Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot

Startat av alang, tisdag 06, Mars 2012, 16:57:02

Föregående ämne - Nästa ämne

sextio8

Citat från: mega_n skrivet Måndag 03, November 2014, 17:47:18
Jag har köpt lite och kommer köpa mer om priserna är fortsatt bra.

Men vänta inte för länge ifall det blir brist...

http://www.silverseek.com/article/german-precious-metal-dealers-report-huge-run-silver-coins-13764

/H

Nästan att man får lust att avboka vinterns Thailandresa för att köpa mynt. Att folk köper på REA är väl en fin motpol till manipulation!

Fantom

Citat från: mega_n skrivet Måndag 03, November 2014, 17:47:18

Men vänta inte för länge ifall det blir brist...

/H

Undrar om ni pratar om samma brist, som skulle vara i april 2013 (jag var då med i den kraftiga prisfallet från 31,8 $/oz (januari 2013) till 23,2 $/oz (april 2013)).

Då många pratade om silverbrist närmar sig och att man ska passa på och köpa, köpa, köpa innan det blir försent... även LS.ee skrev så här i sin tråd i April 2013 : 

Citat från: Liberty Silver Estonia skrivet Måndag 29, April 2013, 18:45:57
... samt att det just nu råder stor brist på ädelmetall...

Jag skulle vilja påpeka bara att riktiga silverbrist hände då aldrig... det ända som hände att leveranstider blev lite längre även från Tyska leverantörer. Jag fick då vänta min silver upp till 4 månader då.

Så jag undrar om det är verkligen möjligt att silverbrist i fysisk silver är aktuellt i nutiden då. :)

Jag kan ha fel, och jag tycker att man ska inte ändra sin strategi (om man har en strategi), så, har man bestämt sig beställa silver 3 gånger per månad, då är det bara att göra det, typ varje 10-de, 20-de och 30-de. Eller 2 gånger per månad (varannan vecka), mm...
Och man ska absolut inte avboka sina Thailandresor, då vi lever en gång i livet, man ska njuta av livet istället av att försöka fånga silverspot botten, tror jag. :D

Fantom

Dock, själv beställer jag varje dag nu (med mindre mängd silver)! ;D

mega_n

Just långa leveranstider tyder på brist i förhållande till tillgång.

Om jag var en tillverkningsindustri som behövde silver för att tillverka mina produkter är det i det fallet brist då jag inte får vad jag behöver "in a timely manner".

Den gången var det kanske inte brist på oprocessat råsilver utan kanske bara efter präglade mynt och tackor i slutkundsleden.

Om man beställer och inte får leverans omgående tar man en risk. I USA har flera leverantörer blivit insolventa medan de använt kundernas förbetalningar för att hålla sig flytande tills de slutligen gått i konkurs och lämnat kunderna i sticket.

/H

PS. Ökande premier är också ett tecken på brist av vissa typer av silver. Då lev kan ta mer betalt men ändå få sålt sina produkter.

C-vitamin

Citat från: Fantom skrivet Måndag 03, November 2014, 21:54:11

Det låter dyrt om man räknar med frakt... Fast en mindre mängd för dig kanske motsvarar ett stort köp för mig och ett stort köp för mig är 5-10 000kr, ett normalt köp ca 10-20oz (det var dock inte ekonomiskt så nu försöker jag köpa minst 40oz per gång).

Fantom

Citat från: C-vitamin skrivet Måndag 03, November 2014, 22:15:29
Citat från: Fantom skrivet Måndag 03, November 2014, 21:54:11

Det låter dyrt om man räknar med frakt... Fast en mindre mängd för dig kanske motsvarar ett stort köp för mig och ett stort köp för mig är 5-10 000kr, ett normalt köp ca 10-20oz (det var dock inte ekonomiskt så nu försöker jag köpa minst 40oz per gång).

Ja, precis, det blir dyrt med frakt, det var dock endast tillfälligt, i vanligt fall beställer jag 1-2 gånger per månad då. :)

Asrael

Ingen brådska med tanke på priset. Möjligen med tanke på tillgång på bullion. Låt det vända upp igen. Jag misstänker ytterligare körare ner i 2-6 v. Invänta åtminstone stigande momentum i veckografen. Än bättre månadsgrafen. Det är något i den här stilen vi väntar på:

https://www.tradingview.com/v/dqr9dltw/

När 3 månadersstapeln formar botten på koppens öra....  ;D Då gör det inget om man köpte på $30.

Detta kan dröja vill jag också säga så att slänga in allt man äger och har för att man tror på en idé är inte rätt väg.

C-vitamin

Citat från: Asrael skrivet Måndag 03, November 2014, 23:39:11
Ingen brådska med tanke på priset. Möjligen med tanke på tillgång på bullion. Låt det vända upp igen. Jag misstänker ytterligare körare ner i 2-6 v. Invänta åtminstone stigande momentum i veckografen. Än bättre månadsgrafen. Det är något i den här stilen vi väntar på:

https://www.tradingview.com/v/dqr9dltw/

När 3 månadersstapeln formar botten på koppens öra....  ;D Då gör det inget om man köpte på $30.

Detta kan dröja vill jag också säga så att slänga in allt man äger och har för att man tror på en idé är inte rätt väg.

Men om vi tänker så här 2015 är the year of the goat, getter är lika får och får heter sheep på engelska och det låter väldigt likt cheap som översatt till svenska blir billigt.

Slutsatsen jag drar av detta är att silvret blir väldigt billigt någon gång under 2015, så håll i era pengar och vänta tills lägsta priset 2015 så gör ni nog en bra affär.

Amazon93

Det fick bli några Kookaburror för min del, funderade på koalor först men gillar inte riktigt 2014 designen.
3,80 kr g känns vettigt tycker jag :)

Jonthan

Citat från: Amazon93 skrivet tisdag 04, November 2014, 08:03:13
Det fick bli några Kookaburror för min del, funderade på koalor först men gillar inte riktigt 2014 designen.

Var hittar du dom för det priset?

För du menar väll att spot ligger där nu :)

Amazon93

Citat från: Jonthan skrivet tisdag 04, November 2014, 08:15:53
Citat från: Amazon93 skrivet tisdag 04, November 2014, 08:03:13

Var hittar du dom för det priset?

Oj, hoppsan, jag syftade på dåvarande spotpris räknat i gram, hade inte vart helt fel annars ;)

arfo

Citat från: C-vitamin skrivet tisdag 04, November 2014, 01:01:15

Men om vi tänker så här 2015 är the year of the goat, getter är lika får och får heter sheep på engelska och det låter väldigt likt cheap som översatt till svenska blir billigt.

Slutsatsen jag drar av detta är att silvret blir väldigt billigt någon gång under 2015, så håll i era pengar och vänta tills lägsta priset 2015 så gör ni nog en bra affär.

Bra tänkt, men hur vet man att det är just silvret som kommer att vara billigt?

Jonthan

Bara 8 st pandor 2014 kvar på libertysilver.ee :)

Kunde inte hålla mig så jag tog 5 av dom + ett rör dollar

Amazon93

Ja det är inte många mynt kvar på Liberty Estland nu, förutom maples eagles etc.
Men jag antar att många beställer lite ifrån Tyskland också  :)

Man ser att det minskar vid dessa priser!

C-vitamin

Citat från: arfo skrivet tisdag 04, November 2014, 08:56:34
Citat från: C-vitamin skrivet tisdag 04, November 2014, 01:01:15

Bra tänkt, men hur vet man att det är just silvret som kommer att vara billigt?

Där brast min eminenta investeringsplan...

Funderade på en sak... Vilka köper silver idag och vilka köpte under rallyt 2011? Märker ni av några större skillnader i volym ni som säljer mycket eller är efterfrågan relativt stabil?

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane