Investeringsstrategi

Startat av Stitch, fredag 29, September 2017, 06:58:49

Föregående ämne - Nästa ämne

Stitch

Mitt första inlägg här får bli en fråga om vilken strategi som kan vara lämplig för mig som först och främst ser silver och guld som ett sparande och försäkring.
Som med allt sparande måste jag därmed också ha en möjlighet att realisera mina tillgångar utan alltför stort krångel.
Samtidigt ser jag också framförallt silverköp som ett nöje, och är därför beredd på att vissa mynt som jag köper enbart för att de är fina kan vara svårare att bli av med om det skulle behövas, åtminstone till "rätt" pris.
Med den strategin bör huvuddelen av mitt innehav vara bullions som jag köper så nära spot som möjligt. Hittills har jag köpt lite av varje; maples, kangaroos, philharmoniker etc, förutom enstaka "roligare" mynt, vilket jag kommer att fortsätta köpa.
När jag nu står i begrepp att öka mitt silverinnehav funderar jag på vad jag ska satsa på. Min tanke är att gå "all in" på kangaroos, då de verkar vara hyfsat välkända både i Sverige och Europa, och de ligger väldigt bra till prismässigt relativt spot. Är det smart, eller kan det finnas skäl att diversifiera mer. I så fall vilka?

Birka

Jag skulle hellre ha köpt ASE därför att risken för att få milky spots på mynten är större med Kängurun.

snus

Om vi ponerar att Euron kollapsar och försvinner som valuta, skulle det påverka philharmoniker?
Skulle de bli svårare att avyttra?

Birka

Phillisarna är ju inte kopplade till euron utan till  Austrian schillings så de blir säkert inte drabbade.

Birka

I_am_mine

Citat från: Birka skrivet fredag 29, September 2017, 10:33:43
Jag skulle hellre ha köpt ASE därför att risken för att få milky spots på mynten är större med Kängurun.

Man får ju betala 10-15kr mer för en ASE, det är ett rejält påslag på en bullion för att slippa milkspots som ändå inte påverkar silvervärdet

I_am_mine

Köper du blandade årtal så får du just nu philharmonics för nästan samma pris som kangaroos.

https://goldsilver.be/en/coins/52-1-oz-silver-wiener-philharmoniker.html

Kan inte uttrycka mig om vilken som är bättre för jag har nyss beställt mina första kangaroos och väntar på att dom ska komma hem

Birka

Ok, det är väl för att jag hatar fula fläckar på mina mynt. Är väl kanske lite överkänslig.
För den breda folkmassan globalt sett är det nog ASE som är mer välkänt.

Birka

Citat från: I_am_mine skrivet fredag 29, September 2017, 17:32:04
Citat från: Birka skrivet fredag 29, September 2017, 10:33:43

Man får ju betala 10-15kr mer för en ASE, det är ett rejält påslag på en bullion för att slippa milkspots som ändå inte påverkar silvervärdet

Handlar man från Heubach.de så är skillnaden mellan ASE och kängurun bara 0,75€
https://www.heubach-edelmetalle.de/catalog/silbermuenzen-1-unze-us-silver-eagle

Krugerangel

jerseph

Som med alla investeringsstrategier får du bäst resultat om du diversifierar dig.

Jag rekommenderar en blandning av:

• Bullion (du får rent silver nära spot, går dock ned lika mycket som spot vid nedgång)
  • Numismatiska mynt (kostar lite mer men behåller värdet bättre om spotpriset faller)
  • Skrotsilver (kan ofta köpas med rabatt mot spot)

Bullion: Australian Kangaroo, Maple leaf, Silver eagle
Numismatiska mynt: Kookaburra, Kina panda, Somalia Elefant, till viss del även den australiensiska Koalan
Skrotsilver: gamla svenska mynt, matsilver m.m

Dessutom får du ännu bättre riskspridning om du köper flera olika ädelmetaller, silver är extremt volatilt.

Birka

Håller med föregående skribent förutom att om du inte vill riskera att fula mjölkiga fläckar som inte går att få bort ska uppstå på dina mynt så ska du inte köpa:
Perth känguru
Maple leaf
Somalia elephant
Wiener Philharmoniker

I_am_mine

snus

Citat från: Birka skrivet fredag 29, September 2017, 21:47:27
Håller med föregående skribent förutom att om du inte vill riskera att fula mjölkiga fläckar som inte går att få bort ska uppstå på dina mynt så ska du inte köpa:
Perth känguru
Maple leaf
Somalia elephant
Wiener Philharmoniker

Då blir det inte många bullionmynt kvar att välja på  ???

Birka

Nej, jag skyr de flesta.
Om man bara vill spara för silvervärdet så borde väl ugglan vara överlägsen. Vet dock ej om den drabbas av milky spots.
Själv tycker jag att det är värt att lägga till ett par euro och köpa seminumismatiska mynt som oftast kommer i kapsel. Då slipper man ju den utgiften om man vill ha sina mynt i kapsel.
Man kan ju undra varför det oftast är de billigaste mynten som drabbas av milky spots eller är det kanske just därför de är billiga. Hoppar de över något kostsamt moment i tillverkningen.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane