Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot

Startat av alang, tisdag 06, Mars 2012, 16:57:02

Föregående ämne - Nästa ämne

fredrikwall67

Vi får väl se efter ECB räntebeskedet senare idag. Brukar ju smällas ner kring sådana event. Det som stör bilden just nu är, börsen upp, och Silver/Guld upp samtidigt. Det brukar sällan hända. Positivt tror jag för ÄM.

hasse_A

Citat från: kristensson skrivet torsdag 21, April 2016, 10:01:26
Jag lutar åt det senare alltså en manipulerad uppgång som kommer följas av en rejäl smash.

Håller med. Mike Maloney är av samma åsikt.
Då kan det bli köpläge.

fredrikwall67

Händ einget under ECB, gott tecken, men presskoferensen som börjar 14:30 kan bli avgörande, för denna gång.

fredrikwall67

Den kunde man ju föutse....igen, Hedgade inte, så våsrt att sälja fysisikt silver på börsen

kristensson

Veckan som gick var första veckan med optionslösen på 4år som ingen elaking körde ned PM.
I onsdags förföll COMEX och i fredags förföll LBMA och OTC.

Minns ni vad som hände idag för exakt 5 år sedan.

JPM körde "Operation Silver Slam".
Man hade låtit Silvret på 4 månader gå från 28 - 50$/oz och då den 1Maj 2011 på kvällen när den tidiga tunna handeln satte igång österut slog man till.

Silvret kördes ned från 50 - 34 $/oz sedan kom den lite djävulska avslutningen, man släppte upp det till över 42 och många hoppade glatt på tåget igen, innan man gav sig på det igen och sedan dess har det varit nedförsbacke ända ned till 13$/oz.

Nu på 5 årsdagen av denna händelse och en options lösen vecka utan nedställ har Silvret gått till 18$/oz på 4-5 månader.

Siffrorna är tagna ur minnet och inte exacta men de är nog representativa för händelsen.

Min fundering är när många går i lyckorus efter senaste tidens uppgång.
Kommer det en Slam i kväll eller ska lyckan fortsätta?

hasse_A

Citat från: kristensson skrivet Söndag 01, Maj 2016, 18:42:31

Jag fattar nada. Vadå Slam i kväll ? E det inte helg nu ? Då kan dom väl inte slamma ?
Handeln är väl stängd tills i morgon ?

fredrikwall67

Kvällen börjar väl med en morgon i Asien, så när man vaknar vet man. Köpte precis en liten lot, så jag räknar med ner. Men man kan inte tänka så, för det jag köper idag, är inte för spekulation, det är för att säkra tillgången.  Varför ha digitala siffror på ett konto, när man kan ha fysiskt i handen. Om säg 10 år, kommer det jag har i handen, trolgen fortfarande ha samma köpkraft som idag. Oavsett vad som nu händer ikväll/natt. Så när min dotter gräver efter min skattkatrta, eller fiskar i sjön. Ja ni vet osv osv.

ManoleteSTHLM

Citat från: kristensson skrivet Söndag 01, Maj 2016, 18:42:31
Veckan som gick var första veckan med optionslösen på 4år som ingen elaking körde ned PM.
I onsdags förföll COMEX och i fredags förföll LBMA och OTC.

Minns ni vad som hände idag för exakt 5 år sedan.

JPM körde "Operation Silver Slam".
Man hade låtit Silvret på 4 månader gå från 28 - 50$/oz och då den 1Maj 2011 på kvällen när den tidiga tunna handeln satte igång österut slog man till.

Silvret kördes ned från 50 - 34 $/oz sedan kom den lite djävulska avslutningen, man släppte upp det till över 42 och många hoppade glatt på tåget igen, innan man gav sig på det igen och sedan dess har det varit nedförsbacke ända ned till 13$/oz.

Nu på 5 årsdagen av denna händelse och en options lösen vecka utan nedställ har Silvret gått till 18$/oz på 4-5 månader.

Siffrorna är tagna ur minnet och inte exacta men de är nog representativa för händelsen.

Min fundering är när många går i lyckorus efter senaste tidens uppgång.

En sund fundering som jag sett andra dela med dig i liknande tankegångar på Silverseek och SRSRocco (inte St Angelo själv men väl några av de som kommenterar där). En tjurfälla och läge för "kartellen" att slå till således, speciellt om Kina är med på en silversmash.

Här finns det mycket att kommentera om vad som har förändrats sedan samma tid 2011. Jag väljer att fokusera på dollarn. En väsentlig skillnad är dollarindex och den presumtiva riktning som den kan antas bege sig i. Vi talar om silverpriset i dollar och svaret kanske finns där. En kik i den historiska grafen nedan (välj månadsintervall) visar på hur dollarindex tuktade upp från 2011, bottnade cyklist just i april 2011, och har den senaste tiden börjat reversera nedåt - samtidigt som guld och silver börjat stiga.

http://www.tradingeconomics.com/united-states/currency

Den senaste månaden har Obama träffat Fedchefen Yellen vid otaliga tillfällen och det gäller att staga upp den amerikanska ekonomin samtidigt som de två ovan nämnda ska rigga det hela på bästa sätt för Hillary Clinton och försvåra för missnöjeskandidaten Donald Trump. Det gäller att försvaga dollarn för att ge en boost åt inhemsk produktion och att skapa fler verkliga jobb. Dollarn ska ner. Dollarindex är just nu vid 93 och det "är snack" om det ska ner till 80. USA har indikerat till andra länder att inte sänka sina valutor och det torde betyda att Yellen & co är beredda att låta dollarn gå ner genom olika åtgärder.

http://www.zerohedge.com/news/2016-04-29/us-treasury-gives-explicit-warning-china-germany-and-japan-not-devalue-their-currenc

Den senaste tidens uppställ i oljan och andra råvaror har delvis kunnat knytas till dollarfallet och om detta fortsätter så lär det inte bli något nedställ i silvret utan uppgången kanske kan fortsätta. Fortsatt upp över 20 USD i sommar är inte alls omöjligt. 

kristensson

kristensson

Någonting händer i marknaden

En Japansk elektronik tillverkare söker upp gruvbolaget First Majestic Silver för att låsa in priset för framtida leveranser.

http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-05-26/miner-sees-silver-price-surging-ninefold-as-global-gadgets-boom

kristensson

toblov

Silverspot går som tåget. Närmar sig 19 usd/oz med stormsteg! GSR på snart under 70, det var länge sedan.

zupay

Härliga tider!

Fin känsla att ligga plus på allt silver jag nånsin köpt  8)

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane