Privatekonomi - Spartips

Startat av Silverräven, fredag 02, Mars 2012, 14:03:10

Föregående ämne - Nästa ämne

Silverräven

"Det är inte de stora inkomsterna man blir rik på, det är på de små utgifterna!"

För att kunna investera i ädelmetaller eller andra tillgångsslag krävs att man har pengar över i hushållskassan. Den som varje månad konsumerat upp sin lön kan inte spara eller investera, vilket då kräver att man håller nere sina utgifter om man vill bygga upp ett sparkapital eller en hög med guld. Vad har ni för tips eller knep för att hålla nere utgifterna?

Mina små knep är följande:

• Kika i disken med matvaror med kort datum i affären. Halva priset, perfekt att frysa in.
  • Göra storkok med lunchlådor till jobbet.
  • Köpa begnagnade konsumentprodukter, exempelvis elektronik som snabbt tappar mycket i värde.
  • Se över försäkringar, abonnemang osv och välja det som är billigast/mest prisvärt.

Grimi

Jag lever efter punkt 2 & 3 i din lista  8)

alang

Tänkte ge lite mera konkreta tips angående matbudget och vad som ingår i min budget som är på 2000kr i månaden.

Detta räcker till att köpa 1kg nötfärs om dagen (handlar inte över 60kr) alternativt ett kg kyckling till samma pris (men är svårare att få tag i)
Till detta äter jag ris som köper i mega-påsar från Lidl (handlar om högst några kronor om dagen)

Dryck är 0,5 liter mjölk om dagen.

Denna budget blir runt 2000kr i månaden och jag har då även alltid någon form av sås hemma som är billig till köttet jag äter. Det räcker till att tillgodose mina näringsbehov och ger i runda slängar 200g protein om dagen och nyttiga näringsämnen. Utökar man budgeten till 2500kr har man även råd att äta 1 ägg om dagen.

Det absolut viktigaste är att undvika extremt dyra matvaror såsom Flingor, Juicer, Färdigstyckade köttbitar/färdigkryddat, Olika sötdrickor osv.

Gunnarsson

För ungefär samma pengar (2000-2500 kr i månaden) har jag Linas matkasse och får en betydligt mer varierad mat till ungefär samma pris. Dessutom slipper jag tänka ut vad jag ska äta och åka och handla. Anledningen att jag har tjänsten är inte för att spara pengar, utan för att äta varierad "vanlig mat". Tidigare blev det lätt snabbmat allt för ofta.

Jag har matkassevarianten med tre middagar i veckan, varje middag räcker till 3-4 portioner. Jag bor ensam och får alltså 9-12 måltider i veckan för 549 kr (höjs snart till 569 kr). Definitivt värt det.

Gunnarsson

Den här månaden experimenterar jag med att inte köpa något. Det är en stor skillnad mot hur jag gör i vanliga fall, pengarna rinner lätt mellan fingrarna på mig. Undantagen är matkassen, presenter och sociala aktiviteter som att gå ut och dricka öl med kompisarna (max ett par gånger per månad).

Det fungerar eftersom jag har gratis frukost på jobbet och får alla luncher och middagar jag behöver via matkassen. Hittills har jag 0 kr i utgifter utöver matkassen, däremot åker jag nog på att köpa frukost till helgen. Det har varit förvånansvärt lätt och känts väldigt bra. Trots att jag altid har varit en slösare gillar jag inte att göra av med pengar, nu kan jag istället gå in på banken varje dag och se samma belopp, det är väldigt tillfredsställande.

Silverräven

Gunnarsson: Jag som alltid hade trott att en färdig matkasse kostade mer än det smakar, men nu blev jag faktiskt nyfiken. Detta skall jag definitivt kolla in, jag handlar för kanske 2500 kr/mån och får ofta pussla i vardagen för att planera in matinköp. Detta får till följd att jag inte alltid har råvaror hemma, utan frestas ibland att gå och köpa en pizza eller liknande... vilket då blir mindre ekonomiskt, även om det är gott att unna sig ibland. Jag avskyr att gå och handla mat för tillagning när jag redan blivit hungrig.

Frukost kan man även komma undan billigt med om man äter gröt eller bakar eget bröd :)

kristensson

Har väl haft ett par ledstjärnor genom åren.
Handla inte på fastande mage, det åker med mycket x-tra.
Fundera på hur länge (tim) du måste arbeta för att ha råd köpa det du tänker på (avser mer typ elektronik-kapitalvaror).
Har du varit duktig belöna gärna dig själv, inget fel njuta lite ibland.

Kungsleden

Att ha eget företag är ju en bra sparbössa ifall man har någorlunda rimligt samvete.  Nu pratar jag iofs inte om kriminella handlingar men vi har ju alla olika synsätt/samvete.

Man behöver ju inte ha sin huvudsakliga försörjning genom företaget utan det räcker ju som hobby.

Driv någon sorts "diverse-handel/
tjänste-företag".

Vidare diskussion om detta borde kanske drivas i en mer sluten tråd.

kristensson

Citat från: kristensson skrivet fredag 02, Mars 2012, 16:51:38
Har väl haft ett par ledstjärnor genom åren.
Handla inte på fastande mage, det åker med mycket x-tra.
Fundera på hur länge (tim) du måste arbeta för att ha råd köpa det du tänker på (avser mer typ elektronik-kapitalvaror).
Har du varit duktig belöna gärna dig själv, inget fel njuta lite ibland.

Idag hade jag frågat mig hur många oz Silver/Guld motsvarar detta

Silver

Se över försäkringar, abonnemang osv. tycker jag är ett bra tips. Att undvika alla former av krediter, mindre lån mm. är också en självklarhet tycker jag. Däremot har jag svårt att förstå sparandet och snålandet på mat. Jag tycker mat är roligt, gott och skall i de flesta fall vara nyttigt. Givetvis kan man handla lite efter vad butiken har för kampanjer ibland men sätta upp en låg matbudget på endast 2000-3000 kr i månaden, jaga halva priset, käka samma tråkiga mat bara för att det är billigt osv. skulle jag aldrig få för mig. I de läget skulle jag resonera som så att min nuvarande inkomst är för låg och försöka öka den så jag kan köpa bättre mat och den mat jag allra helst vill ha. Jag har ingen budget alls för mat. Den blir vad den blir.

Silverräven

Citat från: Silver skrivet lördag 03, Mars 2012, 07:58:32
Se över försäkringar, abonnemang osv. tycker jag är ett bra tips. Att undvika alla former av krediter, mindre lån mm. är också en självklarhet tycker jag. Däremot har jag svårt att förstå sparandet och snålandet på mat. Jag tycker mat är roligt, gott och skall i de flesta fall vara nyttigt. Givetvis kan man handla lite efter vad butiken har för kampanjer ibland men sätta upp en låg matbudget på endast 2000-3000 kr i månaden, jaga halva priset, käka samma tråkiga mat bara för att det är billigt osv. skulle jag aldrig få för mig. I de läget skulle jag resonera som så att min nuvarande inkomst är för låg och försöka öka den så jag kan köpa bättre mat och den mat jag allra helst vill ha. Jag har ingen budget alls för mat. Den blir vad den blir.

Att hålla i sin matbudget, planera inköp och köpa billiga varor är inte detsamma som att äta tråkig eller enformiga måltider, tvärtom. Om du däremot sällan planerar eller lagar mat, köper "färdigmat", halvfabrikat eller snabbmat blir det dyrare än om du lagade maten själv, och varken godare eller nyttigare.

Däremot kan man om man är en gourmand självklart handla mycket från fiskdisken, charken eller i saluhall. Då får man fina råvaror och då kan det kosta desto mer.... men trots allt är faktiskt maten något jag gärna lägger pengar på och inte snålar på konstant. God mat ser jag som vardagslyx, plus att jag gillar matlagning :)

Baltikinkasso

Umgås med lånetorskar - då kommer ni automatiskt göra allt för att undvika den löjliga konsumtionshetsen med tillhörande ångest över stora lån.

alang

Citat från: Baltikinkasso skrivet lördag 03, Mars 2012, 17:57:20
Umgås med lånetorskar - då kommer ni automatiskt göra allt för att undvika den löjliga konsumtionshetsen med tillhörande ångest över stora lån.

Har på något outgrundligt sätt lyckats göra mig, vi kan kalla det mindre vän med de jag känner som kan klassas som lånetorskar. Så för mig fungerar inte det längre, när jag väl har blivit intresserad av någonting som t.ex att berätta hur korkade lånetorskar är i tid och otid har jag en tendens att bli lite väl entusiastisk och sväva ut och prata om riktiga doom-scenarion som inte är populära.

skrotpeter

Spännande rubrik på tråden men hittills har det mest varit tips på hur man minskar sin matbudget.

Silverräven, det är skillnad på gourmet och gourmand. Men du skrev att man kan handla MYCKET så det kanske ändå är gourmand du menar ; )

Mat är ett av livets glädjeämnen. Jag lägger ner mycket pengar och tid på mat så där vill jag inte spara in.

Så fram med andra förslag där jag kan spara in pengar som jag kan lägga på mat. Eller guld.

Eller ännu bättre tips som bättrar på inkomsterna. Det är alltid roligare att tänka offensivt.

Håll tätt bakåt och full fart framåt

alang

Grunden till att bli rik är ju att ha större inkomster än utgifter och det enklaste sättet att öka sitt cashflow är alltid att minska sina kostnader oavsett om det gäller privatekonomi eller ett stort multinationellt företag.

Den dyraste kostnaden man har som privatperson är onekligen framför allt annat skatt. Den dyraste skatten är inkomstskatt och den dyraste inkomsten skattemässigt är tjänsteinkomst. Därför ska man i största möjliga mån ,helst helt och hållet undvika tjänsteinkomst då skatten i runda slängar är 50% på tjänsteinkomst.

Det bästa man kan göra om man inte har ett stort kapital och kan leva på avkastningen vilket dom flesta inte kan försörja sig helt som investerare är att starta ett eget företag och jobba in inkomster till företaget på konsultbasis. Undvik helt enkelt helt att arbeta som anställd. Dock även om man inte har något annat alternativ eller i en övergångsfas till att arbeta på konsultbasis via sitt företag och annars också bör man alltid spara sina pengar i företaget för att undvika skatt.

Via ditt företag "investerar" du sen i fastigheter (de som alltså ger dig en ROI på helst 20%) men även ditt hus köper du genom företaget samt bil, båt osv.

Sen ett ännu bättre sätt är att verkligen göra en smart planering och företagsupplägg. T.ex att du som privatperson inte äger dina saker som båtar/hus osv utan dessa äger du istället indirekt via en stiftelse vilket gör att du inte personligen behöver skatta i ett scenario där t.ex förmögenhetsskatt kommer tillbaka.

Detta är väldigt generellt och jag ska fylla på senare med vad jag menar mer exakt.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane