Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot

Startat av alang, tisdag 06, Mars 2012, 16:57:02

Föregående ämne - Nästa ämne

august

august

Citat från: Jonthan skrivet lördag 01, November 2014, 09:29:04
Citat från: august skrivet lördag 01, November 2014, 09:24:44

Citat från: Jonthan skrivet lördag 01, November 2014, 08:45:54
Tror ni priset kommer gå ner mer?  :o
Det beror på om du talar om pris i SEK eller i USD.

I USD :)
Jag tror att chansen att se ett lägre silverpris än idag är större i USD än i SEK, men givetvis så gissar vi alla. Vi har ju den diskussionen ganska regelbundet här på forumet och jag har för mig en tråd i våras när priset låg runt 19-20 USD och flera personer argumenterade för att man skulle köpa med båda händerna eftersom priset inte kunde gå lägre.

Glöm aldrig bort att silverpriset kan alltid gå lägre, eftersom silver i första hand är en biprodukt från basmetallgruvor. Får vi dessutom en rejäl sättning på börsen, lite krismedvetande och abrupt inbromsning från dagens redan låga fart så tror jag absolut att silver kan åka ner märkbart härifrån. Jag kommer inte ihåg exakt, men jag tror att jag i våras nämnde 15 USD som fullt möjligt och någon svarade "baloney". Igår dippade vi under 16 och nu ligger vi precis över.

Det är absolut inte läge att "back up the truck" vad gäller silverköp just nu. Det är aldrig läge för att göra så. Det enda sättet att klara sig är (1) diversifiering och (2) kontinuerliga köp enligt fastlagd plan.

Asrael

Citat från: august skrivet lördag 01, November 2014, 11:00:17

Citat från: Jonthan skrivet lördag 01, November 2014, 09:29:04
Citat från: august skrivet lördag 01, November 2014, 09:24:44

Citat från: Jonthan skrivet lördag 01, November 2014, 08:45:54
Tror ni priset kommer gå ner mer?  :o
Det beror på om du talar om pris i SEK eller i USD.

I USD :)
Jag tror att chansen att se ett lägre silverpris än idag är större i USD än i SEK, men givetvis så gissar vi alla. Vi har ju den diskussionen ganska regelbundet här på forumet och jag har för mig en tråd i våras när priset låg runt 19-20 USD och flera personer argumenterade för att man skulle köpa med båda händerna eftersom priset inte kunde gå lägre.

Glöm aldrig bort att silverpriset kan alltid gå lägre, eftersom silver i första hand är en biprodukt från basmetallgruvor. Får vi dessutom en rejäl sättning på börsen, lite krismedvetande och abrupt inbromsning från dagens redan låga fart så tror jag absolut att silver kan åka ner märkbart härifrån. Jag kommer inte ihåg exakt, men jag tror att jag i våras nämnde 15 USD som fullt möjligt och någon svarade "baloney". Igår dippade vi under 16 och nu ligger vi precis över.

Det är absolut inte läge att "back up the truck" vad gäller silverköp just nu. Det är aldrig läge för att göra så. Det enda sättet att klara sig är (1) diversifiering och (2) kontinuerliga köp enligt fastlagd plan.

Jag håller med dig. Ha alltid resurser att köpa mer och köp på dipparna. Veckas lägsta pris kommer inte vara 10-års högsta, hehe, men troligtvis inte heller 10-års lägsta.

Jag tror dock det börjar dra ihop sig. Det kan vara aktuellt att vara förberedd och ha snabbare vägar till likvida medel. Jag har planerat för snabbare ackumulation och tycker det finns mycket som indikerar att vi får en lägre botten i tidzonen 15 nov till 15 dec. Men... tiden brukar nöta ner silverrävar och goldbugs och det kan fortfarande dröja lång tid.

Harvey Organ gör många intressanta iakttagelser: http://www.silverdoctors.com/tag/harvey-organ/

COMEX default? Är det möjligt?

Jag tror BRICS behöver mer tid. Min huvudteori är att det är först när Kina med stöd av övriga BRICS säger att det får vara nog som det brakar loss.

mithril_hunter

Jag har tippat i denna tråd tidigare för något år sedan då priset var över 20 dollar men hade rasat en del och jag trodde det skulle ner mot 15 dollar. Nu är vi mer eller mindre där och nu tror jag det kan gå lägre än så.

Men det är som vi alla vet omöjligt att pricka in en botten. Vi gissar alla och famlar i blindo  8)

Viktigt att förstå när vi spår framtida värde är skillnaden mellan silver och guld.

Vad fyller silver för funktion idag? Vad fyllde silver för funktion igår och vad kommer silver att ha för funktion imorgon.

Om Bitcoin är dagens guld så har historiskt sett silver varit guldets litecoin. När vi handlade med guld och silvermynt var det enkelt att ha med silver då guld hade för mycket värde i sig för daglig handel. Man hade även då kopparmynt då silver också ofta var värt för mycket.

Men idag rent krasst så behövs inte litecoin och inte heller dogcoin etc.. Den enda cybervaluta som behövs är Bitcoin då Bitcoin är något man kan dela upp i extremt små delar för handel i små volymer. Du kan köpa 1 liter mjölk för 0,000121 Bitcoin. Du kan även köpa 1 liter mjölk för 0,00121 g guld. du behöver inte silver för att kunna göra mindre transaktioner.

Men egentligen är den diskussionen irrelevant och rent hypotetisk då vi med 99.9999% säkerhet inte kommer att handla med guld/silver eller någon annan metall som valuta i framtiden. Med det menar jag att du kommer inte köpa din mjölk med ett guldmynt( dvs ett mynt med en billig metall till 99,5% och resten guld för annars skulle guldmynten vara värda för mycket i daglig handel.) och inte heller ett silvermynt. Man pratar om att silver är småfolkets valuta osv. Vi kommer inte hamna i ett MadMax-samhälle där folk har gjort uppror mot stater, det är anarki och vi alla nöjda springer runt med silver i myntpåsar o drar o handlar. Den risken ser jag i stort sett som noll.

Däremot så finns det en möjlighet att en framtida pappers/cyber-valuta kan bli backad av guld. Jag säger här nu guld för att den skulle bli backad av silver är inte troligt. Dvs Silver har inte en stor chans i framtiden att få en monetär roll utan kommer med stor risk att förpassas till basmetall/råvarusegmentet. Där vi har kopparn, järnmalm etc. Dvs Silvrets framtida värde kommer troligtvis att bestämmas efter den industriella efterfrågan.

Varför säger jag att en eventuell framtida backning kommer att ske med i så fall guld och inte silver?

1. Alla centralbanker har idag guld i sina valv och inte silver. Om ett land skall backa sin valuta med silver vad ska de då göra med sitt guld? Ska de sälja guldet och köpa enorma mängder silver istället? Centralbankernas val kommer naturligtvis falla på guld.

2. Silver har ett lägre värde än guld och det är mycket mer skrymmande än guld så det är väldigt opraktiskt att ha silver i sina valv då de ala skulle bli för små och måste byggas om etc..

3. Silver har en extremt stor industriell nytta för vårt samhälle idag. Att hamstra och låsa in något som vi är i stort behov utav är inte smart. Guld däremot har ingen stor industriell nytta så det gör inget att guld ligger orört i våra valv. Vi behöver egentligen inte den metallen. Guld är "värdelöst" och därav dess stora värde.

Det finns fler argument för att guld kommer få en eventuell framtida backningsroll och inte silver men dessa tre räcker gott och väl för att man ska förstå hur lite chans silver har i denna fight!

Kan guld få ett större värde imorgon även fast det inte skulle användas till backning utav någon valuta?

Ja! Scenariot har många namn och det finns en bloggare vid namn FOFOA som driver denna tes hårt. Idén om att så kan/kommer att ske tror många på och den är väl utspridd. FOFOA kallar den i alla fall för Freegold.

Freegold är svaret när dollarn förlorar världsvaluta status och det ej ska komma någon ny världsvaluta som tar dess plats. Guld skall ta dess plats och exempelvis framtida handelsbalanser mellan stater kommer då att regleras i guld. Triffins dilemma blir ett minne blott och vi får ett rättvist handelsbalanssystem mellan världens länder. Nog om Freegold i silvertråden.

Vad jag vill ha sagt är att även om guld och silver historiskt båda är ädelmetaller och har haft monetära funktioner etc så tror jag det är viktigt att skilja på dem när man investerar i dem för framtiden.

Jag tror att silver kan få ett högt värde i framtiden men det är beroende utav en framtida industriell efterfrågan. Oljan kommer på sikt att bli dyrare och bryta silver kommer även då bli dyrare medans vi får fler människor på jorden som alla vill ha västerländsk standard.

Guld tror jag kan få en framtida "monetär" viktigare funktion då dagens FIAT-valutor är instabila med ett lokomotiv med en världsvaluta(dollarn) som håller på att gå under.

Så om min analys är korrekt vart är då silvret på väg? I dollar mått mätt så känns frågan ganska oviktig då vi alla tror att dollarn snart kommer falla mycket i värde. Och då går ju allt upp i pris om man prissätter det i dollar.

Om vi då tar bort dollarn ur ekvationen och ser på hur silvrets reala framtida värde kan komma och se ut? Kommer det stiga härifrån eller sjunka? Jag tror faktiskt vi ligger ganska nära ett framtida realt värde. Kanske lite undervärderat just nu men förmodligen inte så mycket. Kan det temporärt sjunka mer? Absolut!

*cheers*

Asrael

Citat från: mithril_hunter skrivet lördag 01, November 2014, 14:23:14
Jag har tippat i denna tråd tidigare för något år sedan då priset var över 20 dollar men hade rasat en del och jag trodde det skulle ner mot 15 dollar. Nu är vi mer eller mindre där och nu tror jag det kan gå lägre än så.
Jag håller med. Silvret kan också handlas ned mot $0 men det är inte så troligt.

Men det är som vi alla vet omöjligt att pricka in en botten. Vi gissar alla och famlar i blindo  8)

Absolut och det finns en mängd olika strategier att välja för att hantera detta. Olika bra beroende på vilka scenarier man ser som mest sannolika.

Viktigt att förstå när vi spår framtida värde är skillnaden mellan silver och guld.

Jag delar din uppfattning och det var nu du började fånga mitt intresse.

Vad fyller silver för funktion idag? Vad fyllde silver för funktion igår och vad kommer silver att ha för funktion imorgon.

Om Bitcoin är dagens guld så har historiskt sett silver varit guldets litecoin. När vi handlade med guld och silvermynt var det enkelt att ha med silver då guld hade för mycket värde i sig för daglig handel. Man hade även då kopparmynt då silver också ofta var värt för mycket.

Men idag rent krasst så behövs inte litecoin och inte heller dogcoin etc.. Den enda cybervaluta som behövs är Bitcoin då Bitcoin är något man kan dela upp i extremt små delar för handel i små volymer. Du kan köpa 1 liter mjölk för 0,000121 Bitcoin. Du kan även köpa 1 liter mjölk för 0,00121 g guld. du behöver inte silver för att kunna göra mindre transaktioner.

Enig.

Men egentligen är den diskussionen irrelevant och rent hypotetisk då vi med 99.9999% säkerhet inte kommer att handla med guld/silver eller någon annan metall som valuta i framtiden. Med det menar jag att du kommer inte köpa din mjölk med ett guldmynt( dvs ett mynt med en billig metall till 99,5% och resten guld för annars skulle guldmynten vara värda för mycket i daglig handel.) och inte heller ett silvermynt. Man pratar om att silver är småfolkets valuta osv. Vi kommer inte hamna i ett MadMax-samhälle där folk har gjort uppror mot stater, det är anarki och vi alla nöjda springer runt med silver i myntpåsar o drar o handlar. Den risken ser jag i stort sett som noll.

Nästan enig. MadMax är mycket osannolik, men om vi får en global (eller lokal) valutakris kan det hända att valutan inte accepteras som betalningsmedel under en period (Zimbabwe 2009). Att ta fram ett nytt nationellt eller internationellt monetärt system tar tid och innebär också en övergångsperiod. Under den perioden kanske man t.om. betalar en frisörska med 1kg lax. Det sker på många platser i världen redan idag. Även i Sverige, där man byter varor och tjänster med varandra och endast använder löften som mellanlagring. Ett betalningsmedel behövs dock och att silver skulle fungera och användas som "pengar" är inte orimligt att anta även om det vid tidpunkten skulle värdesättas mycket högre än idag.

Däremot så finns det en möjlighet att en framtida pappers/cyber-valuta kan bli backad av guld. Jag säger här nu guld för att den skulle bli backad av silver är inte troligt. Dvs Silver har inte en stor chans i framtiden att få en monetär roll utan kommer med stor risk att förpassas till basmetall/råvarusegmentet. Där vi har kopparn, järnmalm etc. Dvs Silvrets framtida värde kommer troligtvis att bestämmas efter den industriella efterfrågan.

Jag håller delivs med. Jag ser det som mest troligt att vi får nya valutor backade av guld. Förhoppningsvis bara under en övergångsperiod vilken jag räknar med kommer existera under hela min livstid. Freegold t.ex. är intressant men världen är inte tillräckligt förberedd för ett sådant monetärt system än.

Om nu guld blir "basen" i ett nytt monetärt system, eller för all del något annat som är lämpligt för att det innehar de egenskaper som krävs, så kommer andra råvaror (eller vad det nu kan tänkas vara) också värdesättas i relation till guldet eftersom de har ett inneboende värde baserat på tillämpningsområden, tillgång, efterfrågan o.s.v. Silver har ett värde oavsett om det används som pengar eller ej. Mer om det senare.

Varför säger jag att en eventuell framtida backning kommer att ske med i så fall guld och inte silver?

1. Alla centralbanker har idag guld i sina valv och inte silver. Om ett land skall backa sin valuta med silver vad ska de då göra med sitt guld? Ska de sälja guldet och köpa enorma mängder silver istället? Centralbankernas val kommer naturligtvis falla på guld.

Ja

2. Silver har ett lägre värde än guld och det är mycket mer skrymmande än guld så det är väldigt opraktiskt att ha silver i sina valv då de ala skulle bli för små och måste byggas om etc..

Ja, men guldet kommer ha ett ofantligt mycket högre värde än idag och det kan finnas stora anledningar till att ge människor möjlighet att stå utanför en tredje part som agerar mellanlagring av guldet. Att lägga 1,2 * 10^(⁻12) g guld i byrålådan kan göra att det försvinner. Andra metaller är mycket lämpliga att använda för det då de har ett inneboende värde som är relaterat till guldet. I och med det kan de också komma att ingå i ett monetärt system. Det kan också finnas goda incitament till att skapa ett monetärt system där man tillåter utbyte av värde medelst pengar utan att big brother kan se transaktionen. Då är det viktigt att kunna använda mindre enheter.

3. Silver har en extremt stor industriell nytta för vårt samhälle idag. Att hamstra och låsa in något som vi är i stort behov utav är inte smart. Guld däremot har ingen stor industriell nytta så det gör inget att guld ligger orört i våra valv. Vi behöver egentligen inte den metallen. Guld är "värdelöst" och därav dess stora värde.

Ditt tredje argument brister:
Guld har precis som silver unika egenskaper vilka är eftertraktansvärda. Därav en del av värdesättningen. Tänkbara användningsområden för guld kan vara betydande. Silver används idag i många fall i situationer där guld egentligen passar bättre, men pga priset på guld används silver i stället. Hade guld varit "gratis" hade det använts i mycket hög utsträckning. Därför är det synd att guldet är inlåst i kassavalv.

Den stora nyttan silver har, har också inneburit att existerande brutet silver har sjunkit drastiskt i förhållande till guldet och är på väg att ta slut om nyttjandegraden inte minskar. Vid fri prissättning skulle det kunna medföra att silvret blir mer värdefullt än guldet och då blir det aktuellt att använda guld i högre utsträckning.

Det finns fler argument för att guld kommer få en eventuell framtida backningsroll och inte silver men dessa tre räcker gott och väl för att man ska förstå hur lite chans silver har i denna fight!

Det är inte fråga om en fight mellan guld och silver. Jag hoppas och tror att silvret precis som guldet kommer att värdesättas högre framöver. Silvret är idag undervärderat. Det är tydligt eftersom produktionen inte räcker till att täcka behovet och produktionskostnaden är högre än priset.

Vilken av de två metallerna som kan tänkas få högst värdeökning eller tvärt om är intressant ur ett investeringsperspektiv givetvis, men att silvret inte skulle följa med guldet upp om det rusar är otänkbart. Jag kan t.o.m. tänka mig att vi även vid nästa kraftiga uppåtrörelse får se silvret ha en högre värdeökning just för att det är så nedtryckt idag. Gold/silver-ration är intressant ur den aspekten. Glöm inte bort det inneboende och värdet i de två metallerna och relationen med existerande mängd.

Kan guld få ett större värde imorgon även fast det inte skulle användas till backning utav någon valuta?

Ja! Scenariot har många namn och det finns en bloggare vid namn FOFOA som driver denna tes hårt. Idén om att så kan/kommer att ske tror många på och den är väl utspridd. FOFOA kallar den i alla fall för Freegold.

Freegold är svaret när dollarn förlorar världsvaluta status och det ej ska komma någon ny världsvaluta som tar dess plats. Guld skall ta dess plats och exempelvis framtida handelsbalanser mellan stater kommer då att regleras i guld. Triffins dilemma blir ett minne blott och vi får ett rättvist handelsbalanssystem mellan världens länder. Nog om Freegold i silvertråden.

Ditt inlägg fick mig att läsa stora delar av FOFOAs blogg och en massa annat, och jag vill tacka stort för det uppslaget.

Freegold är mycket intressant men BRICS-länderna har förberett sig inför dollarns fall i mer än 10 år och det kan hända att de sätter agendan om JPY/USD/EUR går i putten. Freegold innebär i praktiken att också de måste devalvera sina valutor eftersom deras ekonomier också bygger på skuldpyramiden.

Vad jag vill ha sagt är att även om guld och silver historiskt båda är ädelmetaller och har haft monetära funktioner etc så tror jag det är viktigt att skilja på dem när man investerar i dem för framtiden.

Håller med, men vem har en spåkula?

Jag tror att silver kan få ett högt värde i framtiden men det är beroende utav en framtida industriell efterfrågan. Oljan kommer på sikt att bli dyrare och bryta silver kommer även då bli dyrare medans vi får fler människor på jorden som alla vill ha västerländsk standard.

Guld tror jag kan få en framtida "monetär" viktigare funktion då dagens FIAT-valutor är instabila med ett lokomotiv med en världsvaluta(dollarn) som håller på att gå under.

Nästa imperium kommer göra vad alla andra imperier gjort före dem. Vi har inte den politiska och religiösa stabilitet idag som krävs för ett nytt globalt monetärt system. Däremot kan jag tänka mig att man inom några decennier framöver successivt når till en situation där freegold eller ett liknande koncept verkar.

Så om min analys är korrekt vart är då silvret på väg? I dollar mått mätt så känns frågan ganska oviktig då vi alla tror att dollarn snart kommer falla mycket i värde. Och då går ju allt upp i pris om man prissätter det i dollar.

Om vi då tar bort dollarn ur ekvationen och ser på hur silvrets reala framtida värde kan komma och se ut? Kommer det stiga härifrån eller sjunka? Jag tror faktiskt vi ligger ganska nära ett framtida realt värde. Kanske lite undervärderat just nu men förmodligen inte så mycket. Kan det temporärt sjunka mer? Absolut!

Det finns en korrelation med guldet av en anledning. Du ser ett scenario där guldets inneboende värde ökar p.g.a. att det används som bas i ett monetärt system. Det kan inte vara så utan snarare allt annat prissätts i/mot guld vilket har samma inneboende värde som tidigare. Ser man det som jag nu beskrev kommer silvret allt annat lika att vara dyrare än guldet, men då kommer guld användas inom industrin istället. Då minskar mängden guld och det blir än mer värt, men det gör inget eftersom allt annat prissätts i/mot guld.

*cheers*

Asrael

Ted Butler ser tecken på att en kraftig prisrörelse (upp) i silvret är på väg.

I videon pratar han om silver spot, efterfrågan, tillgång, COMEX, naken blankning m.m.

http://www.peakprosperity.com/podcast/88558/ted-butler-silver-nightmare-will-over-soon

Destecado

Trevligt att höra. Dock hoppas jag på att myglet fortsätter ett par år till så att man hinner köpa upp mer.

Amazon93

Att köpa eller att icke köpa, det är frågan?
Tänkte fixa en beställning från Estland idag, eller vad tror ni, ska man avvakta?

Ingen som kan veta säkert såklart, men priserna just nu vill man inte riktigt missa ;)

Micke

Citat från: Amazon93 skrivet Måndag 03, November 2014, 06:15:26
Tänkte fixa en beställning från Estland idag, eller vad tror ni, ska man avvakta?

Ingen som kan veta säkert såklart, men priserna just nu vill man inte riktigt missa ;)

Håller med, riktigt svårt val!
Sitter själv och funderar på om jag ska beställa från Tyskland :)

Mvh Micke

Jonthan

Citat från: Amazon93 skrivet Måndag 03, November 2014, 06:15:26

Tänkte samma sak, men jag tror jag håller mig i någon vecka :)

Amazon93

[/quote]

Håller med, riktigt svårt val!
Sitter själv och funderar på om jag ska beställa från Tyskland :)

Mvh Micke
[/quote]

[/quote]

Tänkte samma sak, men jag tror jag håller mig i någon vecka :)
[/quote]

Ja jag väntar nog och ser vad morgondagen har att erbjuda, ligger priset kvar i området då så köper iallafall jag lite silver  :)

mega_n

Amazon93

Aha, ja det kanske är onödigt att dröja för länge för att tjäna några hundralappar.
Och det var inte många mynt kvar i Estland, av just den sort jag tänkt köpa hmmm..

C-vitamin

Citat från: Amazon93 skrivet Måndag 03, November 2014, 17:54:51
Aha, ja det kanske är onödigt att dröja för länge för att tjäna några hundralappar.
Och det var inte många mynt kvar i Estland, av just den sort jag tänkt köpa hmmm..

Det är svåra val men köper man för mindre summor så tvingas man nästan chansa lite då frakt och liknande snabbt utgör en stor del av slutpriset.

Den största insikten jag har fått under mitt första år som pm investerare är att spotpriset är viktigt men att få en bra deal efter frakt och att inte betala för stor premium är minst lika viktigt.

Helst hade jag kunnat lägga in två-tre köp i månaden men nu känns det som att det bara att slänga in en order när det dippar. Köpte senast vid 124kr/oz och det känns fotfarande helt okej.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane