Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot

Startat av alang, tisdag 06, Mars 2012, 16:57:02

Föregående ämne - Nästa ämne

toblov

Skulle mer än gärna köpa lite kookaburror för 150kr. Hann inte med det sist vid resan ner till 14,50.

fredrikwall67

Sitter alla hemma och inventerar stacken nu  :). Det börjar se bra ut. Synd bara när dollarn rasar mot kronan, det blir liksom ett nollsummspel då.

mega_n

Det var många år sedan (3?) som det såg så positivt ut. Vi får se ifall detta kan få fart på momentumspekulanterna.
Isåfall håll i er. Annars är väl det troligare att det bistra klimatet ligger ett tag till ifall manipulatörerna inte tappar kontrollen.

/H

mega_n

Silvers gamla "all time high" från 2011 i dollar ser ganska avlägset ut (T ex för amerikaner). [49 dollar] och var då 291.50 räknat i SEK för dollarn var då 6.00kr.

Men nu med silverspot 17,7 USD och USD/SEK vid 8.14 betyder det att vi kan nå nytt "all time high" i svenska kronor bara silverspot når 36 dollar ifall dollarkursen behålls.

Och det är ju bara en fördubbling av silverpriset. Dvs. nu är vi bara 50% ner från toppnivån räknat i SEK.

/H

Asrael

Många silverentusiaster var besvikna igår, men det lär de inte vara idag och bättre kan det bli. Mycket bättre...

"Manipulatörerna" använder silvret för att hålla tillbaka guldet. När de ger upp kommer silvret att dra snabbt iväg. Det är min tolkning, men det behöver inte vara samma "varje" gång.... En mängd faktorer talar för att silvret kommer få en större rörelse upp än guldet när det blir tydligt för fler att "det är kört" Fram tills dess passar man på (min tro) att köpa mer silver och eventuellt byter lite av guldet mot silvret om GSR talar för det.

GSR har varit uppe och vänt vid 80 (under 15 min - annars ca 75) och grafen talar för att det vänder ner nu. En eller ett par rekyler upp förvånar inte men om det ser ljust ut för guldet så ser det väldigt ljust ut för silvret. Det är min tolkning.

Stackarn

Så var vi uppe och nosar på 18 USD / Oz.
Undrar om trenden håller i sig över 20.

C-vitamin

Citat från: Stackarn skrivet tisdag 20, Januari 2015, 21:39:04
Så var vi uppe och nosar på 18 USD / Oz.
Undrar om trenden håller i sig över 20.

Det verkar vara ett ganska hyggligt säljtryck kring 18$ gränsen... Har svårt att se att de ska hålla länge till för att avrunda svaret i dur :)

Fantom

Fantom

Citat från: Fantom skrivet onsdag 21, Januari 2015, 08:48:43
Gissar att silver når 20$ redan idag. 8)

Eller Jo, här är beviset att jag är sämst med att gissa spot priser, man ska tänka tvärtom. Alltså om Fantomen skriver upp till 20$, betyder ner till 17$. :D

Sarek

Jag saxar från en rapport "Ed Steer´s Gold & Silver Daily" (det är från längst ner på rapporten)

När jag tittar på 6-månaders guld och silverdiagrammen hoppades jag att gårdagens COT-rapport (Commitment of Traders Report) inte skulle inte vara så illa som tidigare i månaden, oförändrat i värsta fall var min gissning.

Men min gissning var inte ens nära. Den var nästan lika fasansfull som rapporten den 23 januari.

I silver så ökade "the Commercial" (det är JPM och övriga banksters) sina korta positioner och ligger nu på 308 miljoner troy uns, som uttryckt med andra ord är över fem månader av världens silverproduktion.

Ted Butler säger att det är mestadels JPMorgan som är den skyldige, som ökar sina korta positioner med 20.000 kontrakt eller 100 miljoner troy uns. De är korta nästan en tredjedel av alla "Commercials" korta nettopositioner alldeles själva.

Nedan är Nick Lairds diagram och de två största innehavarna av korta positioner i silver är JPMorgan och troligen Kanadas Scotiabank som tillsammans innehar mer än 50 procent av COMEX korta position i silver.

Och för första gången på ungefär ett decennium så upptar de fyra ädla metallerna nu de fyra första platserna längst till höger i det här diagrammet. De fyra ädla metallerna fortsätter att vara de mest manipulerade varorna på planeten Jorden, med silver som innehavare av topplaceringen --- en position man har haft de flesta av de senaste 30 åren. 

Asrael

Citat från: Sarek skrivet Söndag 01, Februari 2015, 21:37:58
Jag saxar från en rapport "Ed Steer´s Gold & Silver Daily" (det är från längst ner på rapporten)

Tack för en intressant och mycket bra ny bekantskap!

Nästa fredags COT måste vara än värre och jag tror inte början på nästa vecka kan snygga till siffrorna.

Det mest intressanta enligt min mening är att big money stadigt sedan november utökat sina långa och fimpat sina korta. Detta gäller guldet i lika stor utsträckning. De har alltså gått tvärt emot vad all finansmedia uttrycker och satt käppar i hjulen för bullionbankerna. Jag trodde detta var på väg att ske redan i våras, men marknaden gick under sommaren på att USA lyckats med sitt QE-program och att tillväxten var ett faktum så big money släppte större delen av sina långa positioner och blev i silver net short. Det syntes i priset och jag fick handla mer billigt. Tack, tack  :D

Just nu har jag svårt att tydligt se var vi befinner oss, men det ser svårt ut för bullionbankerna ur många perspektiv. Det jag tycker är mycket konsigt är varför innehavet i SLV inte utökats utan snarare minskat trots den senaste tidens uppgång? Det måste tyda på att bankerna har väldigt stora problem.

Asrael

Jag skriver en liknande tråd om silvret som jag gjorde om guldet

http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=1265.msg40898#msg40898

För att förstå vikten av utvecklingen i silverpriset behöver man först förstå ett par saker

# Centralbankerna vet om att guld är en valuta förutom också en råvara och det är därför de sitter på tonvis med guld i sin valutareserv.

# Om guldet skulle vara mer värdefullt än dollar och andra valutor finns ingen anledning att använda dollar eller någon annan pappersvaluta som primär reservvaluta

# Silver är främst en råvara, men är starkt korrelerad till guldet. Främst p g a att det är en råvara men också dels p g a dess historia. D v s för att det under 6000 år varit en monetär valuta prissatt i relation till guldet. Det finns anledning att tro att det kan ske igen.

# Eftersom guld och silver har en så stark korrelation kan bankerna påverka guldpriset med hjälp av silverpriset. Silvermarknaden är mycket mindre likvid än guldmarknaden så den är lättare och billigare att manipulera. T ex har inte centralbanker silver i sina valv och de är de mest penningstarka spelarna på ädelmetallmarknaden. Trycker man ner silverpriset med 10 % kommer guldet snart följa med ner.

Nåväl det kan göra det lättare att förstå vad som händer med silverpriset.
Nu till grafen.

Jag väntar mig en test av den fallande motståndslinjen (röd) och 200 dagars glidande medelvärde (ca 18,00) och därefter vidare upp mot nästa fallande motstånd från toppen 2011. 20 dollar i början på april?

Historik

Efter en förmodad botten 7/11 2014 (samma dag som guldet) började silverpriset stiga under högre volym och i månadsskiftet nov/dec kom nästa attack som skulle föra ädelmetallerna vidare ner i avgrunden. Det fick se då var ett massivt köptryck i båda metallerna och Andrew Maguire vittnade om enorma köpordrar av en storlek som endast kan tyda på att suveräna stater var inblandade. Dessa köpordrar sög upp priset och blockerade bankernas nedåtriktade attack. Därefter har ädelmetallerna stigit och kring 22/1 fick vi se silverpriset möta motståndet vid ca 18.30. När en tillgång stigit med mer än 20 % på två månader är det naturligt med en rekyl och det har vi haft i ca 3 veckor.

Bra saker

# CCI har lämnat överköpt läge och vänt upp igen från ett översålt läge. Köptrycket ser ut att ha kommit tillbaka.

# MACD studsade upp vid nollinjen och momentum i MACD har börjat vända upp vilket är en tidig indikation på uppgång.

# Ichimoku visar att Chikou (grön släpande linje) fortfarande är över staplarna. Senkou A är över B och staplarna är över molnet vilket också fungerar som motstånd. Priset stängde över Tenkan i fredags vilket är en tidigt signal om ökat köptryck och det krävs inte mycket förrän även Kijun tas ut och fungerar som stöd. Molnet är också tjockare framöver vilket gör att det fungerar som ett starkare stöd.

# Fibonachi 0.618 (vid 16,80) har fungerat som stöd och det har testats hela veckan innan priset i fredags stängde högre än när senaste attacken inleddes. Detta är mycket positivt och även om volymen inte varit stor har den heller inte varit liten. Vid förra rekylen fungerade fib 0.382 (15,80) stöd.

# Stigande stödlinje (blå) har hållit och som reserv finns 16,50 vilket jag inte tror priset kommer gå under annat än under väldigt kort tid.

# Volymen har inte avtagit i rekylen, men priset håller sig över 16,80. Tyder på att köparna kommer tillbaka.

Negativa saker

# Ichimoku visar att Tenkan har korsat Kijun. Tidig indikation på att sentimentet har vänt ned.

# Kurs under 200 dagar glidande medelvärde som också pekar nedåt vilket är långsiktigt negativt. Fortfarande nedtrend alltså.

# Tidigare topp (17,10) i december höll inte emot. Den har dock återtagits nu och är inte lika betydelsefull som 16,80

På det hela taget ser jag mycket mer positivt på silvret än på guldet. De två stora neddagarna kom i samband med att CME group höjde marginalerna och bankerna passade på att rikta attacker. D v s investerare behöver sätta in mer pengar på kontot eller sälja långa kontrakt. Detta trick verkade emellertid inte fungera så bra då nya köpare dök upp på arenan. OI stiger oavsett om kursen går ner eller upp. Detta bör skrämma bankerna, men det kan också vara så att de manipulerar siffrorna. D v s de agerar både köpare och säljare och redovisar inte nettoposition. Så har de gjort förr och gör förmodligen kontinuerligt. Frågan är bara i vilken grad det sker denna gång. Personligen tror jag de har ont om silver i valven och ligger pyrt till.

Brageson

august

Citat från: Asrael skrivet Söndag 15, Februari 2015, 13:10:41
# Silver är främst en råvara, men är starkt korrelerad till guldet. Främst p g a att det är en råvara men också dels p g a dess historia. D v s för att det under 6000 år varit en monetär valuta prissatt i relation till guldet. Det finns anledning att tro att det kan ske igen.
Vilken anledning är det?
Citat
# Eftersom guld och silver har en så stark korrelation kan bankerna påverka guldpriset med hjälp av silverpriset. Silvermarknaden är mycket mindre likvid än guldmarknaden så den är lättare och billigare att manipulera. T ex har inte centralbanker silver i sina valv och de är de mest penningstarka spelarna på ädelmetallmarknaden. Trycker man ner silverpriset med 10 % kommer guldet snart följa med ner.
Att det skulle gå att manipulera guldpriset via silver var en ny idé för mig. Med tanke på storleken på respektive marknad vore det ju närmast en perfekt affär: flytta silverpriset med hjälp av kaffepengar, tjäna 10000x på t ex derivat med hävstång i den likvida guldmarknaden. Jag måste erkänna att jag är skeptisk. Har du något konkret belägg för detta?

Asrael

Citat från: august skrivet Måndag 16, Februari 2015, 00:20:04

Vilken anledning är det?

Finns många. En kan vara att myntverk ger ut mynt med nominella värden. T.ex silver:gold-eagle till ett motsvarande nominellt värde av 1:50 dollar. Ett annat kan vara att alla råvaror prissätts i guld snarare än i dollar. Då får silvret en direkt relation till guldet.  Om det skulle bli så kunde alla råvaror som är lämpliga kunna bli eller fungera som monetära valutor. Ytterligare ett kan vara en återgång till guld som fysiskt betalningsmedel och då är mängden guld för litet. Ytterligare ett kan vara guld- och/eller silverstandard.

Det jag ser som mest troligt är att guldet kommer ingå i någon slags råvarukorg för att backa upp valutor. Silvrets användning inom industrin är för omfattande för att det ska fungera som pengar tror jag, men det kommer ändå få en prissättning i förhållande till andra valutor vilket gör att tillgång och efterfrågan och relation till råvaror sätter priset snarare än papperskontrakt.

Nu har båda metallerna en relation till dollarn. Guldet är både en valuta och en råvara medan silvret i västvärlden inte längre ses som en valuta annat än av en del ädelmetallfantaster. Därför kan silvret följa med ned i deflationsspiralen.

Citat från: august skrivet Måndag 16, Februari 2015, 00:20:04
Att det skulle gå att manipulera guldpriset via silver var en ny idé för mig. Med tanke på storleken på respektive marknad vore det ju närmast en perfekt affär: flytta silverpriset med hjälp av kaffepengar, tjäna 10000x på t ex derivat med hävstång i den likvida guldmarknaden. Jag måste erkänna att jag är skeptisk. Har du något konkret belägg för detta?
Om jag har någon dom att plocka fram? Nej, det vore olagligt med otillbörlig marknadspåverkan, men en dom kommer vi inte få se. Ämnet har varit uppe på tapeten och Butler, Ferguson, Organ m fl har kommit fram till den slutsatsen. Jag tror dem för att det är så banalt och enkelt.

Att priserna är korrelerade ser man i graferna. Det går att räkna dagarna då silvret steg och guldet sjönk och vise versa. I fredags var en sådan dag för övrigt :D För mig spelar det ingen roll om hönan kom före ägget. Sjunker priset i silver sjunker det i guld.

Att bankerna blankat sönder silvret framgår av COT-rapporterna. GSR är också rätt avslöjande. Vad som hände på toppen 2011 har väl inte undgått så många. Silvrets resa tog tvärstopp, samtidigt som COMEX ändrade regler och bankerna sålde många kontrakt. Mängder av traders tvingades sälja då marginalerna höjdes. Ett par månader senare följde guldet efter. Sedan dess har GSR stigit stadigt samtidigt som bankernas andel korta positioner i silver är enormt höga. Vi vet varför de vill hålla guldpriset nere. Vi vet att silvermarknaden är mindre likvid. Vi vet att guld och silver är korrelerade. Vi vet att bankerna manipulerar marknaden. Lätt som en plätt. Behövs inte mer för mig, men för att få dem fällda behövs en ny världsordning.

Att COMEX satt trading-collars på ädelmetallerna och två veckor på raken höjt marginalerna i silver vilket får effekten av att långa kontrakt säljs samtidigt som de själva kortar marknaden tyder på att de vill ha ner priset. I min värld är de rädda för de förstår vad som händer med guldet om silverpriset drar iväg uppåt. En av nackdelarna för dem med att trycka ned silvret så mycket att GSR blir så hög är att det blir allt svårare att hålla det nere.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane