Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot

Startat av alang, tisdag 06, Mars 2012, 16:57:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Pette94

FED kommer inte höja räntan förrän helvetet fryser till is, man inser att det är tecken på en svag ekonomi när räntan knappt kan komma över 1%, samtidigt som normaliteten ligger flera gånger högre. Låg ränta och större inflation än man kunde tro gör att pengar blir enklare att få tag i, späder på bubblor samt spekulation ännu mer ju mer mättad den reella ekonomin blir destu svårare blir det att kunna tjäna pengar (alla har redan satsat på volvo osv). Allt eftersom räntan stiger blir skulder och lån svårare att betala tillbaks, folk fallerar på lånen, bankerna får inte in sina pengar, färre pengar finns tillgängligt och cykeln börjar om igen.. Man vill inte höja räntan för det skyndar på processen, men det är svårt när någon gång lån måste betala tillbaks, mycket av investeringar och spekulation antar att det kommer fortsätta uppåt uppåt i flera år framöver, när mycket tyder på stagnerande uppgångar eller rentav nedgångar.

Ang silverspot, enligt mig varför det gått ned samt nu något upp igen är egentligen då den Svenska ekonomin stabiliserats något jäntemot andra länder och världen. Folk börjar spekulera på börserna något och säljer då tillgångar såsom silver/guld = Större utbud pressar ner priserna något. Men fler faktorer än så spelar in, det är en stor ekonomi och alla har sina skäl att sälja och köpa varor. De närmaste veckorna för silverpriset beror mycket på börsen. Minskar den ytterligare kommer troligtvis silverpriset att gå nedåt då folk säljer PM för aktier. När aktierna stiger ökar också PM, möjligtvis i ökande grad. För att sedan gå ner. Säkert folk som utnyttjat detta något, tänker tillbaks när silverpriset gick ned till 3,75kr/gram någon vecka för att sedan gå upp till 4,8kr/gram och nu låg det på under 3,9kr/gram igen.. Går som sagt uppåt och nedåt

MarkusA

Sedan när har spot priset för PM något att göra med fysisk metall? COMEX är ju bara ett spel med pappersguld/papperssilver... Och dessutom galet riggat.
Silverpriset i Sverige beror ju även på dollarkursen förstås.

LongJohnSilver

Ja, det är rätt uppenbart att det är riggat. Vad är pappersguld vs registrerat guld uppe i nu på comex? 200+:1? Fördelen är ju att fysiskt blir billigare eftersom pappret trycker ned deras värde, nackdelen är ju att priset inte kan stiga innan det blir fysisk brist och manipulationerna inte kan stå emot efterfrågan.

Gött att se silvret störtdök idag på börsen såhär lagom till löningen. :)

PrivE

Nja, priset på fysiskt blir billigare pga pappersmarknaden OM det faktiskt finns fysiskt tillgängligt hos återförsäljarna..

MEN titta t.ex på Liberty silver nu som har total slut i lagret och premien på silver skjuter i höjden från low på kanske 5 % eller dylikt till nu 33 % + !

Så tyvärr blir det nog egentligen inte så billigt (billigt är såklart relativt beroende på om man tittar bakåt eller hur framtiden utspelar sig :P) samtidigt som svenska kronan är riktigt stark.

Det är riktigt spännande tider för oss silver bugs och se vad som händer nu när fysiskt börjar sina men pappersmarknaden visar ett stagnerat spotpris runt 14.7 usd/oz till ett lite mer bearish prisriktning. Vi börjar redan ligga på en relativt hög gold / silver price ratio också 1:76 ca. Får se om det kommer slå rekordet på ca 1:100 (spotmarknads gold / silver ratio priset) som var 1991.  http://www.macrotrends.net/1441/gold-to-silver-ratio-historical-chart

Och såklart när det kommer till Gold / Silver ration så kommer frågan är guldet högt värderat och bör komma ner eller är silvret lågt värderat och bör komma upp eller bägge?

Eller är det ett normalt ratio som är nu? och om inte ,vad bör vara ett korrekt ratio ? Har för mig att några pratat om att i marken så hittar man ca 16 oz silver på 1 oz guld eller dylikt och det borde ligga på det i pris också ? Stämmer detta?

I vilket fall så känns det lite som att silver laddar för en rekyl upp. Troligen när den ekonomiska krisen hopar sig mer i våra världsdelar om något år.

maggan

Premierna är ju till viss del fasta, vilket gör att de automatiskt stiger då metallen sjunker. (det kostar lika mycket att prägla ett mynt oavsett metallpris). Så vi ska inte dra för stora växlar på ökande spot. Men visst kan 33% se mycket ut.

august

Citat från: PrivE skrivet torsdag 24, September 2015, 14:08:37
Eller är det ett normalt ratio som är nu? och om inte ,vad bör vara ett korrekt ratio ? Har för mig att några pratat om att i marken så hittar man ca 16 oz silver på 1 oz guld eller dylikt och det borde ligga på det i pris också ? Stämmer detta?
Nej.

Det stämmer att tillgången i naturen är ca 16:1 vad gäller silver:guld men att det skulle innebära att priset automatiskt  kommer att normalisera sig så att 1oz guld kostar 16 x 1oz silver är helt fel.
Det finns en massa parametrar utöver tillgång i marken som styr värdering så detta är faktiskt mest en våt dröm hos en massa silverbugs, inget annat.
Silver är absolut undervärderat, kanske manipulerat, och kommer sannolikt att på sikt gå upp i pris. Men hur långt beror mer på faktorer som pris-inelasticitet (om det ordet ens existerar) hos de som förbrukar silver, marginalkostnad för att bryta silver som biprodukt i en basmetallgruva och generell konjunktur (vilket styr totalförbrukning av silver) än den relativa fördelningen av silveratomer vs. guldatomer i naturen.

Detta med 16:1 är lite för enkelt. Om det inte var svårare än så, tror ni verkligen att en sån given home run inte skulle exploateras av alla proffs?

toblov

Brageson

Det som är lite sjukt är att så fort silver spot i USD går upp så faller SEK mot USD.

toblov

Nja inge så sjukt om man tänker efter. Guldet går upp delvis för att dollarn försvagas.

Brageson

Citat från: toblov skrivet fredag 02, Oktober 2015, 15:28:18
Nja inge så sjukt om man tänker efter. Guldet går upp delvis för att dollarn försvagas.
Nu känner jag inte "inge" men det korrelerar något så när bra.  ;)
Bifogar chart för utvärdering.

toblov

Skulle stå "inte" :) Vet dock inte om du håller med eller är lite ironisk och pekar på motsatsen. Men grafen visar väl exakt det jag säger. Att en stark dollar är lika med ett svagt guldpriset och vice versa. Dvs kurvorna ska vara motsatsen till varandra. Eller missar jag något?

fredrikwall67

Att guldet går upp i dollar tyder på en osäkerhet bland investerare. Specielt syns det idag, börsen ner kraftigt, sen upp igen, men utan att ta ner guldpriset i dollar. Nu pratar jag om DAX, OMX och SP500 som jag har koll på. Nu återstår någon timme av dagens handel. Så det kan ju ändras. Guldpriset alltså. Knappast OMX, DAX och SP500

Brageson

Citat från: toblov skrivet fredag 02, Oktober 2015, 17:13:47
Skulle stå "inte" :) Vet dock inte om du håller med eller är lite ironisk och pekar på motsatsen. Men grafen visar väl exakt det jag säger. Att en stark dollar är lika med ett svagt guldpriset och vice versa. Dvs kurvorna ska vara motsatsen till varandra. Eller missar jag något?

Ett försök till ironi/humor. Jag förstod nog att det var en felstavning.
Grafen visar att du i stort har rätt men i perioder är det också tvärt om.

toblov

Long time no see. Spot över 16 usd/oz, iaf för stunden.

PennyLane

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane