Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot

Startat av alang, tisdag 06, Mars 2012, 16:57:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Sarek

Det vi bland PM-folk har prata om, nämligen att ädelmetallsgruvbolagen när priserna pressas i botten borde sluta sälja sitt guld och silver billigt, har nu realiserats.

Det första primära silvergruvbolaget i branschen meddelar att de skjuter upp försäljning av silver för 3:e kvartalet på grund av det låga marknadspriset.

First Majestic skjuter upp försäljning av 35% av sin silverproduktion för 3:e kvartalet i år.

Från artikeln:

"Silverpriset sjönk med 19% under det tredje kvartalet vilket var den näst största kvartalsvisa nedgången sedan finanskrisen 2008. Som konsekvens av denna svaghet beslöt bolaget att tillfälligt avbryta silverförsäljningen i ett försök att maximera framtida vinster. Detta uppskov av försäljningen kommer att leda till lägre intäkter för det tredje kvartalet. Det är dock troligt att dessa osålda lager i stället kommer att säljas under det fjärde kvartalet."

PrivE

Silver per uns dippar starkt neråt nu p.g.a feds raport igår?

Dock stärks förtroendet i USD p.g.a feds rapport igår? mot svenska kronan. samt att svenska kronan faller p.g.a Reporäntan 0 % ? 

Vilket gör att för oss utanför USA som inte äger och handlar direkt med USD inte ser någon direkt skillnad i spot pris / SEK. Verkar vara tungt att gå ner under 143 SEK / Eagle/ maple etc hos Liberty Silver, bland annat.

Segt! Kom igen nu Sverige, lite nyheter som stärker svenska kronan nu vs USD hade inte varit fel för att trycka ner priserna på silver så vi också kan ta del av en god pris nedgång "REA"! :)

C-vitamin

Citat från: PrivE skrivet torsdag 30, Oktober 2014, 13:45:21
Silver per uns dippar starkt neråt nu p.g.a feds raport igår?

Dock stärks förtroendet i USD p.g.a feds rapport igår? mot svenska kronan. samt att svenska kronan faller p.g.a Reporäntan 0 % ? 

Vilket gör att för oss utanför USA som inte äger och handlar direkt med USD inte ser någon direkt skillnad i spot pris / SEK. Verkar vara tungt att gå ner under 143 SEK / Eagle/ maple etc hos Liberty Silver, bland annat.

Segt! Kom igen nu Sverige, lite nyheter som stärker svenska kronan nu vs USD hade inte varit fel för att trycka ner priserna på silver så vi också kan ta del av en god pris nedgång "REA"! :)

https://www.youtube.com/watch?v=uH0SDg_JLrw

Man kan säga att folk inte vill investera mot kronan när vi har låg ränta och därför sjunker kronan vilket leder till att vi som vill konsumera i andra valutor får se högre priser och tvärtom för de som handlar varor prissatta i sek med andra valutor...

Jag tror utan att ha stöd av någon ekonomisk utbildning att detta skadar Sverige... Jag förstår att vårt ekonomiska system bygger på en reglering med hjälp av ekonomiska styrmedel men större belåning och färre investerare i sek känns som ett högt pris att betala.

När räntorna höjs igen kommer många bara ha lite pengar att konsumera för :-\

granlundii

nickricci

Bra för export industrin i Sverige. Detta behövdes. Men Staten får nog reglera utlåning av pengar annars blir det tufft när kalaset skall betalas.

maggan

Kan inte exportindustrin klara kronkursen, så är det dags at rationalisera eller lägga ner. låt valutan flyta utan riksbankens inblandning så kommer vi ur krisen med friska företag istället för med dopade.
Som det ser ut nu kanske vi kan få se 15 dollar per ounce innan det vänder. håll i hatten!

august

Det enda jag önskar mig just nu är att få en rejäl korrektion för USD/SEK som nästan övergått till exponentiell ökning. Den har inte varit så här överköpt sedan mars 2009.

Vad gäller exportföretagen och kronkursen så är jag i grunden av samma åsikt som maggan. Men det är ju i någon mån baserat på att man inte skall använda valutamanipulation för att hålla svaga företag under armarna. Men det är ju inte riktigt problemet här.

I det nuvarande valutakriget där alla försöker försvaga sina valutor mot varandra går inte att bara ignorera som liten exportberoende nation. Dvs även om industrin kanske skulle kunna klara detta varv så innebär det ju bara att man förlorar när nästa varv kommer om 3, 6 eller 9 månader eller så så länge alla andra fortsätter att försvaga sina valutor.

Dvs den enda räddningen är att våra politiker lyfte blicken en aning och insåg att detta är ett globalt problem som kräver en global lösning. Dvs exakt samma situation som ledde till Bretton Woods-uppgörelsen för ganska exakt 70 år sedan. Bretton Woods handlade om exakt detta: hur man skall undvika att hamna i en skadlig cirkel av devalveringar där alla förlorar.

Någon som ser några som helst tecken på global insikt bland våra (och andras) politiker i denna fråga? Inte det? Tyvärr inte jag heller.

august

9darter

Citat från: maggan skrivet fredag 31, Oktober 2014, 12:49:19
Som det ser ut nu kanske vi kan få se 15 dollar per ounce innan det vänder. håll i hatten!

Som det ser ut nu kanske vi kan få se 15 dollar per ounce redan idag...

Åbama

Kan bara hålla med dig August. Känns också som om det står och väger inför en rätt rejäl nedkörare av börsen.

På sikt tror jag däremot att det här racet med valutorna mot noll kommer få sin egen naturliga lösning. Det är ett farligt spel man håller på med, som slutligen kommer mynna ut i en förtroendekris för valutor. När det händer återstår däremot att se. För att se vad strategin leder till är det bara att titta på Japan vars ekonomi de senaste åren framstått som att mer och mer gå mot ett zombiestadie.

Hade tekniken med att försvaga valutor skulle leda till en bättre ekonomi också fungerat, så skulle Zimbabwe också varit det framgångsrikaste landet i världen.

En fundering kring det här med fallande ädelmetallpriser de senaste dagarna, har varit om det kan ha varit en medveten strategi, med tanke på den förestående omröstningen i Schweiz  för att skrämma väljare.

Sarek

Citat från: august skrivet fredag 31, Oktober 2014, 13:45:16
Någon som ser några som helst tecken på global insikt bland våra (och andras) politiker i denna fråga? Inte det? Tyvärr inte jag heller.
I morgon den 1:a nov. blir förre regeringschefen i Luxemburg Jean-Claude Juncker EU-kommissionens nästa ordförande. Förutom följande uttalande från honom:

"Penningpolitik är en allvarlig sak, den ska vi debattera i hemlighet... jag är för diskussioner bakom stängda dörrar."

så har vi ett annat uttalande från honom som visar att han förstår "problemen" det är bara det att:

C-vitamin

Citat från: Åbama skrivet fredag 31, Oktober 2014, 14:00:29
Kan bara hålla med dig August. Känns också som om det står och väger inför en rätt rejäl nedkörare av börsen.

På sikt tror jag däremot att det här racet med valutorna mot noll kommer få sin egen naturliga lösning. Det är ett farligt spel man håller på med, som slutligen kommer mynna ut i en förtroendekris för valutor. När det händer återstår däremot att se. För att se vad strategin leder till är det bara att titta på Japan vars ekonomi de senaste åren framstått som att mer och mer gå mot ett zombiestadie.

Hade tekniken med att försvaga valutor skulle leda till en bättre ekonomi också fungerat, så skulle Zimbabwe också varit det framgångsrikaste landet i världen.

En fundering kring det här med fallande ädelmetallpriser de senaste dagarna, har varit om det kan ha varit en medveten strategi, med tanke på den förestående omröstningen i Schweiz  för att skrämma väljare.

Mycket intressant fundering, vi vet ju att folk hatar pm när det går ner och ser det som guds valuta när trenden pekar upp... Schweiz kan bli en game changer för pm och dess funktion i framtiden.

Det är sjukt så mycket folk påverkas av låga priser, vi ser nu nivåer som få trodde var möjliga och nu läser man hur pm är övervärderat och hur uselt det är som investering, men vad är guld och silver övervärderat mot? Tillverkningskostnaden? Börsen? Andra råvaror? Olika valutor?

Jag försöker vara fri från konspirationsteorier men nu måste jag nog tro att det propageras mot pm av anledningar som är dolda för mig...

august

Citat från: Sarek skrivet fredag 31, Oktober 2014, 14:44:00
Citat från: august skrivet fredag 31, Oktober 2014, 13:45:16
I morgon den 1:a nov. blir förre regeringschefen i Luxemburg Jean-Claude Juncker EU-kommissionens nästa ordförande. Förutom följande uttalande från honom:

"Penningpolitik är en allvarlig sak, den ska vi debattera i hemlighet... jag är för diskussioner bakom stängda dörrar."

så har vi ett annat uttalande från honom som visar att han förstår "problemen" det är bara det att:

Lysande. Jag kände till det första citatet, men inte det andra. Men jag tror absolut att det är sant att han tycker så, oavsett om han har sagt det publikt eller ej. Jag tror att massor med politiker med ekonomistudier i bagaget i grund och botten vet vad som behöver göras.

Men som bekant är det länge sedan en politikers främsta ansvar var mot sina väljare. Idag är det fullständigt glasklart att politikerns ansvar i första hand är mot sitt parti och att den absolut viktigaste uppgiften som går före allting annat är att bli omvald.

Och så undrar man varför politikerföraktet ökar och valdeltagandet går ner? Tänk att det skall vara så svårt för många att se samband som borde vara uppenbara för alla med större hjärnkapacitet än en jordnöt.

august

sextio8

Låt säga att silverpriset går ner till 10-11 dollar/oz, vad skulle i så fall 1oz silvermaple kosta? Det finns ju fortfarande en kostnad för prägling, logistik et.c?

Condor2ooo

Vid sådana här tillfällen är det bra att ha tillgång till "Davès Blogg"

http://dave1bs.wordpress.com/

Jonthan

Tror ni priset kommer gå ner mer?  :o

För det är väll oktober som är den "sämsta" månaden för silver?

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane