Fråga angående regel i köp-forumet!

Startat av Canvas, torsdag 28, September 2017, 03:17:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Canvas

Hej!

Jag undrar varför följande regel finns: "den säljare som först svarar i tråden eller via pm har förtur på att sälja varan/varorna som efterfrågas i tråden. Om en överenskommelse sen inte går att få till så går turen till nästa ev säljare som har svarat, alternativt postar köparen att han/hon är intresserad av varan/varorna igen."

Borde man inte få göra affärer med vem man vill?

Har funderat på att lägga ut några köpes-annonser där, men jag tvekar. Om man t.ex. inte vet hur man testar äktheten på varorna, så kanske man inte vill köpa av någon totalt okänd användare som skrivit 3 inlägg och inte har ett enda affärsomdöme.

I_am_mine

Om du inte vill köpa så skulle jag tillämpa "en överenskommelse inte går att få till"
Jag antar att det är för att undvika att det ska bli budgivningar och sura miner.

Lägger du tex upp att "jag vill köpa för 4% över spot" och någon med goda omdömen erbjuder det så är det ju inte meningen att någon annan ska komma och bjuda under.

Däremot lägger du ut "jag vill köpa guld" så kommer du säkert få många olika förslag och är det så att prisförslaget inte passar så får man förhandla och ibland kommer man inte överens.

Så tolkar iaf jag det, admin kanske kan reda upp det ifall jag har fel

MrLibertad

Citat från: Canvas skrivet torsdag 28, September 2017, 03:17:28
Hej!

Jag undrar varför följande regel finns: "den säljare som först svarar i tråden eller via pm har förtur på att sälja varan/varorna som efterfrågas i tråden. Om en överenskommelse sen inte går att få till så går turen till nästa ev säljare som har svarat, alternativt postar köparen att han/hon är intresserad av varan/varorna igen."

Borde man inte få göra affärer med vem man vill?

Har funderat på att lägga ut några köpes-annonser där, men jag tvekar. Om man t.ex. inte vet hur man testar äktheten på varorna, så kanske man inte vill köpa av någon totalt okänd användare som skrivit 3 inlägg och inte har ett enda affärsomdöme.

Visst får man göra affärer med vem man vill men man bör ju inte gå förbi kön så att säga utan ge nummer 1 chansen. Dock så handlar det ju om en överenskommelse och funkar det inte för båda parter eller något inte känns bra så går man ju bara vidare.

Alla var nya här på forumet en gång i tiden och det enda sättet att få upp sitt rykte är ju att göra affärer genom forumet och det kan man ju bara göra om man får chansen.

När det sen i ditt fall gäller köpannonser så utformar du ju dom hur du vill, du kan ju t ex skriva att du har som krav att du bara köper från medlemmar med 10 positiva omdömen eller något sånt, du styr ju själv din annons med vilka än krav du vill sätta, detta gäller så klart även säljannonser, man bestämmer ju själv riktlinjerna för en ev affär man vill göra.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane