Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.

Startat av MrLibertad, Måndag 04, Juni 2012, 11:37:09

Föregående ämne - Nästa ämne

ManoleteSTHLM

Dubbel-smash låg bakom nattens nedställ där handeln stoppades ggr 2. Det passar extra bra nu när Kinas aktiemarknad går knackigt och guld skall då inte framstå som ett safe haven - tanken är väl att aktier och dollar skall handlas.

http://www.zerohedge.com/news/2015-07-20/last-nights-gold-slam-so-furious-it-halted-market-not-once-twice-and-funniest-explan

Åbama

Hå-hå-ja-ja, here we go again.

http://www.di.se/artiklar/2015/7/22/goldman-sachs-spar-guldras/

Av någon anledning tror faktiskt också jag faktiskt att priset kan manipuleras ned en bit till.

MarkusA

Martin Armstrong anser tydligen att vi nu nått botten för guldpriset?
Det jag klurar över är hur man kan förutspå någonting med någon säkerhet öht när normala marknadsmekanismer är utslagna och allt styrs av spekulanter och medveten manipulation?
Kan man/bör man öht titta på kursutvecklingen idag?
Den enda relevanta frågan bör väl vara hur länge man kan fortsätta med spelet vi har idag? Så länge man kan fortsätta så kommer man att fortsätta, man fortsätter tills det tar ett abrupt slut.
Så, kan man istället förutspå när karusellen kommer att stanna?

Silverräven

Citat från: MarkusA skrivet tisdag 28, Juli 2015, 09:41:59
Så, kan man istället förutspå när karusellen kommer att stanna?

Förutspå kan man alltid göra, men om/när det väl inträffar vet man inte förrän man har facit i hand. Personligen har jag slutat att analysera marknader, åtminstone på kort sikt, och tänker i stället långsiktigt. Min inställning är att verkligheten i slutändan kommer ikapp ett manipulerat system, men hur länge det kan fortgå vet nog knappast någon.

Åbama

Citat från: MarkusA skrivet tisdag 28, Juli 2015, 09:41:59
Det jag klurar över är hur man kan förutspå någonting med någon säkerhet öht när normala marknadsmekanismer är utslagna och allt styrs av spekulanter och medveten manipulation?

Good point!

Det är troligen här många förståsigpåare och analytiker missar. Man kan inte analysera en marknad utifrån traditionella marknadsmekanismer där sådana är satta ur spel. Valutakurser, råvarupriser, räntor samt börsindex styrs av särintressen, banker och statliga centralbanker med något av centralstyrning och planekonomisk agenda på bordet.

Ekonomiska teorier är inte tillämpbara för att förutsäga vad som rör sig i huvudet hos de byråkrater, den relativt lilla gruppen personer som för tillfället dikterar villkoren och marknaden.

Fundamenta talar däremot för guldet i långa loppet. Varje gång dessa särintressen försöker korrigera marknaden blir systemfelet allt större och kraschen längre fram allt mer oundviklig och farlig.

Världen har idag långt mer skulder nu än vid raset 2008. Kreditbubblans ökning fortsätter alltjämt. Skuldsättningen är idag större både för vanliga människor, mellan banker och nationer. Dominoeffekten eller spridningseffekten som man då talade om och varnade för, skulle idag därför få långt större konsekvenser än då.

Själv är jag glad så länge kraschen inte inträffat för att det inte kommer bli trevligt för någon. Även om inte jag direkt skulle påverkas av chockhöjda räntor. Även också om jag medvetet valt bort de tillgångar som då riskerade falla så kraftigt i värde och rentav bli värdelösa. Trots det är det bra så länge inte skiten träffat fläkten för min del. Så länge den ekonomiska charaden pågår ger det nämligen mig en möjlighet att ekonomiskt förbereda mig och att allt bättre trygga min egen framtid.

Jag ser det hela lite som gravitation, man kan kämpa mot naturlagarna, men i långa loppet vinner de.

Åbama

Intressant artikel. Avskyr själv religiösa människor som inte kan ta in flera åsikter. Var och en ska ju självklart välja vad man i slutändan väljer att tro på. :)

http://www.marketwatch.com/story/investors-need-to-consider-that-gold-may-fall-to-350-an-ounce-2015-07-29?link=MW_popular

ManoleteSTHLM

Den positiva trenden från förra veckan, då Kina intervenerade i Forex-marknaden med en sänkning av yuanen, en dollardump och en avslutning på veckan med ett meddelande att de nu adderat ytterligare 19 ton guld, har tydligt spillt över till den här veckan. Nu i skrivande stund är hela nedstället/attacken från den 20:e juli inhämtat.  De senaste handelsdagarna har dollarförstärkningar och ytterligare oljeslakt inte stoppat guldet att klättra uppåt.

Unmanipulatable

Citat från: ManoleteSTHLM skrivet onsdag 19, Augusti 2015, 22:17:00
Den positiva trenden från förra veckan, då Kina intervenerade i Forex-marknaden med en sänkning av yuanen, en dollardump och en avslutning på veckan med ett meddelande att de nu adderat ytterligare 19 ton guld, har tydligt spillt över till den här veckan. Nu i skrivande stund är hela nedstället/attacken från den 20:e juli inhämtat.  De senaste handelsdagarna har dollarförstärkningar och ytterligare oljeslakt inte stoppat guldet att klättra uppåt.
Ja det är fascinerande att se hur guldet "jobbat sig upp" de senaste dagarna. Hade missat det där med de 19 ton:en
"One month later, this is precisely what happened, when overnight the People's Bank of China reported that even as the price of gold dropped once more in the month of July after the epic June drubbing (when China supposedly "bought" over 500 tons of gold), it added another 610,000 ounces of the yellow metal, or 1.1%, bringing its total to 53,930,000 ounces, or 1677 tons of gold."
https://www.vetr.com/posts/7342155834-Gold-Jumps-After-China-Reveals-It-Bought-Another-19-Tons-In-July

Unmanipulatable

Guld Silver Palladium Platina...  Det bara stiger o stiger  Upp runt 2% sedan midnatt bara...:D 
Hur länge låter de det stiga ?
317,10 kr / gram för guld... Låg ju under 300kr /g för bara häromveckan. Intressant !

Birka

Såja....så gick det med det  :(

Börsen har i alla fall gått ner med 6% denna vecka.  :)

Sarek

vonswartz

Citat från: Sarek skrivet onsdag 14, Oktober 2015, 22:15:19
Guldet idag                         

Mycket trevligt! Så mycket är orosmolnen från härom veckan värda; "investerare dumpar råvaror". Tydligen inte...

fredrikwall67

Jodå, det kommer sänkas fett nu. Mer QE i alla världsdelar är på gång.

zupay

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane