Revolut

Startat av I_am_mine, torsdag 31, Oktober 2019, 13:58:24

Föregående ämne - Nästa ämne

I_am_mine

Av en händelse så skaffade jag precis Revolut.
Kostar ingenting, låga valutaväxlingsavgifter och möjlighet att ha olika valutakonton

Tanken är att använda kortet när jag har utgifter i Euro eftersom dom erbjuder valutaväxling till samma kurs som bankerna har sinsemellan. Billigare går alltså inte att få.

Jag insåg också att detta löser mitt problem med näsvisa Swedbank som undrar var mina utlandsöverföringar tar vägen.

Nu kan jag sätta över pengarna på mitt revolutkonto, växla till euro och föra över till en europeisk guld/silverhandlare utan att Swedbank lägger sig i.

slänger in länken här nere, om någon använder den för att skaffa revolut så får vi båda 111kr
https://www.revolut.com/en-SE/referral/johanb956!a13221

Kalle4001

Har också revolut riktigt smidigt och bra med utlandsöverföringar. Ett extra plus är att kunna köpa krypto direkt!

I_am_mine

Citat från: Kalle4001 skrivet torsdag 31, Oktober 2019, 15:34:47
Har också revolut riktigt smidigt och bra med utlandsöverföringar. Ett extra plus är att kunna köpa krypto direkt!

Jag såg fliken i appen, är inte så insatt i att köpa krypto eller hantering av wallets.
Hur tycker du att det fungerar?

Birka

Citat från: I_am_mine skrivet torsdag 31, Oktober 2019, 13:58:24
Av en händelse så skaffade jag precis Revolut.
Kostar ingenting, låga valutaväxlingsavgifter och möjlighet att ha olika valutakonton

Tanken är att använda kortet när jag har utgifter i Euro eftersom dom erbjuder valutaväxling till samma kurs som bankerna har sinsemellan. Billigare går alltså inte att få.

Jag insåg också att detta löser mitt problem med näsvisa Swedbank som undrar var mina utlandsöverföringar tar vägen.

Nu kan jag sätta över pengarna på mitt revolutkonto, växla till euro och föra över till en europeisk guld/silverhandlare utan att Swedbank lägger sig i.

slänger in länken här nere, om någon använder den för att skaffa revolut så får vi båda 111kr
https://www.revolut.com/en-SE/referral/johanb956!a13221

Är inte Revolut utlandsbaserat? Undrar inte banken om dessa utlandsöverföringar?

hasse_A

När jag försöker ladda ner appen får jag "Enheten är inte kompatibel med den här versionen. "  >:(

Smaug

Har också precis skaffat Revolut, mycket nöjd än så länge. Tänkte använda det till att äga lite schweiziska franc och thailändska baht under året, för att parera kronförsvagningen.

august

Citat från: Birka skrivet torsdag 31, Oktober 2019, 17:45:46
Är inte Revolut utlandsbaserat? Undrar inte banken om dessa utlandsöverföringar?
Du kan överföra pengar på flera sätt. Utlandsöverföring är ett. Men ett annat är via en kortbetalning. Dvs du kan i appen säga "dra 5000 SEK från mitt kort i SHB" och tre sekunder senare har du +5000 SEK på ditt SEK-konto i Revolut. Och även om utlandsbetalningar är suspekt så är kortbetalningar ju ok, eftersom det är "konsumption" :-)

Jo, jag inser att det mycket väl kan komma en tid då kortbetalningar till Revolut och andra NGNs (next generation banks) kommer att försvåras. Men än så länge funkar det helt problemfritt.

Birka

Heey August!
Brukar du konsumpera mycke?  :D

Tyr

Citat från: Birka skrivet torsdag 31, Oktober 2019, 19:42:18
Heey August!
Brukar du konsumpera mycke?  :D
"Konsumption" är ett fel man ser lite då och då.

Man har då blandat ihop svenskans konsumtion med engelskans consumption, så är det...

I_am_mine

Citat från: august skrivet torsdag 31, Oktober 2019, 18:46:38
Du kan överföra pengar på flera sätt. Utlandsöverföring är ett. Men ett annat är via en kortbetalning. Dvs du kan i appen säga "dra 5000 SEK från mitt kort i SHB" och tre sekunder senare har du +5000 SEK på ditt SEK-konto i Revolut. Och även om utlandsbetalningar är suspekt så är kortbetalningar ju ok, eftersom det är "konsumption" :-)

Tänkte inte på det just då men det var så jag "satte in" pengar med en kortbetalning

Jukka

Jag har fått in en hel del SJ Prio-poäng genom insättningar dit med deras mastercard, sen kan man föra över dem tillbaka till sin vanliga bank. Det är för bra för att vara sant så jag tror nog också att det här är tillfälligt. Rimligtvis så står revolut för transaktionsavgiften bara nu när de försöker växa och ta marknadsandelar.

SoulCrew

Citat från: Jukka skrivet fredag 01, November 2019, 23:23:24
Jag har fått in en hel del SJ Prio-poäng genom insättningar dit med deras mastercard, sen kan man föra över dem tillbaka till sin vanliga bank. Det är för bra för att vara sant så jag tror nog också att det här är tillfälligt. Rimligtvis så står revolut för transaktionsavgiften bara nu när de försöker växa och ta marknadsandelar.

Cash recycling kallas det. Det är lite av en gråzon men risken finns att du blir av med kort och konton om du håller på i någon större skala.

cyber

Citat från: SoulCrew skrivet lördag 02, November 2019, 14:00:19
Citat från: Jukka skrivet fredag 01, November 2019, 23:23:24

Cash recycling kallas det. Det är lite av en gråzon men risken finns att du blir av med kort och konton om du håller på i någon större skala.

Man bryter förmodligen mot Revoluts villkor men de lär väl inte kunna bara ta dina pengar..

SoulCrew

Som sagt, gråzon, men i teorin är det ett slags bedrägeri. Meddelar Revolut sig till SJ så är du av med båda korten och eventuella konton, minimum.

laban77

Har för mig att det är en maxgräns på att ta ut 200€ per månad eller så, annars vore det ju perfekta rese-kortet.

Hur är det med insättningsgarantin förresten? Det är väl ingen bank om jag har förstått det rätt? Vad händer om VDn drar med alla mina fina valutakonton?

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane