Ukrainakrisen.

Startat av Birka, Måndag 14, Februari 2022, 19:09:25

Föregående ämne - Nästa ämne

Tyr

Citat från: gbz skrivet torsdag 29, September 2022, 19:09:20
Vad jag läst tror tyskarna att de var en 500 kiloton explosion, något som förmodligen en stat ligger bakom och ingen mindre terroristgrupp.
Bomberna kan varit planterade där i flera år innan de exploderade eller nyligen.

Jag vet inte vem som vinner på detta men det känns som en solklar förlorare är EU.

När ett brott har begåtts så frågar sig utredarna först _ Vem eller vilka skulle vinna på detta, och där söka brottslingen.

Är det EU, som skrivits ovan, som är en solklar förlorare så är Ryssland vinnaren, och det är där vi skall söka de som utförde explosionerna på Nord Stream.

Truthster

Jag förstår inte riktigt, men vad har EU förlorat på sabotaget av Nord Stream? Billig naturgas?

En retorisk fråga, jag vet, men EU äger inte Nord Stream och EU:s medlemsländer har fyllt på sina naturgasreserver för denna vinter. Fram till nästa vinter 23/24 finns det gott om tid att färdigställa bygget av nya LNG-terminaler.

Som jag ser det är sabotaget en förlust för Ryssland. Det går inte att vrida tillbaka tiden och därmed kriget i Ukraina, för att inte tala om annekteringen av sydöstra Ukraina.

PS: Wilhelmshaven LNG terminal (Wikipedia)

Birka

Citat från: Truthster skrivet torsdag 29, September 2022, 23:07:38
Jag förstår inte riktigt, men vad har EU förlorat på sabotaget av Nord Stream? Billig naturgas?

En retorisk fråga, jag vet, men EU äger inte Nord Stream och EU:s medlemsländer har fyllt på sina naturgasreserver för denna vinter. Fram till nästa vinter 23/24 finns det gott om tid att färdigställa bygget av nya LNG-terminaler.

Som jag ser det är sabotaget en förlust för Ryssland. Det går inte att vrida tillbaka tiden och därmed kriget i Ukraina, för att inte tala om annekteringen av sydöstra Ukraina.

Som jag ser det så är sabotaget en vinst för världens befolkning. Jag tror det var Greenpeace som som utförde det.

Truthster

Putin lever i en parallell verklighet (Dagens Industri)

Helt korrekt skrivet. Mannen är uppenbarligen så isolerad från verkligheten att han är helt övertygad av sin egen propaganda.

Jag måste erkänna att jag inte är helt säker på om palatsrevolutionen ligger framför - eller om den redan har ägt rum, och Putin tror på rövslickarna ryggklapparne och deras upphöjda bravader.

Tole

Citat från: Birka skrivet torsdag 29, September 2022, 23:59:59

Som jag ser det så är sabotaget en vinst för världens befolkning. Jag tror det var Greenpeace som som utförde det.

Greenpeace kan det vara. Men de avsåg nog att slå ut Polenkabeln så oljekraftverket i Karlshamn slutar köras.

gbz

Citat från: Birka skrivet torsdag 29, September 2022, 23:59:59

Resultatet är att folk dör utan energi (konstgödsel etc) samt att våra industrier är beroende av energi så de kommer antagligen med stänga ner eller flytta vilket gör europa fattigare.

Nu när vi insett hur dumt det var att bli beroende av billig energi från Ryssland kommer vi säkert göra om samma misstag igen och bli beroende av dyr energi från USA.

Tyr

Citat från: Truthster skrivet fredag 30, September 2022, 17:44:11
Putin lever i en parallell verklighet
Mannen är uppenbarligen så isolerad från verkligheten att han är helt övertygad av sin egen propaganda.

En ny bild på despotens långa bord!

cyber

Citat från: Tyr skrivet torsdag 29, September 2022, 19:49:38
Citat från: gbz skrivet torsdag 29, September 2022, 19:09:20
Vad jag läst tror tyskarna att de var en 500 kiloton explosion, något som förmodligen en stat ligger bakom och ingen mindre terroristgrupp.
Bomberna kan varit planterade där i flera år innan de exploderade eller nyligen.

Jag vet inte vem som vinner på detta men det känns som en solklar förlorare är EU.

När ett brott har begåtts så frågar sig utredarna först _ Vem eller vilka skulle vinna på detta, och där söka brottslingen.

Är det EU, som skrivits ovan, som är en solklar förlorare så är Ryssland vinnaren, och det är där vi skall söka de som utförde explosionerna på Nord Stream.

Jag förstår inte riktigt Ryssland motivation för dådet (för de är ju den uppenbara misstänkta, alla andra har alldeles för mycket att förlora på om de skulle bli påkomna), eftersom de faktiskt förlorar en förhandlingsbricka nu när de inte längre KAN öppna kranarna igen om tyskarna börjar frysa för mycket och plötsligt kan tänka sig en kompromiss.

Men kom på en teori på min egen kammare: Genom att ta bort möjligheten att snabbt reda upp ekonomin och tjäna pengar på att tina upp relationen med väst så tar man bort ett incitament för oligarker och vanliga ryssar att pusha för nedtrappning. Kanske det ha varit en del av kalkylen? Eller bara någon slags intern styrkedemonstration för inrikespubliken i Ryssland?

laban77

Eller ett sätt att motivera för sitt eget folk varför man ska flytta fram positionerna. "Titta här vad de gör mot oss. Vi måste försvara våra intressen. Och ser ni nu att de hatar oss ryssar?!"

gbz

Citat från: laban77 skrivet tisdag 11, Oktober 2022, 14:05:26
Eller ett sätt att motivera för sitt eget folk varför man ska flytta fram positionerna. "Titta här vad de gör mot oss. Vi måste försvara våra intressen. Och ser ni nu att de hatar oss ryssar?!"

https://www.youtube.com/watch?v=oaEe8A8T818
"Tremendous opportunity" om USAs utrikesminister får säga det själv.

Det bästa alternativet för både Ryssland och EU hade nog varit att trappa ned på gasen och låta EU bli mer självförsörjande och inte göra samma misstag igen och göra sig beroende av USA för energi.

Ryssland påstår att Ukraina sprängde deras bro och svarade genom att attackera flertal civila mål så det är absolut ingen bra utveckling.

Updatering: Läste idag att Ryssland är redo att skicka gas genom nordstream 2 igen samtidigt som det upptäckts en läcka i en oljeledning som går till pålen med flera andra EU länder.
För att göra saken ännu värre är det kaos i Frankrike för att folk på oljeraffinaderier strejkar.

cyber

Citat från: gbz skrivet tisdag 11, Oktober 2022, 15:04:47
https://www.youtube.com/watch?v=oaEe8A8T818
"Tremendous opportunity" om USAs utrikesminister får säga det själv.

Det bästa alternativet för både Ryssland och EU hade nog varit att trappa ned på gasen och låta EU bli mer självförsörjande och inte göra samma misstag igen och göra sig beroende av USA för energi.

Ja det var väl lite överdrivet positivt sagt av honom. Men menar du att antyda att de därför skulle ha legat bakom sprängningen?

"Det bästa alternativet för Ryssland"? Fuck that, så länge Ryssland tar sig rätten att spöa på sina grannar så är nästan alltid det sämsta alternativet för Ryssland det bästa för världen. Det är ju därför vi inför sanktioner etc.

När ryssarna lämnat Ukraina (eller åtminstone dragit sig till stilleståndslinjerna innan den senaste invasionen) kan man börja diskutera vad som är bäst för alla parter.

I ett annat, mycket längre perspektiv är det förstås ingen bra idé att vara beroende av en resurs från ett annat land, så där har du en poäng, även om det är långt bättre att vara beroende av USA som i alla fall oftast håller sig till spelreglerna än av en diktatur.

Citat från: gbz skrivet tisdag 11, Oktober 2022, 15:04:47
Updatering: Läste idag att Ryssland är redo att skicka gas genom nordstream 2 igen samtidigt som det upptäckts en läcka i en oljeledning som går till pålen med flera andra EU länder.
För att göra saken ännu värre är det kaos i Frankrike för att folk på oljeraffinaderier strejkar.

Ryssland redo att skicka gas igen? Är inte det bara mer lögner, precis som det om att man stängde ner Nordstream 1 pga "maintenance" och "vi får inga reservdelar pga sanktionerna" etc...

Wildart

Även om LaRouche movement kan tillskrivas en del egendomligheter så är denna färska analys av Harley Schangler enl min mening huvudet på spiken...!
Vad det är fråga om idag är huruvida vi ska inlemmas i en unipolär värld med USA i förarsätet och neoliberala ideer och globalism...eller multipolär värld där nationer med andra nationella och historiska förutsättningar kräver inflytande och säkerhet ...I det sammanhanget får USA kalla kårar och kan bara inte finna sig att den ordning som funnits efter ww2 håller på att spicka sönder,de europeiska ledarna sjunger i samma kör och dunkar varandra i ryggen trots att deras medborgare får betala för stupiditeten ...Strategin är först västvänlig regim till varje pris i Ryssland (Putin ska bort ) och sen återstår Kina...Men priset kan bli oerhört för oss alla, ett mycket farligt spel...För att inte säga : ren idioti !
https://youtu.be/uDY-7yK9PR8

cyber

Citat från: Wildart skrivet torsdag 13, Oktober 2022, 15:50:05
Även om LaRouche movement kan tillskrivas en del egendomligheter så är denna färska analys av Harley Schangler enl min mening huvudet på spiken...!
Vad det är fråga om idag är huruvida vi ska inlemmas i en unipolär värld med USA i förarsätet och neoliberala ideer och globalism...eller multipolär värld där nationer med andra nationella och historiska förutsättningar kräver inflytande och säkerhet ...I det sammanhanget får USA kalla kårar och kan bara inte finna sig att den ordning som funnits efter ww2 håller på att spicka sönder,de europeiska ledarna sjunger i samma kör och dunkar varandra i ryggen trots att deras medborgare får betala för stupiditeten ...Strategin är först västvänlig regim till varje pris i Ryssland (Putin ska bort ) och sen återstår Kina...Men priset kan bli oerhört för oss alla, ett mycket farligt spel...För att inte säga : ren idioti !

Gav upp efter en minut in i videon pga alla lögner och fula vinklingar: "ryssland eskalerade bombardernadet av ukraina efter sprägningen av Kertjbron" (utan att nämna att Rysslands attacker var rena terrorbombningar mot civila mål), antydningar om att väst skulle ha påstått att sprängningen gjorts av Putin etc.

Men man får väl tro på vad man vill...

cyber

Citat från: Wildart skrivet torsdag 13, Oktober 2022, 15:50:05

Vänta ett tag... ny användare, ryssvänliga åsikter, knackig svenska och massor med anglicismer. Är du ett betalt troll?

Wildart

Vilket trevligt svar ! Vad jag försöker säga är att detta inte bara handlar om ukraina utan om världsinflytande i större geopolitiskt sammanhang...Ukrainarna är bönderna på schackbrädet !
Troll,ryssvänlig... otroligt låg nivå gosse !

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane