Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.

Startat av MrLibertad, Måndag 04, Juni 2012, 11:37:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Sarek

Koos Jansen på Bullionstar.com har koll på flödet av guld från väst till öst.

Saxat från sajten:
Efter att ha titta på de stigande uttagen från SGE och den indiska importen under de senaste månaderna så visste vi att efterfrågan konsekvent har ökat och enorma mängder fysiskt guld måste levereras från någonstans. Som jag har skrivit i ett tidigare inlägg så kan denna typ av efterfrågan på guld inte tillgodoses bara från gruvbolagen och nybrytning så metallen måste hämtas från länder som har stora lager och de vanliga misstänkta är: Storbritannien, Hong Kong och Schweiz.

År 2013 dränerades Storbritannien ordentligt med ett netto på 1424 ton. Förra veckan fick vi veta att Hongkong har varit nettoexportörer sedan augusti 2014. De senaste uppgifterna om handeln från Schweiz visar på schweizisk  nettoexporter på 100 ton finguld i oktober. 75 ton netto till Indien och 45 ton netto till Kina.

The Financial Times citerar en handlare:
Under de senaste fyra veckorna har mina kostnader för "hedging" ökat med 30 procent. Inte bara det utan det finns inte tillräckligt med likviditet i den fysiska marknaden i London för att lösa mina skyldigheter. Jag måste flyga guld från Zürich till London eftersom det bara inte finns tillräckligt med guld i London. Man har aldrig behövt göra det tidigare.

ManoleteSTHLM

Uppställ av den högre skolan - upp 160 dollar på någon minut!!!!!!!!!!!!! 175 dollar........nu skrivs det historia.

ManoleteSTHLM

Vad är det som händer? Nu 1427. Det här kan väl ändå inte stämma - om det inte är årtiondets härligaste short squeeze.

ManoleteSTHLM

Tillbaka till 1200 nivån igen. Det måste vara något tekniskt fel eller något klassiskt fat finger där någon tryckte in lite för många nollor. Puh, det var några spännande minuter i alla fall även om jag är besviken över falsklarmet.

Fantom

Oj, förlåt, jag har nu korrigerat och det blir 1200 igen, så ta det lugnt nu. :D

Fantom

ManoleteSTHLM

Citat från: Fantom skrivet onsdag 26, November 2014, 00:08:44
Oj, förlåt, jag har nu korrigerat och det blir 1200 igen, så ta det lugnt nu. :D

Förstod väl att det var någon från den här sajten som låg bakom. =)

Nu har jag fått upp smaken för en riktig short squeeze. Jag var i invärtes extas (familjen ligger och sover) under några minuter och vill gärna uppleva det igen.

august

Fin hockeyklubba. Har alltid gillat den sporten, men denna gång verkar det ha varit BullionVault som spelat med sig själva.

Sarek

ZeroHedge har också uppmärksammat detta

"The biggest fat finger in the history of gold, as a liquidity testing algo goes absolutely insane in the pre-open period."

toblov

Som tur var hann jag kika spotpriset innan jag gick in här, då hade man väl satt kaffet i halsen. Måtte den dagen komma när man vaknar upp till ett redigt uppställ på 10-20% i guldpris och 30-40% för silver. Men troligare är väl tvärtom...

9darter

Sammanfattning från en kommentator på Zerohedge-artikeln:

CitatI think there may have been a major boating accident.  Quite unfortunate.

toblov

Citat från: 9darter skrivet onsdag 26, November 2014, 14:15:41
Sammanfattning från en kommentator på Zerohedge-artikeln:

CitatI think there may have been a major boating accident.  Quite unfortunate.

Dessa inom ädelmetallkretsar ständigt återkommande båtolyckor kan förklara allt.

Asrael

Vad hände egentligen igår natt?

Fick sms om att guldet rusade upp och när jag kollade på bullionbault var allt guld "slut" utom i NY och London där det fanns ynka 17 + 34 oz kvar. Kanske avvisades ordrar p.g.a. den märkliga situationen. Under dagen har guldet fyllts på, men fortfarande inte samma kvantitéter som innan. Goldmoneys senaste köpkurs låg också över dryga $1400 ett bra tag.

Så även om det var ett datafel och kursen tokade så lär både en och en annan köpt och sålt dyrt.

Mellan 23 och 00 är guldbörserna stängda har jag hört.

Asrael

Jag har verkligen försökt svara på min egen fråga men har inte hittat någon vettig information alls. Jag är förbryllad då det finns mycket små mängder guld att handla på bullionvault. Vill du betala $1400 kan du få lite drygt 100 oz i NY. Lite mer i London för samma summa och dubbelt så mycket i Zurich. I Singapore och Toronto finns endast 10 + 10 oz till salu. Bullionvault har alltså inte fysiskt guld att sälja och få köpare har lagt ut säljorders.

Vet någon något?

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane