Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot

Startat av alang, tisdag 06, Mars 2012, 16:57:02

Föregående ämne - Nästa ämne

JL_GBG

Citat från: JL_GBG skrivet Söndag 21, September 2025, 11:56:41
Jag inser nu när jag tittar på spot vs futurespriset för silver, att vi faktiskt befinner oss i det som kallas backwardation.
Konstigt att det inte pratas mer om detta, jag tror aldrig jag sett detta tidigare !
Backwardation är alltså det ovanliga läget att spotpriset är högre än futurespriset, vilket då ska vara indikation på en akut brist.
Man är alltså beredd att betala ett högre pris för att få direkt leverans, än ett lägre pris för senare leverans.

Detta gäller alltså enbart för silver, för guldet är futurespriserna högre än spot.

Då var vi tillbaka till normalläget igen, det som kallas Contango.
D.v.s. när futurespriserna är högre än spotpriset.
Allt blev nog lite extremt där på fredagseftermiddagen.
För övrigt så passerade futurespriset just $44.
Man blir lätt lite fartblind när man dagligen passerar nya drömgränser.
Rätt övertygad om att vi ser $50 innan årsskiftet.

JL_GBG

Hoppsan, vad är det som händer.... ?
Plötsligt fick vi ett ryck i både guld- och silverpriserna.
Silver futures nu över $45, och spotpriset inte långt ifrån $45 heller.

gbz

Citat från: JL_GBG skrivet torsdag 25, September 2025, 10:29:43
Hoppsan, vad är det som händer.... ?
Plötsligt fick vi ett ryck i både guld- och silverpriserna.
Silver futures nu över $45, och spotpriset inte långt ifrån $45 heller.

Vi ser att de försöker trycka ner priserna men det ser inte ut att gå riktigt lika bra som tidigare.

Problemet är också att högre priser också kommer leda till högre efterfrågan och tillgången går inte att öka lika lätt.

Stacker

Citat från: gbz skrivet torsdag 25, September 2025, 13:42:04

Problemet är också att högre priser också kommer leda till högre efterfrågan och tillgången går inte att öka lika lätt.

Jag har för mig att när spotpriset går upp rejält så blir det fart på folk världen över när det gäller att sälja sina silverföremål man har hemma, s k junk silver. Det blir högtrafik hos den lokala handlaren och det kompenserar tydligen rätt mycket för den ökade efterfrågan.

Nu har vi förvisso inte så många coin shops här i Sverige, eftersom svensken generellt inte bryr sig om guld & silver. Men ute i den stora världen, utanför Sundbyberg, så har folk bättre koll på när det är läge att sälja av arvegods, smycken och annat.

gbz

Citat från: Stacker skrivet torsdag 25, September 2025, 14:43:40
Citat från: gbz skrivet torsdag 25, September 2025, 13:42:04

Jag har för mig att när spotpriset går upp rejält så blir det fart på folk världen över när det gäller att sälja sina silverföremål man har hemma, s k junk silver. Det blir högtrafik hos den lokala handlaren och det kompenserar tydligen rätt mycket för den ökade efterfrågan.

Nu har vi förvisso inte så många coin shops här i Sverige, eftersom svensken generellt inte bryr sig om guld & silver. Men ute i den stora världen, utanför Sundbyberg, så har folk bättre koll på när det är läge att sälja av arvegods, smycken och annat.

Vi har runt 10 000 ton i underskott i silver. Tror inte gamla silverbestick mm kommer väga upp.

Coltrane

Var det inte en rush vid toppen 2011 där folk sålde gamla bestick och liknande? Har sett flera silverkonton (som också säljer silver, så det kan ju vara säljsnack) på twitter säga det iallafall och att den mängden nu skulle vara ytterst marginell.

JL_GBG

Ja, men då fick vi anledningen att hälla upp en fredags whisky :

Futurespriset har idag varit över $46 !

Philip

JL_GBG

Citat från: Philip skrivet fredag 26, September 2025, 19:06:47
14 kronor gramet är noterat!

Ja, där ser man !
Då fick vi anledning att fylla på glaset med en liten virre till :)
Skål på Er !

august

Ikväll kör vi amerikanskt! Finns stor risk att vi rent av kör slut på det som finns kvar.

Skål!

Lassiter

Alltid roligt när man köpt silver en vecka sedan för 50K 95% av spot 👌👌

JL_GBG

august

Om det inte blir ett väldigt hårt nedställ innan tisdag kväll så blir detta det högsta kvartalsslutet för silver i historien. Så det går nog många och undrar om det kommer.

Kommer det inte, dvs vi är kvar här uppe på onsdag... då blir det sannolikt jobbig på ett helt annat sätt.

Oavsett hur det går verkar det bli en jobbig vecka.

JL_GBG

Citat från: august skrivet Måndag 29, September 2025, 09:29:54
Om det inte blir ett väldigt hårt nedställ innan tisdag kväll så blir detta det högsta kvartalsslutet för silver i historien. Så det går nog många och undrar om det kommer.

Kommer det inte, dvs vi är kvar här uppe på onsdag... då blir det sannolikt jobbig på ett helt annat sätt.

Oavsett hur det går verkar det bli en jobbig vecka.

Med det momentum vi har nu i silverpriset ska det väl i princip vara omöjligt att dom ska lyckas trycka ner priset så att vi inte skulle få ett nytt präktigt ATH för kvartalsslutet imorgon.

august

Citat från: JL_GBG skrivet Måndag 29, September 2025, 10:27:50
Citat från: august skrivet Måndag 29, September 2025, 09:29:54
Med det momentum vi har nu i silverpriset ska det väl i princip vara omöjligt att dom ska lyckas trycka ner priset så att vi inte skulle få ett nytt präktigt ATH för kvartalsslutet imorgon.
Jag håller absolut med. Men jag har för länge sedan slutat att ta någonting för givet när det gäller kortsiktiga rörelser i PM.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane