Corona, inte ölen

Startat av august, Söndag 16, Februari 2020, 22:56:18

Föregående ämne - Nästa ämne

haberdasher

Citat från: Krugerangel skrivet Måndag 20, April 2020, 08:53:48
Att inte media rapporterar om after-afterskin? Är inte det konstigt?

Jag tycker inte det är konstigt. Den låga standarden på journalistik är konstig. Och det är inte bara ett svenskt fenomen.

HF

Citat från: haberdasher skrivet Måndag 20, April 2020, 10:57:22

Jag tycker inte det är konstigt. Den låga standarden på journalistik är konstig. Och det är inte bara ett svenskt fenomen.

Dessutom skulle en sådant rapportering behöva kortlägga hela smittkedjan som dom årsakat ... hur många sårbara äldre har smittats (och kanske avlidit) för att dom tog smittan till andra orter, även om smittan inte drabbat dom själva hårt?

JohanB

Borttagen

Sarek

August artikel som han postade idag kl. 00:15 var riktigt bra. Många forumiter har antagligen redan läst den. Men den är lång, och för de som inte orkat läsa igenom hela, eller ärade forummedlemmar med mindre gott om tid, så har jag tagit ut det viktigaste ifrån artikel och gjort en sammanfattning av den.

Coronaviruset är ett problem som man inte kan lämna över till epidemiologer och virologer, eftersom det finns alltför mycket som är okänt för dem, och för att de skall kunna skapa en fungerande modell, och utan en sådan modell är de borta. Dessa "fina" människor är inte bra på 10-dimensionellt tänkande. De är bra på och har kunskap om tidigare epidemier, men inte bra på att förutsäga vad som kommer att hända i nästa. För närvarande uppmanas de att komma med lösningar utöver vad deras kompetens tillåter. De förstår inget när andra forskare beskriver saker utanför deras område. Och de förstår inte vad komplexa system är.

Eftersom detta virus och pandemi är kopplat till så många olika aspekter och faktorer, och så många osäkerheter, tar det oss in i territoriet för riskhantering, bedömning, teknik och därifrån till komplexa system.

Taleb, som denna artikel mycket handlar, om är en utmärkt professor i riskhantering.
I mycket av hans publiceringar om COVID19 har han samarbetat med Yaneer Bar-Yam, ordförande för New England Complex System Institute, och Joseph Norman, en postdoktorisk forskare på samma ställe. Det betyder "riktiga forskare".

Nyckelterminologier här är "asymmetri" och "försiktighetsprincipen" ( ="först och främst gör ingen skada")
Det här är grundregler för att närma sig en pandemi, som den här, men de är också grundregler för andra problem med för många okända variabler.

Detta är avgörande eftersom det indikerar att om du har en sjukdom som är både smittsam och dödlig skall du inte vänta och se hur dödlig och smittsam den är och först försöka bygga en modell, som en epidemiolog är van vid att göra, du måste agera direkt.

Den allmänna försiktighetsprincipen avgränsar villkor där åtgärder måste vidtas för att minska risken för undergång, och traditionella kostnads-nyttoanalyser får inte användas. Även om det finns en mycket stor sannolikhet för att mänskligheten överlever en enda sådan händelse, finns det så småningom noll sannolikheten för att överleva upprepade exponeringar. Medan upprepade risker kan tas av individer med en begränsad livslängd, får exponeringar för undergång aldrig tas på systemisk och kollektiv nivå. I tekniska termer gäller försiktighetsprincipen när traditionella statistiska genomsnitt är ogiltiga eftersom riskerna inte är ergodiska.

Spridningshastighet: Historiskt baserade uppskattningar av spridningshastigheterna för pandemier i allmänhet, och för den nuvarande i synnerhet, undervärderar spridningstakten på grund av de snabba ökningarna i transportförbindelser under de senaste åren. De globala anslutningarna har aldrig varit större. Minskade anslutningar till smittsamma individer är det enda tillvägagångssättet.

Befolkningsstrategier med drastiskt beskärning av kontaktnät med kollektiva gränser och socialt beteendeförändring och självövervakning av samhället är viktiga. Det leder till nödvändigheten av en försiktighetsinriktning mot aktuella och potentiella pandemiska utbrott som måste inkludera begränsande rörlighetsmönster i de tidiga stadierna av ett utbrott, särskilt när lite är känt om patogenens verkliga parametrar.

Det kommer att kosta med minskad rörligheten på kort sikt, men att misslyckas med det kommer så småningom att kosta allt - om inte från denna händelse, så i en framtid. Beslutsfattare måste agera snabbt och undvika fel som att ha respekt för en osäkerhet inför ett handlande, eller till och med en övertygelse om att ingenting kan göras.

Ovanstående skrivet ses av the "science crowd", som kräver att de ses som de ultimata myndigheterna i ämnet, som stora hot mot deras upplevda makt.
Det sista "science crowd " vill ha är att ett gäng komplexsystem-killar, som de inte förstår, skall veta mer än de själva. Men den attityden leder till fler dödsfall som kunde ha förhindrats.

Det finns saker som du inte har råd att ta risker med. Mänskligheten, djurriket, planeten, är några av dessa saker. Man kan inte hävda att en "lockdown" kan kosta jobb när en icke ner stängning kommer att kosta liv. Man kan inte argumentera för åtgärder som dödar människor.

Det är inte ens ett faktiskt val, det är en falsk dikotomi, eftersom risken för att medvetet låta människor fortsätta att smitta andra, som sedan kan dö, vilket du kunde ha förhindrat att hända, är så mycket större än förlusten av ett jobb. Risken är asymmetrisk. Ett jobb är inte ett liv.

https://www.theautomaticearth.com/2020/04/the-only-man-who-has-a-clue/

Sarek

Taleb har också publicerat åsikter om genetiskt modifierade organismer (GMO). På det området tillämpar han samma grundregler som han gör för viruset enligt ovan. Först försiktighetsprincipen (gör ingen skada), och sedan asymmetrisk risk. I "Monsantos GMO-experiment", precis som med dödliga virus, är riskerna när något går fel förödande. Om det blir fel så talar vi bokstavligen om potentiell utrotning.

Och det gör all normal kostnad / nytto-analys oanvändbar. Om det blir fel i den preliminära riskbedömningen är konsekvenserna så långtgående att det enda realistiska alternativet är extrem försiktighet (försiktighetsprincipen).
Ergo: Du tillåter inte GMO-grödor förrän du är 100% säker på att de har noll negativa effekter på människors hälsa. Vad Monsanto gjort är att använda "forskare" som förklarar att det inte hittats någon negativ effekt hittills, så det måste vara okej.

Taleb hävdar att det inte är vetenskap, utan "scientism". Det är uppenbart att de negativa effekterna kan ta decennier att visa, men om de gör det har saker antagligen blivit irreversibla (allt majs innehåller GMO-spår). Bevisbördan måste ligga på Monsanto; Du kan inte kräva att alla andra bevisar att deras GMO-grödor är skadliga. Å ena sidan får Monsanto all vinst, medan å andra sidan miljarder människor kan bli skadade. Det är den asymmetrin Taleb talar om. Att göra en sådan kostnads-nyttoanalys som Monsanto är en kränkning mot alla.

haberdasher

Jag är ledsen, men det tåget gick för ett tag sedan. Det är helt en akademisk diskussion nu, som kanske skulle kunna gynna nästa pandemi.

Någon bör dock analysera risken för ett inbördeskrig i USA.

Krugerangel

Citat från: HF skrivet Måndag 20, April 2020, 11:08:48
Citat från: haberdasher skrivet Måndag 20, April 2020, 10:57:22
Dessutom skulle en sådant rapportering behöva kortlägga hela smittkedjan som dom årsakat ... hur många sårbara äldre har smittats (och kanske avlidit) för att dom tog smittan till andra orter, även om smittan inte drabbat dom själva hårt?
Där jag bor finns det gamla människor i närheten som får hemhjälp.
Förra veckan måste det nog ha varit....hmmm de två tjejerna, den äldre kvinnan, han med invandrar bakgrund(får man skriva så? ) och hon från Thailand, 5 stycken olika människor hos gamle gubben. Gud hjälpe!?!?
I Sverige är det inga karantän-regler som i resten av halva världen och ett hyfsat vanligt liv med hyfsat vanlig vardag.
I utlandet pekar dem mot Sverige med skräck i blicken. Vad tänker resten av världen om våra politikers flock-immunitets-test?
Att det inte är samma människor som går till samma gamlingar istället för 5 olika hemtjänst-arbetare på samma pensionär?
Det måste vara en potentiell smitto-risk om något. Att ha hemtjänst-organisationen på det sättet kan inte vara speciellt genomtänkt.
Jag har faktiskt frågat grannen/gubben om han inte ska skrota hemtjänsten och fråga några grannar om hjälp istället, typ mig.
Vänligt men snällt så tackade han nej och önskar fortfarande att det kommer hem flera olika människor till han per vecka som kan sprida smittan.
Desto färre människor han har kontakt med ju större chans att inte bli smittad.
Det ville han inte utan att det är bättre att det är som det är. Livet får gå sin gång sa han, med ett gott skratt  ;D
Jag frågar och erbjuder min hjälp både en och två gånger. Fler gånger också, bara att det kan bli tjatigt.
Så livet får gå sin gång som den gamle mannen sade.
Och jag undrar hur många potentiella smittobärare som ska besöka han denna veckan?
Så tokigt det kan bli!

laban77

Visst är det så. En nedbantad äldreomsorg kostar nu människors liv. Jag tycker inte att det är sexigt att betala skatt (som Mona Sahlin lär ha sagt), men däremot kanske man skulle använda skattepengarna till väsentligheter som sjukvård och äldreomsorg istället för höjda RUT-avdrag och städhjälp åt välbeställda.

haberdasher

Citat från: Krugerangel skrivet Måndag 20, April 2020, 22:56:33
Förra veckan måste det nog ha varit....hmmm de två tjejerna, den äldre kvinnan, han med invandrar bakgrund(får man skriva så? ) och hon från Thailand, 5 stycken olika människor hos gamle gubben. Gud hjälpe!?!?
...
I utlandet pekar dem mot Sverige med skräck i blicken. Vad tänker resten av världen om våra politikers flock-immunitets-test?
Att det inte är samma människor som går till samma gamlingar istället för 5 olika hemtjänst-arbetare på samma pensionär?
Om de alla använder personlig skyddsutrustning ser jag inget problem. Men det är förmodligen inte där skon klämmer?

Jag kan bara tala för mig själv. Jag har inget behov av att klaga på hur skatter spenderas när jag försöker undvika beskattning genom att förvara anonymt kapital i ädelmetall.

Krugerangel

Jag gissar att antal döda och smittade rasar nu som det har varit varmt och gott över helgen.
Som D-Trump sa: It will blow over by the spring when it gets hot and warm.

Krugerangel

Är det någon som har siffror på antal döda för respektive dag Fredag 24/4, Lördag 25/4 och Söndagen 26/4?
Alltså inte för hela veckan eller helgen utan specifikt för varje dag.
Jag har letat lite och det är knapphänt med information.

mega_n

Citat från: Krugerangel skrivet tisdag 28, April 2020, 11:31:32
Är det någon som har siffror på antal döda för respektive dag Fredag 24/4, Lördag 25/4 och Söndagen 26/4?

Det är tydligen eftersläpning med registrering av dödsfall på helgerna. Det tar flera dagar efter en helg innan alla är inrapporterade...

FHM har ett diagram de uppdaterar varje dag med staplar. Har dock inte googlat fram en länk men de visar i TV varje dag...

/H

mega_n

Citat från: Krugerangel skrivet Söndag 26, April 2020, 21:04:09
Jag gissar att antal döda och smittade rasar nu som det har varit varmt och gott över helgen.
Som D-Trump sa: It will blow over by the spring when it gets hot and warm.

Jo. Han verkar ju vara en medicinsk expert att lyssna på. (Injicera desinficeringsmedel...)

/H

I_am_mine

Citat från: Krugerangel skrivet tisdag 28, April 2020, 11:31:32

Här kan du hitta: https://www.worldometers.info/coronavirus/

Vill du se för hela världen så får du välja "see more graphs"
Vill du se för Sverige så får du klicka dig in på Sverige i listan och scrolla ner.

Det ger en överblick men ingen enskild dag stämmer eftersom det beror på när det rapporteras.

Det ser över lag ut som att det toppade i Mars månad men att det dröjer ett tag till innan det är över för sommaren.

Gäller nog att hålla i hatten i höst/vinter igen dock

thgswe

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/

Visar totalt antal avlidna från europeiska länder som rapportera in till euromomo. Det är en viss eftersläpning och graferna justeras efterhand som siffrorna blir mer exakta.

Lite intressant att jämföra med influensor som härjat tidigare år.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane