Revolut

Startat av I_am_mine, torsdag 31, Oktober 2019, 13:58:24

Föregående ämne - Nästa ämne

haberdasher

Citat från: august skrivet tisdag 30, Juni 2020, 06:51:31

• Vad det gäller valvguld så är ett primärt kriterium för mig vad leverantörens prospekt säger. I fallet Revolut så säger prospektet att de (Revolut) köper och förvarar fysiskt guld exakt motsvarande kundernas transaktioner. Om de inte lyckas köpa fysiskt guld så går inte växlingstransaktionen (t ex från SEK till XAU) igenom.
  • Givetvis så måste en leverantör uppnå kundernas förtroende, det gäller i all affärsverksamhet. Revolut har inte uppnått ditt förtroende och du väljer att tro att deras prospekt är falskt. Det är helt upp till dig, men det är ju ett val du gör (att se prospektet som falskt), inte någon dokumenterad sanning.

I will answer you in English since that is the language I am most familiar with (and I guess Google Translate does not give me credit in Swedish).

Quote: "The precious metals held by Revolut users on the Revolut app are backed by real precious metals that we buy and hold with a secure financial institution."

It is not what Revolut states - it is what they do not state. Their statement on precious metal says they "buy" gold, it does not say that they "own" the gold they buy. Something similar when buying a bostadsrätt, you buy it, but you do not own it, you have purchased the right to live in the bostadsrätt. In other words, the Revolut product is in my eyes a financial derivative of precious metals.

They mention a secure financial institution, but they do not mention which secure financial institution. Anyone else would mention the secure financial institution to be more trustworthy. But of course, if one is still in the honeymoon phase with Revolut, that is easy to miss. I would not be surprised if that secure financial institution is a national bank in Eastern Europe. Their gold is just collecting dust anyways.

Quote: "We may refuse your instruction if:- we cannot obtain enough precious metals in the market"
As I read it: "If we are not in control, we may refuse your instructions"

Finally, yes, this is my opinion only. It is common sense, which I use every time I read something legalese.

PS. Valvguld or bullion storage in my humble opinion is something like this: https://www.suissegold.ch/en/bullion-storage-switzerland

Tyr

Om guldet Revoluts kunder köper är uppbackat av verkligt guld  så är skillnaden till det hd länkar till och "lagring i Schweiz" den att därifrån kan du ta leverans, och få bekräftat med serienummer att guldet finns.

Sedan att Revolut inte berättar var och av vem de handlar guldet med, kan förvisso ge upphov till misstäksamhet m.m.

Men som august skriver att har man inte tänkt ta leverans och utesluter skumrask så blir det i praktiken ingen skillnad. Skumrask skulle i det här fallet vara att de i själva verket inte köper riktigt guld utan bara en försäkran om guld och det finns det inga bevis för.

haberdasher

Citat från: Tyr skrivet tisdag 30, Juni 2020, 18:27:24
Om guldet Revoluts kunder köper är uppbackat av verkligt guld  så är skillnaden till det hd länkar till och "lagring i Schweiz" den att därifrån kan du ta leverans, och få bekräftat med serienummer att guldet finns.

Sedan att Revolut inte berättar var och av vem de handlar guldet med, kan förvisso ge upphov till misstäksamhet m.m.

Men som august skriver att har man inte tänkt ta leverans och utesluter skumrask så blir det i praktiken ingen skillnad. Skumrask skulle i det här fallet vara att de i själva verket inte köper riktigt guld utan bara en försäkran om guld och det finns det inga bevis för.

Det finns inte bevis, det är sant.

Skumrask skulle i detta fallet vara att de köper riktigt guld, men att de inte äger guldet. Det blir endast et problem vid insolvens. Fördelen är att det inte behövs mycket kapital at finansiera detta, bara skillnaden mellan peaks. Den låga provisionen kan indikera att guldet lagras tillhör ett låginkomstland. Jag kan rekommendera en surfning på internet för att läsa om var Revolt anställer människor och under vilka förhållanden.

Citat från: Tyr skrivet tisdag 30, Juni 2020, 18:27:24
Men som august skriver att har man inte tänkt ta leverans och utesluter skumrask så blir det i praktiken ingen skillnad.

Skillnaden är at man utesluter skumrask.  :) Men, det är inte säkert att det känns som en avsiktlig handling.

hasse_A

Vad är detta för skojare ?

Jag har möjligen registrerat mig för ett login hos dessa för mer än ett och ett halvt år sedan men inte för något som inte varit utan kostnad. Jag har aldrig använt deras tjänster eller fått något betalkort. Nu i slutet av November har dom debiterat mig EUR 143.
Jag har inte sparat mitt login och om jag anger telefonnummer för att försöka få tag på ett password händer ingenting. Jag får inget meddelande som påstås.
Någon här som begriper detta ?

Tole

Citat från: hasse_A skrivet tisdag 28, December 2021, 16:22:43
Vad är detta för skojare ?

Jag har möjligen registrerat mig för ett login hos dessa för mer än ett och ett halvt år sedan men inte för något som inte varit utan kostnad. Jag har aldrig använt deras tjänster eller fått något betalkort. Nu i slutet av November har dom debiterat mig EUR 143.
Jag har inte sparat mitt login och om jag anger telefonnummer för att försöka få tag på ett password händer ingenting. Jag får inget meddelande som påstås.
Någon här som begriper detta ?

Vad är det som de tar betalt för?

Jag har använt dem ett par år, men bara deras gratistjänster. Inga dolda kostnader som de velat ha betalt för.

Är du säker på att det inte är någon scam?

hasse_A

Citat från: Tole skrivet tisdag 28, December 2021, 17:13:12
Ingen aning.

Tja, hur ska jag veta det ?

EUR 143 är ju en summa som jag tycker är mycket för att bara vara registrerad och dessutom komma med den efter 1 1/2 år.

Tole

Citat från: hasse_A skrivet tisdag 28, December 2021, 18:44:53
Ingen aning.

Tja, hur ska jag veta det ?

EUR 143 är ju en summa som jag tycker är mycket för att bara vara registrerad och dessutom komma med den efter 1 1/2 år.

Ja utan en närmare specifikation kan knappast någon skyldighet att betala finnas. Om det skulle komma från Revolut, eller något annat företag, så hade det nog funnits en uppgift om varför de vill ha betalt. Låter som en dåligt genomförd scam tycker jag

EuSouPrata

Använt dem i flera år. Deras premiumpaket kostar 77kr/månad (eller 790kr/år). Debiteras från mitt konto hos dem - i kr, inte euro.

Deras fees: https://www.revolut.com/en-SE/legal/fees

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane