Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?

Startat av Silverräven, Måndag 07, Januari 2013, 22:23:19

Föregående ämne - Nästa ämne

I_am_mine

Första mainstream media jag har läst som faktiskt nuddar sanningen i slutklämmen

Citat
– Centralbankerna gör vad de kan för att stödja och penningpolitiken blir därmed fortsatt mycket expansiv. Så expansiv att den på sikt riskerar att kasta in oss i en ny kris, säger Annika Winsth.

https://www.privataaffarer.se/nordea-spar-bistra-tider-for-sverige/

Tole

Kronan stärks idag inför morgondagens räntebesked. Ca 1% upp mot usd och 0,5 mot euro. Men silver EFTS o Silver Ava stiger ändå i sek trots att silver spot "bara"är upp 0,3% i usd.

Hodja

Citat från: Tole skrivet onsdag 04, September 2019, 12:43:35
Kronan stärks idag inför morgondagens räntebesked. Ca 1% upp mot usd och 0,5 mot euro. Men silver EFTS o Silver Ava stiger ändå i sek trots att silver spot "bara"är upp 0,3% i usd.

Du svarade på min fråga medans jag skrev den (varför sek upp), creepy :D

FÖLJDFRÅGA:
Är förväntningen då en höjning och isf varför? Har ingves sagt ngt?

I_am_mine

Konstigt, borde inte förväntningarna ligga på oförändrad ränta med tveksamma uttalanden om framtida höjning/utebliven höjning. Då borde kronan droppa..

Förväntningarna kanske ligger fel så sjunker kronan som en sten imorrn?

Tole

Citat från: I_am_mine skrivet onsdag 04, September 2019, 12:50:48

Konstigt, borde inte förväntningarna ligga på oförändrad ränta med tveksamma uttalanden om framtida höjning/utebliven höjning. Då borde kronan droppa..

Förväntningarna kanske ligger fel så sjunker kronan som en sten imorrn?

Ungefär min tanke. Funderade på att köpa lite mer silver etf, men den stiger trots att den borde sjunka. Tror MM tittar på terminerna när priset sätts o inte spot som det står i infon.

Sarek

Citat Tole:"Ungefär min tanke. Funderade på att köpa lite mer silver etf, men den stiger trots att den borde sjunka. Tror MM tittar på terminerna när priset sätts o inte spot som det står i infon."

Så här står det om Underliggande tillgång i till exempel BEAR SILVER X2 AVA och PRIIP-faktablad : Underliggande tillgång Silver GSCI ER

Och vad är det? Söker man så kommer man hit till S&P GSCI Silver Index Excess Return men där kan man inte följa några priser i realtid, utan då får man gå till t.ex. Investing.com och deras Silver Contract  

Jag har kollat där och jämfört med t.ex. BEAR SILVER X2 AVA  och det följer varandra sekund för sekund.

Nu räknar jag med att silvret skall gå upp i en sista 5:e våg till ca: 19.80 nåt, och gör den det så kommer jag i så fall att "korta" vid den nivån.

Nils

Ingves, jag har ett jobb erbjudande till dig. Trump tar emot dig med öppna armar  och du kan få sänka räntan så mycket du vill. Med din historik är jag säker på att du får bra betalt. Bästa av allt, du får betalt i dollars.
Take care over there and don't come back!

Citat från DN.

Tole

Citat från: Sarek skrivet onsdag 04, September 2019, 15:48:05
Citat Tole:"Ungefär min tanke. Funderade på att köpa lite mer silver etf, men den stiger trots att den borde sjunka. Tror MM tittar på terminerna när priset sätts o inte spot som det står i infon."

Så här står det om Underliggande tillgång i till exempel BEAR SILVER X2 AVA och PRIIP-faktablad : Underliggande tillgång Silver GSCI ER

Och vad är det? Söker man så kommer man hit till S&P GSCI Silver Index Excess Return men där kan man inte följa några priser i realtid, utan då får man gå till t.ex. Investing.com och deras Silver Contract  

Jo AVA Certen bygger inte på reaella tillgångar ocg följer inte råvaran exakt. Men ETF

Jag har kollat där och jämfört med t.ex. BEAR SILVER X2 AVA  och det följer varandra sekund för sekund.

Nu räknar jag med att silvret skall gå upp i en sista 5:e våg till ca: 19.80 nåt, och gör den det så kommer jag i så fall att "korta" vid den nivån.

Jo AVA certen bygger inte på reella tillgångar och följer därför inte råvaran exakt. Men ETFS physical ska följa spot med valuta korrektioner. Men jag får det inte att stämma. Idag har VZLC stigit i SEK, men om du tar spott och korrigerar för valuta borde den ha varit oförändrad eller svagt sjunkit i svenska kronor.

Sarek

Citat från: Sarek skrivet onsdag 04, September 2019, 15:48:05

Ja, silvret gick upp till 19.70 på kvällen den 4:e /9 kl. 10 men då var börsen i Sverige stängd. Hade vart bra om det skett på börstid. Nu missade jag en bra kortningsmöjlighet och jag jagar inte i en trejd i en redan påbörjad stor nergång...

Sarek

Arbetslöshetsstatistik från SCB presenterades idag, och var så dålig att den till och med ställde protokollet från Riksbankens penningpolitiska möte, den 4 september, i skuggan.

Efter några riktiga kallduschar under sommaren, som visat snabbt stigande arbetslöshet och vikande sysselsättning, hade en i stort sett enhällig analytikerkår räknat med en rekyl i SCB:s augustidata.

Man räknade med att den säsongsjusterade arbetslösheten skulle ha sjunkit tillbaka till 6,8 procent i augusti, från oväntat höga 7,1 procent i juli, men utfallet visade i stället en uppgång till 7,4 procent.

Samtidigt visade statistiken att sysselsättningen sjönk med 36.000 personer. Det var fjärde månaden i rad som antalet sysselsatta inte stiger. Och nu minskar också antalet fast anställda.

Med utgångspunkt om hur snabbt den svenska arbetsmarknaden försvagas framstår Riksbanksledamöternas kommentarer i protokollet från det penningpolitiska mötet, den 4 september, som tämligen föråldrade.

Direktionen  antyder dock där att den kan senarelägga räntehöjningen ytterligare om inflationen överraskar på nedsidan.

Dagens industri - Di.se nyhetssajt

Från 2013 och fram till 2018 så skrävlade Stefan Löven om att "2020 ska Sverige ha EU:s lägsta arbetslöshet"
2019 tog skrävlandet slut och fastnade i sosse-halsen.  :D
I dag ligger Sverige på plats 22 av 28 i arbetslöshetsligan i EU.

sff123

Skönt att vi har många arbetsökande är inte det en tillgång ???

Tole

Det är nästan så jag skäms o känner mig lite som en Quisling :-[ Men dagar som denna när börsen faller, kronan vänder ner tillsammans med fallande långa räntor blir jag glad, det gör nämligen att mina portföljer stiger. Käns som jag bettar mot svensk ekonomi. Men dagar som denna går det hem 8)

Tole

Citat från: sff123 skrivet tisdag 17, September 2019, 13:47:11
Skönt att vi har många arbetsökande är inte det en tillgång ???
Denna tillgång riskerar att öka framöver är jag rädd :-\

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane