Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.

Startat av MrLibertad, Måndag 04, Juni 2012, 11:37:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Sarek

Tuesday, February 3, 2015
- Gold just flashed a major buy signal

Citat från artikeln:
"We now have a long-term, monthly buy signal on gold. That doesn't mean gold has to go higher today, tomorrow, or next week."

ManoleteSTHLM

Som av en slump så är det alltid amerikanska siffror eller uttalanden som får guldet och andra råvaror på fall - och så även denna vecka och detta rejält. 35 dollar ner för dagen och runt 55 dollar för veckan. Den senaste månadens uppgångar är därmed utraderade och vi är tillbaka till de nivåer som vi hade runt den 10:e december.

Gissar att USA vill dra upp värdet på dollarn riktigt högt under året, med Kina som nästa QE-annonsör, för att senast oktober 2016 sätta in nästa QE eller alternativt någon ny form av stimulanser.

fredrikwall67

Märkligt världsekonomsiskt läge nu. Grekland påväg att defaulta. Det kan omöjligen vara bra. Krig i Ukraina. Oljan på fallrepet. Ändå lyckas de misshandla guldet. När det vänder, vänder det fort. Trolig räntehöjning i USA.... Medföljande totalt haveri. Jag vet inte längre vad jag skall tro

Goldfinger

Vad som händer i Grekland och Ukraina är iofs allvarligt men inte stora händelse nog för att skrämma upp världen för att gå in i krismode. Att guldet föll i går var en reaktion på den kraftigt stigande dollarn. Tittar du på guldpriset i SEK var det inte så stora rörelse.
Gå tillbaka till grunden varför du köpt guld och sök trygghet. Hittar du inte tryggheten så kanske du ska tänka om.

sebari

Vad skulle ni tro händer med guldpriset på/efter torsdag om riksbanken kommer med negativ ränta?

sextio8

Citat från: sebari skrivet lördag 07, Februari 2015, 20:22:21
Vad skulle ni tro händer med guldpriset på/efter torsdag om riksbanken kommer med negativ ränta?
.

Tror inte att Riksbankens beslut påverkar guldpriset, däremot kan de ju påverka kronkursen.

maggan

ju fler länder med negativa räntor destå större risk att det sprider sig till inlåningskonton. när det händer kommer åtminstone jag förvara minimum med siffror på banken. detta skulle kunna vara drivande på guldpriset? någonstans ska ju köpkraften förvaras. steget från papperspengar till fysiskt guld är nog kortare än från bankkonto.

sebari

Men kronkursen har väl en påverkan på guldpriset eller är jag ute och cyklar ? Det varierar väl beroende på kurs hur mycket guld du få för din krona, frågan är om vi kommer få mer eller mindre guld för kronan vid en negativ ränta?

Maggan, tyckte det lät intressant när du så att vägen är kortare från papperspengar till guld, på vilket sätt är det så?  :)

august

Citat från: sebari skrivet Söndag 08, Februari 2015, 15:43:46
Men kronkursen har väl en påverkan på guldpriset eller är jag ute och cyklar?
Guldpriset sätts i USD.

Att sedan du kommer att göra en ytterligare växlingsförlust när du växlar från SEK till USD till XAU är lite en annan sak. Det existerar helt enkelt inte något "guldpris i SEK", det som du ser är helt enkelt XAU/USD * USD/SEK

fredrikwall67

Jag lägger mig i, Guldpriset i kronor, upp eller ner? Koronor VS andra valutor? Ska åka bort den 19, ska jag växla pengar innan den 12... Jag tror ju på räntesänkning, har för mig att det betyder svagare krona. Men är osäker helt enekelt.

maggan

CitatMaggan, tyckte det lät intressant när du så att vägen är kortare från papperspengar till guld, på vilket sätt är det så?

fysiska papperspengar som du måste förvara är väl mer lika guldtackor med förvaring och logistik. det enkla med siffror på banken har ju försvunnit om du har fysiska papperspengar. då kan det bli en lägre mental barriär att byta sedlar mot pm.

ManoleteSTHLM

Marknaden är verkligen genomrutten (inget nytt men ibland förstärks det hela påtagligt) och idag var det NWO-bingo med nya EU-lån till Grekland (förmodade sådana), IMF pengar till Ukraina (dvs blodspengar för att de idag har gått till motoffensiv), rapporter om ett förestående intåg av Jordanien in i Irak, fortsatta bombmattor i Syrien etc. Och utfallet blev stigande aktiekurser och kraftigt fallande oljepriser och sjunkande ädelmetallpriser.

Asrael

Har varit bortrest ett par dagar och kan konstatera att 1250 inte höll föregående vecka :-X

Det var en riktad attack. Följande kunde jag läsa ut av nyhetsflödet i samband med händelsen.

# Obama har skapat 200000 jobb under sitt ämbete
# Kina köpte 25 % mindre guld under 2014 än året innan
# Investerare ratar guld
# Putin har ADHD
# Någon lögn om ECB och Grekland

Nyheterna kom någon minut efter att skurkbankerna tryckte ner guldet förbi 1250 och därefter var det bara en tidsfråga innan det pressades vidare nedåt. Det följdes upp flitigt med extremt lögnaktig arbetsstatistik och ytterligare negativa analyser av guld och konstiga nyheter som inte är sanningsenliga dagarna efter.

Trots det mycket negativa sentimentet har guldet från högsta nivån 23/1 i kronor räknat endast tappat 3,75 % Det är för lite för att sälja på toppen och köpa i rekylen eftersom transport, premier och spread äter upp skillnaden.

I det korta perspektivet har vi lämnat det överköpta läge som tidigare rådde och vi närmar oss tiden för ett ökat köptryck igen. Tyvärr tror jag bankerna inte är klara än. De behöver få upp börserna lite till. Jag blir inte förvånad om resten av veckan innebär ytterligare press nedåt och ett försök att ta ut både 1220 och 1200. Den fallande motståndslinjen guldet bröt för några veckor sedan fungerar nu som stöd vid ca 1220. Huvudmålet ser ut att vara att bryta den och få sentimentet att bli negativt genom att hålla det under 1200. Förhoppningsvis passar några stora penningstarka aktörer däromkring och hindrar det att ske. Men varför skulle Kina, Indien, Ryssland vilja att guldet steg? De vill ju handla billigt!

Tyvärr visade COT rapporten tendenser till att de större investerarna vänder sina positioner varpå skurkbankerna får tillfälle att minska sina korta positioner. Det syns bl a också på att OI kontinuerligt minskar. Enligt vissa skolor betyder det också att nedgången saknar kraft, men i denna manipulerade marknad innebär det också att bankerna  får mer torrt krut i sitt sinande lager. Det krutet vet vi att de använder där de passar dem bäst. Nu ser ut att vara ett sådant tillfälle då det skulle vända den medellånga trendvändningen tillbaka.

På medellång och lång sikt är jag ändå positiv. Guldet har i kronor stigit betydligt sedan 2014 inleddes. I dollar är priset detsamma men de största bankerna har utökat sina negativa positioner med drygt 400 ton. Allt mer guld lämnar USA p g a att tillgången inte möter efterfrågan. EU-länderna har också slutat sälja guld samtidigt som köparna blir fler. Efterfrågan måste mötas upp och förråden i London och NY sinar. I ett budgetförslag har Indien för avsikt att sista februari slopa extraskatten på guld vilket har fått indiska handlare att avvakta i början på året. Det kan vara ett uppdämt behov som skapar stort köptryck om det blir verklighet,

I silver ser det bättre ut. I förra veckan ändrades marginalen ytterligare en gång. Endast en vecka efter förra gången. Vi kan förvänta oss att det sker igen. Varför inte redan imorgon? OI stiger utan att priset går under 16.80. Bankerna ser ut att ha problem. I silver har de större aktörerna vänt fler positioner än i guld men det har förmodligen att göra med marginalerna. GSR-ration talar för att silvret värderas upp gentemot guldet.

Platinum har fått sig en rejäl stänkare. Jag hoppas verkligen att 1180 håller. Det är mer än absurt att platinum idag är billigare än guld, men det visar också att sentimentet i guld inte är fullt så negativt.

Jag säger fördel platinum därefter silver och sist guld. Därför blir det säkert annorlunda  :P

Asrael

Spännande vecka väntar. I kronor räknat och alla valutor förutom dollarn har vi redan sett ett tydligt trendskifte i guldet. Det jag skriver i detta inlägg rör guldpriset i dollar. Just nu är det viktigt för det står och väger. Kommer guldet äntligen ta sig ur bryggan och kanske rent utav låta dollarn åka på en halvnelson?

Historik

Vi såg vad som skulle kunna vara en botten i guldet 7/11-14. 1130 noterades som lägst. Vi fick se ett massivt köptryck och guldet steg 100 dollar på kort tid. En lite rekyl var naturlig och guldet vände vid 1175 och sedan reste vi vidare upp mot 1308 22/1. Köptrycket mattades av och guldet har rekylerat i 3 veckor till som lägst 1220. Befinner vi oss i en trendvändning behöver guldet stiga igen. Kommer det göra det? Ingen vet, men vi kan anta att bankerna gör allt de kan för att trycka ned det. Om man tittar på grafen ser man ett par värdefulla saker som talar för vidare uppgång och ett par saker som talar emot det. Kort sagt befinner vi oss i ingenmansland (tjocka gröna) för närvarande där 1200 utgör botten och 1250 taket. Där kan kursen ligga och skvalpa ett tag, men mer troligt är att vi redan under veckan får veta åt vilket håll vi ska. Jag hoppas (och tror) upp trots den manipulerade marknaden och första målet är 1340-regionen. Hålls kursen under 1200 är det negativt även på lite längre sikt.  I min värld är det inte omöjligt att vi kommer få se en tillfällig dipp ner till 1200 och att köptrycket återkommer där.

Bra saker.

# CCI har lämnat överköpt läge och nått översålt. Köptryck kan mycket väl komma tillbaka här.

# Momentum i MACD har börjat vända upp vilket är en tidig indikation på uppgång.

# Ichimoku visar att Chikou (grön släpande linje) fortfarande är över staplarna. Senkou A är över B och staplarna är över molnet vilket också fungerar som motstånd.

# Fibonachi 0.5 (vid 1220) har fungerat som stöd och vi ser ut att vända upp. Vid förra rekylen var fib 0.236 (1173) stöd.

# Fallande motståndslinje (blå linje som binder toppar från nedtrenden med start 2012) fungerade också som stöd vid 1220.

# Volymen har avtagit i rekylen = säljarna har tappat kraft. Nu vill vi se högre kurser och ökande volym.

# Extra stöd kring 1200 finns i och med den stigande stödlinjen (blå) och ichimokumolnet

Negativa saker.

# Tidigare topp (1230) i december höll inte emot. Jag vill gärna att vi redan på måndag eller tisdag klättrar över 1230. Motsatsen är negativt.

# Kurs under 200 dagar glidande medelvärde som också pekar nedåt vilket är långsiktigt negativt. Fortfarande nedtrend alltså.

# Ichimoku visar att Tenkan har korsat Kijun och kursen befinner sig under båda. Tidig indikation på att sentimentet har vänt ned.

# MACD har just korsat nollinjen och pekar fortfarande ned.

Utöver det visade COT-rapporten i fredags något jag inte ville se. Large specs har minskat sina långa positioner för andra veckan i följd och kommersiella (bl a skurkbankerna) har minskat sina korta positioner. Dessutom har OI minskat under rekylen, något som kan ses som att köparna dragit sig tillbaka. Det är alltså skurkbankerna som hållit kursen uppe! Det är också ett led i manipulationen. För snabbt sjunkande priser lockar tillbaka köpare. Fortsätter det nästa vecka i samma anda är det mindre roligt. Bankerna behöver dock fortfarande köpa tillbaka väldigt många kontrakt för att komma ned i samma nettoposition som i december så om inte smart money (large specs) visar sig vara osmarta och säljer så finns det hopp för uppgång. Tyvärr har bankerna fått mer krut så de kan pressa priset rejält. Detta är en huvuddel i manipulationen, sälj ned priset och köp tillbaka korta kontrakt billigare från aktörer som inte har is i magen (eller tillräckligt med pengar på kontot).

I silver ser det dock lite annorlunda ut och jag nämner det för guldets skull. Fredagens prisrörelse ger indikation om att köparna återkommit. OI stiger fortsatt trots prispress och höjda marginaler två veckor i följd. Skurkbankerna lyckas inte bli av med speciellt många korta kontrakt och volymen är relativt hög. Jag ser det inte som omöjligt att marginalerna höjs ytterligare under veckan som kommer, men frågan är om det hjälper bankerna. Silvret kan bli guldets räddning eftersom de båda metallerna korrelerar och för stora skillnader i prisrörelser korrigeras. Det betyder att om silvret går upp och guldet sjunker så kommer den starkare av de två dra med sig den andra. Bl a därför väntar jag mig ytterligare en attack i silver tidigt i veckan som kommer. Jag hoppas på att vi i stället tar oss över 17,60 och låter silvret visa vägen för guldet.

Platinum kan också bli ledande nästa vecka.

Redigerade:

Hade lagt upp en graf där den gröna linjen vid 1200 låg fel samt volym saknades.

Sarek

Så där ja, då var det dags igen för en ny nerkörning av guldpriset, och det är väl inte förvånande att det sker på Crimex.
I morgon och på torsdag har kineserna stängt, så det var väl passande att göra det idag så att "the banksters" i lugn och ro
kan täcka alla sina "naked shorts contracts" som de har utfärdat. Vilket spel de håller på med...
Under 5 min så vräkte de ut 10.000 kontrakt, och då kan priset bara falla handlöst, vilket ju var avsikten.
Ville de ha bra betalt för det fiktiva guldet som de har så gör man ju inte så.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane