Corona, inte ölen

Startat av august, Söndag 16, Februari 2020, 22:56:18

Föregående ämne - Nästa ämne

Tyr

Citat från: cyber skrivet fredag 27, Mars 2020, 19:14:40
Jag kör luftfuktaren hela tiden och knaprar D-vitamin :)

Jag fuktar stupen med öl och äter C-vitamin.  :)

P.S. Det blir en sked Möllers Tran också en gång dagligen.

C-vitaminet skall vara liposomalt. Då blir det mycket mer effektivt och ger mycket större upptag, vilket är nödvändigt i detta sammanhang.

Carambola

Har faktiskt en flaska liposomalt C-vitamin. Har du kollat upp mängden man ska ta om man skulle råka uppvisa symtom? Googlade lite, men blev mest förvirrad.

Tyr

Citat från: Carambola skrivet fredag 27, Mars 2020, 20:09:44
Har faktiskt en flaska liposomalt C-vitamin. Har du kollat upp mängden man ska ta om man skulle råka uppvisa symtom? Googlade lite, men blev mest förvirrad.

Man skriver om doseringen av Liposomal C-Vitamin: 5 ml 1 till 2 gånger om dagen. 5 ml är en tesked, men jag spiller bara över så jag tar det i en halv matsked 2 ggr om dagen.
Men får man Corornasymptom så skall man ta mer, kanske mycket mer för att göra skillnad. Hur mycket, ja åtminstone 5 ggr om dagen skulle jag säga

Krugerangel

Citat från: Lotta62 skrivet fredag 27, Mars 2020, 17:31:04
Citat från: I_am_mine skrivet fredag 27, Mars 2020, 14:35:49
Citat från: Lotta62 skrivet fredag 27, Mars 2020, 12:54:52
Ett tips som jag tror kan vara fräscht är att ha en luftfuktare som man pytsar i lite kolloidalt silver i.
Silverjoner är virusdödande och fukt är bra mot torr luft. Torr luft får virus att sväva runt, men fukt får den att sjunka.
Om torr luft:
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/nya-ron/2017/01/torr-och-kall-luft-gynnar-luftvagsvirus/

Jag tycker vi ska hålla oss ifrån hokuspokus i detta forum

https://www.vof.se/skepdic/kolloidalt-silver/
Okej. Håller idéer om silvervatten för mig själv framöver.  ;)
Men hoppas den ena delen av mitt inlägg ändå kan vara matnyttigt, nämligen att torr luft främjar virus. I dessa tider kan det vara extra viktigt att se till att luften har rätt fuktighet.
Ur läkartidningen:
"Sammantaget visar studien att inte bara influensa utan också förekomsten av flera andra viktiga luftvägsvirus är starkt beroende av kall och torr luft. Detta stödjer teorin att kall och torr luft gynnar aerosolsmitta genom att vätskan kring viruspartiklarna minskar, varvid dessa kan förbli luftburna. För icke höljeförsedda virus, exempelvis rinovirus, har kontaktsmitta sannolikt större betydelse. Studien visar också att en köldknäpp förmodligen har betydelse för att aktivera den årliga influensaepidemin."
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/nya-ron/2017/01/torr-och-kall-luft-gynnar-luftvagsvirus/

"Han säger att torr luft också kan innebära att damm och partiklar lättare avges från textilier, liksom att virus sprids lättare i lokalen. Och är luften för torr hjälper det inte att öppna ett fönster och vädra ur."
https://www.prevent.se/arbetsliv/ovrigt/2019/torr-vinterluft-sprider-virus-pa-kontoret/
Det där med kolloidalt silver ska man inte prata högt om. Det är forskning och kunskap som folket ska veta så lite som möjligt om.
Annars har jag själv en 5 liters dunk i kylskåpet med speciellt vatten :) Hysj hysj......

I_am_mine

Har sett många som jämför corona och Sveriges val (ickeval) av bekämpning med ättestupa så jag gjorde en liten ovetenskaplig överslagsräkning.

Genomsnittsåldern på de som dör är ca 62 år

Jag har då räknat på alla som är äldre än 65 år i Italien, (inte exakt, jag vet, men tillräckligt nära för att stilla min nyfikenhet)

Då får jag fram att ca 1/1500 gamlingar har dött än så länge eller 0,6 promille av de äldre
Detta i Italien som hittills är värst drabbat av dödsfall/invånare

Säger inte att Sverige gör rätt, vi borde såklart göra allt vi kan men jag undrar om inte hysterin är lite överdriven

Krugerangel

Citat från: I_am_mine skrivet fredag 27, Mars 2020, 23:23:25
Har sett många som jämför corona och Sveriges val (ickeval) av bekämpning med ättestupa så jag gjorde en liten ovetenskaplig överslagsräkning.
Genomsnittsåldern på de som dör är ca 62 år
Jag har då räknat på alla som är äldre än 65 år i Italien, (inte exakt, jag vet, men tillräckligt nära för att stilla min nyfikenhet)
Då får jag fram att ca 1/1500 gamlingar har dött än så länge eller 0,6 promille av de äldre
Detta i Italien som hittills är värst drabbat av dödsfall/invånare
Säger inte att Sverige gör rätt, vi borde såklart göra allt vi kan men jag undrar om inte hysterin är lite överdriven
Det är fortfarande större chans att under år 2020 vinna den där miljonen på lotto som "alla" drömmer om, än att dö av en Corona  :o
Its always about the money(gold ) and nothing happens if its not planned to happen!
They can fool all the people some of the time, but they cant fool some of the people all of the time.
Leta vidare och den som söker svar skal ljuset finna.

kristensson

En fundering kring kolloidalt silver är att det tar Bakterier, men tar det verkligen Virus?

mega_n

Detta är ett allvarligt läge. De som försöker övertyga er om att det är helt ofarligt och att man kan gå ut och slicka på ledstänger på stan utan risk. Detta är oansvarigt och riskerar öka dödstalen. Vill ni som gör det ha det på ert samvete om ni har fel?

Sjukdomen har bara börjat och antalet dödsfall idag kan inte jämföras med hur slutsumman kan bli. Speciellt inte om sjukvården blir överbelastad. Tänk på att detta är en sjukdom som sprids exponentiellt om den inte begränsas.

"Be careful out there."

/H

Lassiter

Citat från: Krugerangel skrivet fredag 27, Mars 2020, 21:25:26
Citat från: Lotta62 skrivet fredag 27, Mars 2020, 17:31:04
Citat från: I_am_mine skrivet fredag 27, Mars 2020, 14:35:49
Citat från: Lotta62 skrivet fredag 27, Mars 2020, 12:54:52
Ett tips som jag tror kan vara fräscht är att ha en luftfuktare som man pytsar i lite kolloidalt silver i.
Silverjoner är virusdödande och fukt är bra mot torr luft. Torr luft får virus att sväva runt, men fukt får den att sjunka.
Om torr luft:

Jag tycker vi ska hålla oss ifrån hokuspokus i detta forum

https://www.vof.se/skepdic/kolloidalt-silver/
Okej. Håller idéer om silvervatten för mig själv framöver.  ;)
Men hoppas den ena delen av mitt inlägg ändå kan vara matnyttigt, nämligen att torr luft främjar virus. I dessa tider kan det vara extra viktigt att se till att luften har rätt fuktighet.
Ur läkartidningen:
"Sammantaget visar studien att inte bara influensa utan också förekomsten av flera andra viktiga luftvägsvirus är starkt beroende av kall och torr luft. Detta stödjer teorin att kall och torr luft gynnar aerosolsmitta genom att vätskan kring viruspartiklarna minskar, varvid dessa kan förbli luftburna. För icke höljeförsedda virus, exempelvis rinovirus, har kontaktsmitta sannolikt större betydelse. Studien visar också att en köldknäpp förmodligen har betydelse för att aktivera den årliga influensaepidemin."

"Han säger att torr luft också kan innebära att damm och partiklar lättare avges från textilier, liksom att virus sprids lättare i lokalen. Och är luften för torr hjälper det inte att öppna ett fönster och vädra ur."
https://www.prevent.se/arbetsliv/ovrigt/2019/torr-vinterluft-sprider-virus-pa-kontoret/
Det där med kolloidalt silver ska man inte prata högt om. Det är forskning och kunskap som folket ska veta så lite som möjligt om.
Annars har jag själv en 5 liters dunk i kylskåpet med speciellt vatten :) Hysj hysj......

Jag har också en dunk.... 😀

Tackar för läkaren som  försökte döda mig med sina gifter när jag var 16, nästan lyckades, därefter inga Bigpharmas gifter!
Läkarkåren skall betrakta som säljare i första hand, dom lyder bigpharmas order annars blir dom av med sin läkarlicens.
Hälsa får man fixa själv med mat som läker och levnadsvanor.
Om man blir sjuk finns gott om alt. Läkemedel t.ex kolloidalt silver som funkar.

august

Citat från: kristensson skrivet lördag 28, Mars 2020, 03:57:39
En fundering kring kolloidalt silver är att det tar Bakterier, men tar det verkligen Virus?
Nu håller jag helt med IAM om att denna tråd skall handla om corona, inte, låt oss kalla det alternativ medicin. Men eftersom du frågar:

Silverjoner, dvs Ag+, har antibakteriella egenskaper. Metalliskt silver, Ag, har det inte (det är ett gift). Kolloidalt silver är metalliskt silver i väldigt finfördelad form och har således inga (såvitt man kunnat påvisa) antibakteriella egenskaper. Låt oss lämna det där.

Vare sig Ag eller Ag+ har någon känd påverkan på virus. Problemet med virus är att de liksom inte lever, så det finns ingenting "att ta död på". Det är detta som är orsaken till att det i princip bara finns två sätt att bekämpa virus:

Det första är specifika läkemedel som av slump eller forskning visat sig inhibera virusets möjlighet att bli fler (t ex genom att blockera deras väg in i cellerna).

Det andra är att rent kemiskt förstöra dem. Här finns det två huvudsakliga alternativ: alkohol starkare än 60% eller tvål. Orsaken till att tvål är så bra är att det som håller ihop viruset är ett lipidlager. Tvål (och även div andra lösningsmedel) löser upp lipidlagret och då faller viruset sönder i sina beståndsdelar.

Tvål på utsidan av kroppen är uppenbart bra i dessa tider. Sprit på insidan har både för och nackdelar, men det är onekligen svårt att behålla en koncentration över 60% utan att dö av alkoholförgiftning i stället.

Sarek

Citat från: august skrivet lördag 28, Mars 2020, 08:59:30
Det första är specifika läkemedel som av slump eller forskning visat sig inhibera virusets möjlighet att bli fler (t ex genom att blockera deras väg in i cellerna).

Remdesivir ser ut att vara en lovande kandidat som specifikt läkemedel.

Remdesivir mot corona-viruset tillåts i Sverige

Remdesivir most promising COVID-19 drug, say researchers

I_am_mine

Citat från: mega_n skrivet lördag 28, Mars 2020, 06:07:26
Detta är ett allvarligt läge. De som försöker övertyga er om att det är helt ofarligt och att man kan gå ut och slicka på ledstänger på stan utan risk. Detta är oansvarigt och riskerar öka dödstalen. Vill ni som gör det ha det på ert samvete om ni har fel?

Sjukdomen har bara börjat och antalet dödsfall idag kan inte jämföras med hur slutsumman kan bli. Speciellt inte om sjukvården blir överbelastad. Tänk på att detta är en sjukdom som sprids exponentiellt om den inte begränsas.

"Be careful out there."

/H

Det var självklart inte meningen att förringa ansvaret man har mot sig själv eller andra.
Ville bara med min uträkning visa på hysterin kring mediarapportering och på sociala medier.

Det vi ser vi Italien är såklart en högre dödlighet som resultat av att vården inte hinner med och därför bör vi i största utsträckning ta eget ansvar så långt det är möjligt.

Och det kommer säkert bli betydligt värre innan det blir bättre, kanske till och med 1-2 promilles dödlighet i åldersgruppen 65 och uppåt.
Alla onödiga dödsfall är såklart en tragedi men perspektiv måste man ändå ha så man inte skapar en värre tragedi i blindo

august

Citat från: I_am_mine skrivet lördag 28, Mars 2020, 10:14:54
Och det kommer säkert bli betydligt värre innan det blir bättre, kanske till och med 1-2 promilles dödlighet i åldersgruppen 65 och uppåt.
Alla onödiga dödsfall är såklart en tragedi men perspektiv måste man ändå ha så man inte skapar en värre tragedi i blindo
Din kalkyl säger 0.6% av de äldre italienarna hittills har dött. Det verkar stämma givet en befolkning på ca 50M och en åldersprofil liknande Sveriges (25% är 65 eller äldre) och idag drygt 8000 dödsfall.

Men det är baserat på drygt 80000 kända smittade. I verkligheten är givetvis fler smittade, låt oss gissa på 500K för att få enkla siffror. Vidare kommer aldrig 100% att bli smittade (pga slump, flockimmunitet, vaccin, etc). Låt oss gissa på en slutlig nedsmittning på 60% (vilket är ungefär där olika prognoser hamnar baserat på R0, mm). Då kommer 30M italienare att smittas, varav 25% eller 7.5M är gamla. Idag har Italien en CFR på ca 10% (8000 = 80000*10%). Den är ju uppenbart för hög, eftersom fler är smittade men oupptäckta. Om vi istället går på min gissning om 500K smittade så blir en prognos på CFR 8000/500K = 1.6%. Vid 30M smittade skulle CFR=1.6% innebära 480000 döda (och nästan alla äldre).

0.48M döda av 7.5M gamla är ca 1 på 15, eller sådär 6%. I Sveriges fall skulle det innebära 6% av 1.9M, dvs drygt 30.000 gamla skulle dö.

Jag tror alltså inte på din uppskattning om att detta skulle stanna vid en Dödlighet på 1-2 promille bland äldre.

1994 sjönk Estonia och drygt 800 personer miste livet. Det ledde till vad som närmast måste betraktas som ett nationellt trauma i tio års tid. 800 personer är inte så många statistiskt sett, men problemet är att det moderna samhället helt enkelt inte klarar att hantera detta med många döda. Det går i baklås.

I_am_mine

Citat från: august skrivet lördag 28, Mars 2020, 10:50:50
Citat från: I_am_mine skrivet lördag 28, Mars 2020, 10:14:54
Din kalkyl säger 0.6% av de äldre italienarna hittills har dött. Det verkar stämma givet en befolkning på ca 50M och en åldersprofil liknande Sveriges (25% är 65 eller äldre) och idag drygt 8000 dödsfall.

Men det är baserat på drygt 80000 kända smittade. I verkligheten är givetvis fler smittade, låt oss gissa på 500K för att få enkla siffror. Vidare kommer aldrig 100% att bli smittade (pga slump, flockimmunitet, vaccin, etc). Låt oss gissa på en slutlig nedsmittning på 60% (vilket är ungefär där olika prognoser hamnar baserat på R0, mm). Då kommer 30M italienare att smittas, varav 25% eller 7.5M är gamla. Idag har Italien en CFR på ca 10% (8000 = 80000*10%). Den är ju uppenbart för hög, eftersom fler är smittade men oupptäckta. Om vi istället går på min gissning om 500K smittade så blir en prognos på CFR 8000/500K = 1.6%. Vid 30M smittade skulle CFR=1.6% innebära 480000 döda (och nästan alla äldre).

0.48M döda av 7.5M gamla är ca 1 på 15, eller sådär 6%. I Sveriges fall skulle det innebära 6% av 1.9M, dvs drygt 30.000 gamla skulle dö.

Jag tror alltså inte på din uppskattning om att detta skulle stanna vid en Dödlighet på 1-2 promille bland äldre.

1994 sjönk Estonia och drygt 800 personer miste livet. Det ledde till vad som närmast måste betraktas som ett nationellt trauma i tio års tid. 800 personer är inte så många statistiskt sett, men problemet är att det moderna samhället helt enkelt inte klarar att hantera detta med många döda. Det går i baklås.

Ja det hela beror ju på hur allvarligt man tror det blir innan det blir bättre.
Italien är som sagt betydligt mer drabbade än oss pga sin äldre befolkning, ca 14 miljoner som är över 65.
Sen har det också diskuterats kring att de äldre bor med sin familj och tar hand om barnen så dom har tidigt blivit hårt utsatta.

Men då med dim beräkning så på 14M så är det 3-4% och det håller jag med om är väldigt många.

Sen är det såklart inte så att alla över 65 drabbas lika utan det är ju skikt även här så har man släktingar i säg 80 årsåldern bör man vara väldigt rädd om dom

Lotta62

Det är ett problem att å ena sidan göra allt man kan för att skydda mot spridning men å andra sidan inte slå sönder ekonomin. ( Som i sin tur kan leda till katastrofala följder.) Balansgången är svår. Men slarvet från politiker och folkhälsoinstitutet som inte stängde för flyg från smittade länder, inte tog prover, inte stängde skolor, till och med uttalar sig om att det är orättvist mot dom som inte kan jobba hemifrån om dom som kan det gör det...Inte bra.

Men som sagt...
Lite perspektiv utan att för den skull underskatta faran.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane