Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.

Startat av MrLibertad, Måndag 04, Juni 2012, 11:37:09

Föregående ämne - Nästa ämne

kristensson

Citat från: Silver skrivet lördag 16, Februari 2013, 22:01:12
Sneglar på ett guldköp för första gången på ett rätt bra tag. Ser att några av er är i köptagen. Om man bara visste hur kommande vecka ser ut. :) Och visst, "in the long run" gör det ingen större skillnad. Men det är alltid trevligt att få så mycket som möjligt när man väl handlar.

Nåja, här är en som tror det är bra läge nu i alla fall:

http://www.24hgold.com/english/news-gold-silver-gold-leaps-into-backwardation-.aspx?article=4247673890G10020&redirect=false&contributor=Keith+Weiner&mk=1

komande vecka vet man inget om men om man tycker dagens pris äre ok så köper man idag

Silver

Visst är det så Kristensson! Jag brukar inte vara så villrådig av mig, nu är jag dock det. Så då är det bra att bolla lite ändå. :)

Sarek

Citat från: Silver skrivet lördag 16, Februari 2013, 22:01:12
Sneglar på ett guldköp för första gången på ett rätt bra tag. Ser att några av er är i köptagen. Om man bara visste hur kommande vecka ser ut. :) 

Nåja, här är en som tror det är bra läge nu i alla fall:

http://www.24hgold.com/english/news-gold-silver-gold-leaps-into-backwardation-.aspx?article=4247673890G10020&redirect=false&contributor=Keith+Weiner&mk=1

Dan Norcini, en renommerad "trader" har synpunkter på just den artikeln på sin sajt.

Jag tar med ett citat från hans inlägg ur artikeln.

"Do you honestly believe that a hedge fund computer algorithm really gives a damn what yours or my opinion is of a market? Those things are going to sell as long as the signals tell them to sell. When they stop, the market bottoms.When they stop is anyone's guess. That is what the charts are for."

En lång artikel, men kanske kan ge en lite att tänka på i sammanhanget.

Vad som händer på metallbörserna på måndag vet inte jag heller någonting om.

PrivE

Läste denna artikeln på SVD idag:

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/de-forutser-dollarns-fall_7918628.svd

Vilket borde vara Pro-guld? när den framtiden kommer (Om den kommer).

Dock ploppade frågetecknet upp: Varför är det USD som är "kopplat" till Guld-priset?  Är det för att USA har mest guld? Läste någonstans att det var fallet typ 1970 nånstans och att många andra länder peggade sina valutor mot USD då den var länkad till Guldet? (Dock INTE genom guld-standard såklart)

Så om svaret på min fråga är för att USA äger mest guld och det är därför värdet på USD påverkar Guld-priset så blir min andra fråga i förlänging:

Vad händer om andra länder (Läs Kina) tar över ledande rollen i mest GULD blir deras Yuan det man kommer följa mest i så fall? (Det blir alltså ett sorts "makt skifte")

Någon som kan räta ut mina frågetecken lite? =)

Ebenezer

Amerikanska dollarn var kopplat till guldet fram till den 15 augusti 1971. Därför ansågs valutan vara "säker". Världen ville undvika att valutorna svajade mot varandra eftersom detta förhindrar effektiv handel. USA var supermakten med starkast ekonomi vilket gjorde att det var det mest naturliga att utgå från. Huruvida Yuanen kan jag inte uttala mig, men jag antar att den kommer stärka sin roll i framtiden.

Azure

Lite roligt med Guld & Silverpriser här på forumet:
Guld/oz SEK   508.25 -1900.175% G
uld/oz USD   80.49 -1900.162%
Silver/oz SEK   605.79 +222.349%
Silver/oz USD   95.93 +222.345%
Guld/Silver Ratio: 1:1

Destecado

Citat från: Azure skrivet Söndag 17, Februari 2013, 13:23:08
Lite roligt med Guld & Silverpriser här på forumet:
Guld/oz SEK   508.25 -1900.175% G
uld/oz USD   80.49 -1900.162%
Silver/oz SEK   605.79 +222.349%
Silver/oz USD   95.93 +222.345%
Guld/Silver Ratio: 1:1

Är inte det riktiga siffror, :( jag som blev så glad. :'(

kristensson

Det Kinesiska nyåret lär vara färdigfirat nu.

Spännande se när dom är tillbaka på måndag om aktiviteten i Guld ökar

maggan

Har inte koll på omsättningen, men prisaktiviteten har ju inte varit speciellt låg. Börjar bli ändå mer sugen på ytterligare shopping.

Tudor

Nu har det stigit i ett par timmar - vad tror ni - dags för en rejäl topp eller håller det sig nere ett tag till..
Väntar på löning..

Tudor

Väntar in den sedvanliga måndagsdippen, sen tror jag det sticker iväg i skyarna under veckan - bull! bull!
::)

mega_n

Många har ju undrat varför de stora hedgefonderna på sistone haft rekordstora korta(blankade) sälj-positioner i guld och silver när det såg ut som om QE bara skulle fortsätta och driva upp inflation och preserna.

Jim Sinclair resonerar så att de troligen fått inside info iförväg att nya pengar som centralbankerna tryckt skulle minska och bördan skjutas över till spararna med konfiskation("skatter") av spararnas pengar.

Nu är dock katten ur baggen och det ser ut som den första försöksballongen sprack på Cypern. Dvs den kommer kanske inte gå igenom. Spararna har dock nu fått sett vad det är som staterna och bankerna är ute efter och de som är smarta flyttar nog omgående pengarna från bankerna...
De kommer nog gå till tillgångar utanför systemet som guld/silver/bitcoin etc
(Kolla bara vad en omanipulerad och fri valuta som Bitcoin gjorde i den här situationen. (Upp 20-30% på två dagar...)

http://www.jsmineset.com/2013/03/19/the-most-important-take-away-from-the-cyprus-situation/

Detta kan få guldpriset att lossna då de stora hedgfonderna verkar hamnat på fel sida om traden...

/H

sisu

Bitcoinsen är väldigt intressanta och man ångrar ju såklart att man inte köpte på sig "back in the days" när de stod i en halv dollar, men jag tyckte det verkade osäkert och jag har mina skäl att fortfarande tro att det är en högt osäker placering. Men som spekulation hade det varit en fin affär.

Rörande Cypern och allmän internationella finanser så är de ytterst störda och mystiska numera. Att inte vanligt folk reagerar över hela Unionen blir mer oroade borde ju egentligen inte förvåna mig, men gör trots det.

Guldfisken

Koppar skall tydligen ner enligt artikel i dagens DI men...

I stället spår marknaden prisuppgångar i guld, majs och naturgas. De spekulativa köpen i ett stigande guldpris ökade med 63 procent under mars. Det är den största ökningen sedan september 2008, kort före Lehman Brothers kollaps.

Orsaken står framför allt att finna i den snabbt eskalerande krisen i Cypern som fick marknaden att fly riskfyllda tillgångar.

http://www.di.se/artiklar/2013/3/26/hedgefonder-vittrar-ravaruras/

Goldfinger

Hmmmm....Europas och USA's guldhandel är väl stängt i morgon!? Och så ser jag detta när handeln öppnar i Asien ???

(Bildbilaga för de som är inloggade)

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane