Ukrainakrisen.

Startat av Birka, Måndag 14, Februari 2022, 19:09:25

Föregående ämne - Nästa ämne

gbz

Citat från: laban77 skrivet Måndag 12, September 2022, 14:06:13
Och Ukraina hävdar att det är rysk propaganda och att den stora merparten har gått till (eller är på väg till) länder utanför Europa. Det borde vara lätt att kolla vad som är sant.

Jag får väl byta ut batterierna i min svältometer och åka ner till Afrika och mäta då om det är så lätt.

Båda sidor ljuger om mycket så ja vet inte vem man bör tro på i detta fallet.

Truthster

Citat från: gbz skrivet Måndag 12, September 2022, 12:56:10
En annan artikel jag läste påstår att maten från Ukraina som tidigare gått till fattigare länder nu går mer till EU och om detta stämmer kommer U-länder få enorma problem också.

Det är faktiskt ganska lätt att kontrollera. På MarineTraffic är det möjligt att följa alla fartyg som lägger till i Ukraina och se vart de är på väg.

gbz

Jag förstår inte vad som fraktas på båtarna den kartan visar.

https://www.youtube.com/watch?v=RYAyLelWHx8
Hittade ett youtube klipp där erdogan påstår att putin har rätt dock förstår jag inte heller turkiska.

https://www.youtube.com/watch?v=RAnNNg1LTYE

Denna lyssnade jag på också från 8 minuter in och det ser ut som att Rysk sida med kan tänka sig förstöra dealen om de inte får vad de vill vilket drabbar fattiga länder.

Truthster

Citat från: gbz skrivet Måndag 12, September 2022, 18:08:16

Ingen är förpliktad utöver sin förmåga.

JohanB

Citat från: gbz skrivet Måndag 12, September 2022, 18:08:16

https://www.youtube.com/watch?v=RYAyLelWHx8
Hittade ett youtube klipp där erdogan påstår att putin har rätt dock förstår jag inte heller turkiska.

https://www.youtube.com/watch?v=RAnNNg1LTYE

Denna lyssnade jag på också från 8 minuter in och det ser ut som att Rysk sida med kan tänka sig förstöra dealen om de inte får vad de vill vilket drabbar fattiga länder.

JohanB

Tracking where Russia is taking Ukraine's stolen grain

https://www.bbc.com/news/61790625

There's mounting evidence that Russian forces in occupied areas of Ukraine have been systematically stealing grain and other produce from local farmers. The BBC has talked to farmers and analysed satellite images and shipping data to track where the grain is going.
A few dozen miles from the frontline, Ukrainian farmer Dmytro describes how the business he nurtured over 25 years was lost in four months of Russian occupation.
The BBC tried to contact more than 200 farmers whose land is now in Russian-occupied territory. Dmytro - we are not using his real name to protect him from reprisals - was one of the few willing to meet us.
"They stole our grain. They destroyed our premises, destroyed our equipment."
...........

Tyr

Ja, "Trollmetern" står på illrött

Tack för länken där BBC spårar vart Ryssland tagit Ukrainas stulna spannmål.

Det finns åtskilligt med bevis på att ryska styrkor i ockuperade områden i Ukraina systematiskt har stulit spannmål och andra produkter från lokala bönder.

Från artikeln läser vi bl.a.: Spannmålsbilar stals och en Ukrinsk odlare säger att ett par av dem hade GPS-spårare monterade, och bilarnas resa kunde sedan följas till Krim och vidare till Ryssland...

BBC har också kunnat spåra fartyg med spannmål seglandes till Rysslands allierade Syrien.

gbz

Artikeln är från 27 juni  8)

Truthster

Citat från: Sarek skrivet lördag 10, September 2022, 18:25:21
Jag hoppas verkligen att liknelserna mellan Putin och Hitler håller i sig "to the bitter end."

Kanske ramlar han ut genom ett fönster, plaskar i land efter att ha fallit överbord eller helt enkelt råkar med att dricka ur fel kopp te.

Philip

Citat från: Truthster skrivet tisdag 13, September 2022, 21:18:32
Jag hoppas verkligen att liknelserna mellan Putin och Hitler håller i sig "to the bitter end."

Kanske ramlar han ut genom ett fönster, plaskar i land efter att ha fallit överbord eller helt enkelt råkar med att dricka ur fel kopp te.

Oroa dig inte för Putins säkerhet för enligt godkänd media så flygs nämligen hans avföring i väskor när han är på resande fot.

Truthster

Citat från: Philip skrivet tisdag 13, September 2022, 21:33:02
Citat från: Truthster skrivet tisdag 13, September 2022, 21:18:32

Oroa dig inte för Putins säkerhet för enligt godkänd media så flygs nämligen hans avföring i väskor när han är på resande fot.

Det är trots allt som att börja i fel ände. Kanske kommer avföringen senare att konserveras och säljas till högstbjudande?

Philip

Man kanske ska lyssna mindre på media överlag för som du själv konstaterar så är det att börja i fel ände.

laban77

Citat från: Philip skrivet tisdag 13, September 2022, 22:10:51
Man kanske ska lyssna mindre på media överlag för som du själv konstaterar så är det att börja i fel ände.

Vad är alternativet tänkte du?

Tyr

Citat från: laban77 skrivet onsdag 14, September 2022, 08:07:47
Citat från: Philip skrivet tisdag 13, September 2022, 22:10:51

Vad är alternativet tänkte du?

Nu när "Pravda" är nedlagd så finns det väl dåligt med alternativ...

Philip

Givetvis ska man inte byta ut Pravda mot någon annan Pravda även om det kan vara komiskt att titta i dem ibland men som med så mycket annat ohälsosamt gör det med måtta.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane