Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.

Startat av MrLibertad, Måndag 04, Juni 2012, 11:37:09

Föregående ämne - Nästa ämne

hasse_A

Det finns inte chans i h..te att dom rätar upp det här. Så vi behöver nog inte vara oroliga för att PM tappar mycket i värde.

Klippet med Lou Dobbs jag länkade till tidigare i denna tråden kan nog lugna nerverna om man känner oro.

Goldfinger

Det är märkligt. Guldet har stigit 12 år i sträck men faller det några dagar så är olyckskorparna framme. Oavsett vad FED säger dom vill göra så är deras handlingsfrihet begränsad. USA kan helt enkelt inte täcka sitt budgetunderskott på något annat sätt.

Silverjägarn

Guld har nått nytt ATH mätt i japanska yen ändå planerar pensionsfonderna att köpa en stor hög med guld de kommande två åren.

Additionally, Bloomberg reported today that "Japanese pension funds, the world's second-largest pool of retirement assets after the U.S., will more than double their gold holdings in the next two years."

Itsuo Toshima, formerly of the World Gold Council's Tokyo office said, "Pension money invested in bullion is 'peanuts' at the moment." Toshima went on to add that, "If 1 percent of their total assets shift to the metal, the gold market would explode."

http://www.usagold.com/cpmforum/2013/01/08/the-daily-market-report-210/

mega_n

Precis nyss gå passerade platina-spotpriset guld-spot. Det var ett tag sedan. Ordningen återställd!?

Platina har gått bra på sistone...

/H

crsan

Guldspoten är just nu 10 682:-/oz, lägsta sedan slutet av 2011

maggan

detta betyder:
a - feds valv är fulla med riktigt guld, de behöver inte köpa något för att täcka sina löften.
b - elakingarna spelar ner guldet för att låtsas att a är sant.

Chazsan

Lite trist är det, jag kom med i spelet när guldet var runt 9000 i början på 2011, och gladdes över en snabb stegring till 12000. Men nu är mitt genomsnitt ungefär där vi står idag. Så det är skägget i brevlådan när jag försöker förklara guldets värde för vänner och bekanta eftersom svaret på frågan "hur mycket har du tjänat då?" är "ingenting". För det är alltid lite svårare att förklara att det är för framtida händelser, och inte kortsiktiga vinster, som jag köper ädelmetaller. Dessvärre lyckades jag övertyga några vänner att köpa in sig i ädelmetallsektorn när de låg på all time high i svenska kronor... Lyckligtvis är de långsiktiga i sin investering.

Silverräven

Citat från: Chazsan skrivet Måndag 28, Januari 2013, 15:58:05
Lite trist är det, jag kom med i spelet när guldet var runt 9000 i början på 2011, och gladdes över en snabb stegring till 12000. Men nu är mitt genomsnitt ungefär där vi står idag. Så det är skägget i brevlådan när jag försöker förklara guldets värde för vänner och bekanta eftersom svaret på frågan "hur mycket har du tjänat då?" är "ingenting". För det är alltid lite svårare att förklara att det är för framtida händelser, och inte kortsiktiga vinster, som jag köper ädelmetaller. Dessvärre lyckades jag övertyga några vänner att köpa in sig i ädelmetallsektorn när de låg på all time high i svenska kronor... Lyckligtvis är de långsiktiga i sin investering.

Med guld och alla andra saker man kan investera eller spara i gäller enligt mig: du har inte tjänat något förrän dagen du säljer. Inte förlorat något heller (bortsett från om du äger aktier i bolag som konkar möjligen). Håller med om att det är svårt att förklara för vänner som dels kanske har noll ekonomiskt intresse, och dessutom inte ens kan förstå begreppet "inflation". Då blir det lite svårt att förklara vad som är bra med guld :)

En annan sak att ha i åtanke är att inte övertyga sina vänner att satsa på samma sak som du. Inspirera gärna, men se till att de alltid tar sina egna beslut och därmed inte kan belasta dig för en "dålig investering" ifall de råkar köpa på ATH. Fast är de bra vänner så gör de inte det :)

sisu

Det blir spännande att se hur guldet utvecklas över de kommande åren då det är så mycket rykten kring det och att länder börjar se till att skeppa hem de reserver de sägs inneha.

Att Indien och Kina blir större del av världsekonomin är också intressant för hur guldet kommer utvecklats. Även stora delar av arabvärlden gillar guld och silver. Det blir spännande att se hur länder likt Egypten kommer att hantera internationella banker, ränta, silver och guld.

2818181

Ytterligare en faktor som indikerar att vi går en intressant framtid till mötes. Det talas ju en del om den minskade mängden utvinningsbart silver, men kanske kommer även termen "Gold production cliff" att höras oftare. Det verkar som att det surrar en del i kulisserna.

http://business.financialpost.com/2013/02/01/gold-production-cliff-ahead/

Age Anka

Gold Production Cliff = Peak Gold. Ja, detta blir spännande... bör innebära kraftigt fluktuerande men i grunden stigande priser för överskådlig tid (jfr oljepriset).

kristensson

Skulle inte jämföra olja med guld.

Det mesta guldet (ca. 90%)som har brutits finns ju fortfarande kvar.
Medans olja mer likt silver där har det mesta komsumerats

Kanske ett par reflexioner det finns en hel del guldfyndigheter som idag ligger på "hold" men med ett ökat pris kommer de bli mer lönsamma och kanske tas i produktion, dock är det idag mer lönsamt för de stora bolagen att köpa upp mindre aktörer med bevisade tillgångar än att själv prospektera.

Vad gäller Peak oil så kan det gälla för Saudi m.fl.
Men ny teknik har gjort det möjligt att med priser på oljan >60$ gjort det lönsamt att utvinna "skifferolja", Bakken formationen lär innehållande olja som räcker i 100 år med nuvarande utvinningstakt.

Age Anka

Citat från: kristensson skrivet onsdag 06, Februari 2013, 00:21:00
Men ny teknik har gjort det möjligt att med priser på oljan >60$ gjort det lönsamt att utvinna "skifferolja", Bakken formationen lär innehållande olja som räcker i 100 år med nuvarande utvinningstakt.
OK, skillnaden mellan guld och silver kan stämma i och med att silver ju är en industrimetall oxå, men utvinningsmönstret är ju annorlunda. Och vad gäller ny"produktionen" av guld borde ändå peakmönstret gälla.

(Sen vet jag att man vill göra en stor affär av Bakken Shale-formationen, men priset för utvinning är högt och jag ser inte att den lilla blippen i oljeutvinning som det kan innebära har någon som helt påverkan vad gäller oljetoppens topografi - vare sig för USA eller globalt - utan det är fortsatt utför som gäller...).

PrivE

Vad tror ni om scenariot att framtiden brakar ihop och en ny lag skapas som säger: att äga guld privat är olagligt då allt guld enbart får tillhöra stater för att säkra människans ekonomi.

Och så fort guld säljs öppet beslagtas det enligt den lagen. Därav svarthandel av guld som sen säljs till andra länder som inte lyder under denna lag med mera?

Tror ni inte världen skulle kunna bli så desperat i en extrem ekonomisk kris?

Bara en tanke :) att reflektera över.

maggan

Det kommer kanske att hända i en del länder men knappast i alla. Alltså kan man flytta sitt guld till ett "vettigt" land. Guld till skillnad från silver är ju lätt-flyttat.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane