Köpa momsfritt silver från norge?

Startat av hasonito, fredag 28, Juli 2017, 20:43:23

Föregående ämne - Nästa ämne

hasonito

Hej på er,

Har en fråga om att köpa silver i Norge.

Om man åker till Norge (t.ex. via tåg) och
köper silver på plats med kontokort från
en svensk bank och sedan åker tillbaka till Sverige,
tror ni detta skulle fungera för att slippa moms
och andra tråkigheter ?

Krugerangel

Jag hade ivartfall betalat kontant ;)
Verkar krångligt, tar lång tid, resan kostar pengar och blir man stoppad av tullare på väg tillbaka riskerar man att behöva momsa in det i Sverige och då blir det fort dyrt silver.
Ju mer man köper/"smugglar" ju större är också risken att dem kollar upp vad, hur och när och exakt vart ni har varit i Norge.
I dessa tider är det ökad övervakning på det mesta.

Finns billigt silver i Sverige om man följer med t.ex här på forumet.

Mvh
Krugern

hasonito

Citat från: Krugerangel skrivet fredag 28, Juli 2017, 20:57:58
Verkar krångligt, tar lång tid, resan kostar pengar och blir man stoppad av tullare på väg tillbaka riskerar man att behöva momsa in det i Sverige och då blir det fort dyrt silver.
Ju mer man köper/"smugglar" ju större är också risken att dem kollar upp vad, hur och när och exakt vart ni har varit i Norge.

Mvh
Krugern

Hej, tack för ditt svar :) gäller det du säger även tåg och bussar ? känns omöjligt att de har kolla på de

Birka

Även om du får betala lite fraktkostnad så blir nog silvret billigare om du köper från Tyskland eller Belgien.
GoldSilver.be har fri frakt om man köper för minst 5000€.

Västjämten

En fråga om volym och geografi skulle jag säga. Kör för tusan. Skattar gör du när du säljer med vinst.

hasonito

Citat från: Birka skrivet fredag 28, Juli 2017, 21:34:52
Även om du får betala lite fraktkostnad så blir nog silvret billigare om du köper från Tyskland eller Belgien.

Estland med, men det finns risk att paketet försvinner på väg hit, också finns det väl risk att man blir tvingad att betala moms om tullverket kontrollerar paketet, eller har jag fel ?

hasonito

Citat från: Västjämten skrivet fredag 28, Juli 2017, 21:51:19
En fråga om volym och geografi skulle jag säga. Kör för tusan. Skattar gör du när du säljer med vinst.

Hade tänkt mig ca 20 kg silver :p

Birka

Citat från: hasonito skrivet fredag 28, Juli 2017, 21:59:57

Estland med, men det finns risk att paketet försvinner på väg hit, också finns det väl risk att man blir tvingad att betala moms om tullverket kontrollerar paketet, eller har jag fel ?

Leverantören har hela fraktrisken tills du skrivit på. Silver med nominellt värde (mynt eller mynttackor) är nästan momsfritt inom EU (7%) och den momsen betalas i leverantörens hemland så någon svensk moms blir aldrig aktuell. Tullar existerar inte inom EU.

hasonito

Citat från: Birka skrivet fredag 28, Juli 2017, 22:37:29

Leverantören har hela fraktrisken tills du skrivit på. Silver med nominellt värde (mynt eller mynttackor) är nästan momsfritt inom EU (7%) och den momsen betalas i leverantörens hemland så någon svensk moms blir aldrig aktuell. Tullar existerar inte inom EU.

Okey då fattar jag exakt hur det är, tack för att du förklarar  ;D
Jag har försökt hitta företag som säljer från Estland (0% moms) hittar en del men vet ej om de är pålitliga, vet du någon sån förutom libertysilver.ee ?

Birka

Citat från: hasonito skrivet fredag 28, Juli 2017, 22:45:10

Jag har försökt hitta företag som säljer från Estland (0% moms) hittar en del men vet ej om de är pålitliga, vet du någon sån förutom libertysilver.ee ?

Vad jag vet så är LS.ee nedstängt pga skatteärende.
Jag vet inte varför du så envist vill handla från Estland. Vad jag vet så är det bättre priser i Tyskland och Belgien oavsett moms.
Den enda handlaren som jag hört om är Celtic.gold men jag har aldrig handlat från dem. De har ganska höga fraktpriser.

hasonito

Citat från: Birka skrivet fredag 28, Juli 2017, 23:16:48
Citat från: hasonito skrivet fredag 28, Juli 2017, 22:45:10

Vad jag vet så är LS.ee nedstängt pga skatteärende.
Jag vet inte varför du så envist vill handla från Estland. Vad jag vet så är det bättre priser i Tyskland och Belgien oavsett moms.
Den enda handlaren som jag hört om är Celtic.gold men jag har aldrig handlat från dem. De har ganska höga fraktpriser.

hittar t.ex. https://www.europesilverbullion.com/buy/silver-bullion/silver-coins/
Nu har jag inte kolla på frakten men tycker priserna är något mindre på denna sida. enligt mina beräkningar kan man tjäna minst 0,1 kr/gram om man köper från denna sida jämfört med tyska sidor. skillnaden kan bli till många tusen lappar om man köper stora volymer. men vad vet jag men föröker tänka lite out of the box  ;)

Silver

Kör på det Birka föreslår då tycker jag. http://goldsilver.be/en/ har lägre priser och som sagt fri frakt vid köp över 5000€ (under det 18€). Finns det något billigare alternativ i Estland eller Tyskland? Jag tror inte det.

Krugerangel

Citat från: hasonito skrivet fredag 28, Juli 2017, 21:06:18
Citat från: Krugerangel skrivet fredag 28, Juli 2017, 20:57:58

Mvh
Krugern

Hej, tack för ditt svar :) gäller det du säger även tåg och bussar ? känns omöjligt att de har kolla på de
Tyvärr, så har det blivit många många gånger ökad övervakning från Norge in till Sverige av flera orsaker.
Numera finns det både hund och beväpnad personal på bägge sidor gränsen.
Ja vem började först med hund och vapen vid gränsen? Norge tror jag.
Momsfusk straffas som sagt hårt av staten och 98% av en tullares arbetstid går åt till att dra in skatt.
Och visst hade det varit en intressant arbetsdag att följa med på vad en medelålders karl, med tur och retur biljett samma dag, ska göra i Oslo.
Dem kollar säkert vart du är via dina appar på din datatelefon, vad du surfar på och vem du ringer/sms:ar. Så drar du kortet(mer datalogg ) på Tavex i Oslo på 80.000.- för en monsterbox. Det tjuter nog gott i alla system hos VISA, din bank och andra.....
Boxen väger 16kilo och det är tungt i en väska, upp på bussen eller in på tåget.
Jag hade varit mycket mycket nervös...så nervös att jag säkert hade glömt kvar monster-boxen på tåget när jag väl hade varit framme, hahaha.
Låter jobbigt alltihopa för att spara några tusenlappar med en hel dags arbete.

Mvh
Krugern...

Fantom

Citat från: Krugerangel skrivet lördag 29, Juli 2017, 21:28:29
Jag hade varit mycket mycket nervös...så nervös att jag säkert hade glömt kvar monster-boxen på tåget när jag väl hade varit framme, hahaha.

Lika nervös som den här gubben som glömde sina guldtackor när han skulle låsa sin cykel! :D

https://www.svd.se/guldtackor-hittades-under-trad-i-berlin

I_am_mine

Jag har själv funderat på Norge då jag har en kompis som bor där som jag skulle kunna använda som bollplank för mitt kortköp genom hans konto men som Krugern säger så är det en rejäl chansning som kan blpsa upp i ansiktet på dig vid gränsen och i ärlighetens namn så förutom eventuella tillbud så upplever jag det billiggare att beställa från tyskland eller holland

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane