Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.

Startat av MrLibertad, Måndag 04, Juni 2012, 11:37:09

Föregående ämne - Nästa ämne

sextio8

Citat från: C-vitamin skrivet tisdag 20, Januari 2015, 18:50:22
Citat från: sextio8 skrivet tisdag 20, Januari 2015, 18:23:33
Svårt att veta, men jag tror att vi inte kommer att kunna köpa 1oz under 9500 igen. Mycket beroende på den svenska kronan.

Priset har ju varit ganska stabilt trotts att oljepriset har fallit som en sten och nu lite ekonomisk oreda på det så tycker man ju att det borde signalera att priset är på väg upp...

Jag håller med, det kommer säkert att forsätta upp långsiktigt. Det jag menar är att jag tror att en kortsiktig "dipp" inte kommer att sänka priset mer än till 9500/oz i SEK.

august

Citat från: Gripen skrivet tisdag 20, Januari 2015, 18:58:19
Men nu köper jag på mig så mycket det går, och så kommer jag att göra tills att jag har den mängd guld och silver som jag vill ha bland mina tillgångar.
Den skyldige erkänner? Det är Gripen som driver upp priserna just nu!

Silverräven

Jag fick ut ett arv i somras och passade genast på att köpa på mig både guld och silver till de priser som rådde då. Kan inte påstå att jag ångrat mig än  8)

maggan

Citat från: Silverräven skrivet tisdag 20, Januari 2015, 20:55:57
Jag fick ut ett arv i somras och passade genast på att köpa på mig både guld och silver till de priser som rådde då. Kan inte påstå att jag ångrat mig än  8)

Wallenberg dog ju häromdagen? gav han ut arvet i förskott :)

jag börjar personligen bli nervös när till och med di.se börjar skriva positivt om pm. men gissningsvis ligger jag plus på guldinnehavet nu. Fast vikten är oförändrad  vilket är det som räknas.

Silverräven

Citat från: maggan skrivet onsdag 21, Januari 2015, 02:19:43
Citat från: Silverräven skrivet tisdag 20, Januari 2015, 20:55:57

Wallenberg dog ju häromdagen? gav han ut arvet i förskott :)

jag börjar personligen bli nervös när till och med di.se börjar skriva positivt om pm. men gissningsvis ligger jag plus på guldinnehavet nu. Fast vikten är oförändrad  vilket är det som räknas.

Haha, om det ändå vore sådana summor... :P Nädå, men känns bra så här i efterhand att ha utökat innehavet på en såpass låg nivå nu när priset klättrat upp en hel del. Om guldspot sedan ligger kvar, sjunker eller stiger återstår att se. Oavsett vilket så behåller jag guldet på lång sikt och inte för att trada.

Asrael

Man kan väl inte jämföra tillgångar med S&P500? Guld är vad man jämför med. Amerikaner.... (Amatörer....)

lillgrisen

Ser stor potential i tillgångsslaget lean hogs. Det var bara det där med förvaringen...  ;)

Auric Goldfinger

Citat från: Sarek skrivet torsdag 22, Januari 2015, 21:06:17
http://i58.tinypic.com/dfeko7.png

Är det alltså bättre att investera i USD (alltså vanliga USA-dollar) än i börsen?
Det är ett underbetyg till börsen.

Sarek

Citat från: Auric Goldfinger skrivet fredag 23, Januari 2015, 11:08:02
Är det alltså bättre att investera i USD (alltså vanliga USA-dollar) än i börsen?
Det hade åtminstone varit det, men om du frågar om det är bättre att göra det så är tidigare uppgångar ingen garanti för framtida utveckling. Det kan till och med vara så att vissa tillgångar visar på att de är överköpta, medan andra har potential till uppgång som lillgrisen var inne på.

Auric Goldfinger

Citat från: Sarek skrivet fredag 23, Januari 2015, 11:23:48
Citat från: Auric Goldfinger skrivet fredag 23, Januari 2015, 11:08:02
Det hade åtminstone varit det, men om du frågar om det är bättre att göra det så är tidigare uppgångar ingen garanti för framtida utveckling. Det kan till och med vara så att vissa tillgångar visar på att de är överköpta, medan andra har potential till uppgång som lillgrisen var inne på.

Ja, naturligtvis :-)

Sarek

Citat från: lillgrisen skrivet fredag 23, Januari 2015, 08:49:06
Ser stor potential i tillgångsslaget lean hogs. Det var bara det där med förvaringen...  ;)
Det där med förvaringen ja...

De flesta som "spelar" på terminsmarknaden håller aldrig kontrakten så länge att det går till leverans.

Men det visste du också...   ;)

Asrael

Jag skriver om vad jag tror om guldpriset kommande vecka, samt om vad som hänt i början på 2015.

Vi har haft en fin utveckling i ädelmetallerna den senaste tre veckorna. Eftersom euron och kronan försvagats kraftigt har effekten blivit dubbel. Att shcweizerfrancen släpptes fri från sin boja gav stora effekter på guldpriset och kronan indirekt genom en försvagad euro. Osäkerhet i Grekland, Ukraina späder på oron och ECB drog i gång tryckpressarna så det stod härliga till. Men viktigare är att även amerikanska investerare börjat pumpa in pengar i guldbolagen och GLD. Det tyder starkt på en sentimentvändning och att vi sett en botten. Säker kan man dock aldrig vara.

Vid 1308-1310 i veckografen finns ett par motstånd vilka var extra tydliga under förra veckan. 100 veckors glidande medelvärde, Senko Span A & B (Ichimoku), nedåtgående motståndslinje m m. I dagsgrafen har priset signalerat "överköpt" och en rekyl från mer kortsiktiga spekulanter var att vänta. Bullionbankerna är dessutom mycket skickliga på att trycka ner priset när tillräckligt många lurats in och vi fick under onsdagen, torsdagen och fredagen se priset dumpas på morgonen NY tid. Det var det jag skrev skulle ske i ett tidigare inlägg. Det positiva är att priset stått sig förvånansvärt bra trots enorma utförsäljningar av pappersguld utan täckning. Det är tydliga signaler på att det finns ett köptryck.

Kort sagt tror jag vi får se guldet tryckas ned i veckan och kanske även i början på februari. På längre sikt tror jag på en betydande uppgång. Hur stor beror mycket på vad som händer geopolitiskt. Kronan kommer inte stå starkare mot guldet i min världsbild om ett halvår. Undantaget är om dollarn rasar kraftigt, för då sticker guldet och kronan, men guldet inte lika snabbt som kronan. Guldet hinner dock ikapp efter ett tag.

Vad som väntar kommande vecka är slagig handel och jag tror kursen i dollar står lägre om en vecka. Dock inte så lågt som bankerna önskar. Greklandsvalet kan påverka utgången så det är ovisst. Optionslösen i ädelmetaller på fredag så priset måste ner ur bankernas perspektiv. Förmodligen är deras gräns betydligt under 1300, kanske så lågt som 1200. Jag tror guldet kommer åtminstone tillfälligt kommer tryckas ned till den nivån de bestämt sig för. Priset de får betala är antalet kontrakt. Jag ser det som en chans att roffa åt sig ytterligare metaller för en billig penning. Sällan är fönstret mer än 15-30 minuter om man också ser till ett valutaperspektiv. Samtidigt som nedställ väntas finns det anledning att tro att det snabbt måste levereras fysiskt guld eftersom GLD växer snabbt. Kraftiga dumpningar och snabba återköp är vad jag tror vi får se. Tittar man på COT och törs lita på siffrorna ser man också att tyngre penningstinna institutioner också börjat ta position för uppgång. Det är positivt för uppgång på längre sikt.

Fler analyser jag tittat på antar att ädelmetallerna kommer dumpas väldigt kraftigt och att vi kanske får se nya lägstanivåer. Detta också med historiken från 2013 och 2014 i åtanke. Även penningpolitiskt finns det fog för att anta att pengarna kommer söka sig tillbaka till börsen eftersom FOCM på torsdag kommer leverera falska data och Draghinomics hägrar. Ser vi 14 dollar i silver och 1100 i guld kommer vi bli väldigt besvikna men det kommer inte utan att vi också får se en kraftig försvagning av kronan. Jag är dock av en annan uppfattning. Jag tror inte företagen i USA kommer leverera vad som förväntas och börserna "over there" är på väg att tippa över. Sker det uppstår en rädsla som kommer sprida sig över till Europa och Sverige och guldets framfart går inte att stoppa. Vi får se vad som händer, men jag har gått in i en fas då jag inte längre tänker sälja utan väntar bara ut. Vi får se hur det utvecklar sig.

God lycka alla!

sextio8

God lycka själv också Asrael, jag gillar verkligen att höra analyser av pålästa/inbitna personer. Kortsiktigt är det naturligtvis svårt att analysera (även om jag vann Fantoms tävling om att gissa silverpriset en vecka framöver, vilket genererade en silverpanda som pris). Skall jag jag vara seriös TROR jag att vi fortsätter uppåt i alla fall kort då Ukrainakrisen blossat upp och ytterligare sanktioner kan träda i kraft.

Sarek

En mycket bra analys och prognos inför den kommande veckan och framåt levererad av Asrael . Jag håller nog med om det mesta som du skrev men...
Citat från: Asrael skrivet Söndag 25, Januari 2015, 16:56:58
Optionslösen i ädelmetaller på fredag så priset måste ner ur bankernas perspektiv. Förmodligen är deras gräns betydligt under 1300, kanske så lågt som 1200. Jag tror guldet kommer åtminstone tillfälligt kommer tryckas ned till den nivån de bestämt sig för.
Vi har ett starkt motstånd mellan 1250 och 1270 för guldet och jag tror inte de kommer att kunna sälja ner det under 1250. Guldet är nu i överköpt läge, men i början på nästa vecka skall korrektionen vara över och då skall vi få se högre spotpriser igen.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane