Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.

Startat av MrLibertad, Måndag 04, Juni 2012, 11:37:09

Föregående ämne - Nästa ämne

ManoleteSTHLM

Snart ner runt 50 USD från förra torsdagen och idag verkar det stora artilleriet satts in med 30 dollars slakt som resultat. Som vanligt, det går aldrig att underskatta de medel och resurser som kan sättas in av de "intressenter" som styr och ställer i vår värld.

Det är möjligt att vi ska ner ytterligare men jag ser dagens nedgång som ett köpläge och skall köpa en 2015 Kangaroo - underbar design och kanske den vackraste av de Kängurur som jag har sett. Trots att spotpriset på guld taktat ner 50 USD senaste tiden så kostar ett oz guld hos Tavex/Liberty ändå över 11.000 SEK...

toblov

Är också ytterst sugen på att ta till vara på denna möjlighet. Är sugen på 1 oz lunar guld drake. Men har egentligen överskridit budgeten för en tid framöver...

Asrael

Det är bra att jag litar mer på mitt förnuft än min känsla. 1250 ser ut att vara målet. Nåja, det är inte för sent än och lägre kan det gå.

Köptrycket jag skrev om igår fanns inte - det var säljtrycket som saknades då. Det kom idag i stället.

Hårt silver blev det för min del idag.

mega_n

Verkar som manipulatörerna fick lite hjälp av CM(Comex) att pressa spekulanterna...

http://www.zerohedge.com/news/2015-01-29/cme-hikes-silver-margins-11

Hoppas vi inte får 5 på varandra liknande höjningar som totalt krashade silverpriset 2011...

/H

PS. Jag köpte också min andel fysiskt skinande silver idag... DS.

Asrael

Citat från: mega_n skrivet torsdag 29, Januari 2015, 23:11:16
Verkar som manipulatörerna fick lite hjälp av CM(Comex) att pressa spekulanterna...

http://www.zerohedge.com/news/2015-01-29/cme-hikes-silver-margins-11

Hoppas vi inte får 5 på varandra liknande höjningar som totalt krashade silverpriset 2011...

/H

PS. Jag köpte också min andel fysiskt skinande silver idag... DS.

Det där var illa.

Kan priset krascha så mycket mer undrar man? Jo, det går säkert.

De nya marginalerna gäller från och med måndag vad jag förstår. Så ännu mer ned imorgon och under nästa vecka kan man nästan förutsätta, men det kan också betyda bullionbankernas chans att köpa tillbaka.

Sarek

Citat från: Asrael skrivet torsdag 29, Januari 2015, 23:31:25
De nya marginalerna gäller från och med måndag vad jag förstår.
Silver "Margin" sänktes ett par gånger förra året, och var på en redan låg nivå, så denna ökning på 10% kommer inte betyda så mycket.

Gårdagens fall för guldet var på mer än väntat, men motståndet vid 1250-nivån höll. 

Jämfört med gårdagens handelsvolymer i guld så har det under de senaste 6 månaderna bara handlats i högre volymer under 11 tidigare dagar. Av de gångerna så steg guldet 7 dagar, och av de 4 dagarna då guldet sjönk så steg det igen 3 gånger av 4 på påföljande handelsdagar.

Jag vet inte om man skall läsa in för mycket i detta, men sett ur historiskt perspektiv så har detta volymmönster visat på en marknad som bottnar.

Idag kom BEA (Bureau of Economic Analysis) ut med GDP-siffrorna för 4:e kvartalet, och det fanns en möjlighet att med goda siffror ta ner guldet ytterligare idag. Men siffrorna var sämre än väntat med 2,6% mot förväntade 3%,  och det gav inget incitament till att göra det.

1252 som vi fick igår kommer enligt min mening att hålla. Nu skall guldet upp över 1300. Fram till på måndag med en lite försiktigt uppgång. Nästa projektion ligger på 1340-nivån, där vi får räkna med en ny paus.
My two cents...

Condor2ooo

Passade på att tanka lite mer guld under gårdagens dipp. Hade egentligen inte tänkt att handla vid dessa prisnivåer men framtiden för guldet ser just nu väldigt lovande ut tycker jag och så gäller det ju också att hålla spänningen på topp.  8)

Sarek

Under vecka 2 i år togs det ut 70 ton, en tredje högsta mängd guld någonsin, från valven i SGE. Det är lika med de kinesiska grossisternas efterfrågan på guld. Under vecka 3 (19-23 januari) togs ännu mer ut, 71 ton, som är en ny tredje högsta mängd någonsin. Liksom förra veckan skedde detta medan priset på guld stigit kraftigt.

Koos Jansen skriver också:

Det är fortfarande ett mysterium varför mainstream media inte bevakar veckouttagen från SGE. Jag har läst nyheterna om att Rysslands centralbank har lagt 152 ton guld till sina reserver år 2014. I perspektiv så är detta ungefär samma mängd guld som Kina har importerat bara under de tre första veckorna av 2015.

Bullionstar Blog/Koos Jansen

kristensson

De 71 Ton som levererats från SGE under v3 till Kinesiska konsumenter (ej Kinesiska staten) ska jämföras med världens Guldproduktion som är ca. 42 Ton/v. Då är Kina o. Ryssland exkluderat eftersom det inte kommer ut någon produktion från dessa bägge länder.

Asrael

Förra veckan var väldigt spännande och intressant. Att guldet trycks ned i samband med FOMC samt månadsslut är lika säkert som att morgontåget från Helsingborg kommer in till stationen.

I guldet väntar en återtest av 1308-1310 vilket jag anser är en nivå som kan passeras relativt lätt. 1250 kommer inte tas ut. Svårare blir det med 1340 där en rekyl väntar och själv ser jag 1370-1390 som nästa zon att fundera på om vi ska vidare upp. När vi är där tror jag att börserna i USA har rullat över och förmodligen har det hänt så mycket i världen att guldet börjar nämnas mer frekvent i finansmedia. Appropå det så nämndes guldet i dagens DN. Framtiden får utvisa. En dag i taget.

Baserat på ovanstående kan vi också vänta oss en bra utveckling i silvret och jag blir inte förvånad om vi når 18 innan fredag. Silvret kan dock vara bankernas försök att skrämma guldet, men fredagen visade att detta förfaringssätt är ett misslyckande.

Även om jag noterat att big money stadigt utökat position för uppgång samt att sentimentet varit på väg att vända ett tag så talade nyhetsflödet för en kraftig rekyl. Även rädslan och oron hos uppgivna guldanalytiker gjorde mig extra nervös då jag också såg att bankerna hade stora pengar att tjäna vid 1220 och 1200. De senaste åren har deras resurser verkat vara outtömliga så jag hade väntat mig mer och upp till tre dagars dumpning.

Därför blev förvånad över att "inget" hände på onsdagen men när Yellen även gick ut på torsdagen och gav ett dubbelt och svagare budskap så passade bankerna på att trycka ned guldet. Det var rejält med kontrakt som såldes. Framför allt dumpade de andra ädelmetaller något hejdlöst. Jag väntade mig en till raid i just guldet på fredagen, men det kom ingen. Jag tror faktiskt inte att det kommer någon nästa vecka heller.

Som jag ser det nu är priset i ädelmetallerna återtaget innan kommande vecka är slut, men man kan aldrig veta. Jag har dock svårt att se varifrån de ska få guld att leverera så de måste göra sig av med en del av sina korta positioner. Det enda som kan få mig att tro att de lyckas sälja ner priset än mer är att USA går bra, men företagsrapporterna och den globala tillväxten kommer visa att det finns orosmoln varpå short-squeezen kan vara ett faktum. Det bör dock dröja några månader till innan vi är där. Värt att tänka på är att de allra flesta tror att amerikanska ekonomin har återhämtat sig och att det råder högkonjunktur samt att Europa och Sverige kan gå samma väg. Det är först när det blir uppenbart som pengarna vänder aktiemarknaden ryggen och då kommer en stor del leta sig till ädelmetallerna.

lillgrisen

Tyvärr gick inte gissningen om priset från för en vecka sedan hem, tror jag, om jag läser kurserna rätt. Vilket väl i sådana fall bara illustrerar att prognoser är vanskliga. :)

Sarek

Citat från: lillgrisen skrivet tisdag 03, Februari 2015, 20:16:16
Tyvärr gick inte gissningen om priset från för en vecka sedan hem, tror jag, om jag läser kurserna rätt.
Hey man! Ingenting har hänt ännu – allting är fortfarande OK och det starka motståndet vid 1250 håller fortfarande. Kartellen kan inte streta emot mycket längre, vänta ett par dagar till bara...
Citat från: Sarek skrivet fredag 30, Januari 2015, 18:28:13
1252 som vi fick igår kommer enligt min mening att hålla. Nu skall guldet upp över 1300.
Citat från: Asrael skrivet Måndag 02, Februari 2015, 00:02:58
I guldet väntar en återtest av 1308-1310 vilket jag anser är en nivå som kan passeras relativt lätt. 1250 kommer inte tas ut.

Asrael

Tyvärr gick inte gissningen om priset från för en vecka sedan hem, tror jag, om jag läser kurserna rätt. Vilket väl i sådana fall bara illustrerar att prognoser är vanskliga. :)

Det var många gissningar. Några gissade rätt :)

Ingen har all information och därför kan heller ingen exakt förutsäga vad som hända skall. Det är heller inte det det handlar om även om många investerare och traders tror det. Vad det handlar om beror på investeringsstrategi. Gällande fysiska ädelmetaller är kortsiktig handel sällan lönsamt p g a omkostnader och därför är det mer intressant att titta på de större prisrörelserna. Vad som händer en dag till en annan är därför endast intressant när det sker exceptionella saker såsom i torsdags. Dagsrörelser är dock intressanta vid inköp då man oftast vill köpa så billigt som möjligt.

Jag sticker ut hakan och skriver att lägsta nivå för ett tag framöver i silver- och guldpriset (dollar) såg vi i torsdags förra veckan. Idag har många tappat sugen för att priset gick nedåt igen, men betänkt att det står högre idag än i torsdags och i svenska kronor högre idag än på mycket länge.

Många visste att bullionbankerna hade enorma pengar att tjäna vid 1200. Vad jag inte visste var att "någon", förmodligen en suverän stat, lagt en enorm köporder vid ca 1250. Detta visste tydligen hedgefonder och managed money om som passade på att köpa strax innan den nivån.

Här följer intressant läsning om just det.
http://kingworldnews.com/andrew-maguire-stunning-developments-gold-market/

Guldet har stigit mycket den senaste tiden och är ur ett kortsiktigt perspektiv s k "överköpt". En rekyl var väntad. Även efter torsdagens misshandel av kurserna behöver köparna "återhämta" sig. Säljarna tror att de har ett överläge, men det räcker med att guldet står över 1275 för att köparna åter har tagit hand om taktpinnen.

Många småsparare tror förmodligen att guldet och silvret kommer vända nedåt härifrån. Snarare samlar köparna kraft för att ta sig igenom 1308-1310 nivån jag skrivit om tidigare. Stödet finns av flera orsaker i trakterna ovanför 1250 och det har vi också sett lite av idag.

Det som enligt min mening har hänt är att bullionbankerna lyckats skaka av sig en del "motståndare" som tagit position för uppgång. De kan försöka hålla nere kursen veckan igenom, men jag tror inte de lyckas. Eventuellt får vi vänta till nästa vecka innan vi får se en återtest av 1310. Ur ett längre perspektiv ser det ljust ut för guldet men mörkt ut för världen.

Tittar man också på silvret, som står högre idag trots ytterligare dumpningar av metaller som inte finns, ser vi att säljarna tappat stinget. På fredag får vi också en ny COT-rapport. Då blir det lättare att säga åt vilket håll vi ska. Jag misstänker stor nettoökning av kommersens korta positioner, men om de lyckats med sin raid har de lyckats göra sig av med en del långa positioner från större investerare. I silvret kan detta vara fallet, men vi får vänta och se.

Asrael

Citat från: Sarek skrivet tisdag 03, Februari 2015, 21:07:48
Tyvärr gick inte gissningen om priset från för en vecka sedan hem, tror jag, om jag läser kurserna rätt.
Hey man! Ingenting har hänt ännu – allting är fortfarande OK och det starka motståndet vid 1250 håller fortfarande. Kartellen kan inte streta emot mycket längre, vänta ett par dagar till bara...
Citat från: Sarek skrivet fredag 30, Januari 2015, 18:28:13
1252 som vi fick igår kommer enligt min mening att hålla. Nu skall guldet upp över 1300.
Citat från: Asrael skrivet Måndag 02, Februari 2015, 00:02:58
I guldet väntar en återtest av 1308-1310 vilket jag anser är en nivå som kan passeras relativt lätt. 1250 kommer inte tas ut.

Tydligare och bättre än mitt långa inlägg  ;D

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane