Om skillnaden mellan pris och värde

Startat av august, torsdag 26, April 2018, 15:54:24

Föregående ämne - Nästa ämne

mrSju

Citat från: Tyr skrivet fredag 27, April 2018, 15:22:49
Citat från: mrSju skrivet torsdag 26, April 2018, 22:41:54
Så, jag blev precis klar med en matta till husbilen. Millimeterpassform. Köpte idag en bit heltäckningsmatta för 1000 spänn, gjorde en perfekt mall, lade ner hela kvällen med att skära ut alla krumilurer runt stolarna och pedalerna med sjukt proffsig passform.

Nyss när jag var färdig vände jag på mattan då man skulle skära på baksidan, och ser att jag har gjort den SPEGELVÄND!!!

Värdet är nu noll för att hålla oss till ämnet.
Intressant "off topic" av mrSju, och jag fyller på med min berättelse så du inte känner dig ensam om saken.

Jag gjorde nämligen samma sak när jag skulle lägga in en ny tjock och fin plastmatta i hallen. Hittade en stuv med passande mått 3 x 5 m. Men hallen har inte helt parallella och raka väggar och har dessutom vinklar och utskjutande ställen, så jag tyckte att de bästa var att göra en 1 till 1 mall av byggpapper och skära efter den. Rullade så ut den nyinköpta plastmattan på vardagsrumsgolvet. Då kom ovansidan ner, men det skall väl gå bra det med tänkte jag, och la mallen ovanpå och skar ut mattan. Men den blev ju spegelvänd den mattan också, och det gick inte att reparera misstaget efteråt. Och inte hittade jag sedan att köpa en lika fin matta igen som den jag skurit fel... Och det kostade lika mycket som för mrSju, eller motsvarande 5 stycken 1 oz Silver Eagel.

Hehe. Det sägs att man bara gör dessa misstag endast en gång i livet.

august

Citat från: mrSju skrivet torsdag 26, April 2018, 20:40:32
Pris och värde har inget med varandra att göra. Värde är helt individuellt.
Givetvis är värde subjektivt, men det räcker inte riktigt att säga att värdet är det man själv tycker, även om det vore en attraktiv modell.
Citat
En del saker är värda mycket för ett fåtal människor. Andra saker är värda mycket för väldigt många människor.
...
Så fort man genomför en affär tog man beslutet att värdet på inköpet översteg värdet på priset.
Detta stämmer bara tills dess man inser att man förhastat sig och bjudit för mycket i stridens hetta. Eller när man trodde att det var ett fynd när man köpte en okänd Zorn på en bondauktion, men det efteråt visade sig att den var en billig kopia. Eller... det finns massor med exempel där man har trott att värdet är högre än priset (och därmed anat ett köpläge) när det senare visat sig vara tvärtom. Givetvis förekommer även motsatsen, t ex att man köper en lot med skrotmynt och det visar sig ligga ett par rariteter i röran.

Självklart finns det saker som har ett unikt värde för mig (som den där teckningen min yngste son gjorde till mig när han var liten, noll värde för andra, högt för mig). Men det beror att på att det inte finns någon fungerande marknad för min sons teckningar.

Men för vissa saker så finns det en fungerande marknad med köpare och säljare av ekvivalenta objekt. T ex vanliga bullionsovereigns. Så snart detta gäller så tenderar pris och värde glida ihop (eftersom jag inte kommer att bjuda mer för ett visst exemplar när jag vet att jag lika gärna kan köpa ett annat ex).

När marknaden inte fungerar, eller existerar, så glider pris och värde isär åt olika håll. Detta gäller för allt från barnteckningar till, uppenbarligen, ovanliga 20-kronor. Självklart tyckte köparen av 20-kronan att den var värd priset just exakt då. Frågan är vad han tycker när stridsdammet lagt sig.

Birka

Man kan ju inte blanda in rena bedrägerier och luckyshots i diskussionen.
Det finns ju olika sorters värde t ex marknadsvärde eller affektionsvärde. Men de är ju alla personliga.
Värdet på t ex guldmarknaden är ju också personligt. Alla som köper och säljer har ju sina personliga argument.

mrSju

Det finns även en marknad där även guld är värdelöst. i svältområden föredrar nog de flesta en hamburgare framför en kall krugerrand.

Var väl nån tidig robinsonsäsong där dom sålde en ahlgrens bilarpåse för 10000Sek. (allt på tv e på riktigt)

august

Citat från: Birka skrivet lördag 28, April 2018, 11:31:55
Man kan ju inte blanda in rena bedrägerier och luckyshots i diskussionen.
Det finns ju olika sorters värde t ex marknadsvärde eller affektionsvärde. Men de är ju alla personliga.
Varför inte det? Min poäng är ju just detta att jag inte tror på att marknaden är helt transparent och perfekt. Hela tiden uppstår det situationer där olika saker blir felaktigt prissatta. Och för att förtydliga så talar jag om investeringar (och spekulation) och därmed inte affektionsvärde utan bara marknadsvärde.

Det finns ju hela skolor av investerare som sysslar med fundamental analys med i princip enda målsättning att identifiera när en aktiekurs hamnar fel relativt ett underliggande värde. Jag menar att det borde gå att göra någonting liknande för olika typer av PM. Det gär säkert att räkna på premier, likviditet, fraktkostnader, mintages, etc, och hitta de bra tillfällena och sålla bort de dåliga. Ur ett investeringsperspektiv... så snart vi talar om affektionsvärde och att jag absolut vill ha den där silversvanen eftersom jag gillar svanpastej så är det någonting annat. Om det däremot är så att jag ser en svanhysteri i marknaden och därmed ser en chans till en kort affär så är det naturligtvis en spekulation som man kan räkna på, även om jag tror att man bör ta med en rejäl riskfaktor i kalkylen.

För att ta ett konkret exempel så hade vi ju bara för någon vecka sedan en diskussion om en rabattkod till en PM-handlare som gjorde att pris och värde gled isär och därmed uppstod ett köptillfälle.
Citat
Värdet på t ex guldmarknaden är ju också personligt. Alla som köper och säljer har ju sina personliga argument.
Jag håller faktiskt inte med om detta. Tvärtom är guldmarknaden en fungerande marknad där det finns gott om både köpare och säljare och priset därmed blir väldigt nära värdet. Jag kommer inte att tokbjuda på din bullionsov, eftersom jag vet att jag lika gärna kan köpa en annan.

Att det sedan finns allehanda skäl till att man alls vill köpa (eller sälja) guld är en annan sak, det beror normalt på att man har en förväntan på vad som skall hända i framtiden (t ex att priset skall gå upp).

Jag måste erkänna att det för mig närmast känns självklart att det sker felprissättningar i PM-branchen precis som i alla andra brancher och att det är just dessa situationer som innebär möjligheter till extra goda (eller extra dåliga...) affärer. Men jag är uppenbarligen dåligt på att förklara mig, vilket är helt ok, vi kan släppa diskussionen här.

Birka

mrSju

Ser att det ligger en majblomma från 1907 ute på tradera nu om nån är intresserad. Budet är uppe i 7010 SEK.

Tänkte bara tipsa om nån var sugen.

Rödlöga

Citat från: mrSju skrivet tisdag 01, Maj 2018, 19:47:11
Ser att det ligger en majblomma från 1907 ute på tradera nu om nån är intresserad. Budet är uppe i 7010 SEK.

Tänkte bara tipsa om nån var sugen.
Eller ett Pokémon-kort för 500.000 kr ?
https://www.tradera.com/item/293307/307346923/charizard-1st-edition-shadowless-base-set-psa-10

coras

Hej, bjuder in mig själv i samtalet.
Det som förblindar många PM intresserade är priset i sek och dollar.
Det är valutan som varierar. Mängden guld silver är den samma i gram.
För basic kanske som svar men jag får gå tillbaka till detta när jag vandrar i väg i tankarna.
Men visst, det finns inget fast värde på något alls. Bara en social konstruktion mellan människor.

Olli

Citat från: mrSju skrivet torsdag 26, April 2018, 22:41:54
Så, jag blev precis klar med en matta till husbilen. Millimeterpassform. Köpte idag en bit heltäckningsmatta för 1000 spänn, gjorde en perfekt mall, lade ner hela kvällen med att skära ut alla krumilurer runt stolarna och pedalerna med sjukt proffsig passform.

Nyss när jag var färdig vände jag på mattan då man skulle skära på baksidan, och ser att jag har gjort den SPEGELVÄND!!!

Värdet är nu noll för att hålla oss till ämnet.

Och för att hålla oss till ämnet.. Tänk OM du hittar en husbilsägare i UK, New Zeeland, Uganda eller något annat vänstertrafikland som har samma husbil, fast spegelvänd. Snacka om värde på mattan för denna ägaren! ;D

"Den ena mannens golv är den andra mannens innertak"

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane