Silver Bullet, Silver Shield Medallion

Startat av Azure, Måndag 10, September 2012, 06:06:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Silverräven

Jag är en av dem som inte hoppat på tåget alls med SBSS, då jag tyckte det var för mycket hype kring hela projektet. Det finns redan gott om folk i framförallt USA som utmålar silver som det ultimata vapnet mot "The Man", vilket blir lite tröttsamt i längden. Visst ligger det en del i budskapet, men det är inte särskilt unikt.

Min teori med SBSS är att man vill lite för mycket, för snabbt, utan att ha ordning på alla rutiner från start. Alternativt så vill man tjäna så mycket pengar som möjligt på projektet och säljer sin idé snarare än säljer själva metallen, precis som antyds i klippet ovan. Specialpräglingar och merchandise tyder på detta i mitt tycke.

Nej, man ska ta SBSS för vad det är: en samling lite roliga och annorlunda silvermedaljer med ett medföljande budskap man kan välja att betala extra för eller inte. Jag har valt att inte göra det.

Fiat de Lux

Affärsidén är briljant. Det måste man ändå tillstå.

Jag ser SBSS som en viktig kanal för att bredda intresset att äga fysiskt silver till grupper som annars inte hade brytt sig om att samla. Ta bara Drottning Elisabeth II  kranium som ett av motiven. " Keep Calm, and SLAVE on,  Ironi - som nog tilltalar en hel del aktivister bl.a. att faktiskt hoppa på stackertåget.

Ju fler som bär t-shirts och gör reklam för SBSS, ju fler gör gratis reklam för silver överhuvudtaget. Och det är väl ganska viktiga objektiv , för att inte säga , ett potentiellt moment för att öka både medvetenhet och öka andelen silverägare. Och vi vet alla vad det betyder.

Destecado

Det politiska meddelandet håller jag helt och hållet med om, dock blev hajpen lite väl häftig för mej så jag passade. Man kan ju köpa Kaiser Ethicals och få samma meddelande fram.

Fiat de Lux

De första mynten ur SBSS serien betingar redan en duktig säljpremie. Jag räknar inte med att det fortsätter så, men det är ju ändå en kollektion , som vilken som helst. Och SSBS serien kan mycket väl visa sig vara en av de bästa investeringarna man kan göra idag.

Tittade just nu på antalet präglade Slave Queen på SBSS hemsida (Current Mintage = 46,415)

Och just Slave Queen har drygt 5 veckor kvar för utgivningsintervallet. Det är inga monstruösa mängder om ni frågar mig. De flesta hamnar väl på den amerikanska marknaden ?

lordsinner

Citat från: Fiat de Lux skrivet Måndag 18, Februari 2013, 16:56:52
De första mynten ur SBSS serien betingar redan en duktig säljpremie. Jag räknar inte med att det fortsätter så, men det är ju ändå en kollektion , som vilken som helst. Och SSBS serien kan mycket väl visa sig vara en av de bästa investeringarna man kan göra idag.

Tycker samma, håller mig bara till BU och icke till Proof...

Destecado

Visst är dom riktigt snygga men en 1 oz Trivium är samma mängd silver som en 1 oz Buffalo round. I mina ögon samma värde på de olika medaljerna.

Silver

Hörrni, vad är det här för negmöte egentligen?  ;D

De säljer medaljerna för spot +2,99. Att de sedan kör på med proof, prylar och annat gör väl inget? Då kan de tjäna pengar på detta och vi som nöjer oss med BU kan köpa dessa till bra pris. Och designen sticker ju verkligen ut. De skapar en hype. De säljer silver.

Hur bra som helst tycker jag. Go go go! Så får vi se om ryktet om den femte medaljen stämmer, imorgon vet vi.  :)

Det är ju dessutom rätt gött att slippa drottningen lite också även om jag verkligen gillar Perth Mint mynt som Kookaburra och Lunar.

Men ska jag vara lite negativ så upprepar det jag sagt tidigare. Präglingskvalitén måste bli bättre. Även om det är BU. Ska bli intressant att se om det blir bättre från Freedom Girl då de ju köpt någon ny utrustning inför den medaljen.

Fiat de Lux

Just nu kostar en Maple leaf på Liberty.ee = 34,73 $

En Slave Queen eller Freedom girl 33.04 för beställning från SBSS hemsida i USA. Det kostar visserligen fraktavgift , europeisk tull och moms att ta hem ett sådant mynt. Men då kan vi inte jämföra med massproducerade mynt, utan då kan vi utan vidare jämföra ett SBSS med en kinesisk Panda t.ex. (Som betingar hela 41,71 $ per mynt från Liberty.ee) Och då hade Pandan för 2012 en upplaga på 8 Miljoner mynt. Att jämföra med en Slave Queen som till dags dato har en upplaga strax över 47 000, och kommer antagligen att bli limiterad till 60 000 som Death and Debt upplagan.

Hypen ?  Den är väl mest icke existerande. Det bara ser ut som det. Om 3000 pers köper en rulle a´20 st Debt and Death, så är upplagan slutsåld. Hype ? Vardå ?

Närmaste jämförelsen i upplaga är Silver Britannia 100 000 st.  Och dessa ligger i det högsta skiktet i premium över silverpriset. Go Figure.

Silver

Vad jag menar med att de skapar en hype (vilket jag ser/menar som något positivt alltså) är att de har en uppseendeväckande design och budskap. Priserna medaljerna drivs upp på ebay, tradera och att de diskuteras på diverse forum och sajter världen över. USA, Europa, Australien. Håller givetvis med om att upplagan är mycket låg i jämförelse och att det är väldigt få som köpt dom. Men de har trots allt på ett fåtal månader sålt ett par årgångar av tidigare upplagan av Britannias. Imponerande!

Mange

Jag är inte negativ runt medaljerna, jag gillar designen på samtliga hittills släppta (vissa mer än andra) och har för avsikt att köpa även framöver.
Dock är det som sagt dags att rycka sig i kragen, sluta släppa i en sådan takt att ledtiderna räknas i veckor eller rentav över månaden.

Man fick nyligen 40k blanks, ytterliggare 50k blanks är på väg och utrustning att producera egna diton på ingång (samt även avtal för råvaror).
Detta till trots så ligger man inte med några marginaler, de blanks som levererats/är på väg räcker kanske inte ens till redan existerande orders på Slave Queens/Freedom Girls.
Att då släppa ytterligare mynt och ännu en gång hamna efter är bara att skapa totalt onödiga problem, hade man däremot suttit med ett mindre lager av SQ/FG, inga utestående orders av nänmna medaljer samt åtminstone 20-25k oz av det nya på hand och pressarna i full fart att prägla fler, så hade man visat med all tydlighet att man lärt sig av tidigare misstag.

Sen måste man också se till att kunna hålla sina partners runtom i världen med produkter utan vidare dröjsmål, dessa dras överlag med ännu sämre ledtider än majoriteten av amerikanska kunder (av vilka jag sett en del som börjat tröttna).
Så om amerikanska kunder tröttnar trots att dessa har klart bättre förutsättningar än icke-amerikaner bör risken att man tappar kunder utanför USA vara än större om man inte kan hålla leverantörer med lager.
Präglingskvalitet känns som den är på rätt väg iaf., kanske inte helt ok ännu men klart bättre än tidigare.

Som sagt så rör det sig i rätt riktning, men man måste verkligen skärpa sig då inkörsproblem må vara ok till en början men om man konstant upprepar samma misstag utan att verka lära sig så tappar man såväl förtroende som kunder.

lordsinner

Citat från: Silver skrivet torsdag 14, Februari 2013, 23:32:12
Citat från: lordsinner skrivet lördag 09, Februari 2013, 22:34:46
Lite info om själva namnet på nästa mynt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Argyraspides

Jag har läst att nästa medalj kommer bli "Redoubt" och släpps nu på tisdag den 19/2. Har ingen direkt källa till detta mer än att någon hänvisar till ett telefonsamtal med en insatt, vi får se helt enkelt. :) Stämmer det så håller de ett riktigt högt tempo nu, tre medaljer på mindre än två månader.

Verkar som att dem sköt upp det...

Silver

Japp. Tydligen finns det ett senare datum då de tänkt släppa det men att de pratat om att tidigarelägga det till idag. Vilket de uppenbarligen inte verkar göra ändå. Men det är kanske klokt då de fortfarande inte har börjat leverera Freedom Girl än vad jag vet.

Silver

Nu har de installerat och dragit igång tillverkningen med deras nya maskin. Som inte bara är snabbare, resultatet är tydligen bättre också. Hoppas verkligen det!

www.youtube.com/watch?&v=Bz2yDdMBSEs

lordsinner

Fick precis samma nyhetsbrev...kanske man kan få sina Freedom Girls inom två veckors tid då =)...

Mange

En liten bild har dykt upp som skapar en del frågetecken...

Kanske rör det sig om att ett fåtal D&D fick den nya kantdesignen som infördes en bit in i Trivium-produktionen, men möjligheten är också att SBSS suttit och präglat fler D&D i efterhand.
SBSS har i varje fall en hel del att förklara.  ???

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane