Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot

Startat av alang, tisdag 06, Mars 2012, 16:57:02

Föregående ämne - Nästa ämne

august

Citat från: Åbama skrivet tisdag 13, Augusti 2013, 00:21:15
Citat från: jerseph skrivet Måndag 12, Augusti 2013, 21:35:20
Verkar helt ha gått forumet förbi att silverpriset har gått upp med ett par dollar på två dagar ungefär;)

21.420 i skrivande stund!

Fast jag vet inte om jag tycker det är så bra. Högre priser innebär att konkurrensen om att köpa blivit högre. Det blir dyrare att köpa in. Att det teoretiska ädelmetallvärdet i mitt innehav just nu är högre, är för mig rätt ointressant eller möjligen tråkigt.

Det är lite som att värdet i min livförsäkring blivit högre och premien jag därför betalar blivit dyrare. Det intressanta är vad den är WTSHTF (when the shit hits the fan). :)

Lägre priser är istället att föredra!

Även om jag erkänner att jag håller med om detta så gör jag ändå iakttagelsen att detta är en ganska självcentrerad åsikt. Lika mycket som jag är för lägre priser (eftersom jag inte nått min "målvikt") är jag för högre priser (i tron att det indikerar att den stora charaden håller på att brista.

Det är inte så att jag ser fram emot en mer akut fas av krisen, men jag tror samtidigt att ju längre de som styr våra bankrutta stater och banker lyckas hålla illusionen levande desto mer hinner de förstöra, desto större skulder hinner de lägga på axlarna på våra barn, etc, etc. Det är inte kul att gå till tandläkaren med tandvärk heller, men det blir garanterat ännu plågsammare om du väntar ett halvår.

Så jag förhåller mig ganska agnostisk även här. Det är ok om priset går ner, då blir det billigare, men även om det går upp, för då kan man hoppas på att det kanske är dags att ta nästa steg.

Det sagt, så inser jag att jag inte kände på detta viset i början av mitt samlande. Då var jag mer stressad och orolig för att allting skulle flyga i luften innan jag skulle hinna spara och samla en meningsfull mängd. Med tiden (och deltagandegraden) blir det allt enklare att förhålla sig neutral till den aktuella prisnivån.

august

Åbama

Citat från: august skrivet tisdag 13, Augusti 2013, 01:24:56
Även om jag erkänner att jag håller med om detta så gör jag ändå iakttagelsen att detta är en ganska självcentrerad åsikt. Lika mycket som jag är för lägre priser (eftersom jag inte nått min "målvikt") är jag för högre priser (i tron att det indikerar att den stora charaden håller på att brista.

Citat från: august skrivet tisdag 13, Augusti 2013, 01:24:56Det är inte så att jag ser fram emot en mer akut fas av krisen, men jag tror samtidigt att ju längre de som styr våra bankrutta stater och banker lyckas hålla illusionen levande desto mer hinner de förstöra, desto större skulder hinner de lägga på axlarna på våra barn, etc, etc. Det är inte kul att gå till tandläkaren med tandvärk heller, men det blir garanterat ännu plågsammare om du väntar ett halvår.

Visst, bra liknelse för övrigt. Schiff brukar använda liknelsen "Sometimes medicine tastes bad but you got to swallow it". Detta i kontexten att även om medicinen smakar illa, så behövs den för att bli frisk.

Kan till viss del också hålla med, fast jag ändå undrar om det spelar någon roll längre. Skuldsättningen har för de flesta kraftigt skuldsatta länder, redan passerat en nivå där den ändå inte är realistisk att de någonsin kan betala tillbaka med annat än möjligen en kraftigt inflaterad valuta.

I det här fallet tror jag också sjukdomen gått för långt. Att gå till tandläkaren hjälper knappast. Jag tror för att återgå till ditt tandexempel att den här tanden är död till roten. Ägaren menar fortfarande att den lever, och han kommer inte erkänna att den är död, fören den börjar svartna och lossnar helt. Om detta (kraschen) sker i morgon eller om några år gör mig inte speciellt mycket. Jag kan lika lite som tandläkaren ändå inte förändra händelseförloppet. Jag föredrar samtidigt att den om möjligt då hellre dröjer något då det ändå inte kommer spela någon roll om det blir någon eller några trillioner till på minussidan. Detta med tanke på att beloppen redan är astronomiska. Den enda skillnaden är att jag då hinner närmare min målvikt.

När alla är skyldiga varandra pengar och själva fundamentet i ekonomin (fiat-pengarnas) värde kommer börja ifrågasättas, så kommer troligen någon form av nollning av hela systemet. Det kommer inte bli vackert är ett som är säkert. De som då varit kloka nog att ta pengarna ur systemet (i exempelvis ädelmetaller) kommer då ha en bättre utgångspunkt. Ju längre detta dröjer och ju mer pengar jag då har hunnit samla i ädelmetaller. Ju bättre förberedd kommer jag och min familj då också att vara.

Att det är egoistiskt tänkt, javisst, men hade jag fått sätta reglerna från början, hade inget statsöverhuvud haft rätt att indirekt skuldsätta sina medborgare, så jag skäms inte över egoismen. En egoism som i mitt tycke mer är att likna vid sund självbevarelsedrift. De verkligt egoistiska i detta är de som skapat och driver ett system där allt större bedrägerier hela tiden måste begås, för att det inte ska bli uppenbart.  :)

Silvergrabben

Vad har ni för tankar gällande silverpriset? Vad beror denna uppgång på? Tror du att det kommer gå "to the moon" (  ;D) eller kommer det tappa fart och sjunka igen?

jerseph

Citat från: Silvergrabben skrivet onsdag 14, Augusti 2013, 19:39:31
Vad har ni för tankar gällande silverpriset? Vad beror denna uppgång på? Tror du att det kommer gå "to the moon" (  ;D) eller kommer det tappa fart och sjunka igen?

Rent tekniskt har det förändrats en hel del till det bättre nu, men jag kommer inte ropa hej förrän det forcerar 22.30-22.50 med kraft

august

Citat från: Silvergrabben skrivet onsdag 14, Augusti 2013, 19:39:31

Här har du en röst för massiv short squeeze:

http://www.zealllc.com/2013/silvshsq.htm

Jag gillar Zeal, de är extremt datadrivna så det är alltid hårda siffror på allting snarare än bara löst tyck. Men även så måste jag säga att jag är lite skepisk just här och nu. Eftersom silvermarknaden är så liten och eftersom det sitter väldigt många silverentusiaster som är under vattnet just nu så tror jag att allt annat detsamma så måste man räkna med att det kommer att komma väldigt mycket säljbehov när priset börjar gå norrut.

Jag tror kort sagt att även om vi har sett botten, vilket vi ju inte kan veta än, så kommer det absolut inte att bli någon rak resa uppåt. Vi har många väldigt kraftiga bumpar framför oss.

august

Destecado

Dags att göra några sista akutinköp innan det blir för dyrt. ;D

Fiat de Lux

Från 19 till 23 $  på bara en månad. Ca. 20% . Jag blir misstänksam. På vilka indikationer går priset upp ? Den (lilla) silvermarknaden lyfte aldrig när efterfrågan ständigt ökade. Varför ökar det nu , när det än så länge varken finns brist för efterfrågan att tala om ?

DOW är nere 1,57%  idag. Och har rört sig sidledes en vecka tidigare. Instituten köper SLV därför att börsföretagens besparingar närmat sig maximal utdelning för ägarna ?

Just speculatin´

Men, det ändrar ju inte alls någonting egentligen. Stackare är vi allihopa.  ;)
Mitt tips är att kursen kommer framöver att bli en rollercoaster som brukligt i det volativa silverpriset. Om syftet med veckans lyft är att få fler spekulanter på tåget , så tjänar det sitt syfte. Med förbehållet att det lika gärna kan bli en minibubbla av det hela tills någon höjdare bestämmer sig för att klubba ner kursen några pinnar, för att blåsa upp nya bubblor.

jerseph

Citat från: Fiat de Lux skrivet torsdag 15, Augusti 2013, 21:38:12
Från 19 till 23 $  på bara en månad. Ca. 20% . Jag blir misstänksam. På vilka indikationer går priset upp ? Den (lilla) silvermarknaden lyfte aldrig när efterfrågan ständigt ökade. Varför ökar det nu , när det än så länge varken finns brist att tala om ?

DOW är nere 1,57%  idag. Och har rört sig sidledes en vecka tidigare. Instituten köper SLV därför att börsföretagens besparingar närmat sig maximal utdelning för ägarna ?

Just speculatin´

Men, det ändrar ju inte alls någonting egentligen. Stackare är vi allihopa.  ;)

En anledning(av många) kan ju vara att priset legat under produktionskostnad för silver i många gruvor, Silver har en tendens att överreagera, vilket den enligt mig gjorde när det gick till ca $18.. Detta kan snarare vara en korrektion mot ett mer realistiskt pris.

sextio8

Jag tror att 18 usd/oz var botten. Jag är lite villrådig över prisökningen, bra för det silver som är i min ägo men vill man köpa nu....?? Skulle priset gå ner till 18  igen (vilket jag ser som mindre troligt) så gör jag ett storköp och ligger det på 23 kommer jag att avvakta. Hur resonerar ni andra?

kristensson

Citat från: sextio8 skrivet fredag 16, Augusti 2013, 16:47:32
Jag tror att 18 usd/oz var botten. Jag är lite villrådig över prisökningen, bra för det silver som är i min ägo men vill man köpa nu....?? Skulle priset gå ner till 18  igen (vilket jag ser som mindre troligt) så gör jag ett storköp och ligger det på 23 kommer jag att avvakta. Hur resonerar ni andra?

Fundera på hur många oz du skulle vilja ha för att känna dig komfortabel.
Så köp det nu, har man inte pengarna till det så köper man "regelbundet" tills man nått sin nivå.
Vad som är "billigt" eller "dyrt" är det ingen som vet idag, utan det som räknas är hur många oz man har när FIAT går under.

Fiat de Lux

Citat från: sextio8 skrivet fredag 16, Augusti 2013, 16:47:32

För min del tvekar jag inte. Som långsiktig investerare (15+ år) så spelar dagspriset mindre roll. Silver har däremot historisk sett haft ytterst kortsiktiga prisrallyn. De som klev in på 18$ kanske känner för att snart kliva av för att ta hem en vinst. De som har samlat under längre tid bakåt , vågar jag gissar, har en betydligt sämre utsikt eftersom silverpriset var uppe i +40$ för inte så länge sedan. Om botten var 18$ och huvudstocken köptes in då, så är det bara att gratulera .

För min del köper jag månadsvis och inköpen har blivit billigare hela tiden. Däremot är det en bra bit kvar till break even.  :(

Fantom

Känns att 18$ var botten, nu kommer jag vara med dålig samvete ett tag och frågar mig själv "varför köpte jag inte mycket silver då tiden", men men... Jag tror att silver ska nå 25$ innan september (2 dagar) och 32-35 & innan 2014.
När jag började med silver, priser på 1 kg tackor/mynt var ca. 7600-8000 kr / styck , nu kommer denna tiden tillbaka :)

hasse_A

Citat från: Fantom skrivet onsdag 28, Augusti 2013, 07:31:46
Jag tror att silver ska nå 25$ innan september (2 dagar)

Grattis Fantom! Din förutsägelse slog just in. Silver var just uppe över $25.

/Hasse

Fantom

Citat

Grattis Fantom! Din förutsägelse slog just in. Silver var just uppe över $25.

/Hasse

Tack, jag började bli bättre och bättre på att gissa var landar silverpriset i framtiden  ;) (jag tror att priset är fortfarande mycket undervärderat egentligen, eller man kan säga tvärtom att $ är mycket övervärderat mot silver)

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane