Feminismen har gått för långt tycker jag

Startat av hen, onsdag 09, Maj 2012, 20:16:34

Föregående ämne - Nästa ämne

Frederyck

Sedan håller jag med om till 100% att det är helt sjukt att man kan ställa olika krav beroende på om du är kvinna eller man om det handlar om att göra samma jobb. Och ur det perspektivet håller jag med originalskribenten fullständigt att det har gått för långt.

Grimjaur

Citat från: Tuxie skrivet tisdag 22, Januari 2013, 09:37:59
Problemet för denna 50-kilos kvinnliga polis är väl att hon väger 50 kilo snarare än att hon är kvinna, eller hur? Jag vet många kvinnor som är både större och starkare än många män. För att göra en lätt överdriven jämförelse så vekar det som att vissa av er hellre skulle vara uppbackad av Mr Bean än av Gladiator Bullet.

Poängen är att ni generaliserar genom att tala i termer av grupper ("kvinnor","män") och jämför dessa gruppers genomsnitt, vilket blir helt missvisande när man bryter ner det till individnivå.

Jag kan hålla med dig i sak men det blir ju helt fel när de sänker kraven till t.ex. brandman och polis för att de ska få in fler kvinnor och invandrare.

Den manliga polisen i videon var ju ingen större stjärna heller om man ska vara ärlig.

zealot

@Frederyck
Det spelar faktiskt stor roll om det är en man eller kvinna då mäns muskler är starkare än kvinnors. Om ett yrke kräver styrka och snabbhet är män bättre lämpade för uppgiften. En kvinna ska inte anställas före en bättre kvalificerad man.
Jämställdhet är för mig lika villkor, inte 50/50 könsfördelning.

@Sisu
Var har du tänkt att flytta?

sisu

Citat från: Grimjaur skrivet tisdag 22, Januari 2013, 10:12:25
Citat från: Tuxie skrivet tisdag 22, Januari 2013, 09:37:59
Problemet för denna 50-kilos kvinnliga polis är väl att hon väger 50 kilo snarare än att hon är kvinna, eller hur? Jag vet många kvinnor som är både större och starkare än många män. För att göra en lätt överdriven jämförelse så vekar det som att vissa av er hellre skulle vara uppbackad av Mr Bean än av Gladiator Bullet.

Poängen är att ni generaliserar genom att tala i termer av grupper ("kvinnor","män") och jämför dessa gruppers genomsnitt, vilket blir helt missvisande när man bryter ner det till individnivå.

Jag kan hålla med dig i sak men det blir ju helt fel när de sänker kraven till t.ex. brandman och polis för att de ska få in fler kvinnor och invandrare.

Den manliga polisen i videon var ju ingen större stjärna heller om man ska vara ärlig.
Att ens prata om att man sänker kraven bara för att man ändrar den för vissa grupper visar på vilken normativ och instängd världsbild du har. Att man jämnar ut för att kvinnor och invandrare ska kunna ta plats i tex militären, polisen och brandkåren handlar ju bara om att man vill visa att de tidigare normerna skapat en snedfördelning som inte alls har med riktig kapacitet att göra.

Att ni tror att styrka, snabbhet och intelligens är viktigt för brandmän och poliser ligger i era manlig och etnocentriska föreställningsvärldar.

När andra grupper får mer att säga till om så kommer krav att kunna se annorlunda ut då dessa grupper tycker annorlunda än den "heterosexuella vita mannen".

sisu

@Zealot
Sådant vill jag inte ta här. Om du är intresserad av bra länder att dra till så kontakta mig via PM så kan vi fortsätta diskussionen där.

Frederyck

Citat från: zealot skrivet tisdag 22, Januari 2013, 10:48:48
@Frederyck
Det spelar faktiskt stor roll om det är en man eller kvinna då mäns muskler är starkare än kvinnors. Om ett yrke kräver styrka och snabbhet är män bättre lämpade för uppgiften. En kvinna ska inte anställas före en bättre kvalificerad man.
Jämställdhet är för mig lika villkor, inte 50/50 könsfördelning.

Exakt. Läs vad du skriver. "Lika villkor". Lika villkor innebär att man inte gör skillnad på män och kvinnor om de klarar samma krav. Sedan tror jag att du har fel i att "mäns muskler är starkare än kvinnors". Skillnaden mellan män och kvinnor är att män (generellt) har mer muskler än kvinnor. Det är inte samma sak. Och precis som Tuxie skriver så är det i genomsnitt. Individer kan mycket väl skilja sig ordentligt från medianen/snittet så att de klarar/inte klarar kraven.

Argumentet "en kvinna skall inte anställas före en bättre kvalificerad man" visar att du inte kan släppa tanken att vi skall åtskilja män och kvinnor i bedömningar. Det räcker med att skriva "en person skall inte anställas före en annan bättre kvalificerad person".

Tuxie

Citat från: zealot skrivet tisdag 22, Januari 2013, 10:48:48
Det spelar faktiskt stor roll om det är en man eller kvinna då mäns muskler är starkare än kvinnors.

Nej, de flesta mäns muskler är starkare än de flesta kvinnors.

CitatOm ett yrke kräver styrka och snabbhet är män bättre lämpade för uppgiften.

Om ett yrke kräver styrka och snabbhet är starka och snabba personer bättre lämpade för uppgiften, oavsett vad de har för kön.

CitatEn kvinna ska inte anställas före en bättre kvalificerad man.  Jämställdhet är för mig lika villkor, inte 50/50 könsfördelning.

Håller helt med.

Frederyck

Citat från: sisu skrivet tisdag 22, Januari 2013, 10:53:20

Att ni tror att styrka, snabbhet och intelligens är viktigt för brandmän och poliser ligger i era manlig och etnocentriska föreställningsvärldar.

Helt korrekt. Den här typen av snedfördelning av "jämlikhet" i kraven för ett yrke har inget med jämlikhet att göra.

Frederyck

@sisu - ditt önskan om experiment med jämställdhet finns på sätt och vis redan i romanform i den smått roande boken Incompetence av Rob Grant, som utspelar sig i ett dystopiskt framtida EU där man har släppt alla former av krav för att få en tjänst för att man inte skall förfördela inkompetenta, okunniga idioter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Incompetence_(novel)[size=78%] [/size]

sisu

Idag är det ju utfallet som det fokuseras på då detta ses som en förutsättning för att verklig valfrihet och jämställdhet ska kunna uppnås. Om man hävdar att det formellt finns samma möjligheter men att kvinnor eller invandrare ändå skulle vara underrepresenterade så skulle ju detta betyda att de är sämre än de vita heterosexuella männen. Vill ni leva i en värld där några grupper skulle kunna känna sig sämre än andra. Detta är ju ojämlikhet och snudd på sexism/rasism.

Så kan man inte hade det i Sverige, det säger väl sig självt?

Det är därför man vill se kvoteringar och upprepade studier av mängden kvinnor och annan mångfaldspersonal. Om det varierar i en yrkesgrupp mellan män kvinnor och invandrare så är den ENDA anledningen att de vita männen sätter käppar i hjulet för de andra.

Det är synd att de verkliga teoretikerna inte håller på med silver och guld, men det ligger kanske lite i sakens natur att de verkligt genustroende och rättläriga inte hänger på ett sånt här forum. Kanske dags för lite kvotering här också Silverräven? ;)

sisu

Citat från: Frederyck skrivet tisdag 22, Januari 2013, 11:30:37
@sisu - ditt önskan om experiment med jämställdhet finns på sätt och vis redan i romanform i den smått roande boken Incompetence av Rob Grant, som utspelar sig i ett dystopiskt framtida EU där man har släppt alla former av krav för att få en tjänst för att man inte skall förfördela inkompetenta, okunniga idioter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Incompetence_(novel)[size=78%] [/size]
Tackar för boktipset!
Mycket uppskattat :)

Åbama

Sisu, en bild vi förmodligen delar (vi delar troligen flera) är att Sverige är förlorat. Jag är också av åsikten att jag inte kan påverka den negativa utveckling som pågår. All den politisk dårskap jag ser pågår runt omkring mig kan man tyvärr bara bevittna och i någon mån försöka motverka att den får allt för stora konsekvenser för en själv. Detta gäller både det inrikespolitiska dårskaperna, precis som den världsekonomiska. Det senare är troligen orsaken att vi därför vi utbyter åsikter på ett ädelmetallforum.

När jag var liten hade jag en föreställning att exempelvis en statsminister eller en statsministerkandidat måste vara en otroligt klok person. Detta eftersom de tagit sig ända dit i karriären och fått förtroendet (eller varit kandidater för) att leda ett land. Som vuxen vet jag idag betydligt bättre.

Genusflummet är givetvis en del i det hela. Jag minns när vi föräldrar blev kallade till "ett viktigt möte" på en av ungarnas dagis. Detta för att där få höra "det viktiga" att personalen där gått en genusutbildning och därför blivit upplysta. Att man nu skulle uppmuntra pojkar att klä sig i kjol och leka med dockor. Jag minns också den offentliga utskällningen jag gav personalen inför övriga föräldrar, att jag fått stressa från jobbet för att höra detta trams.

Jag är medveten om att min ståndpunkt brukar uppfattas som cynisk och negativ, men för mig är den tyvärr verkligheten och jag kan dessutom argumentera för den. Senast idag har det på allvar föreslagits att det ska införas en straffavgift på 1000-2000 kr/år för den som vill köra med dubbdäck. Detta för att uppmuntra människor att köra dubbfritt (eller rättare sagt inte alls). Till detta hör att just dubbdäck troligen räddat mig liv i samband med en trafikincident.

Att det just finns forskning som visar både att dubbdäck verkligen räddar liv verkar inte ha någon betydelse. Inte heller att luften i Stockholms tunnelbana innehåller tio gånger fler partiklar än stadens mest förorenade gator. Att partiklarna som brukar användas som förevändning för dubbfritt främst kommer från plasten i däcken, inte det dubbarna river upp. Snart får väl bara Miljöpartiets taxichaufförer trafikera innerstaden.

I dag presenterade dessutom Sveriges Television (SVT) planer på att börja utsända public service-kanalerna live på sin nättjänst SVT Play. Detta innebär som de menar även datorer och surfplattor numera juridiskt kom räknas som tv-mottagare. Annat spännande är att MP föreslagit en köttskatt.

Sverige börjar allt mer likna ett dårhus där sjukhusledningen utgörs av de som borde vara intagna.

sisu

Citat från: Åbama skrivet tisdag 22, Januari 2013, 11:33:03
Sisu, en bild vi förmodligen delar (vi delar troligen flera) är att Sverige är förlorat. Jag är också av åsikten att jag inte kan påverka den negativa utveckling som pågår. All den politisk dårskap jag ser pågår runt omkring mig kan man tyvärr bara bevittna och i någon mån försöka motverka att den får allt för stora konsekvenser för en själv. Detta gäller både det inrikespolitiska dårskaperna, precis som den världsekonomiska. Det senare är troligen orsaken att vi därför vi utbyter åsikter på ett ädelmetallforum.

När jag var liten hade jag en föreställning att exempelvis en statsminister eller en statsministerkandidat måste vara en otroligt klok person. Detta eftersom de tagit sig ända dit i karriären och fått förtroendet (eller varit kandidater för) att leda ett land. Som vuxen vet jag idag betydligt bättre.

Genusflummet är givetvis en del i det hela. Jag minns när vi föräldrar blev kallade till "ett viktigt möte" på en av ungarnas dagis. Detta för att där få höra "det viktiga" att personalen där gått en genusutbildning och därför blivit upplysta. Att man nu skulle uppmuntra pojkar att klä sig i kjol och leka med dockor. Jag minns också den offentliga utskällningen jag gav personalen inför övriga föräldrar, att jag fått stressa från jobbet för att höra detta trams.

Jag är medveten om att min ståndpunkt brukar uppfattas som cynisk och negativ, men för mig är den tyvärr verkligheten och jag kan dessutom argumentera för den. Senast idag har det på allvar föreslagits att det ska införas en straffavgift på 1000-2000 kr/år för den som vill köra med dubbdäck. Detta för att uppmuntra människor att köra dubbfritt (eller rättare sagt inte alls). Till detta hör att just dubbdäck troligen räddat mig liv i samband med en trafikincident.

Att det just finns forskning som visar både att dubbdäck verkligen räddar liv verkar inte ha någon betydelse. Inte heller att luften i Stockholms tunnelbana innehåller tio gånger fler partiklar än stadens mest förorenade gator. Att partiklarna som brukar användas som förevändning för dubbfritt främst kommer från plasten i däcken, inte det dubbarna river upp. Snart får väl bara Miljöpartiets taxichaufförer trafikera innerstaden.

I dag presenterade dessutom Sveriges Television (SVT) planer på att börja utsända public service-kanalerna live på sin nättjänst SVT Play. Detta innebär som de menar även datorer och surfplattor numera juridiskt kom räknas som tv-mottagare. Annat spännande är att MP föreslagit en köttskatt.

Sverige börjar allt mer likna ett dårhus där sjukhusledningen utgörs av de som borde vara intagna.

Blir alltid lika glad över att läsa det du skriver Åbama :)
Jag levde också som barn i tron på att statsministrar eller politiker i allmänhet var mycket kloka och intresserade människor. Men i liket med dig har jag lärt mig att så inte var fallet.

Precis min poäng med att Sverige är ett ohjälpligt dårhus!
Hjälp dårarna att fullborda sitt verk, ta er på behörigt avstånd. (Alla som är intresserade av andra platser får gärna höra av sig via PM) och låt sedan landet blir en fackla för världen att skåda.

Antingen är det vi som är dårarna och då kommer facklan att lysa för just genus, mångfald och hetronormskritik och inspirera andra att vandra samma väg. I annat fall så kommer landet att bokstavligt talat att stå i lågor och förhoppningsvis kan detta få en minst sagt avskräckande effekt på omvärlden.

Sveriges bästa tjänst för sig själv och omvärlden är att öka hastigheten på det redan inkörda spåret.

Silverräven

Citat från: sisu skrivet tisdag 22, Januari 2013, 11:31:23
Kanske dags för lite kvotering här också Silverräven? ;)

Kommer aldrig komma på fråga så länge jag är admin på det här forumet ;)

maggan

spelar ingen roll vem som är admin om vi lyckas få en lagstiftning att minst hälften av alla inlägg ska vara skrivna av lesbiska kvinnor. :)

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane