Feminismen har gått för långt tycker jag

Startat av hen, onsdag 09, Maj 2012, 20:16:34

Föregående ämne - Nästa ämne

Frederyck

Citat från: Åbama skrivet tisdag 22, Januari 2013, 11:33:03

Genusflummet är givetvis en del i det hela. Jag minns när vi föräldrar blev kallade till "ett viktigt möte" på en av ungarnas dagis. Detta för att där få höra "det viktiga" att personalen där gått en genusutbildning och därför blivit upplysta. Att man nu skulle uppmuntra pojkar att klä sig i kjol och leka med dockor. Jag minns också den offentliga utskällningen jag gav personalen inför övriga föräldrar, att jag fått stressa från jobbet för att höra detta trams.

Sverige börjar allt mer likna ett dårhus där sjukhusledningen utgörs av de som borde vara intagna.

Jag skällde ut min dotters dagispersonal på ett liknande sätt. "Låt bli att säga till min dotter vad som passar henne". "Låt henne avgöra det själv". "Låt bli att behandla min dotter annorlunda jämfört med killarna". "Lika regler skall gälla". Det kräver ingen genusteori, det kräver inga extra pengar, det kräver ingen utbildning, det kräver ingen j-a arbetsplatsjämförelse eller några protokoll och överinseende från staten.

Behandla min dotter som en människa. Låt henne själv avgöra hur hon vill leka, hur hon vill vara, och ställ samma krav på henne och ge henne samma förutsättningar som alla andra.

Särbehandling blir ta mig f-n aldrig bra.

Och när det gäller Sveriges framtid så är jag oerhört skeptisk. Jag har bott utomlands under många år av mitt liv och det finns få saker jag hellre vill än att hitta något nytt ställe.

Silverräven

Citat från: maggan skrivet tisdag 22, Januari 2013, 12:24:48
spelar ingen roll vem som är admin om vi lyckas få en lagstiftning att minst hälften av alla inlägg ska vara skrivna av lesbiska kvinnor. :)

Forumet ligger än så länge i USA och omfattas således inte av svensk genuslagstiftning  8)

Åbama

spelar ingen roll vem som är admin om vi lyckas få en lagstiftning att minst hälften av alla inlägg ska vara skrivna av lesbiska kvinnor. :)

Ingen fara Maggan, då lånar jag en storblommig klänning av dig, byter nick till "Farbror Barbro" genom detta kvalar in som HBT-person och skriver inlägg iförd denna klänning.  :)

Fiat de Lux

Citat från: Tuxie skrivet tisdag 22, Januari 2013, 09:37:59

Poängen är att ni generaliserar genom att tala i termer av grupper ("kvinnor","män") och jämför dessa gruppers genomsnitt, vilket blir helt missvisande när man bryter ner det till individnivå.

Hur mycket mer individnivå kan det bli genom videons exempel ?

50 kilos kvinnor är alltså inte särskilt lämpade. men det gäller även 50 kilos män. För att vara extra tydligt och ingen känner sig diskriminerad genom enbart kön.

Frederyck

Ok, nu tar vi och skärper oss i den här debatten och går in på kärnan. Inser ni inte att kvinnor i uniform är *sexiga*?

erland82

Citat från: Frederyck skrivet tisdag 22, Januari 2013, 13:40:09
Ok, nu tar vi och skärper oss i den här debatten och går in på kärnan. Inser ni inte att kvinnor i uniform är *sexiga*?

Sexist!! Du vet väl att det endast är kvinnor som får tycka att män är sexiga i uniform ;)

MrNook

På tal om det där med att kvinnor har lägre krav för att bli poliser minns jag mitt första år av gymnasiet, då Farbror Blå kom och skulle prata om sitt fantastiska yrke för oss ynglingar. Han berättade att de fysiska kraven inte är lika strikta vad gäller kvinnor och hela klassen ifrågasatte genast varför. Hans svar var att kvinnor har en tendens att "prata sig ur situationer" på ett helt annat sätt än män brukar klara av.

Jag var inte ensam om att tolka det polisen sa som att det är okej för manliga poliser att bruka våld när situationen egentligen kunde ha lösts med hjälp av fredligare metoder.

Silverräven

Citat från: MrNook skrivet tisdag 22, Januari 2013, 14:03:05
På tal om det där med att kvinnor har lägre krav för att bli poliser minns jag mitt första år av gymnasiet, då Farbror Blå kom och skulle prata om sitt fantastiska yrke för oss ynglingar. Han berättade att de fysiska kraven inte är lika strikta vad gäller kvinnor och hela klassen ifrågasatte genast varför. Hans svar var att kvinnor har en tendens att "prata sig ur situationer" på ett helt annat sätt än män brukar klara av.

Jag var inte ensam om att tolka det polisen sa som att det är okej för manliga poliser att bruka våld när situationen egentligen kunde ha lösts med hjälp av fredligare metoder.

Det kan förklara förekomsten av sk. dialogpoliser som i stället för att gripa och lagföra unga kriminella, i stället ska prata dem ur brottsligheten. Det har ju uppenbarligen fungerat väldigt väl med tanke på hur det ser ut i samhället idag. Observera sarkasmen :)

De kvinnliga poliser jag sett på stan har för övrigt varit sjukt attraktiva!

Ebenezer

Som nybliven lärare kan jag bara bekräfta att 90% av utbildningen handlar om politisk inskolning.
ALLA kurser SKA innehålla reflektioner kring genus, klass och etnicitet. Ni kan ju gissa vad det verkligen handlade om...

Inte så lätt för en Republikansk Libertarian att orka sig igenom  ::)

Åbama

Citat från: Ebenezer skrivet tisdag 22, Januari 2013, 14:36:32
Som nybliven lärare kan jag bara bekräfta att 90% av utbildningen handlar om politisk inskolning.
ALLA kurser SKA innehålla reflektioner kring genus, klass och etnicitet. Ni kan ju gissa vad det verkligen handlade om...

Inte så lätt för en Republikansk Libertarian att orka sig igenom  ::)

Påminner om när farsan på 60-talet läste till socionom. Skolan förvägrade honom en examen om han inte också hade partibok (jo du läste rätt). Man kunde enligt utbildarna nämligen inte vara en god socionom om man inte också hade åsikter som var förenliga med utbildningen.

Chazsan

Citat från: Silverräven skrivet tisdag 22, Januari 2013, 12:38:52

Forumet ligger än så länge i USA och omfattas således inte av svensk genuslagstiftning  8)

Med andra ord kan vi alla dömas för terrorbrott då vi underminerar det amerikanska styret genom att köpa och äga ädelmetaller. Kanske kan vara läge att flytta servrarna till ett annat land?

Åbama

Citat från: Chazsan skrivet tisdag 22, Januari 2013, 14:53:20

Med andra ord kan vi alla dömas för terrorbrott då vi underminerar det amerikanska styret genom att köpa och äga ädelmetaller. Kanske kan vara läge att flytta servrarna till ett annat land?

Är det verkligen någon här som äger några ädelmetaller?  ???

Själv gillar jag bara att snacka om det!

MrNook

Citat från: Silverräven skrivet tisdag 22, Januari 2013, 14:16:53
Citat från: MrNook skrivet tisdag 22, Januari 2013, 14:03:05

Det kan förklara förekomsten av sk. dialogpoliser som i stället för att gripa och lagföra unga kriminella, i stället ska prata dem ur brottsligheten. Det har ju uppenbarligen fungerat väldigt väl med tanke på hur det ser ut i samhället idag. Observera sarkasmen :)

De kvinnliga poliser jag sett på stan har för övrigt varit sjukt attraktiva!
Nu tror jag ju i och för sig på att så långt som möjligt prata med, och vara en god förebild för, ungdomar framför att sätta en massa förbud, peka finger och stämpla de som hamnat på glid. Ett exempel: ungdom röker cannabis. Ungdom blir stämplad som knarkare, tvingas betala böter och får prick i polisregistret vilket kan medföra problem med att skaffa jobb och annat senare. Man försöker ju inte ens tala dem till rätta. "Du håller på att förstöra ditt liv. Det måste vi hindra genom att förstöra det åt dig!". Det här är väl dock en annan diskussion som får tas i en annan tråd, så att vi inte går för off topic.  :D

Jag har svårt att se en lagens väktare som attraktiv oavsett hur hon ser ut. ;)

MrLibertad

Citat från: Åbama skrivet tisdag 22, Januari 2013, 14:55:46

Samma här faktiskt, det finns bättre grejor att lägga pengarna på, dyrt som sjutton är det med de här ädelmetallerna också, räcker gott och väl att snacka om blinget bara.

mega_n

Citat från: MrLibertad skrivet tisdag 22, Januari 2013, 15:01:29
Citat från: Åbama skrivet tisdag 22, Januari 2013, 14:55:46

Samma här faktiskt, det finns bättre grejor att lägga pengarna på, dyrt som sjutton är det med de här ädelmetallerna också, räcker gott och väl att snacka om blinget bara.

Mitt intresse är också rent akademiskt :-)

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane