Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.

Startat av MrLibertad, Måndag 04, Juni 2012, 11:37:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Gripen

Gripen

Undrar om det kommer en stor nedtryckning igen snart, med tanke på vilka nivåer vi närmar oss nu.

MarkusA

De har ju en vana av att göra det så helt överraskande vore det ju inte. $1100-1200 verkar vara området de är bekväma med men de har samtidigt målat in sig i ett hörn.
Min gissning är att de kommer att försöka fortsätta på samma sätt som tidigare så länge det går och använda samma metoder.
Frågan som alla ställer sig är väl hur länge det kommer att fungera?

fredrikwall67

Sarek

Chefen för ECB Mario Draghi meddelade idag att räntan lämnas oförändrad. Han tycker antagligen inte om att euron har stärkts den senaste tiden, och det räckte med att han senare sa att han kan tänka sig en upptrappning med mer stimulansåtgärder vid nästa möte. Det räckte bra med det pratet och euron dök direkt i förhållande till andra valutor. Och dollarn steg, vilket tillsamman med att priset på guld låg kvar på relativt samma nivå, priset på guld i svenska kronor steg idag med ca 1,5 % och har inte legat så högt på tre månader.

Gulddiagram hämtat från BullionStar.com

fredrikwall67

Det är iofs bra, det är ett svaghetstecken. Om de inte trycker guldet i samband med nästan utlovade nya QE.

toblov

Priset i euro/SEK har väl ändå gått upp. Dollarn har ju stärkts.

ManoleteSTHLM

30 USD ner efter Fed-mötet och 20 dagars uppgång utraderad. Och detta baserat på att Fed lämnar räntan oförändrad efter att de har tjatat i tre års tid att de skall höja räntan.

Centralplanerarna förgör marknaderna och västvärlden.

toblov

Nja att dem skulle höja idag trodde inte många, utan det var ist deras ton för framtida höjning ändrades Mer än vad många trott. Dem tog bla bort meningen om att omvärldens oroligheter påverkar. Men som sagt det är fortfarande bara snack...

fredrikwall67

Det är bara larvigt. varje gång. Varför köper man inte pappersguld och blir asrik. Eller i detta fall som alla andra FMOC kortar innan.

Sarek

Fed lämnade idag kl 19:00 svensk tid beskedet om oförändrad styrränta. Samtidigt var skrivningen något mer hökaktig än senaste gången och man skrämde med att man var öppen för att höja räntan i december i stället. Det räckte för att dollarn skulle rusa vid klockslaget 2 PM NY Time och guldet i dollarn dyka. Guldet i svenska kronor har dock bara sjunkit marginellt.

toblov

Silverpoppe

Citat från: Gripen skrivet onsdag 09, December 2015, 19:29:24
Snacka om köpläge nu.

Kanske det... Priset på en Maple hos LS EE är endast ett par spänn över mitt lägsta köp från dem för ett år sen.  Men det är inte enkelt att säga vartåt det går. Jag använder mig en del av statistik i mitt arbete och har en inbyggd misstänksamhet mot avvikande mönster. Tittar man på diagram över silverpriset historiskt så verkar puckeln runt 2009-2013 abnorm i mina ögon. Är nu ingen ekonom, definitivt inte på världsekonomi, men väntar fortfarande på trovärdiga argument till varför inte silverpriset skulle återgå till tidigare låga nivåer.
Är medveten om att jag svär i kyrkan och är beredd att ändra uppfattning om/när priset ligger med en högre lägstanivå över tid.

Domedagsprofeterna har jag inte mycket tilltro till, det kommer inte tillåtas hända att alla utan PM i handen blir utfattiga. Däremot kan jag tro att det är säkrare att ha PM än papperspengar, jag tror det är mer skyddat mot hyperinflation och även återhämtar förlorat värde snabbare än pengar gräs.

Observera att jag skrev tror. Varför fortsätter jag då samla fast jag tror priserna är på väg ner? Ja se det var en bra fråga. Har väl helt enkelt fått PM-feber om den sjukan finns?  ;D

Ganska spännande att läsa gamla inlägg. Såg ett häromdan från 2011:  "Silber-Werte har Maples för endast €32.50, superpris,här ska handlas" (Inget exakt citat men samma andemening)

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane