Små silvermynt

Startat av laban77, Måndag 11, September 2017, 08:33:47

Föregående ämne - Nästa ämne

laban77

Jag är lite sugen på att köpa lite små silvermynt. Kanske för att ha en del mindre mynt att handla med vid en kris. Kanske bara för att det är kul att ha. Kanske för att man får fler (inte mer) för pengarna. Tittar på t.ex. 1/4 Oz eller 1/10 Oz. Problemet är att det är så hög premie på dessa. Ni som har köpt mindre silvermynt, var köpte ni? Hur botade ni premie-ångesten?

Är det kanske smartare att köpa äldre cirkulerade mynt med mindre silverhalt?
Vilka svenska mynt har högst silverhalt?
Om man tittar på en europeisk marknad, vilka små silvermynt (eller cirkulerade med silverhalt <100%) är vanligast och billigast?

Krugerangel

.999 är för mjukt för att cirkulera och är bara för industri, invest eller samling.
Gå för vanliga svenska .400-mynt.
Dem behöver man inte vara rädd om och "alla" känner igen dem.

mrSju

Citat från: laban77 skrivet Måndag 11, September 2017, 08:33:47
Kanske för att ha en del mindre mynt att handla med vid en kris.

Är det någon som på allvar tror att man kommer använda guld och silver som handelsvara vid kris?
Finns ju tusen saker som hade varit betydligt mer värt än metall när skiten träffar fläkten. Mat och vapen bland annat.

Majoriteten har inte tillräcklig kunskap om ädelmetall idag, och lär inte ha det den dagen allt skiter sej heller. En vettigare anledning till att stacka borde vara att binda värde genom en krasch (om man väntar på en sån), så man har en bra grund när saker styr upp sig igen.

laban77

Citat från: mrSju skrivet Måndag 11, September 2017, 09:20:12
Är det någon som på allvar tror att man kommer använda guld och silver som handelsvara vid kris?

Kanske. Det är ju rätt svårt att veta hur en kris kommer att se ut. Det kanske inte är ett Mad Max scenario. Kanske "bara" en rusande inflation. Jag tänker nog mest på att ha det som investering och kul-att-ha snarare än att handla för vid en kris. Oavsett anledningen så skulle jag vilja ha lite små silvermynt, och jag undrar vad man ska skaffa för att slippa en skyhög premie. Är fortfarande ute efter silvervärde snarare än numismatiskt värde, och helst vill jag ha rent silver.

Vilka är .400-mynten? Kan man få dem till hyfsat låg premie?

I_am_mine

Vill du ha rent silver så är det nog de du nämner i tråden "1/4 Oz eller 1/10 Oz" som gäller och med det väldigt hög premie.

0.400 mynten är gamla svenska mynt med en renhet på 40% silver och faller med andra ord utanför din kategori "rent silver"

laban77

Jag är nog inte tillräckligt tydlig.

Helst vill jag ha rent silver. Då finns det alltså inget som inte har hög premie?

I andra hand kan jag tänka mig mynt med <100% renhet. Då undrar jag följande:
Vilka svenska mynt har högst renhet?
Vilka är .400-mynten (jag förstår att det betyder 40%), och kan man få dem till låg premie?
Vilka europeiska mynt är populärast och med lägst premie?

sff123

Om vi utesluter armageddon/total världskris eller domedagen.
Vilket jag antar att Mrsju utgår från så kan vi nog alla vara lugna.
Det är bara att läsa lite historieböcker så ser man att stora kriser och stålbad,
har i stort sett hela världen upplevt vid ett flertal tillfällen.
Självklart har byteshandeln spelat en stor roll men även den har sina begränsningar,
och historiskt så har alltid silver och guld fungerat som katalysator.
Sen har framförallt skuldsedlar i olika former spelat stor roll IOU :)
Så fysiskt guld och silver i ren form är nog en trygg grund att stå på.
Sen ska man satsa på nominell investering så ska man nog försöka hålla sig till,
välkänd valuta med hög guld och silverhalt fungerade redan 2000år BC.
Lite nyanserat :)
Trevlig dag allihopa

sff123

Citat från: laban77 skrivet Måndag 11, September 2017, 10:44:57
Jag är nog inte tillräckligt tydlig.

Helst vill jag ha rent silver. Då finns det alltså inget som inte har hög premie?

I andra hand kan jag tänka mig mynt med <100% renhet. Då undrar jag följande:
Vilka svenska mynt har högst renhet?
Vilka är .400-mynten (jag förstår att det betyder 40%), och kan man få dem till låg premie?
Vilka europeiska mynt är populärast och med lägst premie?
https://silverklubben.se/silvermynt/

mrSju

Citat från: sff123 skrivet Måndag 11, September 2017, 10:49:09
Det är bara att läsa lite historieböcker så ser man att stora kriser och stålbad,
Självklart har byteshandeln spelat en stor roll men även den har sina begränsningar,
Sen ska man satsa på nominell investering så ska man nog försöka hålla sig till,
Trevlig dag allihopa

Nej, jag utgick från ett högst troligt scenario: strömavbrott en längre tid. Alla digitala valutor blir oanvändbara. Kommunikation och informationsflöde om vad som händer blir obefintligt.

Sedlar lär fungera i ett sånt scenario. Men det kan säkert bli svårt att övertyga kassörskan att jag köper hela köttdisken för en krugerrand.

I_am_mine

Haha, ja kassörskan lär ju bara stirra dumt på en :D

Cash is king för nödsituationer, alla borde ha en bunte hemma och nån femhundring i plånboken.

Birka

Istället för småmynt så kanske en combibar skulle fungera för dig.

http://www.sparing-edelmetalle.de/muenzbarren/394-100-x-1-g-silbertafel-tafelbarren-differenzbesteuert.html

laban77

Absolut... fast jag gillar runda mynt... och premien är hög på den där också.

Silver

Jag har några mynt på 1/2 oz, 1/4 oz och 1/10 oz från Golden State Mint. Tycker de är rätt trevliga, med tydlig info och tillverkade av relativt välkända GSM. Vet dock inte om eller var man kan få tag i dom med en rimlig premie. Var länge sedan jag köpte mina.

GSM i USA:
https://www.goldenstatemint.com/1-4-oz-fractional-silver-rounds/

sff123

Citat från: mrSju skrivet Måndag 11, September 2017, 11:45:43
Trevlig dag allihopa

Nej, jag utgick från ett högst troligt scenario: strömavbrott en längre tid. Alla digitala valutor blir oanvändbara. Kommunikation och informationsflöde om vad som händer blir obefintligt.

Sedlar lär fungera i ett sånt scenario. Men det kan säkert bli svårt att övertyga kassörskan att jag köper hela köttdisken för en krugerrand.
Armagedon med andra ord jag gav dig rätt i det senariot men bilden du målar upp,
är osanolik jag påstår inte att det finns en massa konsperationsteoretiker här på forumet,
som gräver ner sitt guld under huset för att staten kan konfiskera det men vad jag var ute efter var en mer nyanserad bild :)

mrSju

Citat från: sff123 skrivet tisdag 12, September 2017, 12:05:19
Citat från: mrSju skrivet Måndag 11, September 2017, 11:45:43
Trevlig dag allihopa

Armagedon med andra ord jag gav dig rätt i det senariot men bilden du målar upp,
är osanolik jag påstår inte att det finns en massa konsperationsteoretiker här på forumet,
som gräver ner sitt guld under huset för att staten kan konfiskera det men vad jag var ute efter var en mer nyanserad bild :)

Vilken är den osannolika bilden jag målar upp? Att banksystemet inte fungerar utan ström? Eller att det kan bli strömavbrott? Långvariga strömavbrott sker hela tiden i sverige. Möjligtvis inte i storstäderna.

Det tog inte heller många timmar innan butiksplundringar startade i Florida under orkanen.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane