Tenntacka

Startat av Micromax, lördag 26, Augusti 2017, 20:39:51

Föregående ämne - Nästa ämne

Micromax

Ibland blir det lite ovanligare inköp, idag blev det en 30kg tenntacka... :)

Skoj att visa upp men funderar på avyttring, smartast är kanske att försöka dela upp den i mindre bitar (?) men är någon här intresserad av hela pjäsen så hör gärna av er för vidare diskussion!

sff123

Finns ju föreningar för dom som inte gör annat en lattjar med sina tennsoldater släng,
en blänkare där kan nog löna sig ordentligt :)

glimbert

Kul med något annorlunda! Jag tror också på att dela upp den i mindre bitar. De dyra småtackorna som hobbyister köper verkar ju dock vara en legering, vilket diskuterades sist tenn var på tapeten på forumet. http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=4079.0
Kanske finns det hardcore-purister som vill blanda själva?

Micromax

Tack ska ni ha för tipsen! Enligt tillverkaren håller tackan en renhet på 99.85 procent så därför borde den även vara intressant för smyckestillverkning.

https://www.msmelt.com/serp_straits.htm

Birka

Svenskt Tenn AB kanske betalar bra?

ífing

Hur stor är en 35kg tenntacka?

Fick flashback från barndomen, när man var hos morfar och gjorde tennsoldater. Undrar om det är några ungdomar som gör det längre?

mega_n

Citat från: seXes skrivet Söndag 27, Augusti 2017, 08:31:15
Hur stor är en 35kg tenntacka?

Fick flashback från barndomen, när man var hos morfar och gjorde tennsoldater. Undrar om det är några ungdomar som gör det längre?

Skojar du? Det är säkert förbjudet nuförtiden. Man kan ju bränna sig ;-) Kan ju också innehålla bly...
Finns säkert något digitalt alternativ... :)

/H

mega_n

Jag har ett gäng 3kg tenntackor själv... Men det är en legering av tenn, koppar och antimon. Denna legering gör det lättare att gjuta med och jag tror det ändrar smältpunkten mm... Antimonet förhindrar också tennpest som förstör tennföremål.  Används i industrin och tillverkning av moderna tennsaker...

Tänk på att inte förvara tenntackan i låga temperaturer för att förhindra tennpesten.

/H

ífing

Citat från: mega_n skrivet Söndag 27, Augusti 2017, 08:50:05
... tennpesten.

/H

Tvungen att googla lite. Vet inte om man ska tolka det som en korrosion eller mer som Milk Spots.

mega_n

Citat från: seXes skrivet Söndag 27, Augusti 2017, 09:16:17
... tennpesten.

/H

Tvungen att googla lite. Vet inte om man ska tolka det som en korrosion eller mer som Milk Spots.

"Tennpest innebär att tennet faller sönder i ett grått pulver."

/H

Micromax

Jag har ett gäng 3kg tenntackor själv... Men det är en legering av tenn, koppar och antimon. Denna legering gör det lättare att gjuta med och jag tror det ändrar smältpunkten mm... Antimonet förhindrar också tennpest som förstör tennföremål.  Används i industrin och tillverkning av moderna tennsaker...

Tänk på att inte förvara tenntackan i låga temperaturer för att förhindra tennpesten.

/H

Jo, legeringen motverkar tenn pesten som kan uppträda vid temperaturer under 13 gr. Lite att jämföra med Sterling silver där legeringen motverkar Milky spots.  Vad gäller smycken så är vad jag förstår problemet inte så stort. Är inte helt säker men kan tänka mig att en del som gjuter smycken i tenn blandar i andra metaller efter egna recept. Rent tenn är ju helt ofarligt, bly däremot är giftigt så att smälta om gamla tennsoldater som har en blylegering och göra om till smycken är inte så lyckat..:)

Silverräven

Tennsoldater ja, nu fick jag en flashback till barndomen  ;D Undrar just hur många man kan gjuta av 35 kg tenn egentligen...

Men ja, jag tror också föreningar är bästa stället att kränga en sådan pjäs till. Att sälja den som skrot ger nog inte så mycket extra i fickan tyvärr.

sff123

Citat från: Micromax skrivet lördag 26, Augusti 2017, 20:39:51
Ibland blir det lite ovanligare inköp, idag blev det en 30kg tenntacka... :)

Skoj att visa upp men funderar på avyttring, smartast är kanske att försöka dela upp den i mindre bitar (?) men är någon här intresserad av hela pjäsen så hör gärna av er för vidare diskussion!
Vart bor du 30kg på posten ojojojoj

mega_n

Jag delade en 3kg tenntacka(legering för gjutning) i 5 delar och sålde på Tradera för några år sedan. De gick åt...

/H

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane