Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.

Startat av MrLibertad, Måndag 04, Juni 2012, 11:37:09

Föregående ämne - Nästa ämne

C-vitamin

Var inne på Kitco charts nyss och både silver och guld har dött? Noll aktivitet, flat lined?

Någon som vet något?

Thanksgiving? stoppar handeln då?

toblov

ManoleteSTHLM

Japp, då åker vi neråt med oljepriset. Som vanligt är det TPTB gänget som ligger bakom, den här gången genom den "underbara" OPEC-trojkan från den arabiska halvön.

Det som är synd är att gruvföretagen därmed kan acceptera ett lägre guldpris eftersom de stora kostnader de har kring oljan reduceras nu kraftigt (ner 38% för helåret). Jag har också läst hyfsat trovärdiga teorier om ett potentiellt peakgold 2015 alt 2016 och detta blir nu svårare att realisera.

ManoleteSTHLM

Hoppsan, det här (se länk, kom för 4 timmar sedan) kom sannerligen vid en intressant tidpunkt och utan officiell motivering. Detta är förstås bullish eftersom indierna kan köpa än mer fysiskt guld.

http://finance.yahoo.com/news/india-eases-gold-import-rules-150603530.html

MUMBAI (Reuters) - India has scrapped a rule mandating traders to export 20 percent of all gold imported into the country, in a surprise move that could cut smuggling and raise legal shipments into the world's second-biggest consumer of the metal after China.

Along with a record duty of 10 percent, India introduced the so-called 80:20 import rule tying imports to exports of jewellery last year to bring down inbound shipments and narrow the current account deficit that had hit a record.

"It has been decided by the Government of India to withdraw the 20:80 scheme and restrictions placed on import of gold," the Reserve Bank of India (RBI) said on Friday, without giving a reason for the change in the rule.

ManoleteSTHLM

30 dollar ner trots safe haven tider. "Anledningar" i Fallande oljepris, dollarförstärkning och rykten om att Ryssland har börjat sälja guld för att klara ekonomin + givetvis också för att vi närmar oss slutet på året och det vore mumma för penningtryckarna om guldet slutar på årslägsta.

Goldman Sachs har länge sagt att vi skall ner till 1050 innan året är slut, vi kanske inte når så långt ner men en sista urkrämning i mellandagarna gör att vi går under 1130...? För övrigt underbara NWO tider med en stark S&P500 trots att halva världen står i brand, en stark dollar och fallande olja.

Asrael

Att Ryssland sålt 0,5 ton guld i december verkar vara en falsk nyhet.

http://uk.businessinsider.com/russia-gold-hoarding-ruble-problems-2014-12?r=US

Här är orginalartikeln de västerländska medierna hänvisar till. Jag kan inte ryska - någon här kanske kan.

http://www.vestifinance.ru/articles/50680

Auric Goldfinger

Vad hände nu med guldet (och även silvret)..? Upp 3% på en kafferast nu vid 13.00
(3% mätt i SEK).
9430 SEK / oz guld nu.

Edit: Var nog bara ett tillfälligt ryck. Nere på 9351 nu. (+2,1%)

Edit 2: Var naturligtvis 13.00 svensk tid. Stod 12 tidigare.

Asrael

Under senaste 15 min köper någon upp allt guld som finns i BullionVault NY för 1260 Efter några sekunder kommer ett par kg till spot + spread (ca 1201-1204) och så lägger någon order upp till 1260. Mycket guld har försvunnit senaste kvarten. Jag skriver det för att se om det är en indikation på något. Alternativet kan vara att någon lägger ut sitt eget guld för spot + spread och tar bort ordern emellanåt.

Asrael

ManoleteSTHLM

Vi slutade med runt -1% i pappersguldet för 2014 och detta kan sättas i jämförelse med runt -21% för kronan jämfört med dollarn. Kan vara användbart att påpeka för många av de sedvanligt zombiefierade människor som vi dagligen stöter på. Förlusten av verklig köpkraft är reell för den svenska medelklassen.

Gott nytt år till alla vänner av ädelmetall!

Sarek

Guldet gick ner i pris i dollar räknat under 2014 med cirka 2 %. Det är också i den enda valutan som guldet gick ner i pris under 2014.

I svenska kronor så gick i stället guldet upp med 16 % och slår därmed OMXs uppgång under året med några procentenheter.

Asrael

Guldet på väg att bryta upp!

Rent tekniskt vill vi se priset etablera sig över 1250 dollar. Då kan många investerare och spekulanter bestämma sig för att byta riktning. Jag är dock övertygad om att bullionbankerna kommer försöka trycka ner guldet igen. Gör de endast halvdana försök eller mindre än så tyder det på att de har problem pga oljepriset, marginallånen och företagsobligationslånen. Hedgefonderna sålde förra finanskrisen pappersguld när dollarn var stark, men denna gång har de än så länge låtit bli.

2014 var året då guldet skulle handlas till 850 dollar och silvret till 12 enligt många guldexperter, ett annat fint ord för en av bullionbankernas manipulationskanal, nämligen analytikerna. De riktiga guldexperterna vill ingen intervjua. Hur gick det då och vad kan vi vänta oss härnäst?

Med facit i hand stod sig guldet förvånansvärt stark med tanke på hur negativt det framställs i finansmarknadsmedia. Dollarn steg också mycket starkt då oljan handlades ned (eller om det var tvärt om) och normalt har guldet en omvänd relation till dollarpriset så att spotpriset nästan stod sig året ut är ett tecken på att den negativa trenden är på väg att vända. För alla s.k. starka valutor förutom dollarn steg guldpriset också under 2014. I svenska kronor som försvagades extra mycket på grund av Riksbankens räntesänkningar har trenden redan vänt i det korta, medellånga och långa perspektivet. Man borde kanske vara glad då gödselstacken nästan är full av guld, men jag tycker att det är sorgligt att kronan förlorat så mycket köpkraft utan att det nämns särskilt i media och utan att mina medmänniskor förstår det. Mätt i köpkraft har guldet sjunkit eller stått still snarare än stigit, men den abrovinken lämnar jag för nu.

Många händelser som ägt rum i världen under föregående år kan ses som orsaker till att guldet står starkt och fortfarande håller sig flytande. Kina, Ryssland, Indien och andra Euroasiatiska länder har hamstrat guld och när valutorna faller som sten till botten kan man tänka att en del investerare också söker en tryggare hamn än dollarn. Centralbanker repatrierar och det är oro i eurozonen. Listan kan göras lång och händelserna stämmer väl överens med vad Maloney, Schiff, Rogers m fl förkunnar. Jag upplever tom att det stämmer lite väl bra.

Vad kan man vänta sig härnäst? Ingen vet, men ett par av de mer troliga händelseförloppen är.

# Dollarn fortsätter stiga "i all oändlighet"

# Börserna kraschar

# Hyperinflation i Japan

# "Fred" mellan öst och väst.

# Övrigt

Om dollarn fortsätter stiga länge till tror jag tyvärr att det är godnatt för fiatdollarn som världsvaluta. Den amerikanska ekonomin kommer då att stanna av utan att det uppstått någon högkonjunktur så räntevapnet kan inte användas. Mer dollar är det enda sättet att försöka ta sig ur, dvs precis vad Japan nu ägnar sig åt. Normalt borde guldet tappa lika mycket mot dollarn som den stiger, men i detta fall kommer guldet stå sig förhållandevis starkt. Kanske gå ned lite men relativt alla andra valutor kommer det att stiga. Många råvaror kommer tappa ännu mer i pris och när producenterna tvingas kasta in handuken kommer kreditförluster på derivatlån vilket får dollarn att stiga än mer och råvarupriserna att sjunka djupare ner i dyn. Man kan kalla det en ond spiral. Eventuellt räddas bankerna med pensionspengar och sparkapital innan det är för sent, men det kommer inte att räcka. Bricsländerna kommer se ut att lida av den starka dollarn men så länge de köper billigt guld för sina övervärderade dollar är det hugget som stucket. Min tro är att Brics hjälper dollarn stärkas extra länge genom att "tillåta" guld-swapavtal för vännationer snarare än ge dem krediter. Detta hjälper bullionbankerna att hålla nere guldpriset och Bricsländerna kan hamstra billigt. Det är först när guldet stiger mer än dollarn som denna plan inte håller. När (för det är frågan om när) FED lanserar QE4 kan marknaderna reagera hur som helst. Ingen vet! Antingen rädda dollarn och vi får uppleva samma snurra än en gång, eller så inser den del av jordens befolknings som sitter på pengarna att det här tar aldrig slut så hyperinflationen blir ett faktum när det också går upp för "J Smith & son" (medelamerikanen).

Börserna ser ut att toppa ur men levereras starka siffror i USA under första kvartalet kan börsen överleva till nästa kvartal. Jag är dock skeptisk då bullionbankerna redan nu börjat med att minska exponeringen mot derivatmarknaden och företagsobligationslånen tappat sedan ett par månader. Även 5 årsräntan går åt fel håll. Europa lyckas inte lyfta sig och Draghi gör en Abe. När börserna faller är det bara en tidsfråga innan bankerna är på väg att gå omkull. FED måste intervenera och då kan vi få samma händelseförlopp som ovan. Antingen går "marknaden" på bluffen och vi får börja om eller så gör den inte det och vi får se valutorna tappa snabbt i värde relativt guldet. (Egentligen gör vi det redan nu)

Japan är bortom all räddning. Jag tror det uppdagas relativt snart och då kan inte FED eller ECB sätta igång med sina lättnader. Min personliga tro är att vad jag kallar bubblornas bubbla, derivatmarginallånebubblan, spricker när världens börser rasar efter att Japans misslyckande är ett faktum.

Det låter mer otroligt än troligt, men jag tror det mycket väl är möjligt. Om någon vecka skall det återigen vara "krismöte" i FN vad gäller Ukrainakonflikten. Löses ett par knutar kanske de ekonomiska sanktionerna lättar och det kan marknaden ta mycket positivt. Hur oljan, guldet, euron och dollarn reagerar på det är omöjligt att säga men nog försöker de flesta tro att allt är som vanligt igen så processen kan bli något mer utdragen.

Vad som helst kan utlösa vad som helst. Grexit, ett dödsfall, ett hot, en lögn. Många guldfanatiker hoppas kanske på Brics och dess handelspartners, men jag ser inte att de är redo för en ny världsordning än. Däremot tror jag att de helt plötsligt en dag kan säga att nu är det nog och skapa en helt egen ekonomi som Europa och USA får var med i om de vill och håller sig till reglerna. I mina ögon är det ett par år till det kommer ske, men jag ser det som troligt om fred varar och om FED, ECB och Japan lyckas hålla liv i sina fiatvalutors värdering ett par år till.

Fiat de Lux

@Asrael

Tack för en informativ och ett flammande intensivt språk som förtjänar en plats i den större offentligheten.

Du har bättre än någon annan förklarat The Endgame, i aktuell mening ...på svenska. Det är många som gissar på Japan som katalysator för den,just nu.

toblov

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane