Ukrainakrisen.

Startat av Birka, Måndag 14, Februari 2022, 19:09:25

Föregående ämne - Nästa ämne

Birka

Poff!

cyber

Intressant utveckling https://www.di.se/live/ryssland-slopar-skatten-pa-guld/

Lite oklart vad man hoppas uppnå, men bra för guldpriset borde det vara (om det nu går att få tag i guld för den genomsnittlige ryssen - kan tänka mig att tillgängligheten är rätt usel vid det här laget)

Truthster

Citat från: cyber skrivet torsdag 03, Mars 2022, 00:44:39
Intressant utveckling https://www.di.se/live/ryssland-slopar-skatten-pa-guld/

Lite oklart vad man hoppas uppnå, men bra för guldpriset borde det vara (om det nu går att få tag i guld för den genomsnittlige ryssen - kan tänka mig att tillgängligheten är rätt usel vid det här laget)

Riket saknar pengar, så det gäller att göra försäljningen attraktiv. Det är möjligt att köpa guld för den genomsnittlige Ivan om det finns pengar över. https://www.bullionstar.com/gold-university/russian-gold-market#heading-7

Sarek

Citat från: cyber skrivet torsdag 03, Mars 2022, 00:44:39

Det är dyrt idag att köpa guld med rysk rubel...

Truthster

Har precis varit till service med kärran. När jag körte dit kostade dieseln 23,12 kr/l på macken, när jag körte tilbaks kostade den 24,12 kr/l (Ingo). Igår kostade dieseln 22,57 kr/l. Har 60 l reserv bunkrad sedan mars 2020 - 13,50 kr/l.  :-\

gbz

Citat från: Truthster skrivet torsdag 03, Mars 2022, 12:01:40
Har precis varit till service med kärran. När jag körte dit kostade dieseln 23,12 kr/l på macken, när jag körte tilbaks kostade den 24,12 kr/l (Ingo). Igår kostade dieseln 22,57 kr/l. Har 60 l reserv bunkrad sedan mars 2020 - 13,50 kr/l.  :-\

Man kan undra vilken av komponenterna i petro-dollarn som bär värde. Nu lutar det mer åt petro nästan men vi får väl se.

laban77

Å andra sidan är väl silverpriset uppe i all-time-high, åtminstone i SEK. Jag tänkte att jag borde vara glad när den dagen kom, men har svårt att glädjas åt det idag.

AndrewJackson72

Jag skapade en tråd som heter "inflationen börjar synas", då var jag orolig eftersom dieseln hade höjts till 17kr. Detta var 16 augusti, alltså 7 månader sedan. 6 kronor höjning på 7 månader blir 10.2kr höjning i diesel årligen, fast beräknat med en inflation på 7% blir den 9.5kr höjning per år. Väldigt chockerande, om det fortsätter kommer ljuset inte synas på långt tag, kanske inte alls.

laban77

Ja det börjar svida att bo på landet. Trodde aldrig jag skulle föreslå det men de borde sänka skatten på drivmedel. Visst behövs mycket skattepengar till försvaret framöver, men det här slår orimligt hårt mot oss lantisar.

silverhamstern

Du vet väl att drivmedel försämras och blir obrukbart efter några år?...
Bensin har kortare livslängd än Diesel men Diesel bör förbrukas inom några år max så vore jag du skulle jag tanka bilen fortast möjligt med gamla dieseln och fylla dunkarna med ny fräsht drivmedel.....bara min omtanke om dig och din bil☺☺

Truthster

Citat från: silverhamstern skrivet Söndag 06, Mars 2022, 01:24:07

Bensin har kortare livslängd än Diesel men Diesel bör förbrukas inom några år max så vore jag du skulle jag tanka bilen fortast möjligt med gamla dieseln och fylla dunkarna med ny fräsht drivmedel.....bara min omtanke om dig och din bil☺☺

Tack för din omtanke. Jag är medveten om det och så länge dieseln inte innehåller kondens är det bra. Dvs. den ska förvaras på rätt sätt - utanför direkt solljus, gärna i mörker, och en luftfuktighet som inte fluktuerar för mycket. De gamla sortens dieselmotorer är nästan omöjliga att döda, men de måste vara en motor från tiden innan katalysatorer.

tekopp

Citat från: Truthster skrivet Söndag 06, Mars 2022, 06:07:16
Citat från: silverhamstern skrivet Söndag 06, Mars 2022, 01:24:07

Tack för din omtanke. Jag är medveten om det och så länge dieseln inte innehåller kondens är det bra. Dvs. den ska förvaras på rätt sätt - utanför direkt solljus, gärna i mörker, och en luftfuktighet som inte fluktuerar för mycket. De gamla sortens dieselmotorer är nästan omöjliga att döda, men de måste vara en motor från tiden innan katalysatorer.

Bra silverhamstern, att du visar din omtanke för genemene man och kvinna. för det är så ddet ska vara. Den vanliga mannen och kvinnan på gatan förtjänar det. De som inte har sålt sig själva. men det är bara ett faktiskt fåtal.

Uppmuntras!

Ta hand om dig, och din eventuella familj, Truthster.

Truthster

Hur ofta ger media oss historien om Ryssland vs. Ukraina från denna vinkel?

The Forgotten Potential of Ukraine's Energy Reserves (Harvard International Review)

"Excluding Russia's gas reserves in Asia, Ukraine today holds the second biggest known gas reserves in Europe. As of late 2019, known Ukrainian reserves amounted to 1.09 trillion cubic meters of natural gas, second only to Norway's known resources of 1.53 trillion cubic meters. Yet, these enormous reserves of energy remain largely untapped. Today, Ukraine has a low annual reserve usage rate of about 2 percent. Moreover, more active exploration may yield previously undiscovered gas fields, which would further increase the overall volume of Ukraine's deposits."

Tyr

Citat från: Truthster skrivet onsdag 20, April 2022, 20:25:28
Hur ofta ger media oss historien om Ryssland vs. Ukraina från denna vinkel?

Det är nog inte allmänt känt att Ukraina har så stora gasreserver, som Europas näst största. Det skall dock poängteras att det är just reserver, och som har lång väg kvar tills de är uppe och klar för användning.

Samtidigt så jämfört med de ryska reserverna på 37,4 biljoner m3  vs Ukrainas 1,1 biljoner m3
Pdf sid. 34
så är mängden bara 3% av den ryska.

Man kan därför lugnt påstå att det är inte för de Ukrainska gasreserverna som Putin har beordrat rysk militär att invadera Ukraina.

Truthster

Citat från: Tyr skrivet torsdag 21, April 2022, 12:13:49
Man kan därför lugnt påstå att det är inte för de Ukrainska gasreserverna som Putin har beordrat rysk militär att invadera Ukraina.

Intressant svar.

Nej, det verkar naturligtvis inte logiskt (för västerländsk tänkande individer) att någon som redan har enorma naturgasreserver skulle vara intresserad av att invadera ett grannland med mycket mindre och dåligt utvecklade naturgasreserver.

Det verkar dock ganska logiskt när man förstår vad oligarki är för ett begrepp. Ryssland (och Ukraina) kontrolleras ekonomiskt av oligarker. Ett bättre ord för oligark i sammanhanget är monopolist, en person eller ett företag som inte vill ha konkurrens. Och kärnan i det postsovjetiska tankesättet är just monopolet – att allt i en bransch är i händerna på en person eller ett företag. Helt logiskt, eftersom kommunismen i Sovjetunionen var ett stort statligt monopol.

De nationalistiska tankarna som Putin njutit av är att få folket på sin sida, det finns många ryska nationalchauvinister. Men det handlar lika mycket om att hålla konkurrensen borta.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane