Mexican Libertad silvermynt kan bli värda mer än vanliga bullionmynt.

Startat av mega_n, fredag 15, September 2017, 17:28:24

Föregående ämne - Nästa ämne

mega_n

Har ni följt denna utveckling?

Hugo Salinas Price har jobbat för att monitisera Libertad-silvermynt. Nu fler möten med staten. Kan bli möjligt i en framtid...

https://mishtalk.com/2017/09/15/mexican-congress-debates-the-monetization-of-the-libertad-silver-ounce/

Om det går igenom kan våra libertadmynt bli mer eftertraktade och mer värda än andra vanliga bullionmynt...

Har ni samlat på sådana mynt?

/H

fredrikwall67

Jag hade en plan för några år sedan, att göra just det, för jag tycker de är vackra bullion. Men det blev inte av. Har kanske 25. Men de är ändå inte till salu :-)

Fiat de Lux

En rulle 25 st finns i min ägo...

Lite misstänksam blir man. Det verkar som om någon vill frikoppla mexikanskproducerade silvermynt från marknadspriset genom att öka värdet en aning (Kring 20 US Dollar) per ounce. Vet inte hur det ska gå till. Visserligen är silverägandet försvinnande litet i förhållande till privata guldtillgångar... men lite klurigt blir det...

Jag tänker att denna " Försäkring " skulle jag inte ge ett jota för :

" If the price of silver should plunge tomorrow to $250 pesos to the ounce, for example, the Mexican central bank would keep the monetary value of the "Libertad" ounce stable. In that way, the saver would not loose and the silver coin would remain "in circulation".

Man är alltså beroende av ett lands centralbank som håller upp värdet på en mexikansk silver Libertad . Samma centralbank som är utgivare av peson.  Är det någon mer än jag som anar en hund begraven ?

Risken är ju överhängande att man kan beslagta silver genom att devalvera peson och inte fullfölja sitt löfte om stabilt värde på silverpeson. Då kommer många med silverinnehav att paniksälja .

fredrikwall67

Har hört/läst något rykte om att just bullion används ofta i Mexico. Var något med en elektronikafärrskedja, där man kunde köpa sälja bulloion till bra priser, mycket cirkulerat såklart. Googlade litet kring det nu, men söker tydligen dåligt.

Silver

Ja, gillar dom. Har ett gäng 1 oz bullion av lite olika årgångar. Men nu blir man sugen på några till. :)

I_am_mine

Tycker dom är lite dyra ca 15 spänn mer än andra bullion, är dom värd det?

Krugerangel

Vad jag har hört och förstått så myntas Mexican Libertad av US Mint, i USA.
Hörde också att man vare sig kan köpa eller sälja silver-bullion i Mexico ej heller från/till den Mexikanska centralbanken.
Som det finns olika Kronor finns det olika Dollar och olika Libertads.
Någon som vet?

Birka

Har aldrig tänkt på det men de verkar ju inte ha något nominellt värde och är väl därför ej utgivna av Mexikanska riksbanken.

ífing

Citat från: Krugerangel skrivet lördag 16, September 2017, 21:58:26
Vad jag har hört och förstått så myntas Mexican Libertad av US Mint, i USA.
Hörde också att man vare sig kan köpa eller sälja silver-bullion i Mexico ej heller från/till den Mexikanska centralbanken.
Som det finns olika Kronor finns det olika Dollar och olika Libertads.
Någon som vet?

Citat från: Birka skrivet lördag 16, September 2017, 22:27:26
Har aldrig tänkt på det men de verkar ju inte ha något nominellt värde och är väl därför ej utgivna av Mexikanska riksbanken.

Libertads tillverkas i Casa de Moneda i Mexico City. Kan köpas och säljas i banker.
https://www.banamex.com/economia_finanzas/es/divisas_metales/metales.htm

Och varför inte ha valör på mynten:
http://www.internationalman.com/articles/the-mexican-libertad-the-currency-solution

I_am_mine

Att sätta ett nominellt värde på dom som är flytande med en liten premium mot silverkursen är ett sjukt bra sätt att få invånarna att köpa silver. Ett silvermynt som man faktiskt kan handla med hade varit drömmen

ífing

Paper

Citat från: fredrikwall67 skrivet fredag 15, September 2017, 19:58:37
Har hört/läst något rykte om att just bullion används ofta i Mexico. Var något med en elektronikafärrskedja, där man kunde köpa sälja bulloion till bra priser, mycket cirkulerat såklart. Googlade litet kring det nu, men söker tydligen dåligt.

Vet inte ifall bullion används så mycket i Mexiko men kan höra med min fru som är mexikanska vet mer om det eller i alla fall hennes familj.

Banco Azteca https://www.bancoazteca.com.mx/PortalBancoAzteca/medios/plataLibertad.do säljer 1 oz silverlibertad och de bankerna hittar man lättast inne på Elektra-butiker (mexikansk elektronikkedja).

Har köpt där de gånger vi varit i Mexiko och funkat bra, skriver på kvittot med namnteckning och får mynten. Kan även välja ifall man vill få med eller utan kapsel (kostar inget extra att få med). Vill att man visar passet för id-koll så bra att ha med det.

Ska testa de andra bankerna när vi är nere nästa gång, hur de funkar och priserna de håller.

Peson ligger på ca 2 MXN=1SEK

/ Paper

fredrikwall67

Citat från: Paper skrivet Söndag 17, September 2017, 19:03:44
Citat från: fredrikwall67 skrivet fredag 15, September 2017, 19:58:37

Vet inte ifall bullion används så mycket i Mexiko men kan höra med min fru som är mexikanska vet mer om det eller i alla fall hennes familj.

Banco Azteca https://www.bancoazteca.com.mx/PortalBancoAzteca/medios/plataLibertad.do säljer 1 oz silverlibertad och de bankerna hittar man lättast inne på Elektra-butiker (mexikansk elektronikkedja).

Har köpt där de gånger vi varit i Mexiko och funkat bra, skriver på kvittot med namnteckning och får mynten. Kan även välja ifall man vill få med eller utan kapsel (kostar inget extra att få med). Vill att man visar passet för id-koll så bra att ha med det.

Ska testa de andra bankerna när vi är nere nästa gång, hur de funkar och priserna de håller.

Peson ligger på ca 2 MXN=1SEK

/ Paper

Det var nog detta jag läst/hört om. Om du kommer över mer info vore det kul att få höra om

I_am_mine

! No longer available

Google rösten i denna video är sjukt jobbig men slutsatsen är väldigt intressant.
Kolla in och kommentera ;)

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane