Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot

Startat av alang, tisdag 06, Mars 2012, 16:57:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Åbama

Citat från: Unmanipulatable skrivet lördag 26, Mars 2016, 01:01:53
Silver är ett grundämne och silver är pengar

Silver har en monetär historia, precis som guld. Däremot har silver inte funktionen som pengar i avseendet valuta idag. Det var länge sedan silver hade den funktionen. Inte heller betraktas silver som en finansiell tillgång och värdebevarare vare sig av riksbanker eller ur skattehänseende.

Långsiktigt tror också jag däremot att silver har en ljus framtid. Mer med tanke på att det är en hyfsat statisk tillgång och det finns en efterfrågan av metallen för dess unika egenskaper. Mer också för att mer pengar som skapas och efterfrågar varan gör att varan stiger i värde på lång sikt i förhållande till pengarna. Lite därför som en enkrona från 1967 är värt så många gånger mer än sitt nominella värde, just för att den monetära basen utökats stadigt sedan präglingsåret.

Nej, dagens skuldberg kan inte återbetalas. Inte rimligen och det vet nog marknaden också. Däremot vill inga aktörer lämna marknaden så länge det fortfarande finns vinster att tjäna. Lite som ett rejält fylleparty, där det fortfarande finns lätt tillgängligt kjoltyg att erövra för raggarna på platsen. Att en baksmälla väntar efter en rejäl fylla vet nog de flesta, men denna kan dröja länge än.

Vid en rejäl världsomspännande finansiell kris som gör väldigt många människor betydligt fattigare riskerar denna också att bli självförstärkande. Det sista man då investerar i är smyckevaror och häftiga silvermynt, då pengarna då knappt räcker till det nödvändigaste.

Det finns också andra argument både för och emot silvret. Inom elektronik blir behoven av ädelmetaller överlag allt mindre genom att tekniken utvecklas. Behovet av silver i solpaneler minskar också genom teknikutveckling. Den tidigare absolut största marknaden för silver var för film och framkallningsvätska kan nog också ha sägas ha decimerats helt då våtfilm idag i stort sett bara används av en och annan nostalgisk nörd.

Silvrets framtid är därför spännande och potentiellt ljus, men samtidigt allt annat än självklar.

august

Citat från: Unmanipulatable skrivet lördag 26, Mars 2016, 01:01:53
Jag tycker man ska beakta ökningen av total mängd tillgängligt silver kontra ökningen av penningmängden.
...
När efterfrågan stiger på silver som ett resultat av flykt från euro och centralstyrda valutor så kommer silvrets köpkraft att stiga.
Jag tror att alla här är ense i vår syn på den långsiktiga konsekvensen av QE i olika former. Självklart så kommer förtroendet för fiatvalutorna att urholkas, kanske t.o.m på ett explosivt sätt.

Det vi inte är ense om är den automatiska kopplingen eftersom fiatvalutorna kommer att tappa i förtroende så måste silver stiga i värde (relativt annat).

Detta innebär att man tillskriver silver en specialställning som skiljer det från andra råvaror (som lingon). Denna specialställning innebär att man ser silver som en monetär råvara och det är helt enkelt inte sant idag. Silver har tidigare varit en monetär metall, och kan kanske åter bli det i framtiden, men oavsett vad vi som gillar silver anser så är detta inte självklart. Därför skall man vara försiktig i sina slutsatser.

När förtroendet för fiatvalutor någon gång urholkas så kommer folk att fly till andra tillgångar. Självklar vore lingon ett uselt val (om inte annat så för att blodpudding med lingon plötsligt skulle gå från budgetmiddag till oöverkomlig lyx). Men det betyder inte att silver är det enda möjliga valet.

toblov

Håller med om att man inte skall ta kopplingen för givet. Det är som nämn farligt att dra för enkla slutsatser i detta komplicerade system. Men silver till skillnad från många andra råvaror så som lingon m.m följer guld rätt bra. Som trots allt ändå måste anses ha en speciell ställning i vårt monetära system om än inte alls så pass stor den en gång haft eller möjligen kommer ha.

Unmanipulatable

Det är inte bara den monetära basen som ökar och påverkar penningmängd samt prisinflation.
Centralbanker skapar pengar/monetär bas. Affärsbanker skapar bankvaluta/ fordringar på pengar / och lånar ut sina egna skulder till låntagaren. En stor del av vår svenska valuta är bolån. Ett bolån är bankens skuld till låntagaren, med fastighet som säkerhet för lånet vilkens pris blåsts upp av all valuta som banken skapar ur luft. Ingen bra säkerhet. Banken äger i praktiken den belånade fastigheten trots att banken gått in i affären nästan utan att ha några pengar. Och skulle det gå åt h-e ändå så kommer politikerna att rädda banken genom att stjäla från arbetare pensionärer och sparare och ofödda. Osmakligt!

Den valuta som cirkulerar i samhället är inte pengar/monetär bas mer än till några få procent . Ca 97%  är bara fordringar på pengar.
Att särskilja detta är pedagogiskt viktigt. Dock tycker marknaden att dessa ickepengar är pengar och använder dem gärna som betalmedel.     
En skillnad är naturligtvis att din kontolikvid skyddas av insättningsgarantin. Om denna  inte fungerar som tänkt eller om du har mer likvid än 100kEUR så är din tillgång borta när banken konkar. Har du likviden i riksbankspengar så har du den utan mellanhänder. En fordring är aldrig samma sak som att besitta något utan mellanhänder.

När det gäller silver så är det viktigt att framhålla dess monetära egenskaper och se på silvret ur ett större perspektiv även tidsmässigt , historiskt och silvrets framtidsutsikter. Marknaden tycker att Bitcoin är pengar oavsett vad eliten säger, samma sak med silver. 

Stora resurser och ansträngningar är aktiva för att trycka ner silverpriset. Man ser inte motsvarande mekanismer för lingonpriset. Marknaden använder silver som pengar. Inte i samma skala som man använder bankskulder som pengar förstås men likväl så ser marknaden silver som pengar och alltfler väljer att spara i silver tror jag. Inte för att de ska använda det till sin egna industri utan för att silver är pengar. Silvret och guldet följs åt relativt intimt!

Gränserna för huruvida man kan kalla en tillgång för pengar är inte absoluta eller knivskarpa. Jag kan förstå att man inte vill kalla silver för pengar. Just nu är det kanske eventuellt inte riktigt det , silvermynt är inte jättelikvida idag , men med inte alltför mycket besvär kan de växlas in till en valuta som accepteras av alla. De kommer att bli alltmer likvida, de har varit mer likvida och de kommer att bevara värde. Inte bara en liten stund utan tusentals år. Så i den kontexten är silver pengar.

Det räcker med att en mycket liten del av mänskligheten väljer att växla in sina tillgångar till silver för att öka köpkraften på silvret. Folk kommer att tvingas använda alternativa former av pengar. Om bara en liten liten del av dessa alternativ utgörs av silver så kommer silvret att explodera. Under tiden så kommer den gradvisa inflationen gynna silvret.

Jag står fast vid att silver är pengar men har respekt för att andra inte vill kalla det för pengar eftersom det ju är ett gränsfall. Då är dock i konsekvensens namn inte heller guld pengar.

granlundii

Stark uppgång nu under några dagar, får se om det börjar dra iväg  8)

toblov

Tekniskt ser det riktigt intressant ut för såväl SLV som silver spot.

maggan

En attack när de stora börserna är stängda inatt kanske? Gissar på 15.5 imorgon när vi loggar in.

Chazsan

Citat från: august skrivet fredag 25, Mars 2016, 22:31:27
"Stopp", invänder någon, "lingon är inte en monetär tillgång, utan en råvara som förbrukas". Precis, helt rätt, och detta gäller även för silver. Idag är silver inte en monetär metall, det är en råvara som förbrukas.

Däremot så är silver, till skillnad från lingon, en metall med fantastiska egenskaper, bred användning inom industrin, icke-elastisk förbrukning och en begränsad med explosiv potential för att återkomma som monetär metall. Därför är silver intressant. Men det har ingenting med storleken på ECBs tryckpress att göra.

Framförallt är silver någonting som kan ligga och vänta på bättre tider hur länge som helst till skillnad från lingon.

Genom åren har jag köpt och sålt saker och det jag lärt mig är att säsongsberoende färskvaror är i princip det sämsta man kan hålla på med. Lyckas man inte sälja allt innan det är förstört så förlorar man pengar. De varor som jag har kunnat sälja när jag har velat för att priserna har varit rätt, är de som jag har tjänat mest pengar på och tyckt mest om. Exempelvis sålde jag vin och starksprit för många år sedan. Vinerna blev bättre tills de blev sämre och paniken uppstod. Spriten förändras aldrig i flaskan och med tålamod så kunde jag sälja de sista flaskorna med vinst ganska många år senare. Det band upp likviditet, men jag var aldrig stressad eller pressad och kunde slutligen göra en bra affär.

Ädelmetaller är ett sparande för den tålmodige, oavsett om det är till industriell eller monetär användning som jag en dag avyttrar mina silver- och guldpengar till så tror jag att det finns ett relativt köpkraftsbevarande värde i dem. Skulle de öka i värde så är det en bonus.

Asrael

DB går med på förlikning i mål om konspiration gällande silver spotfix-manipulation. Överenskommelsen givetvis hemlig. (Nu vet vi att konspirationsteorin verkligen var en konspiration)

http://www.gata.org/node/16375
http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-04-13/deutsche-bank-settles-silver-price-fixing-claims-lawyers-say

Sarek

Deutsche Bank bekräftar nu otillbörlig marknadspåverkan av silvret i en juridisk uppgörelse, och har dessutom gått med på att exponera de övriga ädelmetallbankerna som varit delaktiga.

Processen, som ursprungligen lämnades in i en av New Yorks tingsrätter hävdade att bankerna som övervakade silverfixen har manipulerat den fysiska marknaden och COMEX terminsmarknad sedan januari 2007.
Många förväntade sig att detta fall aldrig skulle leda någonstans, och att  de svarande bankerna skulle sätta sig på tvären på obestämd tid då de alla har "juridiska budgetar" som är mycket större än de kärandes.

Detta är anledningen till att vi blev mycket förvånade över att läsa att detta mål mot ädelmetallmanipulation inte bara inte sopats bort utan också  att de fick Deutsche Bank att erkänna att de olagligt konspirerat med Bank of Nova Scotia och HSBC i fastställandet av silverpriset på bekostnad av investerare.

Villkoren för uppgörelsen avslöjas inte, men överenskommelsen kommer att innebära en monetär bestraffning av den tyska banken.

Självklart är det så att en uppgörelse med böter inte hade kunnat ske om bankerna aldrig hade fifflat eller gjort någonting otillbörligt.

Slutligen skall bara påminnas om "The US Commodity Regulator" CFTC som år 2013 avslutat sin femåriga undersökning rörande påståenden om att de största ädelmetallbankerna manipulerade priserna på silvermarknaderna. Högdragna rapporterade de i September 2013 att det inte funnit några bevis för oegentligheter och helt sonika lade ner den femåriga! undersökningen.

Mot bakgrund av ovanstående fällande dom kanske det nu är dags för den så kallade "tillsynsmyndigheten" CFTC som då leddes av före detta Goldman Sachsmannen Gary Gensler,  med hjälp av HFT lobbyisten Bart Chilton, att återuppta sin undersökning?

Deutsche Bank Confirms Silver Market Manipulation In Legal Settlement, Agrees To Expose Other Banks

toblov

Bosse68

Condor2ooo

Framförallt en fallande dollar och Köprusch efter silver i Shanghai sägs ligga bakom denna uppgång. Det är bara att hoppas på att uppgången fortsätter.

http://www.usagold.com/cpmforum/2016/04/19/gold-gains-on-dollar-weakness-silver-hits-10-month-high/

kristensson

Citat från: Condor2ooo skrivet tisdag 19, April 2016, 15:48:29
Framförallt en fallande dollar och Köprusch efter silver i Shanghai sägs ligga bakom denna uppgång. Det är bara att hoppas på att uppgången fortsätter.

http://www.usagold.com/cpmforum/2016/04/19/gold-gains-on-dollar-weakness-silver-hits-10-month-high/

PM och då framför allt Silver har gått starkt senaste tiden.

Funderar då på om det är nu Fysiskt och Papper ska skilja sig åt och att det är någon form av "end game", eller
Elakingarna som låter det gå upp för att få stora massor att gå "lång" i metallerna för att när tillräckligt många är med så smashar man ned och lyssnar till det stora klirret från kassa apparaten.

Jag lutar åt det senare alltså en manipulerad uppgång som kommer följas av en rejäl smash.

Spännande är det.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane