Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot

Startat av alang, tisdag 06, Mars 2012, 16:57:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Asrael

Citat från: C-vitamin skrivet tisdag 04, November 2014, 01:01:15
Citat från: Asrael skrivet Måndag 03, November 2014, 23:39:11
Ingen brådska med tanke på priset. Möjligen med tanke på tillgång på bullion. Låt det vända upp igen. Jag misstänker ytterligare körare ner i 2-6 v. Invänta åtminstone stigande momentum i veckografen. Än bättre månadsgrafen. Det är något i den här stilen vi väntar på:

https://www.tradingview.com/v/dqr9dltw/

När 3 månadersstapeln formar botten på koppens öra....  ;D Då gör det inget om man köpte på $30.

Detta kan dröja vill jag också säga så att slänga in allt man äger och har för att man tror på en idé är inte rätt väg.

Men om vi tänker så här 2015 är the year of the goat, getter är lika får och får heter sheep på engelska och det låter väldigt likt cheap som översatt till svenska blir billigt.

Slutsatsen jag drar av detta är att silvret blir väldigt billigt någon gång under 2015, så håll i era pengar och vänta tills lägsta priset 2015 så gör ni nog en bra affär.

:) Det finns säkert de som handlar silver genom att leta mönster i kaffesumpen också. Det kan bli rätt den vägen också.

Silvret befinner sig fortfarande i en nedåtriktad trend. Det gäller i kort, medellångt och långt tidsperspektiv. Visst kan man köpa redan nu och ha tur att träffa botten, men sannolikheten är betydligt större att priset blir billigare någon gång inom närmaste framtid än att det inte blir det. Så kommer det vara ett bra tag för det tar tid att vända trenden. Handla fysiskt silver kortsiktigt svårt p.g.a. de tuffa marginalerna. Handlar man på medellång sikt är det oftare ett säkrare kort att se köparna komma tillbaka eller kanske mer när det gäller silverspotpriset - se säljarna av luft försvinna.

Inga tecken finns att luftsäljarna har givit upp och skurkbankerna har som mål att guldet ska nå ca $1000 och silvret ca $10. De kommer fortsätta försöka trycka ned priset om inget drastiskt händer som gör att de tvingas köpa tillbaka.

Som köpare kan man avvakta menar jag och invänta positivt momentum i priset. Riskerna man tar är att man inte kan få tag på bullion för att ingen vill/har något att sälja och att man inte hinner köpa på sig den mängd man sparat ihop till. En annan risk är att man inte får det billigare trots att priset sjunker för att kronan tappar i värde mot dollarn. Ytterligare en risk är att premierna höjs betydligt på bullion för att silvret har blivit en bristvara.

När det gäller idén jag postade tidigare, d.v.s. Grafen med cup and handle-formationen, så är det bara en av många idéer om silverprisets utveckling framöver. Läs mer om formationen: http://www.investopedia.com/university/charts/charts3.asp

3 månadersstaplar tittar man på när det gäller mycket lång tidshorisont och då är en av svårigheterna att ta det lugnt och inte ha för brått. Inte ens i 3 månadersgrafen ser vi att botten på koppens handtag har formats och bl.a. därför har köparna ännu inte övertaget i silverpriset (Det vet vi ju på andra sätt att det stämmer) Priset kan sjunka ytterligare; till 14, eller 12, eller 10 o.s.v. Varför t.ex. offra Thailandsresan när man både kan få mer silver och resa för samma pengar?

kristensson

Tror att om man är inne i PM långsiktigt så har man en plan man håller sig till.

Det kan tex vara att köpa för samma belopp varje mån/varannan eller var tredje månad beroende på vad man finner lämpligt.

Har tidigare gjort det och har därför köpt silver för mellan 4-40 $/oz, man får fler oz när det är billigare och färre när det är dyrare. Denna planen passade mig.
Tror i slutändan att det spelar mindre roll om man betalt några dollar mer eller mindre utan man är bara glad ju fler oz man har.

Nu när jag är "fullinvesterad" i PM så kompletteringsköper jag ibland lite för har man fastnat i träsket är det svårt låta bli.
Min strategi nu är att låta magen bestämma de kompletteringar jag gör.

Hade jag inte haft det jag har så hade jag säkert köpt nu men jag kan ha tid att vänta.
Vad väntar jag då på? Jo, December månads kontrakt och option lösen på Comex.

Just nu finns det utstående december kontrakt på 600 milj. oz silver vilket är ca. 85% av årsproduktionen - Kina oräknat då deras silver aldrig kommer på marknaden.
Så mycket silver finns inte hos Comex.
Vad kommer då hända i slutet av November och de första dagarna i December.
Jo elakingarna som ställt ut papperskontrakten måste få innehavarna att vilja bli av med dom.
Blir det då lite "chickenrace" och ingen vill ge efter så kan det bli enormt stora nedkörningar för att skaka av sig de som har köpt långa kontrakt.

Rätt eller fel det vet vi om ca. 3 veckor, men så går mina tankar för stunden.
Blir det inte så, så köper jag inget utan inväntar nästa lämpliga tillfälle, detta är en lyx man kan kosta på sig om man har det man anser sig behöva.

Har man inte det man vill ha så är nuvarande pris ett bra pris att köpa på.

kristensson

Tillägg till ovanstående:

Det är ju alltid Mentalt mer tillfredställande att ha träffat botten eller betalt ett lågt pris, MEN stackar man PM så får man undertrycka den mentala delen.
Den är inte rationell utan tillfredsställer bara vår fåfänga.

Micke

Helt sjukt, vet inte om jag ska skicka iväg en order eller vänta lite till.
På mindre än 10 min har följande hänt:
6:30 15,85
6:33 15,76
6:36 15,66
6:39 15,70

Tror jag väntar 10 min till, bara för att se vad som händer  8)

Silver

Citat från: Micke skrivet onsdag 05, November 2014, 06:40:16

15,56

Micke

Citat från: Silver skrivet onsdag 05, November 2014, 06:52:09
Citat från: Micke skrivet onsdag 05, November 2014, 06:40:16

15,56

15.61 nu, väntar fortfarande på att beställa :)

Beställt :)
Billigaste silvret jag köpt, nöjd!

Asrael

Citat från: kristensson skrivet onsdag 05, November 2014, 01:21:20
Tror att om man är inne i PM långsiktigt så har man en plan man håller sig till.

Det kan tex vara att köpa för samma belopp varje mån/varannan eller var tredje månad beroende på vad man finner lämpligt.

Har tidigare gjort det och har därför köpt silver för mellan 4-40 $/oz, man får fler oz när det är billigare och färre när det är dyrare. Denna planen passade mig.
Tror i slutändan att det spelar mindre roll om man betalt några dollar mer eller mindre utan man är bara glad ju fler oz man har.

Nu när jag är "fullinvesterad" i PM så kompletteringsköper jag ibland lite för har man fastnat i träsket är det svårt låta bli.
Min strategi nu är att låta magen bestämma de kompletteringar jag gör.

Det låter som en bra och uttänkt strategi. Jag menar inte att man inte ska följa sina strategier. Jag stackar också silver regelbundet. Försöker göra det på dipparna, men jag har börjat frigöra mer likvida medel (d.v.s. sälja av lite aktier och fonder) för att kunna köpa silver i större utsträckning. Det är många tusenlappar det rör sig om i mitt fall om priset sjunker $0,50.

Citat från: kristensson skrivet onsdag 05, November 2014, 01:24:38

Hade jag inte haft det jag har så hade jag säkert köpt nu men jag kan ha tid att vänta.
Vad väntar jag då på? Jo, December månads kontrakt och option lösen på Comex.

Just nu finns det utstående december kontrakt på 600 milj. oz silver vilket är ca. 85% av årsproduktionen - Kina oräknat då deras silver aldrig kommer på marknaden.
Så mycket silver finns inte hos Comex.
Vad kommer då hända i slutet av November och de första dagarna i December.
Jo elakingarna som ställt ut papperskontrakten måste få innehavarna att vilja bli av med dom.
Blir det då lite "chickenrace" och ingen vill ge efter så kan det bli enormt stora nedkörningar för att skaka av sig de som har köpt långa kontrakt.

Har för mig att OI är ca 890 mtoz, d.v.s. 125 % av årsproduktionen nu. Harvey Oragan har koll och är värd att följa

http://www.silverdoctors.com/tag/harvey-organ/

Men så har det sett ut många gånger och kontrakten verkar helt plötsligt försvinna. De friköps eller kanske kvittas. Det är också möjligt att "någon" säljer till sig själv och "köper" tillbaka bara för att pressa priset. Nu har dessutom förvånansvärt nog silverlagret vuxit igen.

Rätt eller fel det vet vi om ca. 3 veckor, men så går mina tankar för stunden.
Blir det inte så, så köper jag inget utan inväntar nästa lämpliga tillfälle, detta är en lyx man kan kosta på sig om man har det man anser sig behöva.

Har man inte det man vill ha så är nuvarande pris ett bra pris att köpa på.

Nuvarande pris är fundamentalt billigt. Ligger en bit under produktionskostnaderna. Det kan också vara "dumt" att jaga 10-öringar.

Tillägg till ovanstående:

Det är ju alltid Mentalt mer tillfredställande att ha träffat botten eller betalt ett lågt pris, MEN stackar man PM så får man undertrycka den mentala delen.
Den är inte rationell utan tillfredsställer bara vår fåfänga.

Det är inte på grund av mental tillfredsställelse jag vill handla silver till ett lägre pris utan för att jag får mer silver för samma summa pengar (eller pengar över som jag kan åka till Thailand för)

Vi såg en nedåtkörare i natt och på morgonen och jag tror vi kommer se fler. Ingen vet, det är bara vad jag tror. Vi underskattar gärna hur länge detta kan pågå.

Amazon93

Höll på att få en chock, men sen såg jag till min "glädje" att Estland höjt!? Priset på kookaburror, tjänade 5 kr myntet, en liten tröst

granlundii

Guld-silver ration börjar nå mycket ovanliga höjder snart. Bara några månader under de senaste 10 åren som den har varit högre. Får se om den skall upp till 80 ännu, verkar så...

mega_n

15.30 15.19 nu i senaste raset...

/H

Silver

Skulle precis lägga en order hos libertysilver.ee men då höjde de premierna rejält så det får bli Tyskland istället.

Amazon93

Men nu när morgontröttheten lagt sig så inser jag mitt räknefel och ser att kookaburran är 3 kr billigare än igår.
300 kr åt h-vete kan jag leva med :)

kristensson

Kort kommentar till Asrael ovan.

OI 890 Moz är förmodligen total OI.
De 600 Moz jag syftar på är de som är i Dec.

Kan undra hur många av dessa som man skakar av sig idag?

mega_n

Citat från: kristensson skrivet onsdag 05, November 2014, 12:26:31

Många finansiella nyheter är nu helt surrealistiska. Silver/guld-priserna helt orealistiska (jämfört med produktionskonstnad och de senaste årens prisnivåer). De fula storspelarna är som bäst postitionerade
på länge för en kraftig uppgång. Rekord OI i silver mmm. Allt detta tillsammans gör att jag är försiktigt optimistiskt för att något kan hända denna gång på COMEX.) Men jag skulle inte satsa huset på det. (Aj då. Hade jag redan gjort det? :-)

/H

PS. Eventuellt får vi vänta några år till men vi får se... DS.

jerseph

Citat från: mega_n skrivet onsdag 05, November 2014, 12:32:10
Citat från: kristensson skrivet onsdag 05, November 2014, 12:26:31

Många finansiella nyheter är nu helt surrealistiska. Silver/guld-priserna helt orealistiska (jämfört med produktionskonstnad och de senaste årens prisnivåer). De fula storspelarna är som bäst postitionerade
på länge för en kraftig uppgång. Rekord OI i silver mmm. Allt detta tillsammans gör att jag är försiktigt optimistiskt för att något kan hända denna gång på COMEX.) Men jag skulle inte satsa huset på det. (Aj då. Hade jag redan gjort det? :-)

/H

PS. Eventuellt får vi vänta några år till men vi får se... DS.

Det fick bli en beställning från tyskland idag, det här är långt ifrån hållbart med lite sikt.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane