Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.

Startat av MrLibertad, Måndag 04, Juni 2012, 11:37:09

Föregående ämne - Nästa ämne

fredrikwall67

jerseph

Citat från: fredrikwall67 skrivet fredag 05, Juni 2015, 17:57:43
Ser inte skoj ut nu.

Dollarn går som tåget idag och skapar detta tryck nedåt, förvånande att guld inte tar mer stryk faktiskt.

fredrikwall67

8.41 jag vet inte om det är så mycket högre

jerseph

Citat från: fredrikwall67 skrivet fredag 05, Juni 2015, 18:29:46
8.41 jag vet inte om det är så mycket högre

För det första är det bättre att kolla på dollarindex eller usd/eur eller liknande för att få en rättvis bild av vad som händer. För det andra är rörelser på över 1% på valutamarknaden en stor rörelse, guldet går ofta inverterat gentemot dollarn, så det är inte konstigt att det som sker idag sker. "bra" för oss är väl att eftersom dollarn går så starkt så går värdet på våra metaller inte ner idag räknat i svenska kronor.

fredrikwall67

Jag handlar mycket kort sikt. Och lblir ibland förvånad av priset Glömmer helt enkelt bort det större prespektivet.Köper ändå alltid mera ÄM så fort jag har pengar över.

ManoleteSTHLM

Vi närmar oss 1års-botten (egentligen femårsbotten) från i november och den kanske tas idag. Nedgången håller i sig och om dollarn går upo eller ner spelar i dagsläget heller inte längre någon roll vad det verkar - guldet skall ned.

Men någon botten för oss som handlar ädelt i kronor är det förstås inte. I skrivande stund får vi pynta upp runt 10.350 SEK för ett oz-mynt. Under sommaren 2014, om jag inte minns fel, så gick samma mynt att erhålla för under 9000 SEK.

Att kronan över tid kraftigt kommer att stärkas mot guldet är inte troligt. Även om hela europrojektet faller ihop och kronan blir en tillfällig safe haven så är Sveriges ekonomi så skör att Ingves skulle kunna sätta -5% i styrränta för att "rädda" ekonomin. För en exportekonomi som Sveriges (runt 50% av BNP) så är det givet att valutan kommer att tuktas genom politiska påtryckningar - och det är just i ett sådant land med en sådan valuta som man absolut bör spara delar av sitt intjänade kapital i guld (och till viss del i silver).

Är det köpläge i guld? Kanske att det går ner mer men dollarindex är uppe vid 10-års högsta (och detta med nollräntor i 6 års tid och 3 stora massiva QE paket...) och det kan säkert gå upp eller gå sidledes en bra bit in i 2016 men inte för evigt. Bättre att vara några månader för tidig än 5 minuter för sen....

.

august

Citat från: ManoleteSTHLM skrivet onsdag 08, Juli 2015, 09:15:45
Är det köpläge i guld? Kanske att det går ner mer men dollarindex är uppe vid 10-års högsta (och detta med nollräntor i 6 års tid och 3 stora massiva QE paket...) och det kan säkert gå upp eller gå sidledes en bra bit in i 2016 men inte för evigt. Bättre att vara några månader för tidig än 5 minuter för sen....
Mina spekulationer (dvs rena gissningar som alla andra):

Jag går och hoppas på ett excellent köptillfälle inom två veckor.

Min tanke är att med XAU nedtryckt (trots alla kriser) och USD upp 5% på några veckor ("risk off", dvs safe haven effekt, pga alla kriser) så kommer en växling till "risk on" om man når en överenskommelse om Grekland (nästan oavsett vad själva överenskommelsen innebär) att leda till att USD går ner men inte till att XAU går upp.

Så med lite flyt kan det finnas utrymme för guld-i-SEK att gå ner kanske 5% på kort sikt. Det vore helt ok för min del.

På aningen längre sikt så tror jag absolut på kraftig press på USD efter IMFs möte om SDR i oktober (om de inkluderar RMB som man tror så måste alla balansera om sina portföljer och då sälja USD för att köpa RMB). Då hoppas jag XAU går upp.

Så skall man kompletteringsköpa bör man absolut inte vänta för länge, men, som sagt, kanske ett par veckor.

august

ManoleteSTHLM

Citat från: august skrivet onsdag 08, Juli 2015, 10:46:32
Citat från: ManoleteSTHLM skrivet onsdag 08, Juli 2015, 09:15:45
Mina spekulationer (dvs rena gissningar som alla andra):

Min tanke är att med XAU nedtryckt (trots alla kriser) och USD upp 5% på några veckor ("risk off", dvs safe haven effekt, pga alla kriser) så kommer en växling till "risk on" om man når en överenskommelse om Grekland (nästan oavsett vad själva överenskommelsen innebär) att leda till att USD går ner men inte till att XAU går upp.

Så med lite flyt kan det finnas utrymme för guld-i-SEK att gå ner kanske 5% på kort sikt. Det vore helt ok för min del.

På aningen längre sikt så tror jag absolut på kraftig press på USD efter IMFs möte om SDR i oktober (om de inkluderar RMB som man tror så måste alla balansera om sina portföljer och då sälja USD för att köpa RMB). Då hoppas jag XAU går upp.

Så skall man kompletteringsköpa bör man absolut inte vänta för länge, men, som sagt, kanske ett par veckor.

august

Goda analyser August och femårslägsta i guldet inträffade idag - dagen efter Grekuppgörelsen som ser ut att sluta i en riktig segeryrslig tv-puckshög för alla som gillar centralplanering och digitala tryckpressar. Det smattrar av haussande nyheter idag och man vill verkligen skapa en känsla av framgång och optimism i spåren av grekuppgörelsen - och vi, guldet, kanske kommer att dyka vidare neråt. Grekuppgörelsen är en kolossal seger för centralplanerarna/globalisterna och detta kommer att användas som ett prejudikat för fortsatt intervention i land efter land och ädelmetallernas monetära roll kan ta ytterligare med stryk - iallafall i västvärlden.

Men det som inte tar stryk utan ökar kraftigt är penningmängden i samtliga valutor och detta bör över tid tala för ädelmetallarna. När det vänder går inte att förutspå.

august

Citat från: ManoleteSTHLM skrivet torsdag 16, Juli 2015, 15:02:37
Citat från: august skrivet onsdag 08, Juli 2015, 10:46:32

Goda analyser August och femårslägsta i guldet inträffade idag - dagen efter Grekuppgörelsen som ser ut att sluta i en riktig segeryrslig tv-puckshög för alla som gillar centralplanering och digitala tryckpressar.
Mja, ganska uselt tycker jag. Visst går guldet ner, men guldet går ju ner bara man nyser nuförtiden. Och USD går upp märkbart idag och det är ju tvärtemot vad jag trodde (och hoppades).

Men jag tror fortfarande att XAU/SEK skall ner ytterligare en bit, helst under 300kr/g. Orsaken är att XAU är så kollosalt svag (den rör sig inte uppåt oavsett vad som händer utan fortsätter sitt zick-zackande nedåt. Samtidigt är USD mogen för en rejäl rekyl om bara världen kunde slappna av lite så att det blir "risk on". Och avslappning kommer förr eller senare, om inte annat så pga ren utmattning.

Så jag sticker helt sonika ut halsen och säger "XAU/SEK under 9300 före 1 september"!

Det kan ju inte bli mer än fel ;-)

Åbama

Citat från: august skrivet torsdag 16, Juli 2015, 20:01:46
Så jag sticker helt sonika ut halsen och säger "XAU/SEK under 9300 före 1 september"!

Det kan ju inte bli mer än fel ;-)

En gissning god som någon August.

Jag är själv kluven rörande världsekonomins framtid, närliggande ädelmetallpriser men också närliggande investeringsmöjligheter. Samtidigt är jag det ändå inte. Ädelmetallerna är kortsiktigt en försäkring där det kortsiktigt samtidigt riskerar att kosta att ha denna försäkring. Långsiktigt är det däremot både en inflationshedge och en garanti för köpkraft om skiten plötsligt och oväntat skulle träffa fläkten.

På lunchen idag sälskapade jag med en VD. Vi satt och talade om våra respektive resor. Han sa något i stilen, "man skulle satsat på.........". Jo visst, men med facit i hand tyckte jag, hade det räckt att köpa upp lotterna i rätt tobaksaffär vid rätt datum. Visste man allt i förväg var det ju inget svårt.

Faktiskt är det ju också precis så. För korta skeenden är det också betydligt svårare att förutse enskilda händer än större händelser i det långa loppet. Tror faktiskt jag läste just detta i resonemang i stiftelse-trilogin av Isaac Asimov. Oj, detta är många år sedan jag läste denna nu. Tänk att man fortfarande kommer ihåg det. Minns att jag då tyckte det låg något i påståendet.

Vad ädelmetallpriserna står i om någon månad eller något år är omöjligt att svara på. Priserna sätts ju dels inte i den fysiska råvaran, utan i futures med högst tveksam backning. Bara det liksom. Att den fysiska råvaran långsiktigt däremot går upp är ganska enkelt att förutse. Bara titta på vad en enkrona från 1967 är värd idag så inser man att ädelmetaller är en långsiktig hedge mot inflation.

På den ekonomiska himmelen känns det också som det tornar upp allt större mörka moln långt borta vid horisonten. Hela systemet bygger ju vidare trots de uppenbara bristerna i detsamma. Greklandskrisen är för att ta ett dagsaktuellt exempel något, där man inte löst något varken på kort eller på lång sikt. Snarare byggt fundamentet för en betydligt större smäll längre fram. Man bygger vidare på allt större obalanser.

Visste man däremot facit i förväg vore det ju bara att sälja ädelmetallerna och köpa rätt lotter för en del av pengarna och rätt optioner för resten. :)

august

Citat från: Åbama skrivet torsdag 16, Juli 2015, 21:16:07
Citat från: august skrivet torsdag 16, Juli 2015, 20:01:46
.
Jag är själv kluven rörande världsekonomins framtid, närliggande ädelmetallpriser men också närliggande investeringsmöjligheter. Samtidigt är jag det ändå inte.

Faktiskt är det ju också precis så. För korta skeenden är det också betydligt svårare att förutse enskilda händer än större händelser i det långa loppet. Tror faktiskt jag läste just detta i resonemang i stiftelse-trilogin av Isaac Asimov. Oj, detta är många år sedan jag läste denna nu. Tänk att man fortfarande kommer ihåg det. Minns att jag då tyckte det låg något i påståendet.
Stiftelsetrilogin... det var länge sedan, den läste jag första gången på åttiotalet skulle jag tro. Men det ligger väldigt mycket i det. Tittar man på grafer med upplösning på minutrar så kan vad som helst hända och det blir svårare att se det större skeendet. Det blir som att spela kycklingfotboll: lokalt fokus och dålig överblick.

Så jag har helt slutat bekymra mig över närliggande metallpriser. Det går lite upp och lite ner, who cares. Den enda betydelsen är att går det ner så är det psykologiskt trevligare att köpa mer. På lång sikt kommer PM minst att skydda mitt kapital och har potential att vara betydligt bättre än så. På lång sikt så kommer det finansiella systemet att gå i kvav. Eftersom planeten är finit så kan vi inte alla rädda oss samtidigt genom att exportera oss ur skuldfällan.

Närliggande investeringsmöjligheter däremot är svårare, är man inte försiktig kan man lätt förlora mycket kapital och det är farligt i dessa tider.

Eftersom jag bränt mig några gånger på att vara för snabb så blir jag allt försiktigare. Den gamla maximen "markets can stay irrational longer than you can stay solvent" innehåller en djup visdom som jag tror att man kan uppskatta till fullo först efter ett antal år, och tillräckligt många ups-and-downs.

Den verkliga nyckelfrågan är därför om det finns någon möjlighet till långsiktig investeringsfilosofi som inte innebär alltför stor risk för kapitalet men ändå ger en avkastning medan världen vacklar mot den stora kraschen. Men det är fullt möjligt, och t.o.m. sannolikt att de inte längre finns, pga att marknaderna numera är så ompysslade att det inte längre går att räkna rationellt på "risk". Det enda som finns är stigande aktiekurser samt drösvis med svarta svanar överallt, och det är inte längre företagens fundamenta som sätter aktiekursen, utan externa händelser.

Åbama

Citat från: august skrivet torsdag 16, Juli 2015, 22:08:31
Stiftelsetrilogin... det var länge sedan, den läste jag första gången på åttiotalet skulle jag tro.

Samma här August, det var nog på 80-talet då den lästes som sagt. Ibland hittar man ljusglimtar även i skönlitteratur och fiction.

Hur som helst, jag var under rätt många år verksam i en bransch som tuffade på oavsett om det konjunkturmässigt var regn eller solsken. Minns en lågkonjunktur (den på 90-talet) just för att jag inte minns den speciellt mycket. Den passerade liksom för min egen del med samma intresse som ett avsnitt ur valfri såpopera. Alltså med en trött ointresserad gäspning utan att man lade den på minnet. Minns faktiskt att jag reflekterade över att omgivningens allt djupare suckar och att den samtidigt inte gav mig speciellt mycket huvudvärk vid perioden.

Jag tror inte heller man ska se ädelmetall som en investering i vanlig mening. Jag får rätt ofta frågan när, hur mycket och på vad man ska investera i med avseende på fysiska ädelmetaller. Ibland svarar jag att jag inte ger några råd. Ibland att det är upp till frågeställaren själv att svara på då det är dennes pengar som ska placeras. Ibland att cash lika gärna kan vara ett alternativ.

Just när man hänvisar till cash så brukar man mötas av förvåning. Vadå, cash ger ju ingen avkastning brukar, det är ju precis tvärtom, pengarna minskar ju i värde brukar det heta. Ett påstående som visserligen stämmer rätt väl. Pengar idag är ju mynt, papperslappar med tryck och inte minst ettor och nollor i datorer.

Förr i tiden var pengar däremot guld och silver. Sett något senare ur ett historiskt perspektiv, även med guld och silver som ett fundament för det som idag utgör pengar. Idag är pengarnas underliggande värde däremot som bekant mest bara förtroendet för systemet som sådant.

Guld och silver ger likt cash inte heller nödvändigtvis någon direkt avkastning. Faktiskt kan det kortsiktigt vara precis tvärtom. I bästa fall bevarar det ditt kapital och stiger ur ett långt perspektiv. Cash kommer beroende på valuta däremot med än större säkerhet minska i värde.

Det är inte heller ur det perspektivet kortsiktig investering man ska se eller placera i de fysiska ädelmetallerna. Cash kan du ju däremot handla för, även om datorn hos banken inte är påslagen. Sett också till cash, så var just cash troligen det bästa man i nutid kunde ha som tillgång till i exempelvis Grekland, då man med cash sannolikt kunde göra snabba affärer med desperata människor som saknade just cash.

Rent logiskt tror jag aldrig vi någonsin heller att vi igen kommer få se guld och silver som reell valuta i den vanliga handeln. Detta då det med dagens teknik, alldeles för lätt att förfalska och därför är alldeles för opraktiskt att använda som valuta. Jo, jag vet att det finns romantiker som tror man i framtiden och efter den stora apokalypsen ska kunna handla med guldmynt, men jag gör det däremot inte.

Med detta sagt kunde ädelmetallerna däremot möjligen efter en rejäl krasch på nytt kunna utgöra fundamentet för pengar igen. Jag tror därför man ska se nyktert på ädelmetaller. Placera långsiktigt och just ur perspektivet att ha det som värdebevarare och mindre att de ska ge någon kortsiktig avkastning. Inte heller placera alla sina tillgångar i den ädla varan.

Mina 50 silverpengar

ManoleteSTHLM

Nu är det botten ur och det rasar rejält både i guld och på den kinesiska aktiemarknaden. Ner över 40 dollar.

https://www.bullionvault.com/gold-price-chart.do?modal=true

Cash Is King

I en artikel på affärsvärldens hemsida varnar Daryl Guppy för att guldpriset kan fortsätta sjunka ned mot 980 usd/oz.

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3920118.ece

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane