Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.

Startat av MrLibertad, Måndag 04, Juni 2012, 11:37:09

Föregående ämne - Nästa ämne

toblov

Nu närmar vi oss även stödet vid 1150. Spännande att se om vi får se en tillbakagång i vanlig ordning.

Edit: Tack för påpekandet Brage, såklart 1250. Är inte vad vi dessa "höga" prisnivåer än ;)

Asrael

Citat från: toblov skrivet tisdag 13, Januari 2015, 13:00:57
Nu närmar vi oss även stödet vid 1150. Spännande att se om vi får se en tillbakagång i vanlig ordning.

Edit: Tack för påpekandet Brage, såklart 1250. Är inte vad vi dessa "höga" prisnivåer än ;)

Både guldet och silvret har studsat vid tidigare motstånd 1242 resp 17,18. Jag väntar mig "en" tryckar nedåt i båda för börsen "måste upp" lite till pga optionslösen. Utspelar det sig på det sättet är det där jag köper mer för därefter tror jag det går upp. Etablerar sig priset över 1250 är nästa anhalt runt 1340, men det beror på vad som händer under tiden också.

toblov

Asrael

Citat från: Asrael skrivet tisdag 30, December 2014, 23:04:20
Under senaste 15 min köper någon upp allt guld som finns i BullionVault NY för 1260 Efter några sekunder kommer ett par kg till spot + spread (ca 1201-1204) och så lägger någon order upp till 1260. Mycket guld har försvunnit senaste kvarten. Jag skriver det för att se om det är en indikation på något. Alternativet kan vara att någon lägger ut sitt eget guld för spot + spread och tar bort ordern emellanåt.

Ser samma sak igen, men nu sugs guld upp i NY till 1293. Sist var det ju en bra "indikator" på några dagars sikt. Få se om det fortsätter så.

mega_n

5 dagar till som idag och vi har nytt All-time-high i svenska kronor... ;-)

/H

ManoleteSTHLM

Citat från: mega_n skrivet torsdag 15, Januari 2015, 19:47:39

/H

Mega: Vilket belopp är all-time high för ett oz-guld nominerat i kronor? Kommer med all sannolikhet att slås under 2015 oavsett.

mega_n

Citat från: ManoleteSTHLM skrivet fredag 16, Januari 2015, 17:57:05

/H

Mega: Vilket belopp är all-time high för ett oz-guld nominerat i kronor? Kommer med all sannolikhet att slås under 2015 oavsett.

Jag vet inte exakt men enligt liberty silver var högsta kursen 394.89kr/g [12282kr/oz].
Med 5% premie blir det 12896kr/st.

/H

toblov

/H

Beror nog till stor del på hur dollarn beteer sig.

ManoleteSTHLM

Citat från: mega_n skrivet fredag 16, Januari 2015, 18:05:48

/H

Jag vet inte exakt men enligt liberty silver var högsta kursen 394.89kr/g [12282kr/oz].
Med 5% premie blir det 12896kr/st.

/H

Mega & Toblov: En 10%-ig höjning av dollarn (8.95) + guldet (1400) ger ett guldpris på runt 12550 - vilket bör kunna inträffa första halvåret 2015.

Asrael

Återigen ser jag guldet handlas "slut" i NY på Bullionvault. Det försvinner... och kommer tillbaka fast i mindre omfattning och till ett högre pris. Min tolkning är att någon vill ha tag i så mycket guld som möjligt som finns i närheten. Denna typ av "marketdepth" har jag bara sett åt andra hållet tidigare - d.v.s. när guldet handlades ned. Hade jag haft guld i NY hade jag absolut lagt säljorder på 1300 idag och därefter en köporder på 1280. Funderar på att testa med några ounz bara för sakens skull. Problemet är att göra det i större skala - då försvinner guldet man säljer men det kommer inte tillbaka lika mycket till det lägre priset.

Hur som haver ser jag på detta som en indikation. "Någon" köper guld i NY och betalar 1301 för det. Igår 1293 och före nyår 1263. Stiger guldet över 1300 inom några dagar är det tredje gången på kort tid marknadsrörelserna visar sig i förtid på detta sätt. Inget jag skulle dra för stora växlar av, men tillsammans med andra indikatorer förstärker det bilden.

Jag skrev tidigare att börserna ska upp och att guldet också ska ned. Optionslösen (nästa fredag) i båda fallen. Det är så jag uppfattat att banksterkartellen jobbar - de säljer ned guldet så att de tjänar pengar på optionerna och "köper upp index" och gör samma sak. Låter för många som en konspirationsteori men när jag tittat på det så innebär det i princip vinst varje gång. Därför tror jag att de kommer försöka igen, och igen och igen. Problemet denna gång är att guldet stiger och sjunker inte. Det finns uppenbarligen fler aktörer, men det är en vecka kvar... Börserna ser också svagare ut (USA). Även Europa och OMX vacklar men p.g.a. valutaeffekter står de sig något bättre (och är lättare att köpa upp) Lyckas inte bankerna denna gång är det för mig ytterligare ett tecken på att det snart är över. Kreditförluster i valutor och oljebolag kan ha gjort dem svagare. För mig talar mycket för att dollarn är förbi men jag förväntar mig ett eller ett par försök till att trycka upp börserna. Guldet ser just nu mycket svårare ut, men "fred" med Ryssland och ett "lyckat" Grekiskt val tillsammans med Draghinomics kan tillfälligt ge en ny dipp i ädelmetallerna. Ser det dock som långsökt. I mina ögon har trenden vänt i guldet och det innebär också att många traders och investerare uppfattar samma sak. Då blir det svårare för bankerna att hålla nere priset. Om ett tag börjar jakten på bullion och då gäller det att ha gödselstacken full!

Nåväl, mina små tolkningar av rådande situation i guldspot.

Gripen

Nu går det undan. Hade hoppats hinna köpa på mig mer på lägre nivåer...

mega_n

Citat från: Gripen skrivet tisdag 20, Januari 2015, 18:07:08
Nu går det undan. Hade hoppats hinna köpa på mig mer på lägre nivåer...

Det var ju inte så att det varit en kort dipp. Priset har ju varit lågt i många månader(år) och riktigt lågt i nov, dec.
Så de som verkligen velat köpa borde hunnit göra det. De som hoppades på lägre priser kanske missade denna
chansen. Men vi får se. Det kanske kommer fler köptillfällen men jag hoppas vi kan se lite uppsida nu. Det är på tiden...

/H

sextio8

Svårt att veta, men jag tror att vi inte kommer att kunna köpa 1oz under 9500 igen. Mycket beroende på den svenska kronan.

C-vitamin

Citat från: sextio8 skrivet tisdag 20, Januari 2015, 18:23:33
Svårt att veta, men jag tror att vi inte kommer att kunna köpa 1oz under 9500 igen. Mycket beroende på den svenska kronan.

Priset har ju varit ganska stabilt trotts att oljepriset har fallit som en sten och nu lite ekonomisk oreda på det så tycker man ju att det borde signalera att priset är på väg upp...

Gripen

Citat från: mega_n skrivet tisdag 20, Januari 2015, 18:15:04
Det var ju inte så att det varit en kort dipp. Priset har ju varit lågt i många månader(år) och riktigt lågt i nov, dec.
Så de som verkligen velat köpa borde hunnit göra det. De som hoppades på lägre priser kanske missade denna
chansen. Men vi får se. Det kanske kommer fler köptillfällen men jag hoppas vi kan se lite uppsida nu. Det är på tiden...

/H

För mig som fick upp ögonen för PM först i våras var det ändå för kort tillfälle med dessa priser. Lägg där till att jag studerat fram till i somras och inte fått jobb förrän några månader in på hösten, vilket givit små marginaler för PM-köp. Men nu köper jag på mig så mycket det går, och så kommer jag att göra tills att jag har den mängd guld och silver som jag vill ha bland mina tillgångar.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane