Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot

Startat av alang, tisdag 06, Mars 2012, 16:57:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Asrael

Citat från: Amazon93 skrivet fredag 07, November 2014, 23:38:28
Nej visst, återhämtat sig var kanske inte riktigt vad jag menade, men det känns som att neråt trenden saktat in och jag tvivlar på att man kommer ner på tidigare nivåer igen, men det är såklart bara vad jag tror.

Priset är fortfarande  lågt, men jag syftade på den lilla svängen neråt från 3,80 kr g - 3,60 kr g

Hursomhelst så blir det nog svårt att köpa silvermynt för de tidigare priserna.

Då förstår jag, och jag håller med. Dessutom skrev jag felaktigt att priset blev dyrare för att dollarn tappat mot SEK vilket var helt bakvänt. Om SEK får starkare köpkraft så är det tvärt om. Det är SEK som tappat mycket mot dollarn den senaste tiden vilket gjort att priserna inte sjunkit lika mycket i SEK som i dollar, men just idag var det faktiskt tvärt om noterade jag.

Under kvällen har guldet tagit tillbaka ytterligare $10 och silvret följer med med 15c. Vi får se om vi ser ytterligare en raid i början på nästa vecka. Om inte kan vi ha en rekyl. Sen får vi vänta ett par veckor för att se om vi har en trendvändning.

Amazon93

Citat från: Asrael skrivet fredag 07, November 2014, 23:51:20
Citat från: Amazon93 skrivet fredag 07, November 2014, 23:38:28
Nej visst, återhämtat sig var kanske inte riktigt vad jag menade, men det känns som att neråt trenden saktat in och jag tvivlar på att man kommer ner på tidigare nivåer igen, men det är såklart bara vad jag tror.

Priset är fortfarande  lågt, men jag syftade på den lilla svängen neråt från 3,80 kr g - 3,60 kr g

Hursomhelst så blir det nog svårt att köpa silvermynt för de tidigare priserna.

Då förstår jag, och jag håller med. Dessutom skrev jag felaktigt att priset blev dyrare för att dollarn tappat mot SEK vilket var helt bakvänt. Om SEK får starkare köpkraft så är det tvärt om. Det är SEK som tappat mycket mot dollarn den senaste tiden vilket gjort att priserna inte sjunkit lika mycket i SEK som i dollar, men just idag var det faktiskt tvärt om noterade jag.

Under kvällen har guldet tagit tillbaka ytterligare $10 och silvret följer med med 15c. Vi får se om vi ser ytterligare en raid i början på nästa vecka. Om inte kan vi ha en rekyl. Sen får vi vänta ett par veckor för att se om vi har en trendvändning.

Ja, det blir spännande att följa prisutvecklingen framöver :)

granlundii

Mer sannolikt att nedåttrenden fortsätter än att den vänder nu. Dock är det klart att det kommer att återhämta sig lite grann mellan varven; när priset rasat som det gjort på sistone så kommer det givetvis perioder med stabilisering/återhämtning. Beroende på hur man har det med sitt PM-innehav kan det förstås ändå vara tillfälle att göra lite inköp. Men jag ser inga tecken på att vi passerat botten. Sen kan det ju inte sjunka hur lågt som helst från dagens värdering...

Asrael

Citat från: granlundii skrivet lördag 08, November 2014, 10:04:46
Mer sannolikt att nedåttrenden fortsätter än att den vänder nu. Dock är det klart att det kommer att återhämta sig lite grann mellan varven; när priset rasat som det gjort på sistone så kommer det givetvis perioder med stabilisering/återhämtning. Beroende på hur man har det med sitt PM-innehav kan det förstås ändå vara tillfälle att göra lite inköp. Men jag ser inga tecken på att vi passerat botten. Sen kan det ju inte sjunka hur lågt som helst från dagens värdering...

Jag håller med dig. Det är inte orimligt med en rekyl nu, men spotpriset kan mycket väl sjunka ytterligare framöver trots att kostnaden för att bryta det är högre. Bullionbankerna har som mål att guldet når $1000 och silver $10-12. De kommer sannolikt att försöka igen. Frågan är om de hinner och om de lyckas samt huruvida priset på fysiskt silver följer med ned.

Silverrävar och goldbugs har alltid haft en tendens att underskatta den tid processen kräver. Jag har börjat lära mig att vara tålmodig. Men det finns en risk i det och det är att när det väl är dags så rusar priset i höjden ruskigt fort och silver kan vara svårt att få tag på. Köpa på sig successivt i dipparna hela vägen ner kan framöver därför visa sig vara en av de bättre strategierna.

mega_n

Citat från: Silver skrivet onsdag 05, November 2014, 11:48:01
Skulle precis lägga en order hos libertysilver.ee men då höjde de premierna rejält så det får bli Tyskland istället.

Såg att Libertysilver.ee lager minskade kraftigt de två senaste dagarna. (Kan bero på det låga silverpriset ;-)

Antalet Phils minskade med 5000+ (nu 15000 kvar)
Antalet Maple Leafs minskade med 15.000!!! (nu 4500 kvar).
Antalet American Eagles minskade med 5000+ (nu 4 st kvar).

Så passa på? Jag vet inte hur lätt det är för dem att beställa fler just nu.
Om priset håller sig lågt kan det bli svårt att hitta mynt senare i år...

/H

Sarek

Angående LS.ee "lager" så tror jag inte att de har det "lagret" hemma som står på deras sajt, utan att de har s.k. direktleveranskontrakt med någon grossist. Och då tror jag mer på att det är grossisten som har fått sitt lager sänkt och att de nu har mindre del som de kan få därifrån som direktleverans. Jag tvivlar som sagt på att LS.ee har sålt 15.000 Maple Leaf på några dagar.

mega_n

Citat från: Sarek skrivet lördag 08, November 2014, 20:26:34
Angående LS.ee "lager" så tror jag inte att de har det "lagret" hemma som står på deras sajt, utan att de har s.k. direktleveranskontrakt med någon grossist. Och då tror jag mer på att det är grossisten som har fått sitt lager sänkt och att de nu har mindre del som de kan få därifrån som direktleverans. Jag tvivlar som sagt på att LS.ee har sålt 15.000 Maple Leaf på några dagar.

Sarek. Jo. Det är säkert som du säger. Men det ändrar inte faktum att momsfritt silver riskerar att "ta slut" (med kort leveranstid)...

/H

Asrael

Sedan eftermiddagen har silvret (och guldet) börjat röra sig uppåt igen. En positiv utveckling under morgondagen innebär nog att vi i förra veckan fick en botten. Vädrar trendskifte i det korta tidsperspektivet (som med tiden bygger det medellånga och till sist det långa). Jag tror dock inte att det är slut på nedåtkörare innan långa trenden vänder. Bullionbankerna vill gärna försöka trycka ned silvret till $12 (och guldet till $1000) men Open Interest är så hög så när de inte lyckades skaka av sig tillräckligt många långa kontrakt behöver de köpa tillbaka lite av sina korta. Detta p.g.a. att de inte har tillräckligt med silver och guld att leverera.

Fiat de Lux

Citat från: Asrael skrivet tisdag 11, November 2014, 19:38:16
Sedan eftermiddagen har silvret (och guldet) börjat röra sig uppåt igen. En positiv utveckling under morgondagen innebär nog att vi i förra veckan fick en botten. Vädrar trendskifte i det korta tidsperspektivet (som med tiden bygger det medellånga och till sist det långa). Jag tror dock inte att det är slut på nedåtkörare innan långa trenden vänder. Bullionbankerna vill gärna försöka trycka ned silvret till $12 (och guldet till $1000) men Open Interest är så hög så när de inte lyckades skaka av sig tillräckligt många långa kontrakt behöver de köpa tillbaka lite av sina korta. Detta p.g.a. att de inte har tillräckligt med silver och guld att leverera.

" men Open Interest är så hög så när de inte lyckades skaka av sig tillräckligt många långa kontrakt behöver de köpa tillbaka lite av sina korta."

Är du snäll och översätter till svenska ?

Asrael

Citat från: Fiat de Lux skrivet tisdag 11, November 2014, 23:25:54

" men Open Interest är så hög så när de inte lyckades skaka av sig tillräckligt många långa kontrakt behöver de köpa tillbaka lite av sina korta."

Är du snäll och översätter till svenska ?

Ska försöka förklara. Det är mycket spännande:

Open Interest är det totala antalet öppna sälj- och köpkontrakt, i detta fall på råvarubörsen COMEX. Dessa kan minska om säljaren köper tillbaka kontraktet från någon av köparna eller om kontrakten går till leverans. Säljer någon av de tidigare köparna sitt kontrakt och det kommer en ny aktör in på marknaden minskar inte "Open Interest".

Just nu finns det Öppna kontrakt som motsvarar ca 120 % av en årsproduktion silver. Ca 80 % av en årsproduktion har leveransmånad i december. Så mycket silver finns inte i COMEX valv. Av dessa kontrakt kommer många att rulla över till en annan leveransmånad, d.v.s. köparen säljer sitt kontrakt (A) och köper ett nytt (B) med senare leveransmånad. Tanken är att man har silver tillgängligt utan att behöva lagra det själv (men så behöver inte vara fallet). Om en tidigare säljare köper tillbaka det kontraktet (A) minskar Open Interest. Vanligtvis går de flesta kontrakt inte till leverans utan en aktör spekulerar för uppgång och köper tidigt och säljer sedan dyrare till någon som då tror på nedgång.

Om priset sjunker vill många köpare sälja sina kontrakt för att minimera förluster och köpa tillbaka billigare. Förra veckans prisdumpning hade förmodligen det syftet; att få köparna att släppa sina kontrakt. Men nu hände inte det och då "tvingas" säljarna köpa tillbaka kontrakten eftersom de inte kan leverera. Tyvärr har COMEX en klausul sedan 2011 (tror jag) som säger att om det inte finns silver när någon begär leverans så ska köparen få betalt i valuta.

Det är ju bedrägeri!

Innan dess var säljaren mer eller mindre tvungen att skaka fram silvret till vilket pris som helst eller stå med byxorna nere och göra "default" (Ställa in leveransen)

Man misstänker att kontrakt köps upp eller avslutas till överpris när tiden drar ihop sig. Ingen vet.. Blir det så att leverans inte kan ske på grund av metallbrist kommer många dra ögonen åt sig och då tydliggörs att marknaden är manipulerad. Industrin kommer vilja ha sitt silver ändå och nöjer sig inte med dollar i stället. Det kan också få politiska konsekvenser om t.ex. Kina plötsligt begär att få leverans på mer silver än vad som finns. Vem vet, kanske kan användas som utpressning?

Det säger sig självt att om utbudet på säljkontrakt är mycket större än det finns matchande köpare så sjunker priset. Sedan COMEX regeländring kan skurkbankerna mer eller mindre riskfritt sälja hur mycket silver som helst eftersom de inte behöver skaffa det om de måste leverera.

Här kan du läsa mer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Open_interest
http://www.investopedia.com/articles/technical/02/110602.asp

Jag hoppas jag fick allt rätt nu. Tycker själv det är lite snurrigt.

Robax

C-vitamin

Nu drar silvret iväg... Någon som inte gillar när bullion köpare fyndar på helgerna?

Amazon93

Ja lite lustigt!, gick ner 2 % tidigare idag och nu plötsligt + 3,5 %

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane