier  :o

Den som flyr till BC för att hitta en trygg hamn är i mina ögon riktigt korkad. Naturligtvis kan man tjäna pengar på valutan precis som med alla pyramidspel och spekulationsdrivna projekt.

En gång i tiden var det många som tjänade enorma pengar på tulpanlökar. Men det var många fler som förlorade allt på dem i slutändan.

Idag skrattar vi åt att de då kunde köpa ett hus centralt I Amsterdam för ett par tulpanlökar. Medans vi samtidigt gladeligen slänger pengar på en påhittad digital valuta uppbackad av nada.

Uppriktigt talat är jag förvånad över att denna valuta är såpass varmt förespråkad som den är här på forumet. Ja menar de flesta av oss här sparar just i Ädelmetaller eftersom vi är trötta på FIAT valutorna och dagens finansiella luftslott. Ädelmetaller är Hard assets som är motsatsen till detta. Men så dillar folk om BC som är sju resor värre än FIAT?????

Vad händer om någon hacker snor, förstör BC valutan? Nu börjar fler och fler Cybervalutor komma och vad hindrar att det kommer 1000-tals nya BC valutor? Det är enbart hypen, reklamen och att den var först som gör att den är störst just nu. Men säg om tex Facebook startar en FB-valuta. Med sin ekonomiska styrka och facebook som marknadsföringsplats, hur tror ni BC skulle stå sig mot en FB valuta?

Absolut att man kan tjäna pengar på skiten men som den är utformad idag så av rent principiella skäl skulle jag inte vilja ta i den med tång.

Så tycker jag om BitCoin  ;D

crsan

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane