Månadsinvestera i en ny 10 grams guldtacka från Heraeus?

Startat av chrille, tisdag 25, Juli 2017, 12:06:19

Föregående ämne - Nästa ämne

chrille

Jag tänkte bara fråga om det är en bra idé att köpa och spara ihop till varje månad en ny 10 grams guldtacka från Heraeus som säljs på Liberty Silver (LS). Då det är min budget som högst tillåter det köpet. Är det en bra storlek med 10 gram? Jag tänkte köpa 2 stycken nya varannan månad och jag tycker att priset per gram är ganska bra för Heraeus 10 grams tackorna. Annars finns 10 grams tackor på Tavex också från Valcambi, men de är inte lika snygga som Heraeus tackorna enligt mitt tycke. Cirkulerade tackor är det något lägre pris på, men jag vill helst ha nytillverkade. 20 grams Heraeus tackorna kanske är ett bättre val?

Silverräven

Tja, det är mycket en smaksak vad man föredrar. 10 grams anser jag är en ganska bekväm storlek, lätta att kränga vidare om/när man så vill. Samtidigt spelar premien in, i synnerhet om det handlar om regelbundna köp som dessutom innebär en fraktkostnad som du får lägga ovanpå premien. Slår du ut det på ett år så sparar du ganska mycket pengar på att köpa en 20 grams tacka varannan månad jämfört med att köpa en 10 grams varje månad :)

Birka

Varför inte köpa en tiogrammare från:

https://www.argentu.de/Goldbarren-Investment-ab-10g

och tjäna en hundring. De tar bara 10€ för frakten.

ífing

Jag skulle säga en blandning av 5, 10, 20g tackor. Ligger väl ungefär i din nivå i köpkraft.
Men jag gillar ju mynt, så det blir mer guldmynt än tackor. Ducat'en är ju vacker och ingen överdriven premie på.

Citat från: Birka skrivet tisdag 25, Juli 2017, 13:04:42
Varför inte köpa en tiogrammare från:

https://www.argentu.de/Goldbarren-Investment-ab-10g

och tjäna en hundring. De tar bara 10€ för frakten.

En du har handlat ifrån, som du rekommenderar?

Birka

Nix! Har inte handlat från dem ännu. Jag har haft mejlkontakt med dem och de verkar vara vettiga.

Birka

Jag tycker att priset bara är marginellt högre när man köper en tio g i stället för en 20 g.
Skulle guldpriset typ femdubblas i framtiden så är det mycket lättare att sälja en tacka för 20 000:- i stället för för en för 40 000:-
Ber om ursäkt för den slarviga matematiken.

ífing

Citat från: chrille skrivet torsdag 27, Juli 2017, 18:26:27
Citat från: seXes skrivet tisdag 25, Juli 2017, 17:49:40
Jag skulle säga en blandning av 5, 10, 20g tackor. Ligger väl ungefär i din nivå i köpkraft.
Men jag gillar ju mynt, så det blir mer guldmynt än tackor. Ducat'en är ju vacker och ingen överdriven premie på.
Är det bättre att ha flera små guldtackor i storlek 5 gram och 10 gram istället för en 20 gram? Tänkte mer att priset per gram är högre för mindre tackor vid köp, men det går väl ändå att sälja av mindre tackor för mer pengar per gram.

Hade jag vart statsråd och velat lägga halva lönen på guld då hade jag nog köpt 2 100g tackor och resten i 10g. 100 för att binda upp större summor och 10g om man skulle behöva sälja av lite, för snabbare och smidigare affär.

Premien följs ofta med i försäljningen. Du ser ju när de säljs på andrahandsmarknaden. Köpte nyligen en 7.5g tacka spot+ 22kr/gram.

Birka

Om du inte bryr dig om vilket märke det är på tackorna så rekommenderar jag dig att köpa "diverse" tackor från Heubach:

https://www.heubach-edelmetalle.de/catalog/goldbarren

Du tjänar ca 250:- på två tiogrammare jämfört med LS. Frakter inräknade.

I_am_mine

Nu var det visserligen guld du ville månadsspara i men du nämnde att köpa silver från LS, du vet säkert redan det men jag nä.ner det ändå ifall att.. i Sverige är det 25% moms på silver och därav väldigt lönsamt att köpa från annat EU land

Birka

hundringen

Citat från: Birka skrivet fredag 28, Juli 2017, 12:07:04
Om du inte bryr dig om vilket märke det är på tackorna så rekommenderar jag dig att köpa "diverse" tackor från Heubach:

https://www.heubach-edelmetalle.de/catalog/goldbarren

Är det svårt att sälja en tacka av något mindre känt märke även om man nu har certifikat?

Krugerangel

Citat från: hundringen skrivet fredag 28, Juli 2017, 18:54:57
Citat från: Birka skrivet fredag 28, Juli 2017, 12:07:04
Är det svårt att sälja en tacka av något mindre känt märke även om man nu har certifikat?
Tvärtom så är det lättare att sälja en vacker tacka som t.ex Pamp Lady Fortuna.
Det beror ju också på vem köparen är och i vilket försäljnings-/köp-läge man är i.

Krugern

pezon

Citat från: chrille skrivet Måndag 18, September 2017, 11:58:38
Nu har jag äntligen köpt 2 stycken Heraeus 10 grams guldtackor från Liberty Silver. Härligt att köpa lite guld igen, efter en hel del silverköp. Kostade vid köptillfället 3621 kr styck för 10 grammare. Jag vet inte om det är ett bra pris, men jag är nöjd ändå. Ska bli intressant att se hur de ser ut i verkligheten 8)

Det blir ju 363 kr/ gram, så det är ju inte så illa då spot ligger kring 335 för en så pass liten tacka.

mrSju

Citat från: chrille skrivet tisdag 19, September 2017, 11:20:21
Citat från: pezon skrivet Måndag 18, September 2017, 21:25:00
Citat från: chrille skrivet Måndag 18, September 2017, 11:58:38
Nu har jag äntligen köpt 2 stycken Heraeus 10 grams guldtackor från Liberty Silver. Härligt att köpa lite guld igen, efter en hel del silverköp. Kostade vid köptillfället 3621 kr styck för 10 grammare. Jag vet inte om det är ett bra pris, men jag är nöjd ändå. Ska bli intressant att se hur de ser ut i verkligheten 8)

Det blir ju 363 kr/ gram, så det är ju inte så illa då spot ligger kring 335 för en så pass liten tacka.
Det är bara det att jag brukar ha otur, då oftast då jag köper guld/silver brukar spotpriset gå ner samma dag eller dagen/dagarna efter köpet. Likaså blev det denna gången, men inte så mycket hittills. Jag fick iallafall fri frakt från Liberty Silver, så det kanske blir plus minus noll inom några dagar :)

Hur bär man sej åt för att få fri frakt från LS?

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane