Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot

Startat av alang, tisdag 06, Mars 2012, 16:57:02

Föregående ämne - Nästa ämne

PrivE

Jag håller mig lite iskall. Ingen beställning idag.
Sitter mycket med Tekniska Analyser i Meta Trader och söker trend bryt signal där innan jag köper. Vi har ju störtat ner rätt länge nu så det är bara att fortsätta lite till innan jag trycker på köpknappen  ;)  :)

Gripen

Köpte ett rör maples med senaste lönen nu sedan jag äntligen fått ett heltidsjobb.
Nästa beställning hade jag tänkt lägga i guld eftersom jag idag bara har 26% av innehavet i guld (vill ligga närmare 50/50). Men ska det fortsätta så här så kommer det ta emot att inte lasta på mer silver i nästa beställning.

Destecado

Det är snart dags att bara knalla in på Tavex och köpa på sej en hög... Med dessa priser så är till och med  svenska handlare billiga. 

Asrael

Citat från: kristensson skrivet onsdag 05, November 2014, 12:26:31
Kort kommentar till Asrael ovan.

OI 890 Moz är förmodligen total OI.
De 600 Moz jag syftar på är de som är i Dec.

Kan undra hur många av dessa som man skakar av sig idag?

Du har så rätt! Jag snabbläste och missade det.  :o  Bra att du påpekade.

ManoleteSTHLM

Ett redigt nedställ som gav den vakne ett tillfälle att plocka upp Maples till 135 kr och Philharmoniker till 136 kr hos Liberty Estland. Själv sitter jag utan cash och kunde bara drömma mig bort om framtida beställningar till dessa mycket trevliga priser. a

Mycket möjligt att vi skall ner ytterligare men som framtida sparande så ser dessa ädelmetallpriser förmånliga ut. Det finns otroligt mycket mer valuta idag än det fanns för 5 år sedan och detta bör förr eller senare manifesteras i högre priser på guld och silver. Och i valet mellan bankränta på 1% de närmsta åren och att spara i metaller så faller valet också på metallerna.

Som väntat blev det en köprush och tydligen såldes det två miljoner Eagles under två timmar tidigare idag. Rekordet för antalet sålda eagles lär slås med råge i år - det bör bli detsamma för Maples, Philharmoniker och försäljningen hos Perth Mint. Kan också tillägga att 2014 Philharmoniker varit slutsålda i ett par dagar hos bland annat Heubach.

http://www.silverdoctors.com/breaking-alert-us-mint-sold-out-of-silver-eagles-2-million-coin-surplus-sold-in-under-2-hours/

C-vitamin

http://www.reuters.com/article/2014/11/05/usa-mint-silver-coins-idUSL1N0SV2RP20141105

https://www.youtube.com/watch?v=h7JHiWHADdI

USA har för tillfället sålt slut på Silver Eagles kan detta trigga en kortsiktig uppgång mån tro?

kristensson

GoldSilver.com har ett Återköpspris nu på US$16.22 för Silver Eagles.
Spot ligger på US$15.34

Man betalar alltså US$0.88 över spot för de man återköper från kunderna.

Detta kan stiga ytterligare om inte US Mint snart går ut med en prel. uppgift när dom kan leverera till sina återförsäljare igen.

jerseph

Citat från: kristensson skrivet onsdag 05, November 2014, 23:07:08
Spot ligger på US$15.34

Detta kan stiga ytterligare om inte US Mint snart går ut med en prel. uppgift när dom kan leverera till sina återförsäljare igen.

Väck mig när Comex har shortage, allt annat är tyvärr bara brus. Inget kommer förändras förrän det händer.

mega_n

Spot ligger på US$15.34

* APMEX Buy Price*: $17.26 (för större kvantiteter)

* Libertysilver ökar säljpremium från 15% till 23% över spot (för monsterbox maples [min beräkning]). Dvs. En ökning av premien med över 50%.

Detta är indikationer på att det blir tightare på marknaden. Vi får se ifall det blir lika illa som 2008 med ca 100% premium på Eagles...

Men det är inte dags att väcka jerseph än. Men detta är ju bara intressant för dom som fortfarande försöker bygga på stacken och inte de som sitter fulltankade och bara väntar på den stora omvärderingen.

/H

august

Det är ju i princip givet att volymen går upp när priset går ner och att det då kan bli tight i leverantörskedjan är också lätt att förstå.

Det jag skulle vilja veta är hur stor del av volymen som är gamla silverbugs (som snittar ner sig) och hur mycket som är förstagångsköpare.

Omöjlig information att få tag i tyvärr.

kristensson

Citat från: jerseph skrivet torsdag 06, November 2014, 01:32:30
Spot ligger på US$15.34

Väck mig när Comex har shortage, allt annat är tyvärr bara brus. Inget kommer förändras förrän det händer.

Antagligen får du en Törnrosa sömn.
Comex har varit uträknade ett antal gånger men alltid kommit tillbaka.

Tror aldrig CRIMEX gör default, man kommer ändra reglerna innan.

jerseph

Citat från: mega_n skrivet torsdag 06, November 2014, 08:37:35
Spot ligger på US$15.34

* APMEX Buy Price*: $17.26 (för större kvantiteter)

* Libertysilver ökar säljpremium från 15% till 23% över spot (för monsterbox maples [min beräkning]). Dvs. En ökning av premien med över 50%.

Detta är indikationer på att det blir tightare på marknaden. Vi får se ifall det blir lika illa som 2008 med ca 100% premium på Eagles...

Men det är inte dags att väcka jerseph än. Men detta är ju bara intressant för dom som fortfarande försöker bygga på stacken och inte de som sitter fulltankade och bara väntar på den stora omvärderingen.

/H

Kan väl inte påstå att jag är på något sätt fulltankad. La en mellanstor order igår, och jag planerar att göra fler inköp innan året är slut. Dock är det ganska ointressant om det blir shortage på silver eagles då det alltid finns andra (billigare) alternativ. Att volymen på fysiska köp går upp vid större nedställ vet vi redan, lika mycket som vi vet att det inte har någon som helst inverkan på papperspriset.

Någon gång kommer comex få svårt att leverera, det är dock mycket möjligt att det dröjer till finanskrisen 2.0 innan det händer.

Amazon93

Silverpriset verkar ha återhämtat sig igen och priserna på Liberty Estland är nu högre än innan den snabba kraschen, frågan är ifall silver går ner på dom nivåerna igen. :)

Asrael

Citat från: Amazon93 skrivet fredag 07, November 2014, 16:56:52
Silverpriset verkar ha återhämtat sig igen och priserna på Liberty Estland är nu högre än innan den snabba kraschen, frågan är ifall silver går ner på dom nivåerna igen. :)

Nja... Silverpriset ligger fortfarande under $16 vilket är så lågt att gruvorna gör förlust. Det kan knappast kallas för återhämtning. I morse vid 6-snåret dumpades både silver och guld "lite lätt" igen och sen har vi sett en långsam uppgång till ca $15.70, vilket är nivåer vi inte upplevt sedan 2009/2010.

Att priserna på bullionmynt räknat i kronor har ökat mer beror på två saker:

1. Premierna har höjts en hel del p.g.a. brist i leverantörsleden. Det är inte samma sak som att silvret är slut. Dit är det "långt" kvar. Spread (och premie) på silvret i valven är fortfarande densamma. Däremot ser vi en s.k. backwardation vilket innebär att priset för silver (och guld) i framtiden minus lagringskostnader är lägre än om du köper idag.

2. Dollarn har tappat mot SEK. Spotpriset per g är trots det just nu ca 3,75 vilket är mycket lågt.

Att priset ser ut att stiga igen betyder inte att vi sett en botten. Jag väntar mig fler nedtryckningar i början på nästa vecka, men vi får se.

Amazon93

Nej visst, återhämtat sig var kanske inte riktigt vad jag menade, men det känns som att neråt trenden saktat in och jag tvivlar på att man kommer ner på tidigare nivåer igen, men det är såklart bara vad jag tror.

Priset är fortfarande  lågt, men jag syftade på den lilla svängen neråt från 3,80 kr g - 3,60 kr g

Hursomhelst så blir det nog svårt att köpa silvermynt för de tidigare priserna.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane