Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.

Startat av MrLibertad, Måndag 04, Juni 2012, 11:37:09

Föregående ämne - Nästa ämne

kristensson

Citat från: Sarek skrivet Måndag 26, Januari 2015, 21:08:56
En mycket bra analys och prognos inför den kommande veckan och framåt levererad av Asrael . Jag håller nog med om det mesta som du skrev men...
Citat från: Asrael skrivet Söndag 25, Januari 2015, 16:56:58
Optionslösen i ädelmetaller på fredag så priset måste ner ur bankernas perspektiv. Förmodligen är deras gräns betydligt under 1300, kanske så lågt som 1200. Jag tror guldet kommer åtminstone tillfälligt kommer tryckas ned till den nivån de bestämt sig för.
Vi har ett starkt motstånd mellan 1250 och 1270 för guldet och jag tror inte de kommer att kunna sälja ner det under 1250. Guldet är nu i överköpt läge, men i början på nästa vecka skall korrektionen vara över och då skall vi få se högre spotpriser igen.

Dessvärre tror jag Asrael ligger närmare sanningen vad gäller Guldpriset denna vecka.
I Fredags var det 172.581 utstående kontrakt (a 100 oz ) för leverans i Februari.
Detta motsvarar mer än 500 TON Guld (om jag nu har ordning på alla nollor).

JPM och övriga Elakingar kommer förmodligen placera Guldpriset precis där dom vill ha det.
Som vanligt.

Sarek

Citat från: kristensson skrivet Måndag 26, Januari 2015, 22:30:15
JPM och övriga Elakingar kommer förmodligen placera Guldpriset precis där dom vill ha det.
Som vanligt.
Jag menar att vi har nått en vändpunkt med JPMs och övriga banksters möjlighet att trycka ner spotpriset på guld. Med centralbankernas tävlan om att urlaka sina valutor ses och kommer guldet nu mer och mer ses som en valuta som skydd mot detta.
Jag sticker ut hakan och säger att guldet kommer inte att gå under 1250 i veckan. Jag tror inte att det ens kommer att gå under 1270, och att det redan på torsdag kommer att börja klättra uppåt.

toblov

Håller me är ovan talare. Tror köptrycket skulle bli för stort under 1250.

fredrikwall67

Tycker mig se samband med hur SP500 beter sig ich Guldpriset. Börsen ner, Guldet upp. Börsen upp Guldet inte lika mycket upp :-)
Jag tror pengarna börjar ta slut för manupilatörerna.

august

Citat från: Sarek skrivet tisdag 27, Januari 2015, 11:45:40Jag menar att vi har nått en vändpunkt med JPMs och övriga banksters möjlighet att trycka ner spotpriset på guld...

Jag sticker ut hakan och säger att guldet kommer inte att gå under 1250 i veckan. Jag tror inte att det ens kommer att gå under 1270, och att det redan på torsdag kommer att börja klättra uppåt.
Jag är mest på Sareks linje här med den lilla modifieringen att om det är optionlösen på fredag (?) så kommer det en push nedåt på fredag och klättrandet inleds strax före stängning fredag (när alla som inväntat attacken köper).

Men oavsett vilket så står vi högre om en vecka än idag.

lillgrisen

Idag, nu, dvs15:34 enl min klocka, har vi $1286.37/Oz enl vår egen graf
och även 10541 SEK/Oz

:)

kristensson

Citat från: lillgrisen skrivet tisdag 27, Januari 2015, 15:35:16
Idag, nu, dvs15:34 enl min klocka, har vi $1286.37/Oz enl vår egen graf
och även 10541 SEK/Oz

:)

Ska bli riktigt spännande se hur detta ska utveckla sig.

Asrael

Vad roligt med sådant intresse!  :)

Bullionbankerna har haft autotrading påslaget ett tag, men köptrycket verkar starkt. Guldaktierna steg redan på måndagkvällen igen. Förhandsbesked? Jag tror just nu inte ens själv på att bankerna törs tvinga ner priset under 1270. Så har jag emellertid trott ett par gånger tidigare och haft fel. :-\ Den stor vinsten för dem ligger vid 1200 och det ger de nog upp.

Bra nyheter att Holland, Kazakstan, Ryssland, Vitryssland m fl köper mer guld.
http://www.wsj.com/articles/russia-kazakhstan-acquire-more-gold-netherlands-also-a-buyer-says-imf-1422323019

Icke helt förvånande lämnades en del Q4-rapporter som hade mer att önska i början på veckan. Även den amerikanska statistiken var svagare än många hade räknat med. Dollarn försvagades så det är inte konstigt att guldet stigit lite. Yellen pratar imorgon och tillsammans med lite fler dåliga rapporter kan marknaden ta det negativt, d v s positivt för guldet. Valutorna kommer säkert åka hiss upp och ner så det kan bli stökigt hela veckan och panik kan bryta ut om flertalet rapporter är usla. Jag tänker dock avvakta ett tag till och ser framför mig att priset kommer försöka hållas mellan 1270 och 1300 veckan ut. Är vi uppe och nuddar vid 1308 är köptrycket definitivt för starkt för bankerna och då kan vi få en trevlig vår i ädelmetallerna men början till oro bland vänner och kollegor.

Optionslösen.
http://www.cmegroup.com/trading/metals/weekly-gold-options-expiration-calendar.html

Underliggande kontrakt.
http://www.cmegroup.com/trading/metals/precious/gold_quotes_globex_options.html?optionExpiration=J5

kristensson

Ja vissa ämnen riktigt bränner till.

En liten rättelse, Nederländerna köpte inget guld, de förnekar detta.

En annan sak man hör bara om de stora förlorarna på att Schweiz släppte peggen till €.
Men i ett Nollsummespel finns det då även vinnare, Gissa vem det var?

http://uk.businessinsider.com/jp-morgan-makes-300m-from-swiss-franc-2015-1?r=US

Asrael

Citat från: kristensson skrivet tisdag 27, Januari 2015, 23:13:05

En liten rättelse, Nederländerna köpte inget guld, de förnekar detta.

Jag såg precis att de förnekar det. Intressant. Det brukar klarna efter ett par dagar, men man kan ju undra varför en sådan nyhet? Vill någon splittra euroländerna?

Citat från: kristensson skrivet tisdag 27, Januari 2015, 23:13:05
En annan sak man hör bara om de stora förlorarna på att Schweiz släppte peggen till €.
Men i ett Nollsummespel finns det då även vinnare, Gissa vem det var?
http://uk.businessinsider.com/jp-morgan-makes-300m-from-swiss-franc-2015-1?r=US

Intressant! Jag såg också en "artikel" om att Soros fimpade en stor kort position minuter innan SNB-beskedet. Tillfällighet eller falskt?

ManoleteSTHLM

FOMC idag och last notice day imorgon för future januarikontrakten - att guldet går ner idag var ingen högoddsare. Även när Fed som ikväll meddelar att det inte verkar bli någon räntehöjning på ett tag (något som de menade verkade nära förestående för någon månad sedan) så stiger dollarn medans guldet sjunker. Att alla de andra valutorna tar stryk och att investerare world wide söker skydd i dollarn är nog trivsamt för Fed. Och den svenska kronan är bisarrt svag och när man läser i svenska tidningar om slakten på den norska kronan efter dippen i oljepriset så inser hur illa det är beställt när den svenska kronan ligger på minus -1.00% mot den norska diton på 12-månaders basis.

Mycket hög tid att diversifiera delar av era tillgångar till guld (en överväldigande majoritet av användarna på den här sidan har väl redan gjort det) ifall ni har lön i svenska kronor med tanke på att Riksbanken vid sitt nästa möte den 12:e februari kanske kommer att sätta styrräntan på minus för att spela med i det pågående valutakriget och "rädda svenska jobb" på bekostnad av den allmänna köpkraften hos främst medelklassen.

toblov

Då har nedtryckningen inför morgondagens lösen påbörjats. Spännande att se hur lågt vi går.

Argyros

Chazsan

Citat från: Argyros skrivet torsdag 29, Januari 2015, 15:46:33
Kommer guldet sjunka ytterligare tror ni?

Ja, klassiskt inför inlösen av optioner. Frågan är bara hur mycket de lyckas trycka ner det denna gång och var köpsidan stoppar det.

Morgan

Jag kör en gissning på 1262-1263 idag och imorgon ner till 1259-1260.
Sen nästa vecka bär det uppåt igen mot 1270.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane