Feminismen har gått för långt tycker jag

Startat av hen, onsdag 09, Maj 2012, 20:16:34

Föregående ämne - Nästa ämne

sisu

Jag är oftast otrevlig mot svenskar som jag upplever tycker dumma saker, men jag har faktiskt helt ändrat uppfattning.

Sverige är ett av världens intressantaste experimentländer. Jag hoppas verkligen ni fortsätter med genusteori, mångfaldsglasögon och heteronormativ kritik efter att jag lämnat landet. Jag tror att dessa idéer är vad som kommer att frälsa er och kunna ligga till grund för en sprudlande utopi med spännande exotiska danser, mat och könlösa/flerkönade identiteter som vi aldrig sett förut.

Ni är modiga ni svenskar som tar era steg i denna nya värld. Ni kommer säkert att snubbla ibland och råka ut för missöden som med den där kvinnosaksivrande polischefen som egentligen var dum eller med att det "onda partiet" får 14% i opinionsundersökningarna. Fäst er icke vid detta utan läs era teorier och fäst blicken på målet där i fjärran och gå på med modiga steg. Avskaffa könsrollerna, sexualidentiteter och nationsgränser.

Om ni lyckas och skapar en underbar värld för alla så kan jag absolut tänka mig att flytta tillbaka och delta i kramkalaset. I annat fall så förbehåller jag mig rätten att på behörigt avstånd peka ut ert misslyckande och varna andra för att vandra samma väg.

Jag kommer inte att kritisera er på bra lång tid, utan bara uppmuntra er i era idéer så att ni får mod och tid att bygga den sköna nya värld som ni vill, men om den inte blir skön utan hemsk så får jag peka finger och påpeka er galenskap. Detta så att resten av världen kan lära sig av experimentet Sverige. Antingen hur man ska göra, eller hur man snabbast möjligt sabbar.

Silverräven

Man kan säga vad man vill om feminism och genus, men det är uppenbarligen ämnen som rör, berör och upprör. Precis som det skall vara i en debatt!

Fiat de Lux

I ett nötskal : De som verkligen tror att genus redan i förskolan har sina fördelar får naturligtvis göra som de vill. Det enda som jag tycker är viktigt är att det inte blir ett tvång genom att det finns enbart förskolor med genusinriktning att välja på. Det finns andra former av pedagogik.

Feministisk politik eller den s.k. genusvetenskapen lever på en enda dogm : Det finns en könsmaktsordning med kvinnan som underordnad och mannen som överordnad. Ponera att en förskollärare möter upp våra söner med dessa förutbestämda åsikter. Det torde mer bli en akt av polisiär övervakning mot knattens oönskade egenskaper, och ett favoriserande av specifika egenskaper som genusvetenskapen ser som sin uppgift att promota.

Det kan knappast kallas för de fria val som genusapparaten vill göra gällande. Fria val, javisst. Sålänge inte pojken och flickan "väljer" fel.

Frederyck

Citat från: Fiat de Lux skrivet Måndag 21, Januari 2013, 13:44:01
Det kan knappast kallas för de fria val som genusapparaten vill göra gällande. Fria val, javisst. Sålänge inte pojken och flickan "väljer" fel.

Det är ju precis det jag raljerar mot. Att det idag finns strukturer/oskrivna regler i samhället som anser att det finns "fel val" beroende på vilket kön man har, och att dessa krafter gör sig tydliga i redan mycket tidig ålder vilket skapar en cirkel som propagerar samma strukturer i framtiden.

sisu

Citat från: Fiat de Lux skrivet Måndag 21, Januari 2013, 13:44:01
I ett nötskal : De som verkligen tror att genus redan i förskolan har sina fördelar får naturligtvis göra som de vill. Det enda som jag tycker är viktigt är att det inte blir ett tvång genom att det finns enbart förskolor med genusinriktning att välja på. Det finns andra former av pedagogik.

Feministisk politik eller den s.k. genusvetenskapen lever på en enda dogm : Det finns en könsmaktsordning med kvinnan som underordnad och mannen som överordnad. Ponera att en förskollärare möter upp våra söner med dessa förutbestämda åsikter. Det torde mer bli en akt av polisiär övervakning mot knattens oönskade egenskaper, och ett favoriserande av specifika egenskaper som genusvetenskapen ser som sin uppgift att promota.

Det handlar inte om små enskilda val. Om Sverige ska kunna bryta könsförtryckets bojor på ett samhälleligt plan så måste man ta till tvångsåtgärder och miljarder i statliga investeringar.

Precis som Fredryck skriver så handlar det handlar om att omskola hela befolkningen, sådant är inte lätt eller billigt. Detta är dock nödvändigt för att nå genusutopin.

Det är bra att man slagit fast att alla läroplaner ska sprudla av genus och genusperperspektiv. Även mångfaldsperspektiv är numera inkluderat i många institutioner.

(Jag trollar inte, jag tycker genusmänniskorna osv ska få vinna så de kan få bevisa för världen vad som blir av Sverige med de nya lärorna. Jag kan också mitt PK-tillräckligt för att kunna förklara hur man tänker och resonerar utan att vara det minsta osaklig. Möjligen allt för rättfram och direkt, men inte osaklig.)

Silverräven

Utan vidare debatt kan jag rekommendera Tanja Bergkvists blogg, där hon tar upp mycket av galenskaperna inom framförallt genusindustrin. Den är lite rörig, men innehåller gott om intressanta och chockerande fakta.

Man kan för övrigt fundera över varför norska staten kraftigt minskade all statlig finansiering av genusforskningen efter att dokumentären "Hjernevask" sändes i NRK...

http://youtu.be/NiSWqwWbFEg

zealot

Jag tycker det är fel att i yrken där styrka och snabbhet kan betyda skillnaden på liv och död sänks de fysiska kraven och kvinnor kvoteras in, även fast det finns massor av män som är bättre kvalificerade. T.ex. brandman och polis.

Fiat de Lux

Citat från: zealot skrivet Måndag 21, Januari 2013, 15:54:56
Jag tycker det är fel att i yrken där styrka och snabbhet kan betyda skillnaden på liv och död sänks de fysiska kraven och kvinnor kvoteras in, även fast det finns massor av män som är bättre kvalificerade. T.ex. brandman och polis.

Med risk att tråden blir lite rörig , men här är ett exempel på ett polisingripande av en manlig och kvinnlig polis för att ta fast en buse i en göteborsk förort.
Observera att Poliskvinnan har för lätt kroppsvikt för att brotta ner och hålla fast busen , utan hon tar fram batongen och slår istället   och ökar både adrenalin (Känner ingen smärta) och impuls ( Att ge tillbaka) hos buset. Tur för båda poliser att det inte är en erfaren slagskämpe och att han verkar påtänd av något. Till slut blev det rätt i varje fall, men det beror på att buset blev utmattat.

Poliser i underläge vid Lövgärdet i Göteborg.

sisu

Till Zealot och Fiat:
De här delarna av genustänket har jag sällan hört några bra svar på. Så hur gärna jag än vill så kan jag svårligen stötta dem i detta sammanhang. Här förutsätter man ju att yrken där styrka och pondus mycket väl skulle kunna innehas av kvinnor. Problemet är bara att det har varit för få kvinnor med i längden för att lära eldar och stegar, i fall med brandmän, att de måste vara genusanpassade. Eller som buset i filmen ni länkande. Men om man bara offrar några decenier så ändrar det förhoppningsvis sig.

Men i brist på bättre förklaringar så varför inte klämma i med "För att göra en omelett måste man först knäcka några ägg" eller "En revolution är ingen tebjudning." Lite blod kan ju få flyta så länge jämlikheten ökar.

Tidigare nämnde Silverräven varför Norge slutade ge pengar till genusinstitutionen. Han bör ha klart för sig att utlandet inte intresserar svenska teoretiker varken när det gäller mångfald eller genus. Det är "genus/mångfald i ett land", det handlar inte om någon världsrevolution, Sverige räcker gott och väl för experimentet. Vad som sägs av främmande statsledare eller görs av grannländer intresserar inte ifall det inte passar de egna teorierna.

Inlägget är verkligen inget försök att håna/nedvärdera teoretikerna som finns i detta land. Jag kommer att göra mitt bästa för att försvara dem.

Fiat de Lux

@ Sisu

Lite svårt att förstå vad du menar.

Jag ser det såhär : I yrken som Polis och brandman ser jag inga fördelar med en 50 kilos tjej/kvinna som ska rädda eller backa upp en kollega som blir attackerad , eller ska rädda, en 90 kilos människa från att skada sig själv eller andra.

Det är liksom två yrken som det inte är någon fördel med att vara kvinna. Sedan , så får vi visst kvotera in kvinnor för kursen som asfaltläggare t.ex. Problemet är bara att detta inte är så populärt, för att det är förbannat svettigt.Som Polis ,brandman, personal ur räddningsstyrka så spelar kvinnor en inkvoterad B-personal alltid.

Det är den råa sanningen.

(Fiat de Luxe som har jobbat 4 år på ett aluminiumsmältverk, och sett mången bra kvinna stupa under bördan, fastän vi gjort halva deras jobb, som ridderliga män gör )

hardhitter69

När det gäller kvotering så tycker jag att kvinnor ska ta steget in i byggbranchen som betonhåltagare och rivare och flyttfirmorna riktigt skriker efter att få bli genuscertifierade.

zealot

@ Fiat de Lux
Glöm inte den kvinnliga polisen i Malmö som förra året blev attackerad på en nattklubb och strypt så hon tuppa av. Samt den kvinnliga häktesvakten som blev misshandlad till döds.

Frågan är hur många kvinnor som ska behöva sätta livet till innan makthavarna inser att detta är galenskap. Fast kampen för att utplåna könsrollerna kanske är så viktig att några kan offras...

sisu

@ Fiat de Lux
Jag medger att min position är väldigt avvikande i den här situationen. Så jag ska försöka förklara den ännu en gång för större klarhet.

1. Jag tror att genusteori, mångfald osv är galenskaper.
2. Jag tänker lämna Sverige
3. Men jag ser ett stort värde i att Sverige så snart som möjligt får blomma ut med sina experimentteorier
4. Jag kan deras teoretiska värld då jag själv läst en hel del genusvetenskap
5. Jag gör alltså mitt bästa för att försvara dem jag tror har fel så att de ska kunna få bygga sitt lyckorike på jorden, alternativt helvetet på jorden.
6. Poängen med att Sverige ska få bli världens högborg för genusteori och mångfald är så att man antingen märker vilket fantastisk värld det är eller att jag kan peka på det från mitt nya hemland och se till att det och resten av världen aldrig gör sånt dumt igen.
7. Jag gör således mitt yttersta för att förklara hur de tänker, men ibland går även jag bet trots mina många studier och då erkänner jag det. Det är därför som min text ter sig lite schizofren.

@ Zealot
Tanken är att i takt med att vi förändrar normer, språk och omdanar hela verkligheten så kommer det vara lika farligt/ofarligt att vara man som att vara kvinna. Men i takt med att män feminiseras och kvinnor maskuliniseras så kanske det i framtiden uppnår ett mellanläge där det inte är lika farligt.

Det bästa motargumentet är att detta våld som du pekar på lika väl kunnat hända män och hänt män många gånger tidigare. Men att det nu med större jämlikhet faktiskt kvinnor också utsätts för dylikt våld. Det är ditt perspektiv som är problemet då du ser det som ett problem om kvinnor blir drabbade och tror att de är sämre på att värja sig än män.

Det är sant att polis och brankår sänkt inträdeskraven när det gäller fysik för kvinnor. Men man menar att de kan besitta egenskaper i tex dialog som är minst lika kraftfulla som en rejäl högernäve.

Tuxie

Problemet för denna 50-kilos kvinnliga polis är väl att hon väger 50 kilo snarare än att hon är kvinna, eller hur? Jag vet många kvinnor som är både större och starkare än många män. För att göra en lätt överdriven jämförelse så vekar det som att vissa av er hellre skulle vara uppbackad av Mr Bean än av Gladiator Bullet.

Poängen är att ni generaliserar genom att tala i termer av grupper ("kvinnor","män") och jämför dessa gruppers genomsnitt, vilket blir helt missvisande när man bryter ner det till individnivå.

Frederyck

Jag föstår inte problemet som ni tar upp med poliser, brandkår osv?

Varför skall kravet vara att personen har snopp? Räcker det inte med att bestämma att kravet skall vara att du klarar av att springa 500 meter i full rökdykarutrustning på två minuter samtidigt som du släpar på 100 kilo? Typ. (Jag har ingen aning om vad kravet är men nånstans måste det ju finnas regler för vad tex en brandman skall klara av). Klarar du alla de kraven får du jobba som brandman.

Sätt upp vilka krav som krävs för att ha ett visst yrke. Tillämpa kraven lika för alla. Så svårt är det inte. Att det sedan visar sig enbart vara en på tio tusen kvinnor som ens har skuggan av en chans att klara de kraven för ett specifikt jobb må vara hänt.

Och apropå polisen i videon länkad ovan. Problemet här ju knappast att hon är tjej. Problemet som finns är att man har skapat en kravbild för vad (kvinnliga) poliser skall klara av som inte stämmer med verkligheten.

Återigen - skapa en kravbild. Detta skall man klara för att få jobba med X. Klarar man kraven är det ok oavsett vad man är för nån.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane