Corona, inte ölen

Startat av august, Söndag 16, Februari 2020, 22:56:18

Föregående ämne - Nästa ämne

Krugerangel

Det verkar som om helgens varma och härliga vårdagar har gjort något positivt med dödligheten av Corona, inte ölen.
Knappt 100 döda på 3 dagar, om jag har förstått rätt.
Även en man som D.Trump kan ha rätt om att detta blåser över när det blir varmt och sommaren kommer.

sff123

Värmen och sommaren har inget i sig med en avmattning att göra.
Däremot så ökar den sociala distanseringen under sommaren här i Sverige,
med andra ord skolor, semestrar, mer utevistelse mindre trängsel inomhus etc.

Smittantalet stiger fortfarande det är först när antalet nysmittade sjunker som vi kommer,
se en minskad dödlighet i Covid-19

Ser man på dom modelleringar som är gjorda "gissningar utifrån tillgänglig data",
så kommer antagligen snarare antal dödsfall i C-19 med lite tur ligga på en jämn hög nivå framöver.

Ett troligt scenario är att vi kommer få ytterliggare en ökning av dödsfall procentuellt,
förklaringen är enkel och kallas smittcykel vilket innebär att smittspridning går i vågor.
Att siffrorna sjunker procentuellt beror uteslutande på att fler testas utanför vården.

Usa har nog ett riktigt helvete att se fram emot tyvärr.

Men i Stockholm kommer nog en viss avmattning att ske vilket siffrorna visar redan i dagsläget,
detta beroende på att vi börjar närma oss 30% vilket är ett steg mot flockimmunitet "färre nysmittade".

Problemet är att C-19 har en lång cykel på 3-6 veckor för dom som får svårare sjukdomsförlopp.
Så någon gång i slutet av Juli så tror jag vi kan ta fram prognoser som är lite mer adekvata idag är det bara gissningar,
som bygger på ett förutbestämt mönster med ett flertal variabler som troligtvis inte kommer att stämma i slutändan tyvärr.

Men hoppas kan man alltid göra :)

Krugerangel

Jösses!
Nu kommer det upp till ytan från EU.
Lock-down, hinder för rörelse-frihet, karantän-regler och annat, ivarjefall till mitt på September.
Alltså inga/mycket få utländska turister i sommar.
Där rök mina planer om att fylla på lagret med tyska bratwürst-korvar, øl och sprit för hela sommaren  >:(
Ej heller kommer de stora myntverken som tillverkar bullion-guld som wieners, britannia eller Schweiziska guld-tackor att starta upp produktionen i sommar heller.
Ännu större chans att det verkligen blir säljarens marknad på PM.
Och antagligen ännu större spread framöver.
Allt för att vi ska stoppa detta influensa liknande virus.
Jag tycker att vår Svenska EU-stat(inte nationen ) faktiskt gör rätt och låter folk tuppa av och låta smittan sprida sig och vi får flock-immunitet, vad det nu betyder från statens sida.
Hellre det än att ha det som i t.ex Spanien.
Fiskestången är framtagen och här ska det fiskas härlig Aborre.
Mindre turister, mera fisk i vattnet till oss som fiskar.

PennyLane

Håller med om att det är lättare att man själv är ansvarig för social distansering, det är svårare att vara isolerad om man absolut inte får gå ut. Dessutom är det bra för immunförsvaret att gå ut och promenera och att få solljus. :)

Däremot är jag skeptisk till flockimmunitets tänkandet eftersom man inte vet säkert om man blir immun.

haberdasher

Citat från: Krugerangel skrivet onsdag 29, April 2020, 17:08:53
Alltså inga/mycket få utländska turister i sommar.
Bara några danskar och tyskar

Där rök mina planer om att fylla på lagret med tyska bratwürst-korvar, øl och sprit för hela sommaren  >:(

Samma här. Bra att jag bunkrade lite mer när jag var i Tyskland i september.  ;D

Ej heller kommer de stora myntverken som tillverkar bullion-guld som wieners, britannia eller Schweiziska guld-tackor att starta upp produktionen i sommar heller.

Mynt 2020 blir en dyr årsmodell.

Jag tycker att vår Svenska EU-stat(inte nationen ) faktiskt gör rätt och låter folk tuppa av och låta smittan sprida sig och vi får flock-immunitet, vad det nu betyder från statens sida.

Samma här. Vi får se om inte statistikerne blir relativ jämna länderna mellan när detta är över.

Fiskestången är framtagen och här ska det fiskas härlig Aborre.

Trevlig fångst!

Tyr

Citat från: haberdasher skrivet onsdag 29, April 2020, 19:47:34

Samma här. Vi får se om inte statistikerne blir relativ jämna länderna mellan när detta är över.
Citat igen: "Vi får se om inte statistikern blir relativ jämn länderna mellan när detta är över."

Det ser inte ut så när man tittar på t.ex. Sydkorea som i början av Pandemin var ett av de länder som hade flest smittade av SARS-CoV-2.

Under onsdagen rapporterades där nio nya bekräftade smittfall, vilket ger en siffra på i dag 10 761, enligt Johns Hopkins-universitets sammanställning.

De senaste elva dagarna har antalet nya fall legat omkring tio.

Sydkorea, med en befolkning på omkring 50 miljoner, har redovisat sammanlagt 247 dödsfall i sjukdomen.

haberdasher

Citat från: Tyr skrivet torsdag 30, April 2020, 19:54:41
Det ser inte ut så när man tittar på t.ex. ...

Om du tror att det är över nu, har du självklart rätt i din bedömning.

It's not over until the fat lady sings.  :(

Birka

Oh no,,,I hate when my wife sings!  :D

Sarek

Citat från: Tyr skrivet torsdag 30, April 2020, 19:54:41
Citat igen: "Vi får se om inte statistikern blir relativ jämn länderna mellan när detta är över."

Det ser inte ut så när man tittar på t.ex. Sydkorea som i början av Pandemin var ett av de länder som hade flest smittade av SARS-CoV-2.
Om vi återigen tittar på Talebs, professorn i riskhantering, och hans diagram och i den "Crush The Curve" kurvan, så sammanfaller den väldigt mycket med hur kurvan för Sydkorea i diagram nr 2 nedan ser ut.

Likaså liknar utfallet av Sveriges modell - "att ingenting göra "- i diagram nr 2 väldigt mycket Talebs "Do nothing" kurva. Så...
det dröjer nog än ett tag innan för Sveriges del "The Fat Lady" äntrar scenen och börjar sjunga.

Krugerangel

Det var en video på Youtube med två doktorer som pratade om Covid-19 som togs bort av dem som styr vad som får komma ut på youtube.
Sanningen ska inte komma fram.
Nu ligger videon näst längst upp på www.x22report.com, under videon med Marin Katusa.
Det som de två doktorerna menar ligger i linje med vad jag också menat utan att vara utbildad virolog, microbiologist eller läkare.
Med enkel sund förnuft och matematik har jag kommit till ungefär samma resultat.
För er som är bekymrade kring dessa frågor om immunförsvar, smittspridning, virus och andra sjukdommar och inte minst statistik kring Covid-19, så anbefaler jag starkt denna intervju.
Lev livet och tänkt positivt.
Negativa tankar kan göra en människa riktigt sjuk.

Lotta62

En italiensk studie bekräftar att Hydroxychloroquine (malariamedicinen) verkligen tycks fungera:
"För tillfället, till stöd för denna "profylax" -effekt, finns det en nyligen publicerad publik, med 211 personer. Det publicerades på International Journal of Antimicrobial Agents (----)
Av 211 personer exponerade för Covid positive 19 och genomgick hydroxychloroquine profylax, infekterades ingen."
Citatet ovan översatte jag från italienska från denna artikel:

https://www.iltempo.it/salute/2020/04/28/news/coronavirus-farmaci-efficaci-news-danni-cura-annalisa-chiusolo-artrite-terapia-idrossiclorochina-sars-cov2-1321227/

cyber

Citat från: Lotta62 skrivet fredag 01, Maj 2020, 13:56:38
En italiensk studie bekräftar att Hydroxychloroquine (malariamedicinen) verkligen tycks fungera:
"För tillfället, till stöd för denna "profylax" -effekt, finns det en nyligen publicerad publik, med 211 personer. Det publicerades på International Journal of Antimicrobial Agents (----)
Av 211 personer exponerade för Covid positive 19 och genomgick hydroxychloroquine profylax, infekterades ingen."

https://www.iltempo.it/salute/2020/04/28/news/coronavirus-farmaci-efficaci-news-danni-cura-annalisa-chiusolo-artrite-terapia-idrossiclorochina-sars-cov2-1321227/

Intressant. Här är rapporten: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S092485792030145X?via=ihub

Det handlar alltså om en idé att Hydroxychloroquine skulle kunna funka som profylax, inte som behandling av någon som redan blivit sjuk, så den är inte en lika stor kioskvältare som om det hade visat sig funka som behandling. Jag skummade bara lite, men det är också synd (och lite märkligt) att det inte gjordes som en placebo-kontrollerad studie. Att ingen blev infekterad bevisar ju inte ett dugg om man inte har en kontrollgrupp att jämföra med...

sff123

Citat från: cyber skrivet fredag 01, Maj 2020, 14:14:35
Citat från: Lotta62 skrivet fredag 01, Maj 2020, 13:56:38

Intressant. Här är rapporten: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S092485792030145X?via=ihub

Det handlar alltså om en idé att Hydroxychloroquine skulle kunna funka som profylax, inte som behandling av någon som redan blivit sjuk, så den är inte en lika stor kioskvältare som om det hade visat sig funka som behandling. Jag skummade bara lite, men det är också synd (och lite märkligt) att det inte gjordes som en placebo-kontrollerad studie. Att ingen blev infekterad bevisar ju inte ett dugg om man inte har en kontrollgrupp att jämföra med...
Dessutom finns det otäcka biverkningar av den Malariamedicinen

Lotta62

Det om jag förstod saken rätt, var att 65000 personer som alla går på den malariamedicinen, ( mot Lupus och artrit) så var det bara 20 som smittades - ingen dog.
Medicinen tycks fungera om den sätts in tidigare.men den fungerar inte om den sätts in i slutskedet. Så fattar jag saken. Ska nog läsa på.me om den här studien.

Sarek

Först som sist, som sff postade, så har det också rapporterats om allvarliga biverkningar från malariamedicinen. Och på många håll så är man inte helt färdiga med utvärderingen av den.

Men artikeln i den Italienska tidskriften var intressant, och värd en "riktig" översättning, och sammanfattning. Och här är den:

"Genom att förstå Sars-Cov-2:s verkningsmekanism kan de mest effektiva läkemedlen väljas. Coronaviruset påverkar förmågan hos hemoglobinet att transportera syre och skapar lungkomplikationer.

Viruset behöver porfyriner för att överleva, antagligen för att det ska replikeras. Därför attackerar det hemoglobinet (proteinet som bär syre i blodet) och subtraherar porfyrin. Detta innebär att en lägre tillgänglighet av syre finns tillgänglig för vår kropp, och därmed ackumulering av koldioxid. Så lungcellerna blir nödställda och startar upp en encytokinkaskad - det vill säga ett enormt immunsvar - ansvarigt för den akuta inflammation som kännetecknar Covid-19 lunginflammation. Hemoglobinvärdet i blodet kan vara en viktig parameter för att utvärdera en Sars-Cov2-infektion.

Den virala skadan är systemisk, det vill säga den påverkar blodet och är inte bara begränsad till lungan.

När virusets huvudsakliga verkningsmekanism har avslöjats kan många andra saker förstås. Till exempel kan den centrala verkningsmekanismen för hydroxiklorokin nu förklaras och förstås fullt ut, och dess effektivitet när det gäller att motverka Covid19. Vad denna mekanism består av är följande: Genom att läkemedlet permanent binds med ferriprotoporfyrin (från Eme-gruppen av Hb) avlägsnas substratet (underlaget) från virala proteiner och blir också ett viktigt medel för profylax.

Sjukvårdspersonal som är i nära kontakt med smittsamma patienter tar läkemedlet i förväg för att minska sannolikheten för att infekteras. Till stöd för denna profylax-effekt, finns en publikation, med 211 personer involverade. Av dessa 211 personer exponerade för Covid-19 och med hydroxychloroquine profylax, infekterades ingen.

Ytterligare bekräftelse av denna hypotes är de uppgifter som samlats in i registret för SIR (italienska reumatologisamhället). För att bedöma de möjliga korrelationerna mellan kroniska patienter och Covid19, förhörde SIR 1 200 reumatologer i hela Italien för att samla in statistik om infektioner. Av en samling på 65 000 kroniska patienter (Lupus och reumatoid artrit), som systematiskt tar Plaquenil / hydroxychloroquine, testade endast 20 patienter positivt för viruset. Ingen dog, ingen är på intensivvård, enligt de uppgifter som hittills samlats in."

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane